[HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

alicelover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 07:16

Tinkerbellz, hier heb ik de merrie inderdaad helemaal van de biks af gehaald. Ze kreeg zelfs geen handje. Ook heeft ze even op onbeperkt hooi gestaan ipv kuil. Verder lekker veel buiten, zodat ze vrij kon bewegen. Aan de uier heb ik nooit gezeten. En zou ik ook niet doen. Wel in de gaten houden dat het niet gaat ontsteken. En anders da bellen, niet zelf proberen op te lossen. :o

Tirza, 10 dagen is wel lang. Maar snap hem ergens ook wel.... Hier staan ze de eerste paar dagen net gespeend ook even in een gewone box. Je wil niet dat ze uit de loopstal proberen te springen of als je ze los laat de sloot of inheining in rennen. Als het verder een top plekje is met elke dag er lekker uit, zou ik door die 10 dagen heen bijten. Minder wordt ze niet van 10 dagen en vind de kwaliteit van verzorging er om heen belangrijker. Wordt er goed kwalitatief ruwvoer gevoerd? En onbeperkt? Gaan ze er dagelijks uit? Ook op vieze winterdagen? Hoe is het ontwormechema? Worden ze optijd bekapt en regelmatig?

Freddy Z1+34, Enchelina Halieda M2+10, Zoran M2+2, Golden Diamond L2+8, Amy's Latina Z1+0, C'est Leva's Fürst B+10, Peter B+9, Kubanito M2+0, Alice M2+2

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 07:53

10 dagen klinkt veel maar zou day niet minder kunnen worden als het goed gaat?
Ik heb ze tegen het eind aan al apart staan met voeren, merrie en veulen. Bouw dat uit naar een uur of 2. En dan speen ik ze gewoon door ze in aparte weides te zetten. Verst van elkaar weg. Nooit wat mis gegaan met draad oid.

[KS-ITP] Eerder dan verwacht geboren
As long as we're together, kerstmuts has no end.♥ [o]

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 07:59

Ik zei altijd tegen (opfok) klanten, het belangrijkste is dat het goed voelt..

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie-drachtigheids-veulen- begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
fokadvies voor dressuur paarden

Diertjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 08:22

Voorzichtig positief fleuribelle, al meer nieuws?

Fijn dat het spenen zo goed ging AM! Ze zien er goed uit :)

tinkerbellz, als het niet goed voelt, niet doen. Ja of toch door die 10 dagen heen bijten en zien hoe het gaat.

Ik kijk al enigszins tegen het afspenen op, zeker omdat Odin zo op mij en z'n moeder gericht is

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 08:26

Opzich vind ik een ruime stal ook nooit zo'n probleem. Als ze daarin goex voer krijgen.

tinkerbellz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 08:27

Diertjec schreef:

tinkerbellz, als het niet goed voelt, niet doen. Ja of toch door die 10 dagen heen bijten en zien hoe het gaat.

Ik kijk al enigszins tegen het afspenen op, zeker omdat Odin zo op mij en z'n moeder gericht is

Ik denk dat je Tirza bedoeld ;)

“Real cowboys never run, they just ride away.”

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 08:54

tinkerbellz schreef:
Jee, Fleuribelle...wat een zorgen...je krijgt het wel voor je kiezen zeg... :(:)
Ik duim mee voor goed nieuws!

Wat fijn dat het goed is gegaan AM! Je dames zien er heel tevreden uit!

Ik hoop dat het zaterdag met het ophalen van Flower net zo goed gaat! Ik kreeg vanuit de opfok het advies om Flower een week geen krachtvoer te geven en even een paar dagen te temperaturen en haar uier in de gaten te houden en bij teveel spanning of pijn aan de uier net even de druk eraf te halen (dus niet echt melken, want dan zou je de melkproductie alleen maar stimuleren).
Hoe doen jullie dat met de merries van de pas gespeende veulens?

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik er niks aan doe. Ik voer aan het eind het veulen wat op en de merrie gaat dan al van de merrie brok af. Als ze gespeend zijn hou ik enkel de merrie in de gaten. Gebeurd er iets geks of toont ze pijn, laat ik de da eerdt wel even kijken. Ik zit er liever zelf niet aan.

Diertjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 09:10

tinkerbellz schreef:
Diertjec schreef:

Ik denk dat je Tirza bedoeld ;)

Tot zover mn onthoud kunsten :')
Excuus, tirza idd :)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 09:32

Het moet inderdaad goed voelen. Maar ik zou niet zo een probleem hebben met eerst 10 dgn op stal. Wennen ze mooi aan elkaar en daarna gaan ze toch samen naar buiten.

Hier gaan ze na het spenen( de merries) in een kale wei zonder brok, eerst ff het uier weg lopen

De veulens van 2019, Oscar G.W. (Uphill x Cabochon),Oxbow G.W ( Imposantos x 00 Seven), Orion G.W ( Icellie x Tendens) en Ober G.W. ( Hertog Jan x Sander) 4 hengsten dit jaar!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:49

Fleuribelle, al nieuws?

Tirza beter even veilig op stal dan over of door omheiningen heen. Die 10 dgn zullen wel opwegen tegen dat ze daarna samen heerlijk buiten kunnen.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:39

Ik kom net terug uit Utrecht. Ze stond er goed alert bij en heeft vannacht een droge keutel gehad. Ze is vanochtend nogmaals gesondeerd en heeft weer paraffine gehad. Volgens Utrecht is de verstopping een na wee van de slokdarmverstopping. Van het niet mogen eten tot ook een ander voerbeleid dan thuis. Als alles goed blijft gaan mag ze waarschijnlijk woensdag weer naar huis. Was wel blij om weer een eigenwijs alert veulentje te zien.

Gelderse Keur Sport merrie Zilverling Mirna Parcival x Ahoy
Welsh Zwanehoef Kaëla

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:52

Fijn Fleuribelle, wat een opluchting dat het tot nu zo goed gaat! Nog even volhouden!

Pluk de dag!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:55

Fijne update Fleuribelle!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 13:09

Oooo top een droge keutel is al iets nu langzaam alles weer op gang helpen. Duimen blijven draaien.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 13:29

Wat een fijne update!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 14:09

Dank je voor de update. Klinkt positief

Super Jackal Whiz x GP Mister Dual Jac - 6/04/2020
Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 14:15

Fleuribelle schreef:
Ik kom net terug uit Utrecht. Ze stond er goed alert bij en heeft vannacht een droge keutel gehad. Ze is vanochtend nogmaals gesondeerd en heeft weer paraffine gehad. Volgens Utrecht is de verstopping een na wee van de slokdarmverstopping. Van het niet mogen eten tot ook een ander voerbeleid dan thuis. Als alles goed blijft gaan mag ze waarschijnlijk woensdag weer naar huis. Was wel blij om weer een eigenwijs alert veulentje te zien.

Dit klinkt goed. Hopelijk heb je ze woensdag weer lekker thuis en is dit alles achter de rug. Ik blijf duimen!

Freddy Z1+34, Enchelina Halieda M2+10, Zoran M2+2, Golden Diamond L2+8, Amy's Latina Z1+0, C'est Leva's Fürst B+10, Peter B+9, Kubanito M2+0, Alice M2+2

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 14:23

alicelover schreef:
Tinkerbellz, hier heb ik de merrie inderdaad helemaal van de biks af gehaald. Ze kreeg zelfs geen handje. Ook heeft ze even op onbeperkt hooi gestaan ipv kuil. Verder lekker veel buiten, zodat ze vrij kon bewegen. Aan de uier heb ik nooit gezeten. En zou ik ook niet doen. Wel in de gaten houden dat het niet gaat ontsteken. En anders da bellen, niet zelf proberen op te lossen. :o

Tirza, 10 dagen is wel lang. Maar snap hem ergens ook wel.... Hier staan ze de eerste paar dagen net gespeend ook even in een gewone box. Je wil niet dat ze uit de loopstal proberen te springen of als je ze los laat de sloot of inheining in rennen. Als het verder een top plekje is met elke dag er lekker uit, zou ik door die 10 dagen heen bijten. Minder wordt ze niet van 10 dagen en vind de kwaliteit van verzorging er om heen belangrijker. Wordt er goed kwalitatief ruwvoer gevoerd? En onbeperkt? Gaan ze er dagelijks uit? Ook op vieze winterdagen? Hoe is het ontwormechema? Worden ze optijd bekapt en regelmatig?

Er is gezegd onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit maar dat weet ik niet omdat alles stond buiten en daarom geen hooi gezien. Ik zelf geef altijd heel ruim en veel mensen minder en dat vind ik erg moeilijk. Hoefsmid iedere 8 weken en ontwormen deden ze ook.

Verder iedereen bedankt voor reageren over de 10 dagen. Misschien is het in mijn hoofd een groter ding als dat het eigenlijk is.

Vulina, ik snap dat je dat tegen klanten zegt. Het is heel moeilijk en ik wil graag het aller beste voor haar.

Fleuribelle, fijn dat er iets uit gekomen is!

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 14:23

Hier even geschrokken....

Afbeelding

Afbeelding
Vond haar zo. En diep in slaap.

Afbeelding
Maar ze werd wakker. Bleef rustig liggen.
Even bij gezeten en gekriebeld.
Afbeelding

En toen viel ze weer in slaap.
Afbeelding

Afbeelding
<3

Afbeelding
Hier al wat meer wakker en aan het spelen met mijn vest.

Afbeelding
En weer in de benen, wederom een knuffelfoto.

Ze is vandaag ook naar de smid geweest. Pittige tante. Hadden goed geoefend, maar moest toch echt een praampje bij. Netjes bij gewerkt. Stand was perfect en hij was zeer te spreken over haar. Ben dus niet de enige die het een heel knap veulen vindt.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 10:35

Helaas verdrietig nieuws hier. Vanochtend bericht gekregen dat Jenny's ontzettend lieve moeder Brenda vanochtend is ingeslapen |( .
Een paar weken/maanden na Jenny's geboorte was er al geconstanteerd dat ze last had van hartritmestoornissen. Daarna ging ze helaas verder achteruit. Eigenaar heeft er alles aan gedaan om haar er bovenop te helpen, maar dat mocht niet baten.
Jenny was om die reden eerder deze week al afgespeend zodat Brenda de energie op zichzelf kon richten. Afgelopen zondag nog met Brenda geknuffeld, waarbij ze echt wel weer praatjes had. Gisteravond ging ze helaas toch weer achteruit, vanochtend hebben ze de DA laten komen. Naast de hartritme stoornis zaten haar longen ook vol vocht waar helaas niets meer aangedaan kon worden |( .
Ben er echt even kapot van |( . Straks er heen om afscheid van Brenda te nemen (was er niet bij met inslapen).

Mijn vermoeden is dat ze het zo lang nog volgehouden heeft voor haar veulen. Jenny word de 24ste 4 maand oud. Veels te jong nog om haar moeder te verliezen Y;( . Jenny heeft gelukkig nog wel een pony vriendinnetje waar ze al erg naar toe trekt en veel mee om gaat.
Brenda was 11 jaar Y;(

Gedachten spelen zich af in beelden, beelden worden woorden, woorden worden een zin, een zin word een paragraaf, een paragraaf een hoofdstuk, een hoofdstuk vormt een boek en zo vormt zich een verhaal♥

Diertjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 10:46

Wat een heerlijke foto's AL, ze zijn zo schattig als ze slapen <3
Van waar de praam met de hoefsmid? Odin heeft ook flink praatjes met voeten optillen en opgetild houden, maar toen ik z'n voeten ging bijvijlen kon dat gewoon zo los in stal, met afleiding die hem kriebelde en snel werken _O-
Gewoon interesse vraag :)

Ach wat een sneu nieuws Yaartje, heel veel sterkte!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:53

Yaartje, wat sneu zeg, sterkte!

AL, leuke foto's.

fleuribelle, hoe gaat het nu?

gister zijn we op bezoek bij ons 2017 veulen geweest, Elliot is al een hele vent, gaat over de 1.60m maar vind het moeilijk inschatten. Eerste week van september wordt hij gecastreerd en dan komt ie half oktober naar huis. Ben heel benieuwd of ze elkaar nog kennen na 2 jaar.
Laatst bijgewerkt door juval op 20-08-19 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Prachtig welsh veulentje geboren: [KS-ITP] Welsh meisje geboren!

Trots om uw voedsel te kunnen produceren.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:55

Zo he. Sterkte zeg!

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:07

Vanmorgen weer geweest en vers gras meegenomen voor moeder en kind. Dat gaan ze aan het veulen in plukjes aanbieden. Ze had er duidelijk zin in. De mest is al zachter geworden. Ze is vanmorgen weer gecontroleerd. Op rechts was nog iets te horen in haar longetjes. Daar krijgt ze nog steeds medicatie voor. Ook hebben ze de ontstekingswaarde in het bloed gecontroleerd . Mocht dit slechter zijn geworden dan hoor ik dat nog vandaag. Maar gezien hoe ze was verwacht ik dat niet. Als alles goed blijft gaan mogen ze morgen naar huis.

Yaartje stekte gewenst.

Gelderse Keur Sport merrie Zilverling Mirna Parcival x Ahoy
Welsh Zwanehoef Kaëla

Diertjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:18

Spannend Juval! Heb je foto's van Elliot nu? :)

Fijn nieuws Fleuribelle, hopelijk blijft het goed gaan en is er niks in het bloed te vinden