[HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 14:12

Nee dat gaan we niet doen, ik geef ze niet graag uit handen O:) . Ik heb daar helaas tot 2 X toe heel slechte ervaring mee gehad dus te groot risico.

Ze kan anders gewoon met onze andere paarden het land op maar liefste zou ik een leeftijdgenootje vinden, vind ik echt niets wat me bevalt word ik vanzelf minder kritisch hahaha

Veulen van vandaag had een dikke sprong liep er niet anders op maar toch een risico

Eusja B
elite ibop prok
Jazz x Gribaldi x Jetset D
Ode aan Eusja JS v just wimphof

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 14:25

Ohja en om te spenen. Ik heb men veulens tot hiertoe nooit abrupt van moeders weggehaald maar stillekes afgebouwd. Ging heel makkelijk zo en nooit problemen mee gehad. Oudste is nu ondertussen vier jaar en loopt nog in de kudde bij mams maar is zeker geen moederskind.

Nu hebben we dit jaar wel een hengstje dus das andere koek.

Super Jackal Whiz x GP Mister Dual Jac - 6/04/2020
Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

Riv_Q

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 14:40

Ik vind het ook lastig. Wilde op 6 maanden veulen afspenen en dan lekker terug bij de kudde. Alleen nu is het dus een hengstje met nu al, pittig gedrag als steigeren tegen mams etc. Bij mams terugzetten voor hij geruind wordt is dus geen optie. 6 opfokbedrijven die enigszins in de buurt liggen (noord Holland) gemaild maar allen vol of nemen geen veulens aan helaas. Wordt nog een lastig klusje om iets te vinden...

jeannaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 15:02

Vorig jaar is Fleur naar mijn broertje en schoonzusje gedaan en is Billie thuis gebleven in haar omgeving samen met mijn dertig plusser en die trokken toen al veel met elkaar op. Was heel makkelijk en zou het zo weer doen (jammer dat ze zo ver weg wonen)... ze was toen al ruim 6 maanden en deed weinig meer met moeders. Wel wilde ze de eerste tijd bij mijn ouwe in de box staan. Dat ging prima en mijn ouwe vond het kennelijk gezellig :D

Jammer Seven, maar zo’n risico zou ik ook niet nemen.

Meneer de Wit 1984, schotse woezelReduster Fleur 2006, Welsh NWR v. DGR Now or Never x Wester Aikemas Adios, drachtig van His Royal Badness DKBillie Jean MDW 2018, Welsh WPBR v. Cassanova du Bois x DGR Now or NeverZonnnebloem 2018, Welsh NWR v. Veenstra's Grapjas x Wester Aikema's NorbertFoxy Foxtrot MDW 2019Welsh NWR v. Veenstra's Grapjas x DGR Now or Never

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 15:05

Wist je dat al voordat je daar kwam Seven?

♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
fokadvies voor dressuur paarden
☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Merrie & (af)veulen begeleiding en fokkerij

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 15:09

Met veulen kopen/verkopen kan ik niet echt meepraten, 1tje als veulen verkocht en daar toen heel weinig voor gekregen (hengstje), de andere 3 heb ik aangehouden en 2 daarvan zijn naar de eifelopfok gegaan waar ze ondertussen beide ook alweer van terug zijn (laatste is Gentle, die is sinds Febr terug thuis).

Frosty haar plekje had ik al besproken voordat Jill dragend was want ik weet dat t daar sowieso hard gaat en ze snel vol zitten.

Is voor mij 2,5u rijden maar het dubbel en dwars waard :)

Kwa spenen heb ik dat tot Gentle geboren werd ook opgebouwd met steeds iets langer van elkaar af maar bij Jill & Gentle ging dat serieus niet! Jill werd gevaarlijk dus Gentle is letterlijk van het ene op t andere moment weggegaan.... Gentle 1x gehinnikt, Jill 1x gehinnikt en toen was het klaar en had ik de merrie terug die ik kende.

Nu met Frosty gaat dat n stuk makkelijker, vandaag was de smid er om Jill voor terug op n ijzer te zetten (vanwege gevoelige/dunne zolen en het feit dat ze dus af en aan niet zuiver loopt) en toen hij klaar was moest Jill nog even de gang op en neer wandelen (mijn smid kijkt altijd of ze dan goed lopen). Frosty stond bij mijn vriendin te knuffelen en Jill liep zonder pardon en zonder maf te doen met mij mee....

Dus ik was eigenlijk heel erg trots! Zoveel splits ik ze (nog) niet maar dit was wel even n juich momentje boor mezelf :D

DG Dry Jill, A Dollar For A Rose & Flashy Gold On Black (APHA).
Bonkie GEBOREN op 06/05/19 na 327dgn dracht
[KS-ITP] APHA veulen "Frosty" geboren

Evelien_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 15:48

Courtjuh lastig hoor. Ik zou zelf niet gauw een veulen kopen wat pony x paard is. Ik denk dat je er nu niet al te veel voor kunt vragen, omdat het toch een grote gok is. Ik denk wanneer je hem wat goedkoper te koop zou zetten er wel mensen zijn die de gok willen wagen. Dan zou ik hem liever zelf opfokken en later verkopen. Dan kun je wat meer zeggen over de stokmaat en kunnen mensen gerichter kopen.

Wat betreft afspenen en opfok.. vorig jaar het veulen rustig aan afgespeend. Laatste week snachts in een aparte stal tegenover de moeder en overdag samen op de wei. Toen veulen er helemaal af ging hebben ze beide geen kick gegeven.
Voor dit jaar heb ik een opfok plekje aangeboden via fb voor een merrieveulen, zodat die met de mijne samen kan opgroeien. Diegene die geïnteresseerd is gaat zondag bij een merrieveulen kijken. Dus even afwachten of dat door gaat.

Seven klopt het dat er niet heel veel kwpn merrieveulens aangeboden worden? Zie er via fb iniedergeval weinig voorbij komen. Dat maakt het natuurlijk ook al weer een stukje lastiger om een leuke te vinden die nog een beetje betaalbaar is.

Baudyh spannend! Dat zou dan al wel heel snel zijn!!

Fontana; (D-oc) v. Lord Leatherdale x Donnerschlag
Ticorda A; (Prok) v. Metall x Don Primero
Ratja; (Elite, Ibop, Prok) v. Welt Hit II x Cocktail

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:32

Fotsy, dat komt mede omdat een jaarling of twenter zichzelf niet meer zo verkoopt denk ik. Ze zijn dan niet op hun mooist. Plus de meeste opfokken scharen alleen veulens in. En een enter of twenter alleen thuis tussen volwassen paarden heeft voor de meeste mensen niet de voorkeur.

Seven, dat bedoelde ik ook. Minder kritisch en puur als maatje. Maar uiteraard wel gezond en correct. :j

Betreft opfok regelen ben je nu idd wel te laat. De goede opfok bedrijven zitten meestal voor januari al vol. Ik had zodra Enchelina drachtig was gescand direct gereserveerd....

CL, hier het zelfde vorig jaar hoor. Scheiden van merrie en veulen ging ook niet. Dus ook abrupt gedaan. Veulen van de kar en met opfok mee. Klep dicht en rijden. Merrie ook een hinnek en thuis alsof ze nooit een veulen had gehad. Niet eens gezocht op de weide. Direct hoofd aan de grond en grazen. Veulen is wel even druk geweest. Maar gaf zich ook snel over.

Wat stoer van Frosty en de merrie! Snap dat je daar blij van wordt.

Evelien, dat idee had ik ook. Zie ook maar weinig merrieveulens voorbij komen.
Spannend! Zou wel leuk zijn als de koop doorgaat en het klikt met de dames. Succes.

Freddy Z1+34, Enchelina Halieda M2+10, Zoran M2+2, Golden Diamond L2+8, Amy's Latina Z1+0, C'est Leva's Fürst B+10, Peter B+9, Kubanito M2+0, Alice M2+2

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:14

Zo oxbow heeft zich zelf al weer verkocht. Een dressuurstal heeft hem gekocht met oog op de toekomst. Maar hij gaat vanuit hier naar een grote opfokstal in het oosten van het land. Een mooie toekomst tegemoet hoop ik.

De veulens van 2019, Oscar G.W. (Uphill x Cabochon),Oxbow G.W ( Imposantos x 00 Seven), Orion G.W ( Icellie x Tendens) en Ober G.W. ( Hertog Jan x Sander) 4 hengsten dit jaar!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:40

Gefeliciteerd baudy

Nee ik wist het niet vulina

Ja ik snapte wat je bedoelde alicelover ergens staat me het tegen gewoon een kolletje te kopen raar gezegd maar wie weet waar ik in oktober in Zuidlaren tegen aan loop hahaha
Een jaarling wil ik ook nog wel must eerlijk vriendelijk dier, een brutale donder en dan een jong veulen er naast zetten zie ik ook niet zitten

Ik zie ze niet veel eveliene
Heb er nu wel wat aangeboden gekregen maar ben nog niet verliefd geworden op een Kwpn merrietje het is het steeds net niet.

Eusja B
elite ibop prok
Jazz x Gribaldi x Jetset D
Ode aan Eusja JS v just wimphof

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:41

baudyh schreef:
Zo oxbow heeft zich zelf al weer verkocht. Een dressuurstal heeft hem gekocht met oog op de toekomst. Maar hij gaat vanuit hier naar een grote opfokstal in het oosten van het land. Een mooie toekomst tegemoet hoop ik.

Gefeliciteerd! *\o/*
Mooie foto's doen een hoop. Als mensen serieus zijn en dan komen kijken komt het meestal wel goed.

Freddy Z1+34, Enchelina Halieda M2+10, Zoran M2+2, Golden Diamond L2+8, Amy's Latina Z1+0, C'est Leva's Fürst B+10, Peter B+9, Kubanito M2+0, Alice M2+2

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:43

Afbeelding
Afbeelding
<3

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 21:00

Mag ik eens heel brutaal vragen wat jullie voor opfok betalen?

Julie Prova | v. Darco |
Genesis EB | v. Mylord Carthago
N-Twenty Prova | v. Billy Congo
Tulip van 't Achterhof | v. I'm Special de Muze |
Op zoek naar vakantiestalling of kundige amazone om je paard te rijden/zadelmak te maken?

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 21:12

Mijn merrie van 2 staat bij stal breukelenhof en ik betaal 135 in het zomer seizoen en 175, 185 en 195 ( opbouwend naar leeftijd ) in het winterseizoen. Hier worden ze echter wel in handen genomen. Leren ze vaststaan enz enz.

Veulen verwacht uit mijn power merrie ( Ungaro x Ferro ) van Cassanova du Bois!!!! 16 juni 2019

Speciaal combi = Speciale veulen + Speciaal kleurtje

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 21:17

courtjuh schreef:
Mijn merrie van 2 staat bij stal breukelenhof en ik betaal 135 in het zomer seizoen en 175, 185 en 195 ( opbouwend naar leeftijd ) in het winterseizoen. Hier worden ze echter wel in handen genomen. Leren ze vaststaan enz enz.

Sow, das weinig... :')

Julie Prova | v. Darco |
Genesis EB | v. Mylord Carthago
N-Twenty Prova | v. Billy Congo
Tulip van 't Achterhof | v. I'm Special de Muze |
Op zoek naar vakantiestalling of kundige amazone om je paard te rijden/zadelmak te maken?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 21:21

Daar kan ik mn eigen paarden niet eens voor houden met hoefsmid, ontworming, voer :')

[KS-ITP] Eerder dan verwacht geboren
As long as we're together, kerstmuts has no end.♥ [o]

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 21:22

alicelover schreef:
baudyh schreef:

Gefeliciteerd! *\o/*
Mooie foto's doen een hoop. Als mensen serieus zijn en dan komen kijken komt het meestal wel goed.

Nou dat komen kijken ging hier ook weer anders. Omdat de nieuwe eigenaresse onder de rook van den haag woont heeft ze een vriendin gevraagd of die wilde komen kijken. Die woont hier vlakbij en is toevallig hier ook al klant voor het voer. Die was al verliefd op Oscar en had oxbow nog nooit echt goed gezien. Maar ze is geweest en heeft hem goedgekeurd. Dus zo over de app verkocht ;-)

De veulens van 2019, Oscar G.W. (Uphill x Cabochon),Oxbow G.W ( Imposantos x 00 Seven), Orion G.W ( Icellie x Tendens) en Ober G.W. ( Hertog Jan x Sander) 4 hengsten dit jaar!

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 21:33

Jahoor.
Zomermaanden 95,- dacht ik.
Eerste winter 125, tweede 145,- derde 165,- dacht ik. Excl ontwormen, smid en enten.

Is dus niet de goedkoopste, maar ik wilde hem perse dagelijks door de hand en naar buiten. Hier gaan ze in de winter elke dag eruit in een grote buitenbak met goede bodem. Ze worden aan halster en touw erheen gebracht en weer binnengehaald. Smid komt frequent en niet maar 2x per jaar zoals bij heel veel. En ze worden preventief ontwormd en 2x per jaar geënt. En wat ik ook heel belangrijk vindt, de groepen blijven 3 jaar gelijk. Dus niet dat er ineens nieuwe inscharen of alleen voor de zomer. Stabiele kudde dus en kleine groepen. Winterdag is Rey zijn groep 5 hengsten. Op de weide staat de buurstal van 6 erbij. Dus 11 op de wei zomerseizoen en 5 in de buitenbak winterdag. Staan nooit meer dan 6 in een loopstal. Altijd in een dikke gele laag stro en altijd goede kwaliteit kuil voor de stal.

Lijkt wel reclame. :')
Maar het is gewoon echt een super fijne plek. Geen haar op mijn hoofd die daarom denkt om ze thuis te houden. Hier veel meer gras en maatjes. Thuis minimaal een erbij kopen, alles zelf doen en geloof niet dat ik dan veel goedkoper uit zou zijn. :o

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 21:34

Cioccolato schreef:
Daar kan ik mn eigen paarden niet eens voor houden met hoefsmid, ontworming, voer :')

Het is exclusief ontworming, smid etc hoor *D

Veulen verwacht uit mijn power merrie ( Ungaro x Ferro ) van Cassanova du Bois!!!! 16 juni 2019

Speciaal combi = Speciale veulen + Speciaal kleurtje

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 21:35

Baudyh, dat bewijst maar weer hoe rete gaaf die veulens van jou zijn. En natuurlijk jou naam. Die vrouw kent jou dus de eigenaar kan op haar woord vertrouwen.

Nogmaals gefeliciteerd. Nu nog maar een paar maanden genieten van de mannen, voor ze verhuizen naar hun nieuwe plekjes. :)

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 21:39

Betrapt. :')

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 21:43

Oh zin het kosten per maand? Of per zomer en winter seizoen?

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 21:45

Cioccolato schreef:
Oh zin het kosten per maand? Of per zomer en winter seizoen?

Per maand.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 21:46

Ik dacht per seizoen. Iets met blond..

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 21:50

Haha dan kocht ik een hele kudde. :)) :')