Hars aan uier? / slappe banden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AshleyRol
Berichten: 297
Geregistreerd: 06-08-11

Hars aan uier? / slappe banden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 15:56

Hoi allemaal,

Mijn merrie is 21 april uitgerekend.
Haar uier is wat gegroeid maar totaal nog niet vol/dik.
De uier voelt vrij hard en er komt iets geel/groens uit de tepel, is dit hars?

Tevens vraag ik me af waar ik precies aan kan zien of de banden verslappen, is dit echt op haar kont bij de staart?
Het is mijn en haar eerste veulen en ik kan live meekijken op de camera dus ze staat onder goed toezicht maar volgens mij duurt het nog wel even omdat haar uier nog moet groeien.

Ik heb een foto van haar uier en kont toegevoegd ter verduidelijking :)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:57

Er is een centraal topic: dikke buiten 2021. Daarin staat veel informatie waar je veel aan hebt :)
Ik zou me nog even snel goed verdiepen :j
Je zou sneller dan je denkt een veulen kunnen hebben.

Edit: [KS] [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:01

lijkt mij niet echt geboorte harsjes, maar een uier kan ineens volschieten hoor, soms half uurtje voor geboorte, soms week voor geboorte...

zou meer kijken naar gedrag verder, onrustig sikkeneurig miss, hangerig als een verveeld kind, niet willen staan maar ook niet liggen... zoiets, das meestal wel een start dat er van alles aan gebeuren is van binnen. Laat je niet verrassen om dat het officieel nog 2 weken moet duren. dat is een richtlijn, elke merrie en elke omstandigheid is anders....

AshleyRol
Berichten: 297
Geregistreerd: 06-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 16:23

Dankjewel, daar heb ik inderdaad al heel wat tips uit kunnen halen. :) Het is alleen zo lastig omdat het natuurlijk echt per merrie verschillend is. Ik ben een overbezorgde paarden mama dus ik probeer echt alles wat ik maar kan weten te horen.

Cioccolato schreef:
Er is een centraal topic: dikke buiten 2021. Daarin staat veel informatie waar je veel aan hebt :)
Ik zou me nog even snel goed verdiepen :j
Je zou sneller dan je denkt een veulen kunnen hebben.

Edit: [KS] [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

AshleyRol
Berichten: 297
Geregistreerd: 06-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 16:27

Dankjewel, ik ga haar gedrag nog meer in de gaten houden. :) Voor mij is die uier een beetje het meetpunt maar als die op het laatste moment opeens pas vol raakt ben je te laat.
Op het moment gedraagt ze zich nog heel normaal. Ik zie haar op de camera 's avonds wel heel vaak naar haar buik kijken en ik zag haar ook flink flemen. Ze is nog best actief en soms erg druk maar geen gekke dingen. Toen ze drachtig was wist ik het echt meteen voor het scannen door haar andere gedrag, ik hoop dat dit bij de bevalling ook het geval is :)

speurneusc schreef:
lijkt mij niet echt geboorte harsjes, maar een uier kan ineens volschieten hoor, soms half uurtje voor geboorte, soms week voor geboorte...

zou meer kijken naar gedrag verder, onrustig sikkeneurig miss, hangerig als een verveeld kind, niet willen staan maar ook niet liggen... zoiets, das meestal wel een start dat er van alles aan gebeuren is van binnen. Laat je niet verrassen om dat het officieel nog 2 weken moet duren. dat is een richtlijn, elke merrie en elke omstandigheid is anders....