[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 10:13

Ff maar dan moet hij wel een tijdje appart neem ik aan gezien ze nog een tijdje vruchtbaar zijn toch? Of iig willen dekken..

Ik betaalde ook echt veel voor de opfok. Niks bespaard. En de opfok heeft een vrij goede naam/status. Maar ben daar zelf mooi van een koude kermis thuisgekomen. Ik doe het niet meer. Of het moet bij iemand aan huis zijn waarvan ik echt eens ben met de wijze van handelen

Oyyo ik kan je de hand schudden helaas. Al ziet die van jou er idd uit alsof hij aan het bijkomen is.

Belle du petit Moulin
insta: @reina_gaucha


Cioccolato

Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 10:15

Ik gooi mn hengsten en merries ook samen. Maar idd vroeg castreren en soms moet ik de groep even splitsen.
Dus eigenlik heb ik ruinen en merries samen. Dat gaat wel erg leuk


Selente
Berichten: 1855
Geregistreerd: 14-05-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:50

Je verzint het toch niet dat er dan zoveel goede ervaringen zijn he? Zo moeilijk zou het allemaal toch niet moeten zijn lijkt me. Ik heb zelfs een contract van 2 jaar waardoor de kudde de hele jeugd gewoon stabiel blijft en er niet continu vanalles blijft komen en gaan waardoor er maar onrust blijft ontstaan.

Als ik de mogelijkheid had om het thuis op te fokken dan zou daar ook mijn voorkeur naar uit gaan, maar ik ben gezegend met de plek waar hij staat. Super transparant over alles en ik kan komen binnenvallen wanneer en hoe vaak ik zelf wil.

Helpt natuurlijk ook niet mee als je eerste ervaring meteen een slechte is.... :n

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:15

Ja hij begint er inderdaad beter uit te zien. Hij is nu bijna 6 wk. thuis maar die bult op zijn pees is natuurlijk maar afwachten hoe dat gaat aflopen. Hij heeft al een flink bedrag gekost aan antibiotica en 1 mnd. maagbeschermers. daarnaast zijn mijn andere paarden thuis ziek (koorts, snotteren etc.) geworden van het virus dat ik mee terug heb genomen.
Ik denk dat ik er nog op tijd ben bij geweest.

De DA wilde pas met 1,5 jr. castreren omdat dan de balletjes echt netjes zijn ingedaald en omdat er recent onderzoek is geweest bij honden die op jonge leeftijd worden gecastreerd die vaak op volwassen leeftijd toch bot/gewrichtsproblemen krijgen. Klonk allemaal aannemelijk dus toen de beslissing genomen om naar de opfok te gaan. Leek me ook lekker rustig kon ik me weer focussen op rijden met de merrie.

Inmiddels is hij 6 wk thuis. De merrie is 10 dg geleden hengstig geworden. Wat een gedoe!!!!! Ze lopen apart maar de weilanden grenzen aan elkaar. Om 08.00 uur nog niets aan de hand. Om 13.00 uur kom ik thuis en het was "bal". Het hengstveulen bleef galopperen langs de draad meet zijn geweer in gevechtspositie en de merrie wist niet of ze het leuk vond de aandacht of nog moest afslaan. Toen ik er een draadje bij had getrokken met ruimte ertussen ging het alweer beter.

DA is sávonds geweest en jawel ze was hengstig. Dus sperma besteld en ik zit nu op het wachtbankje. Als ze drachtig is ben ik deze zomer van het probleem af. Is ze niet drachtig begint het nog een keer van voor af aan.
Ik wilde toch een veulen fokken dus het plan is niet ontstaan omdat het hengstveulen naar huis is gekomen.

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:22

Floripori Ik betaalde veel geld voor deze opfok in de hoop dat ze hem goed in de gaten zouden houden. (220 euro per mnd. in de winter). Zo zie je maar dat dat ook niet alles zegt. En tot de laatste dag blijven volhouden dat het allemaal niet zo erg is.

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:15

Hier hetzelfde oyo. Luizen, flinke wormen besmetting en de merrie hartstikke vermagerd +uierontsteking en dat terwijl ze drachtig was voor een "kleine" prijs van 220 per maand (380 toen ze nog met haar moeder daar stond) 8)7

Ik zou dan ook nooit een contract voor twee jaar tekenen. Fijn dat jij wel tevreden bent... Maar ik zou zoiets nooit willen. Ik had mijn jaarling er bijna niet weg kunnen trekken door in/uitscharingsperiode. Het is mij iig duidelijk geworden dat ik ten alle tijden mijn paard wil kunnen ophalen!

Het was niet mijn eerste ervaring met deze opfok. Ik heb er eerder paarden gehad. En het was niet dramatisch maar achteraf ben ik echt niet tevreden. Dus van mij hoeft het niet zo snel meer...

Belle du petit Moulin
insta: @reina_gaucha

Cioccolato

Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:58

Ik zou juist als opfok zijnde niet willen dat er in de groepen wordt getrokken. Juist die eerste jaren vast. Want dan heb je een vaste groep jonge paarden en dat is beter voor iedereen..


Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 14:06

Ach er zijn ook heel veel goede opfok adressen, waar ik mijn nu 3 jarige had staan zag alles er goed uit behalve die van mij. Die stond onderaan, toen alles ontsnapte lag die van mij in het prikkeldraad, de rest niet, nou ja 1 had ook een enkel plekje, maar die van mij moest 3 maanden in revalidatie, als wederom enige. Ook heb ik er al ooit 1 verdronken gehad in de opfok en nog een met droes. Ben er nu wel klaar mee. Zijn pech gevallen hoor, maar ik ben wel steeds de banketstaaf.

Heb mijn jaarling met 9 maanden gecastreerd. Hij had al vanaf dag 1 2 keurige ballen hangen. Hij beet ook heel veel. Nu zijn ballen eraf zijn is dat gedrag helemaal over. Het is een droom ruin. Binnen een week was hij van hengst in ruin veranderd.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mer1980 op 24-05-22 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 14:10

Goed om je ervaringen te lezen mer.

Puledro
Berichten: 9
Geregistreerd: 02-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 14:18

Cioccolato schreef:
Ik heb ze thuis in de opfok en ga vanaf dit jaar ook opfok aanbieden.
Heb ze ook graag zelf onder controle maat ik denk dat ik wel een goeie opfok kan aanbieden.

Denk ook dat bijvoorbeeld een wormbesmetting snel kan komen omdat gros hun veulen niet goed ontwormd.. niet eens schuld van de opfok.


Ik ben wel benieuwd naar jouw opfok. Ik heb je een pb gestuurd.

Cioccolato

Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 14:24

Wauw. Je kan ook wel erg veel pech hebben.. -O-
Wat vervelend al die gevallen..


OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:50

MER Dit dus. Die van mij was ook ranglaagste. Dat betekent dat hij altijd wel door eentje werd weggejaagd bij het hooi. De rest werd dikker die van mij magerder en had stress door het opjagen 24 uur per dag. En dat kan gebeuren dat weten we allemaal. Het is alleen banketstaaf als het jouw veulen is.

En wat is dan het onderscheid tussen een goede en slechte opfok? Voor mij in dit geval dat je het probleem ziet en niet negeert. Geef op meerdere plekken hooi zodat die kleintjes ook iets krijgen. En als dat niet helpt dan toch constateren na een aantal weken dat het niet lukt en contact opnemen met eigenaar en overleggen hoelang je dit gaat aankijken met evaluatiemomenten.

Maar de opfok is voor veel bedrijven hun hoofdinkomen. Als je dan eentje eerder naar huis moet sturen dan loop je geld mis. Want je kunt er niet zomaar een andere bijzetten. En daar wringt de schoen.

Ik wil wel nog even kwijt dat ik alle foto's van de jaarlingen super mooi vind. Ze zien er stuk voor stuk allemaal goed uit.

sannahtris
Berichten: 435
Geregistreerd: 01-05-12

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 19:19

Super naar om te lezen van slechte ervaringen bij de opfok..
Snap wel dat ze nooit zo goed kan doen hoe je het zelf doet aangezien ik en mijn vriend ook echt een hoop doen aan onze twee jaarlingen.
Ook die hebben flinke wormbesmetting gehad (ook goed ontwormd als veulen behalve voor spoelworm)
Nu ook geleerd als veulen gelijk daarvoor ontwormen.
Wat gewoon heel fijn is je kan gelijk handelen met alles schimmel/wormen/virus noem maar op..
Ook vind ik belangrijk dat ze goed en gevarieerd voer krijgen dat heb je allemaal lekker zelf in de hand.

Daarin tegen vind ik soms wel wat stress vol als er iets gebeurt ze moeten natuurlijk meestal nog hoop leren.

Merk nu ook ze staan dag en nacht op land en de manieren zijn al stuk minder als we ze even binnen halen hoe snel dat vervaagt hahah :=

Dit is reitse nu :
Quick had ik al laten zien


Afbeelding
Afbeelding

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 23:07

Oh ik begrijp ook absoluut het idee van in en uitscharingsperioden. Maar het invoeren daarvan was in mijn geval niet duidelijk naar mij doorgecommuniceerd. Dus dat ontnam mij de kans om mijn veulen terug te halen. Gelukkig werd dit redelijk opgelost. Dus dat was fijn en het is ook niet zo dat het per definitie een "slechte" opfok is. Maar in mijn ogen is er wel degelijk slecht gehandeld en daar baalde ik nogal van. En ik vertrouw nu gewoon wat minder snel mensen met mijn paarden. Nu zijn opfokken in mijn regio uberhaupt schaars dus dat ontneemt veel keuze helaas. Bij iemand aan huis lijkt mij weer een ander verhaal. Dan heb ik eerder het idee dat iemand net zo goed voor zijn beestje zorgt als voor zijn eigen en dat het minder om geld draait. Maar dat zou ook tussen mijn oren kunnen zitten :D :Y) Ik vind het idee van een opfok super maar de uitvoering soms een beetje tegenvallen :\ Maar ik blijf overigens wel bij mijn standpunt om nooit voor 2 jaar te tekenen. Puur uit wantrouwen. Alles kan nog zo mooi lijken maar ik vertrouw mensen daar niet genoeg voor.

Jeetje wat een pech Mer!

Ik vind het trouwens ook geweldig om bekende smoeltjes terug te zien <3

Belle du petit Moulin
insta: @reina_gaucha

Vulina

Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 09:23

Ik zeg maar niks :+ Jammer om te lezen dat er zo slecht over opfok gedacht wordt..

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 09:42

Vulina Ik zeg niet dat opfok slecht is. Het heeft alleen voor ons slecht uitgepakt. Als ik dacht dat het allemaal kommer en kwel was dan was ik er niet aan begonnen. Ik ken ook mensen waarbij het wel goed gaat. Je moet ook een beetje geluk hebben. Ik zal er persoonlijk niet meer zo snel aan beginnen tenzij er andere voorwaarden zijn.

Cioccolato

Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 10:20

Welke voorwaarden zou je willen zien met een opfok dan? Ik wil ook graag de andere kant zien van veulen eigenaren :j


Selente
Berichten: 1855
Geregistreerd: 14-05-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 11:33

Ik snap prima dat je geen contract van 2 jaar zou tekenen FP want ik had het van mezelf ook niet verwacht. Maar ik kan niets anders zeggen dan dat ik er op deze plek dus absoluut geen spijt van heb. Er wordt heel open gecommuniceerd, ook wanneer er iets mis gaat. Een ongeluk zit in een klein hoekje en dat kan ook bij mij gebeuren als hij op de weide staat. Ze staan 24/7 buiten praktisch in hun achtertuin. Ze hebben per jaar maar 1 merriegroep en 1 hengstengroep. Je moet het natuurlijk maar even treffen, maar die stabiliteit vind ik in deze toch wel heel erg waardevol. Al begrijp ik volledig dat de mensen die hun jaarlinger terug naar huis hebben gehaald dat gedaan hebben, want ik had hetzelfde gedaan.... Ik ben namelijk ook absoluut niet makkelijk met anderen in vertrouwen nemen. Dat heb ik ooit gedaan bij (notabene) een vriendin en zelfs daar is uiteindelijk een proces verbaal voor aangemaakt omdat zij niet wilde aangeven dat ze een inschattingsfout had gemaakt en weet had van het gedrag van mijn paard....


Cio als ik vanuit mijzelf spreek dan vind ik een open communicatie het meest belangrijk. Wat is de gang van zaken, wordt een hoefsmid geregeld ja of nee? Wat is de samenwerking met een dierenarts en welke is dit? Wanneer wordt ik gebeld als er iets met mijn paard aan de hand is en wanneer bel je direct de dierenarts zonder overleg. Hoe vaak wordt er brok bijgevoerd, wat is überhaupt het voermanagement. Hoe en wat is het ontwormschema, wordt er preventief ontwormd of via mestonderzoek en in overleg met een dierenarts? (of ze buiten komen is voor mij niet interessant, die van mij staat namelijk het gehele jaar 24/7 buiten)

Mocht er nog iets te binnen schieten....

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 12:06

Cio De voorwaarden zijn o.a. het bezoeken van je veulen. Wees daar als opfok eerlijk in wat je wilt dan ontstaan er geen misverstanden. Ik hoef niet iedere dag langs te komen maar vind het fijn om wekelijks even te kijken hoe het gaat. 10 minuten is al voldoende.

Communicatie Wees eerlijk, ook als het niet gaat als gepland. Kun je je afspraken noodgedwongen niet nakomen communiceer dit en wees transparant.

Evaluatiemomenten Hoe gaat het? Moeten we iets bijsturen en zoja wat dan?

En afspraak is afspraak!

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 14:07

Oh nee hoor opfok is echt niet slecht, maar ik heb gewoon teveel pech gehad EN daar komt bij dat ik in de zeer gelukkige mogelijkheid ben om ze op eigen terrein te houden ;) als dat niet zo was geweest dan hadden ze gewoon de opfok in gegaan...

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Vulina

Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 14:29

OYYO schreef:
Cio De voorwaarden zijn o.a. het bezoeken van je veulen. Wees daar als opfok eerlijk in wat je wilt dan ontstaan er geen misverstanden. Ik hoef niet iedere dag langs te komen maar vind het fijn om wekelijks even te kijken hoe het gaat. 10 minuten is al voldoende.

Communicatie Wees eerlijk, ook als het niet gaat als gepland. Kun je je afspraken noodgedwongen niet nakomen communiceer dit en wees transparant.

Evaluatiemomenten Hoe gaat het? Moeten we iets bijsturen en zoja wat dan?

En afspraak is afspraak!


Wat dat betreft zijn wij dan weer heel simpel. Bezoeken mag altijd.

Communicatie is goed, overleg altijd alles.

Zo heb ik laatst voor het eerst in onze carrière een merrie laten ophalen, al na een paar dagen. Die paste echt niet in de groep.. Mensen begrepen dat ook heel goed.

Wij scharen niet in, maar ophalen mag wel altijd. Behalve in het weide seizoen liever niet, jonge paarden laden in het land vind ik risicovol. Ze komen dus als veulen en zijn hun groep dan al gewend..

Wij regelen hoefsmid en ontworming. Ik moet wel zeggen, we hebben nu eigenlijk alleen nog vaste klanten. Bevalt me prima..

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

cp112

Berichten: 14708
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 16:56

Ik heb nog 3 heren van vorig jaar hier :j.
2 staan in de opfok. Het liefst heb ik ze thuis maar dat is gewoon geen optie nu met name door het gebrek aan weide. Daarbij staan ze in een gemengde leeftijds kudde en krijgen ze mooie opvoeding mee. Inmiddels lekker 24/7 op de wei.
Links is Testarossa, inmiddels geschoren want kwam niet door zijn haar. Rechts half broer DeTomaso die zn laatste buikpluis nu verloren is :)
Afbeelding




De 3e staat nog thuis. Dat was een eind augustus veulen. Hij is in februari pas gespeend dus.
Dit was m een paar weken geleden

Afbeelding



En gisteren is ook daar het scheerapparaat overheen gegaan. Ik heb een zware heiniger maar die kwam er maar met moeite door. Het begon al helemaal te verstikken. Nu lekker bloot.

Afbeelding
Afbeelding

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

Cioccolato

Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 16:58

Wat een haar joh :wow:


cp112

Berichten: 14708
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 17:03

Echt he. Begin vorige week begon het ineens in de knoop te raken. Daarvoor had ie een heel mooi zacht doorkambaar vachtje.
Dit was vorige week :=. Ik heb de ergste regen even afgewacht voor t apparaat erover ging.
Afbeelding
Afbeelding


En dan komt dit er onderuit :')
Enorm lelijk geschoren maar ik moest met het haar mee scheren anders kwam het apparaat er niet door. Ik ben bijna 1.5 uur bezig geweest. Ik wilde alles nog even 1x overdoen gewoon straks scheren maar meneer had er, begrijpelijk, een beetje genoeg van dus ik heb het maar gelaten. Hij verhaart enorm dus dat laatste raakt ie nu zelf wel kwijt.
Voordeel is wek dat hij het niet gelijk heel koud heeft nu.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 17:15

Lijkt me inderdaad fijn om met vaste klanten te werken. Beide partijen weten waar ze aan toe zijn.

Ik denk wel dat er ook een tekort is aan opfokplekken waardoor je als veuleneigenaar soms ook water bij de wijn moet doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: claucarlien, Fnanne, kim_1990, n_twinkel, runnerfan, Sanet en 11 bezoekers