[HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 05:55

Gefeliciteerd lovelyn en leonie!!

En sterkte ziekie.... kunnen achterhalen waaraan het gelegen heeft??

SparkYY_8

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 06:37

Gefeliciteerd leoni en amo!!

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 15:05

Knappe veulens allemaal zeg!!! Echt genieten (ik reageer niet super actief maar geniet zeker mee dus niet stoppen met spammen allemaal!!)

Ook een beetje appie-spam dan maar!
Onze Appie is morgen alweer 3 weken oud :) Grappig als je je bedenkt dat hij eigenlijk pas rond 13 juni geboren zou moeten worden. Gelukkig had mama Daisy ook niet zoveel geduld hahah!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:02

Jeetje vulina, wat een fopmerrie zeg!

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 19:28

xPenny schreef:
Vinden de veulentjes van jullie het trouwens ook lekker als je krabt op de kont?
Die van mij heeft wel 1,5 week gehad dat ze echt deed schuren met haar kont. Veel paarden op stal deden dit, misschien door het jonge gras?

Mijne vind overal kriebelen lekker, gaat er echt klaar voor staan en met zn lipje meedoen. Maar zn kontje is ook wel een favoriete plek ;)

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 20:12

Fijn dat het beter gaat!!!

Knuffelen met Appie <3

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 21:24

Eventjes nog een vraagje: ons veulen is nu 3 weken oud en de merrie begint al wat in te vallen. Omdat we ook weer langzaam aan het rijden zijn wil ik voorkomen dat ze te mager wordt, daar heeft ze zowiso wel al aanleg voor.

Momenteel krijgt ze per dag (verdeeld over 2 voerbeurten) zo’n 2 kilo merriebrok, 1 kilo basis sportbrok en een halve kilo kruidenmuslie (allemaal havens). Scheutje lijnzaadolie erover. Overdag van 8.00-19.00 uur weidegang met (veel) gras en snachts op stal een halve pak goed (groenig) fijn hooi.

Wat kan ik meer nog geven? Een extra voerbeurt is niet haalbaar ivm werk...

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 10:25

Bedankt voor de tips! Ik ga even kijken welke voeren ik kan krijgen bij de huidige leverancier ;)

“Rijden” is ook een groot woord, het hoofddoel is dat ze wennen aan gescheiden staan en dat ze beweging heeft. We wandelen 5 min naar de manege, dan rijden we 5 minuten (stap/draf met inzet op ontspanning) en wandelen weer terug :')

Mijn merrie heeft vroeger een trailer ongeluk gehad waardoor ze littekens heeft op haar achterbenen, ze worden erg snel dik van vocht dus ze moet bewegen. Vooral met dit benauwde weer houdt ze meer vocht vast. We hebben ook gereden tot ze 310 dagen drachtig was om voornamelijk die reden. Maar ik begrijp jullie wel hoor, is ook vroeg ;)

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:00

Ja graag! Kom maar door :')

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:14

Verschillende mensen, verschillende meningen, verschillende adviezen, verschillende invalshoeken...

Jullie punt over rijden na de bevalling is duidelijk, ik weet zelf niet precies wat goed en fout is, volg de adviezen van mensen in mijn omgeving en ik ga op mijn gevoel af ;) En daar ging mijn vraag ook niet over :)

Ik vroeg om voer-advies voor een merrie die aanleg heeft om schraal te worden. Ik zou nog steeds graag van mensen willen horen wat ik mijn merrie als extra kan geven om op gewicht te blijven :)

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 10:42

Waaw dat oog is gaaf!!!

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:28

Gefeliciteerd Alicelover :) Grappig dat de bles net boven de neus ophoud en dat het neusje dan donker is :)

Oei diertjec, niet leuk.... Gelukkig is het gestopt met bloeden...

Wat doen jullie om je veulens de komende dagen koel te houden? Wij gaan voor een tropenrooster ('s nachts buiten, overdag binnen met alle deuren open zodat het door de gang van de stal waait).

Gelukkig vandaag nog een lekker zonnetje en goed te doen, dus de camera nog maar eventjes tevoorschijn getoverd. Ik denk dat we in huis te weinig muren hebben straks om alle mooie foto's kwijt te kunnen whaha! Maar ik ben vast niet de enigste met dat probleem :')

Bijna 4 weken oud, begint al een hele man te worden!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 14:42

amo500 schreef:
Gefeliciteerd cupido! *\o/*

Vraagje: ik ga die van mij nu ontwormen maar voor hoeveel kilo doen jullie meestal? Ze is een kwpn van nu een goede 2 weken oud, maar ze is niet super groot.

Ik had per ongeluk de hele spuit erin gespoten dus (iets) teveel kan geen kwaad :')

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 06:34

Vulina schreef:
SparkYY_8 schreef:
Ik had per ongeluk de hele spuit erin gespoten dus (iets) teveel kan geen kwaad :')

Dat is niet waar hoor, je hebt waarschijnlijk gewoon ontzettend veel geluk gehad ;)
Beetje overdoseren is niet zo erg, maar een hele spuit kan gewoon dodelijk zijn.

Ik geef op 10 dagen voor 100 kilo :j

We hebben toen direct de DA gebeld en die gaf aan dat het middel wat ze ons gegeven had niet dodelijk was als het werd overgedoseerd (oranje doosje, weet zo niet meer hoe het heet). Want ik ging natuurlijk ook direct uit van het ergste..

Appie kon er wel ziek van worden dus we moesten hem even goed in de gate houden. Gelukkig hebben we niets gemerkt. Het doseerklipje was losgesprongen -.-

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 10:56

Wat een fantastische veulens komen er voorbij zeg! En ook goed om te horen dat de verkoop bij de meeste ook vrij vlot gaat, kan me voorstellen dat het niet leuk is als je wilt verkopen en het wil niet vlotten.

Gefeliciteerd nog met de laatste veulens die geboren zijn! Ik vind dat gespikkelde veulen echt fantastisch, dat is voor mij ook nog wel een droom om ooit een spikkelpaard te hebben maar man-lief (klinkt nog heel raar als je pas net een maand getrouwd bent whaha) vind spikkels, bont en elk ander bijzonder kleurtje helemaal niks helaas.

Gefeliciteerd met de keuringsresultaten! Spannende periode!

Wij gaan 20 Juli met onze Appie naar de dag van het gelders paard voor de veulenkeuring. Gister is er iemand langsgeweest om het voorbrengen enzo te bespreken, ik heb zelf helemaal geen ervaring met keuringen dus wil het liefste gewoon ergens gaan zitten en dat de rest voor me geregeld wordt, dus dat hebben we afgesproken haha! Ben benieuwd wat de geoefende ogen van Appie vinden (maar wat het ook mag zijn, ik vind hem toch wel leuk haha).

Appie is inmiddels alweer bijna 6 weken oud en het begint een aardige spier-bonk te worden. Een heel mensgericht maar ook bescheiden veulen, pikt mijn persoonlijke ruimte goed op dus happen doet hij niet (meer) en mensen benaderen doet hij ook gewoon rustig. Blij met hem!! :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(en knappe mama mag er natuurlijk ook wezen, wat ben ik trots op haar!!)

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 14:18

Seven schreef:
Bedankt
Appie lijkt op het maatje wat we voor ode hebben gekocht, omdat ik het niet kon fokken maar gekocht 4 X wit en blesje :D

Inderdaad! Die aftekening is precies als Appie hahaha!

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 16:54

Sterkte woogy... wat jammer :(

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 20:38

Dat opgroeien gaat ook gewoon veel te snel!! :')

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 22:32

Waaw heel mooi ja!

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 17:18

Gefeliciteerd :)

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 07:50

Ik lees ook actief mee maar reageer niet altijd (maar dat deed ik vooraf ook al niet super actief, al heb ik geloof ik wel iedereen gefeliciteerd haha) :) Dat was ‘s ochtends ook het eerste wat ik deed: kijken of er veulens geboren waren :')

Maar ik moet wel zeggen, Appie was mijn eerste veulentje en ik ben vaak onzeker geweest of we het wel goed aanpakte enzo. Daarom was het heel fijn om hier mee te kunnen lezen, vragen te kunnen stellen en situaties te kunnen vergelijken. Vooral rondom de inseminaties (en alle pogingen die mislukte) en de uiteindelijke bevalling. Dat heb ik echt als heel prettig ervaren.

En wat Siko hier eerder al zei, sommige gaan door naar DBT2020 en leren elkaar en elkaars paarden beter kennen. En ook hier kriebelt het om deze hele uitdaging samen met mijn merrie nog eens aan te gaan.

Ik heb ook echt genoten van alle verhalen over lieve merries, chagrijnige merries, pismerries, door heel Nederland reizende zaadcellen, booby-foto’s, wel of niet gezwollen vulva’s, puntenkontjes, melkspuiters, vreemde slijmsubstanties, nachtelijke posts, camera-ellende en natuurlijk alle eindresultaten: De prachtige veulentjes waar we allemaal super lang naar uit hebben gekeken en heel trots op zijn :)

En daarom geniet ik ook nog steeds van alle veulenposts die geplaatst worden. Dus ondanks dat er misschien minder actief gereageerd wordt, zijn er dus nog vele (stille) meelezers die het leuk vinden om mee te kijken :)

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:39

Gefeliciteerd Elfje :)

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 07:17

Gefeliciteerd vulina :)

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 19:38

Whahahahaha die eenhoorn!! Echt geweldig :P Hebben ze die nog bij de Action???

Wij zijn vandaag met Appie naar de veulenkeuring op de dag van het gelderse paard geweest :) Ik dacht dat hij al groot werd, maar tegenover alle maart/april veulens is het maar een prulletje! Hij moet echt nog meer ontwikkelen en werd daarom ook laatste geplaatst van zijn groepje van 5. Ondanks dat was ik al helemaal trots dat hij zo braaf was en zoveel geduld had gehad tijdens het vlechten enzo.

Maar toch kreeg hij een oranje rozet en terug in de stal kwam ik er pas achter dat dat eerste premie betekende whahaha! Iets met 'keurings-leek' :') Al met al een leuke, leerzame dag!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 20:53

Ik weet ook niet precies hoe het zit hoor :P Maar iedereen zei dat een oranje rozet eerste premie betekende dus dat geloof ik dan maar haha!