Graag advies gewenst bij keuze veulen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Willemiens

Berichten: 941
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 23:45

Ik zou voor het merrietje gaan. Klinkt al als een heel fijn karakter en heeft ook de mooiste gangen.
Daarnaast kan je er altijd een opvolger uit fokken.
Het hengstje kan misschien ook knapper tonen omdat hij 2 maanden ouder is. Bij veulens moet je kijken bij 3 dagen oud, 3 maanden oud en 3 jaar oud, alles daartussen is ‘lelijk’. Als ik naar mijn veulen keek van 2021 was het een mega verschil op 1 maand, hij ging van onhandige slungel in eens naar een luxe veulen.

En ja, ik ben ook redelijk bijgelovig maar als ze je al zo volgt denk ik dat zij al weet dat je haar maatje gaat worden. Zij heeft jou al gekozen :).. nu jij haar nog.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 23:54

Ik zou ook voor de merrie gaan. Zij klinkt alles wat je zoekt en lijkt jou ook leuk te vinden.

Mijn draver ben ik eerst naar gaan kijken, hij was niet de allermooiste toen, onbeleerd terwijl ik misschien beter voor een beleerd paard moest gaan. Hij leek ook erg afzijdig, maar het feit dat hij ineens achter me stond en in mijn hals en haren kriebelde heeft me doen beslissen dat ik voor hem ging. (had nog andere paarden op mijn lijst staan)
We hebben een fijne band, hij komt direct naar me toe in de wei, en het zadelmak maken was poepsimpel met los teugeltje te rijden. Ook op buitenrit met losse teugel te rijden. Zo'n fijn paard zocht ik, maar bij eerste blik op hem dacht ik niet dat hij het zou zijn. Ik ben er zeker van dat ik nu mijn once in a lifetime Paard Heb gevonden met hem.

Dus ik zeg, als ik jou was zou ik voor de merrie gaan.

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Re: Graag advies gewenst bij keuze veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 00:04

Mijn huidige merrie heeft mij ook verliefd op haar laten worden. Kwam bij andere merrie kijken, zij stond er bij in. Zij kwam naar ons toe lopen, legde haar hoofdje bij mij op de schouder, ging mijn beste vriendin bij langs, mijn vader, en bleef toen bij ons staan knuffelen. 1,1/5 jaar en zo aanhankelijk. Stond eigenlijk niet te koop, maar ik was verliefd. Voor goed huisje met liefde en aandacht mocht ze weg.
Je kunt niks meer dit verhaal :p, maar volg je gevoel en je hart, dat stond bij mij voorop. Dat is het allerbelangrijkste.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 01:16

Mira2022 schreef:
Suzanne F. schreef:
Het merrietje.


Mag ik vragen waarom? ;)

Omdat ze jou gekozen heeft. En dat is ook een teken,

Een merrie die voor je gaat, gaat verder waar een hengst stopt.

Een merrie zorgt voor haar mens. Gáát voor haar mens. Áls ze het voor je wil doen en dit merrietje wil blijkbaar graag met jou werken.

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Graag advies gewenst bij keuze veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 05:57

De merrie. Heel simpel ik ben absoluut beginner en ontzettend weinig ervaring. Mijn 3 jarig trekpaard heeft zelf ons uitgekozen. Daar ging mijn bomproof paard wat helemaal nergens van op kijkt haha. We zijn absoluut niet intensief bezig maar alles wat we doen voert hij zo uit puur op vertrouwen. Hij zou liefst naast ons binnen op de bank zitten haha. Juist dat stuk vertrouwen en aanhankelijk zijn is de basis waar je gigantisch veel aan heb. Ik ben zooooo blij met mijn kanjer!! Hij wil voor ons, voor mij door het vuur dit maakt alles zo makkelijk

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Graag advies gewenst bij keuze veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 06:19

Er is denk ik geen goede en foute keuze. Misschien kun je nog een extra keer gaan kijken?

Mijn gevoel zegt nu de merrie trouwens.

Je kunt ook nog kijken naar de moeder paarden. Net zo belangrijk als de hengst en een stukje ‘opvoeding’ speelt ook mee met het karakter van het veulen!

imaudy
Berichten: 5015
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Graag advies gewenst bij keuze veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 06:21

Het hengstje! Je vraagt vaak waarom? als iemand merrietje zegt ;)

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Graag advies gewenst bij keuze veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 08:06

Heb je meer met hengsten/ruinen of meer met merries?

gertrud

Berichten: 80
Geregistreerd: 07-12-10

Re: Graag advies gewenst bij keuze veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 08:12

Ik zou nog een keer gaan kijken, en eventueel iemand meenemen. Het kan best zijn dat het merrietje je nu niet ziet staan. Verstandelijk gezien zou ik voor de merrie gaan:je kunt er mee fokken, geen risico en gedoe met castratie en je vidnt haar beter.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Graag advies gewenst bij keuze veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 08:30

De 2 paarden waar ik het beste mee overweg kon had ik absoluut geen klink mee op het eerste gezicht. Dus dat zou voor mij helemaal niet meespelen. Het paard wat ik gekocht heb omdat ik hem op zijn uiterlijk meteen geweldig vond heb ik het minste mee bereikt. En ik ben op alle 3 gek nu maar degene die naast een prettig paard óók nog fijne prestaties leveren zonder troubles vind ik toch net een tandje leuker.

En zeker met jouw ambitie icm de leeftijd van de paarden zou ik gewoon even op verstand kiezen: het betere paard dus met de reserve optie van fokmerrie worden.
Looks en karakter kunnen zich nog zo veel ontwikkelen van deze leeftijd tot aan de sportcarrière. En beide paarden vind je wel gewoon leuk dus een klik kan je met beide waarschijnlijk ontwikkelen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 08:39

Jij wil een teken van boven. Dat heb je allang gehad. Als je zelf je tekst terug leest is het niet te missen. Er is er maar 1 die jou nota bene 2 keer op zocht uit zichzelf.

Mira2022
Berichten: 24
Geregistreerd: 11-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 08:43

Mayasfrenk schreef:
Ik zou ook voor de merrie gaan. Jullie lijken nu al een klik te hebben, en als ze echt beter beweegt als de hengst is dat voor het zelfde geld ook nog financieel aantrekkelijker. Meer potentie en eventueel later zelf ook nog mee kunnen fokken. Lijkt mij de verstandigste keuze.


Dank je Maya

Mira2022
Berichten: 24
Geregistreerd: 11-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 08:43

SusanH schreef:
Jij wil een teken van boven. Dat heb je allang gehad. Als je zelf je tekst terug leest is het niet te missen. Er is er maar 1 die jou nota bene 2 keer op zocht uit zichzelf.


Dat klopt inderdaad! Ik denk dat ik voor de merrie moet gaan idd! :)

Mira2022
Berichten: 24
Geregistreerd: 11-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 08:44

pol013 schreef:
De 2 paarden waar ik het beste mee overweg kon had ik absoluut geen klink mee op het eerste gezicht. Dus dat zou voor mij helemaal niet meespelen. Het paard wat ik gekocht heb omdat ik hem op zijn uiterlijk meteen geweldig vond heb ik het minste mee bereikt. En ik ben op alle 3 gek nu maar degene die naast een prettig paard óók nog fijne prestaties leveren zonder troubles vind ik toch net een tandje leuker.

En zeker met jouw ambitie icm de leeftijd van de paarden zou ik gewoon even op verstand kiezen: het betere paard dus met de reserve optie van fokmerrie worden.
Looks en karakter kunnen zich nog zo veel ontwikkelen van deze leeftijd tot aan de sportcarrière. En beide paarden vind je wel gewoon leuk dus een klik kan je met beide waarschijnlijk ontwikkelen.


Heel fijn deze nuchtere visie! Bedankt

Mira2022
Berichten: 24
Geregistreerd: 11-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 08:45

gertrud schreef:
Ik zou nog een keer gaan kijken, en eventueel iemand meenemen. Het kan best zijn dat het merrietje je nu niet ziet staan. Verstandelijk gezien zou ik voor de merrie gaan:je kunt er mee fokken, geen risico en gedoe met castratie en je vidnt haar beter.



Dank je! :)

Mira2022
Berichten: 24
Geregistreerd: 11-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 08:48

smurffie schreef:
Heb je meer met hengsten/ruinen of meer met merries?


Ik heb 7 paarden gehad waarvan 1 merrie. Dus ik heb meer met hengsten/ ruinen. Maar ook veel ellende gehad. Paar keer opgelicht bij de koop ook. Vandaar dat ik nu alleen nog jonge paarden wil.

Mira2022
Berichten: 24
Geregistreerd: 11-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 08:48

imaudy schreef:
Het hengstje! Je vraagt vaak waarom? als iemand merrietje zegt ;)


Haha ok duidelijk:)

Mira2022
Berichten: 24
Geregistreerd: 11-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 08:50

Biks2 schreef:
Er is denk ik geen goede en foute keuze. Misschien kun je nog een extra keer gaan kijken?

Mijn gevoel zegt nu de merrie trouwens.

Je kunt ook nog kijken naar de moeder paarden. Net zo belangrijk als de hengst en een stukje ‘opvoeding’ speelt ook mee met het karakter van het veulen!


Ja dat heb ik gedaan idd. De moeder vd merrie is wat pittiger en chiquer gebouwd en betere afstamming. De moeder van het hengstje is wat ‘ lomper ‘ qua karakter en bouw.

Mira2022
Berichten: 24
Geregistreerd: 11-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 08:54

dierenfan schreef:
De merrie. Heel simpel ik ben absoluut beginner en ontzettend weinig ervaring. Mijn 3 jarig trekpaard heeft zelf ons uitgekozen. Daar ging mijn bomproof paard wat helemaal nergens van op kijkt haha. We zijn absoluut niet intensief bezig maar alles wat we doen voert hij zo uit puur op vertrouwen. Hij zou liefst naast ons binnen op de bank zitten haha. Juist dat stuk vertrouwen en aanhankelijk zijn is de basis waar je gigantisch veel aan heb. Ik ben zooooo blij met mijn kanjer!! Hij wil voor ons, voor mij door het vuur dit maakt alles zo makkelijk


Hi Dierenfan,

Ja ik denk idd ook dat het heel veel waard is. Mijn hond heeft mij trouwens ook uitgekozen maar zij was a pain in the ass en wij moesten heel veel trainen maar ze is nu een hele fijne hond, mijn andere hond daar was ik verliefd op en dat is de liefste en makkelijkste hond die ik ooit heb meegemaakt in mijn leven..?? ( beiden stafford shire terriers ) maar voor een paard is het weer anders denk ik.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Graag advies gewenst bij keuze veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 08:58

als je voor de sport gaat, het merrietje

Lijsken
Berichten: 1022
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:01

Muronia schreef:
Ik zou voor het hengstje gaan. Als je daar nog steeds over twijfelt nadat het merrietje zo duidelijk naar je was, dan ligt je hart gewoon bij het hengstje. Een ruin vind ik voor de hogere sport wat prettiger, vaak wat evenwichtiger dan een merrie.


Dit.
Merrie heeft jou uitgekozen en nog heb je een voorkeur voor het hengstje. Als dat gevoel zo sterk is zegt dat veel.

Mira2022
Berichten: 24
Geregistreerd: 11-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 09:03

alysha92 schreef:
Mijn huidige merrie heeft mij ook verliefd op haar laten worden. Kwam bij andere merrie kijken, zij stond er bij in. Zij kwam naar ons toe lopen, legde haar hoofdje bij mij op de schouder, ging mijn beste vriendin bij langs, mijn vader, en bleef toen bij ons staan knuffelen. 1,1/5 jaar en zo aanhankelijk. Stond eigenlijk niet te koop, maar ik was verliefd. Voor goed huisje met liefde en aandacht mocht ze weg.
Je kunt niks meer dit verhaal :p, maar volg je gevoel en je hart, dat stond bij mij voorop. Dat is het allerbelangrijkste.


Wow Alysha wat een mooi verhaal! Echt vergelijkbaar met mijn ervaring met haar. Dank je :)

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Graag advies gewenst bij keuze veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:06

Ik zou voor degene gaan met de meeste sport in de (directe) moederlijn.

Mira2022
Berichten: 24
Geregistreerd: 11-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 09:06

Lijsken schreef:
Muronia schreef:
Ik zou voor het hengstje gaan. Als je daar nog steeds over twijfelt nadat het merrietje zo duidelijk naar je was, dan ligt je hart gewoon bij het hengstje. Een ruin vind ik voor de hogere sport wat prettiger, vaak wat evenwichtiger dan een merrie.


Dit.
Merrie heeft jou uitgekozen en nog heb je een voorkeur voor het hengstje. Als dat gevoel zo sterk is zegt dat veel.


Hmmm daar zit wat in inderdaad! Ik weet gewoon dat t hengstje echtt heel super knap gaat worden en t merrietje minder vandaar.. maar goed dat zegt nog niks over hoe graag het paard met mij wil werken later..

Mira2022
Berichten: 24
Geregistreerd: 11-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 09:07

GJ9 schreef:
Ik zou voor degene gaan met de meeste sport in de (directe) moederlijn.


Dank je! De merrie heeft iets beter bloed in de moederlijn. Hengstje ook maar meer springbloed erachter.