Afspenen, doe ik het zo goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Afspenen, doe ik het zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 00:02

Hoi allemaal,

misschien een beetje een vage titel maar hieronder zal alles snel duidelijker worden.

Ik heb voor het eerst een veulen, dus alles is best nieuw voor me. Ik probeer me goed in te lezen en me te laten adviseren door mensen. Maar had graag ook jullie mening even gehad.

Ik heb een Tinker veulen dat 14 maart geboren is. Eigenlijk is alles heel vlot gegaan en is het een heel makkelijk veulen. Ze wandelt al netjes mee, kan al vast staan aan een halster. Voetjes geven lukt ook al best. :)

Nu komt eind augustus het moment erraan dat ik haar van haar moeder wil scheiden... Ik scheid ze wel al af en toe even wanneer ik met haar mama even iets ga doen zoals bv longeren etc. Dan blijft mijn veulentje gewoon netjes in de stal. Dit hebben we langzaam opgebouwd. Mijn veulen blijft daarbij relatief rustig, al zie ik wel dat ze het spannend vind!

Ik heb voor mijn veulen een leuk plekje gevonden waar ze de komende tijd kan opgroeien. Ze komt op een weide met schuilstal samen met een ander merrie veulen van haar leeftijd, nog een pony en een oudere merrie waar ze wat van kunnen leren.

Nu is mijn vraag hoe doe ik dit? Breng ik mijn veulen alleen in de trailer naar daar? Maar brengt dit dan niet te veel stress mee?
Of neem ik dan beter mama en veulen allebei mee op de trailer naar daar, veulen eruit en mama weer alleen terug? Of veroorzaak ik dan een gevaarlijke situatie waarin mama wel eens zou kunnen beginnen stressen?
En wat als ik dan eenmaal aangekomen ben met mijn veulen op de weide? Ze zal sowieso naar haar mama zoeken en roepen, moet ik dan geen schrik hebben dat ze daar door de draad heen gaat?
Weide is wel net volledig opnieuw afgemaakt, maar toch zit ik met zoveel vragen in mijn hoofd dat ik er snachts echt van wakker lig...

Wat denken jullie? Hoe kan ik dit op de beste manier laten verlopen?


Afbeelding

Leentje, Molly & Poppy <3


Caily

Berichten: 12509
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Afspenen, doe ik het zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 00:06

Kan je de veulens eerst niet samen ergens op een box zetten? Ik vind je twijfel over achter het draad blijven wel reeel, hier ook ervaring dat dat niet altijd zo goed gaat gelijk. Moeder mee hangt er vanaf hoe braaf zij op de trailer is en hoe ver het rijden is.

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 00:11

Caily schreef:
Kan je de veulens eerst niet samen ergens op een box zetten? Ik vind je twijfel over achter het draad blijven wel reeel, hier ook ervaring dat dat niet altijd zo goed gaat gelijk. Moeder mee hangt er vanaf hoe braaf zij op de trailer is en hoe ver het rijden is.


Mijn veulen staat momenteel op een andere plek dan het veulen waarmee ze samen komt te staan.
Ik kan idd wel even polsen of het nie mogelijk is dat mijn veulen even op stal komt voor een nachtje met het andere veulen maar weet niet zeker of dat mogelijk is.
Moeder is wel best braaf, maar we zijn een maand geleden verhuis naar een nieuwe stal. En in merkte dat ze op de nieuwe locatie de eerste twee dagen haar veulen geen seconde uit het oog verloor. Dus ik vrees dat als ik haar met haar veulen naar deze onbekende wei voor haar breng, ze wel eens gek zou kunnen doen...
De weide is ongeveer een halfuurtje rijden trouwens.

Leentje, Molly & Poppy <3

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 01:18

Ik zou veulen alleen meenemen op de trailer( dit evt wel eerst aantal keer met merrie samen oefenen als dit mogelijk is? ) Als je veulen samen met merrie meeneemt,neemt ze stress juist over van moeder in nieuwe situatie..
Vaak zie je dat ze doordat ze alleen zijn, ze juist erg trekken naar de andere paarden( evt eerst alleen zetten met de braafste zodat ze tot rust kan komen) ..Als de omheining gewoon deugdelijk is zou ik me hierover geen zorgen maken..maar snap dat het natuurlijk spannend is!

KittyDylan

Berichten: 8832
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Re: Afspenen, doe ik het zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 04:52

Ik zou haar er alleen op zetten. Dit heb ik bij mijn 2 ook gedaan, direct vanuit de fokker van moeder af.

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

MallyBelly
Berichten: 3516
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 06:37

Zeker als je nu al aan het oefenen bent, lekker met moeder gaan longeren of dergelijke en ondertussen veulen laden en rijden. Je hebt al geoefend met vast zetten (helemaal top!) Dus dat is fijn op de trailer.

Wij hebben het de laatste jaren ook zo gedaan, wat je nog kan oefenen is dat de merrie alleen in de wei met andere kan staan zonder veulen.
Dit ben ik nu zelf ook aan het oefenen met mijn veulen (geboren 24 april) en merrie. Hierdoor kan straks de merrie gewoon de wei is als het veulen er af is.

Al moet ik zeggen dat wij ons denk ik drukker maken als daadwerkelijk nodig, vaak is het met een paar keer hinneke wel over..

Edit: over de draad, ik zou ook even vragen of ze een nachtje op stal kunnen, dan kan ze even rustig worden voordat ze de wei in gaat. Al moet ik zeggen dat bij beide veulen van voorgaande jaren ook meteen de wei in zijn gegaan met andere paarden en dit wel altijd gewoon goed is gegaan.

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Re: Afspenen, doe ik het zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 06:47

Waarom moet ze nu al bij mama weg? Ze is dan 5 maanden oud, dat is nog best jong. Het klinkt alsof ze misschien nog niet heel zelfstandig is. Waarom niet wat langer wachten?

Joker's Valentine

Elisa2

Berichten: 36485
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Afspenen, doe ik het zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 07:14

Het beste is om ze eerst even 2 nachten op stal te zetten samen met het andere veulen, zodat ze een koppeltje kunnen vormen en steun hebben aan elkaar.

Kan dat allemaal niet, dan zou ik of het veulen alleen meenemen..of ik zou mama en veulen een paar dagen samen in het nieuwe weiland zetten en dan mama weg halen later.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 08:47

Maeve schreef:
Waarom moet ze nu al bij mama weg? Ze is dan 5 maanden oud, dat is nog best jong. Het klinkt alsof ze misschien nog niet heel zelfstandig is. Waarom niet wat langer wachten?


Veulen is wel al heel erg zelfstandig hoor. :) Drinkt al water, eet hooi, stro en grans en gaat regelmatig al een heel eind van haar mama wandelen in de weide.

Heb dit met verschillende mensen overlegd en de leeftijd om te scheiden zit wel goed volgens mij. :)

* Ik reageer zo ook nog even op alle andere posts!

Leentje, Molly & Poppy <3

NNikki
Berichten: 243
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 08:52

Wij hebben toen zowel moeder als veulen mee genomen op de trailer, was een wat ouder hengsten veulen die nog niet zoveel opvoeding had gehad dat die veilig alleen in de trailer kon staan.
Moeder was altijd heel rustig op de trailer dus dat ging zowel heen als terug prima.
Af en toe even hinniken maar dat was het ook.

Maar wanneer je het vertrouwt om je veulen alleen te vervoeren zou ik dat liever doen, dat lijkt me wat minder stressvol voor de merrie. Misschien kun je af en toe al even kleine stukjes rijden met de trailer om het te oefenen?

kiki1976

Berichten: 16815
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Afspenen, doe ik het zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 09:09

Ik lied regelmatig mijn merrie in de box staan en ging even met mijn veulen over het erf stappen. Merrie stond dan altijd lekker te eten, en nooit een probleem geweest.
Veulen alleen in de box was wat lastiger omdat de boxen bij ons op stal niet helemaal afsluitbaar waren.

Maar toen ze eenmaal naar de opfok ging van te voren samen op stal gezet. Toen ze in de trailer moest haar gewoon net als anders uit stal mee genomen. Mijn merrie heb ik niet gehoord (stond gewoon te eten) en de kleine ging netjes mee.
Duurde even voordat ze op de vrachtwagen stond en weg ging ze naar de opfok.
Toen ik bij mijn merrie kwam keek ze wel van "hey hier klopt iets niet" en heeft een paar keer staan te hinneken. Daarna kwamen alle andere paarden ook naar stal en was de rust weder gekeerd. Af en toe wat hinneken en meer niet.
Veulen in de opfok heeft ook niet voor problemen gezorgd.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 09:12

@Vleddertje1: Mijn veulen en merrie hebben begin deze maand al even samen op de trailer gestaan om naar de nieuwe stal te rijden. En dit ging behoorlijk goed, merrie en veulen waren allebei rustig. Alleen denk ik dat de kans er dik in zit dat mijn merrie echt zou beginnen flippen als ik veulen er alleen afhaal inderdaad.
Ik heb zelf een 1 paards trailer, dus kan het zeker wel oefenen! Denk dat ik dat komende week wel zeker ga doen, bedankt! :) Eerst even alleen zetten met braafste paard is niet echt mogelijk, de weide waar ze heen gaat is bij mensen aan huis, en het enige dat daar aanwezig is is de schuilstal die erop staat. :)

@KittyDylan: en op welke manier heb je ze dan vervoert? Vast of niet vast? met hooi achter de voorste stang of niet? En is het wel slim om ze eventueel los te vervoeren in een 1 paard trailer? kan ze niet vast komen zitten dan omdat het relatief small is?

@Melissa1996: Bedankt voor je reactie, je stelt me wel wat gerust. :) Ik sta momenteel op een pensionstal en kan het wel even vragen of het mogelijk is hun weide in twee te delen. :) Over op stal na het scheiden, dat is niet echt mogelijk op de locatie van de weide. Daar is enkel een schuilstal aanwezig.

@Elisa2: met mama een paar dagen samen op het weiland, deze optie had ik nog niet echt aangedacht. Maar het klinkt ook wel geen slecht idee. Ga dat even overleggen met de eigenaar van het andere veulentje. We willen het graag samen op dezelfde manier doen en op dezelfde moment. :)

@NNikki: Dat lijkt me inderdaad ook minder stressvol voor de moeder, maar heb soms ook weer schrik dat het veulen dat allemaal heel erg eng gaat vinden zo helemaal alleen in dat vreemde rijdende ding. Maar eender hoe, zal het uiteraard altijd wel wat moeilijk zijn... & af en toe oefenen met de trailer is ook zeker mogelijk!

Bedankt al voor jullie groot aantal reacties! Ik heb ook nog een PB gekregen van iemand, daar antwoord ik later vandaag nog op! :)

Leentje, Molly & Poppy <3

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 09:14

kiki1976 schreef:
Ik lied regelmatig mijn merrie in de box staan en ging even met mijn veulen over het erf stappen. Merrie stond dan altijd lekker te eten, en nooit een probleem geweest.
Veulen alleen in de box was wat lastiger omdat de boxen bij ons op stal niet helemaal afsluitbaar waren.

Maar toen ze eenmaal naar de opfok ging van te voren samen op stal gezet. Toen ze in de trailer moest haar gewoon net als anders uit stal mee genomen. Mijn merrie heb ik niet gehoord (stond gewoon te eten) en de kleine ging netjes mee.
Duurde even voordat ze op de vrachtwagen stond en weg ging ze naar de opfok.
Toen ik bij mijn merrie kwam keek ze wel van "hey hier klopt iets niet" en heeft een paar keer staan te hinneken. Daarna kwamen alle andere paarden ook naar stal en was de rust weder gekeerd. Af en toe wat hinneken en meer niet.
Veulen in de opfok heeft ook niet voor problemen gezorgd.


Ik denk dat ik dat vandaag ook even oefenen, wat dat is ook wel een goeie! Tot nu toe, liet ik veulen altijd op stal en mama mee, maar ik denk dat ik het vandaag inderdaad even omwissel! Bedankt!

Leentje, Molly & Poppy <3

KinkeJarig

Berichten: 20469
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 09:17

vind dat wel typisch, zie je bij veel mensen die paarden afspenen, opeens is er een soort magische grens, meestal een maand of 6 en dan moet het gebeuren. Overigens vind ik 5 maanden ook erg jong. Geef het gewoon de tijd, je hebt nog tijd genoeg om verder te oefenen met het ontwennen. Laat het veulen in de stal en ga even van het erf, bouw dit uit. En je kunt inderdaad ook gaan oefenen met trailerladen. Waarom nu al een deel oefenen en dan op het laatst toch nog een stress situatie creëren?

nowylover

Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 09:20

Hier vorig jaar mijn eerste veulen gehad. Nu heb ik gelukkig de beschikking over meerdere stallen. Veulen eerst een minuut of 10 apart en vast in de stal er naast gezet met voer in de bak en dit steeds verder uitgebreid tot hij rustig stond en toen los in die stal. Dit ging uiteindelijk vrij vlot goed dat hij snachts apart van zijn moeder stond. Dit was ook omdat zijn moeder werd leeg getrokken door meneer en zo snachts haar rust had.

Met wegbrengen naar de opfok een tweepaardstrailer geregeld en bij mijn ouders de oude e-pony van mijn zusje opgehaald. Deze samen met mijn veulen op de trailer gezet en gaan rijden. Ging allemaal zonder problemen. Hij had trouwens één keer eerder naar de keuring samen met zijn moeder op de trailer gestaan verder nog nooit.

Tjitske van 't Oosterzand (Fridse 423 X Lute 304)
Eip-Jan N. (Omer 493 X Fridse 423) verkocht

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37104
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 09:21

Ook al is veulen "zelfstandig" ze leren een hoop van moeders ook na 5 maanden. Wat is er mis met lekker laten lopen nog als je ruimte hebt. Mams staat drinken vanzelf wel minder toe en dan gaat afspenen volgens natuur gewoon soort van vanzelf. Ik heb helaas een keer een veulen met net geen 5 maanden noodgedwongen moeten spenen omdat mams meneer niet meer pikte en hem in elkaar begon te rammen. Maar ik merkte later best dat dat eigenlijk te vroeg was voor hem.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 09:24

Kinke schreef:
vind dat wel typisch, zie je bij veel mensen die paarden afspenen, opeens is er een soort magische grens, meestal een maand of 6 en dan moet het gebeuren. Overigens vind ik 5 maanden ook erg jong. Geef het gewoon de tijd, je hebt nog tijd genoeg om verder te oefenen met het ontwennen. Laat het veulen in de stal en ga even van het erf, bouw dit uit. En je kunt inderdaad ook gaan oefenen met trailerladen. Waarom nu al een deel oefenen en dan op het laatst toch nog een stress situatie creëren?

Ik heb hier ontzettend veel artikels over gelezen en de meeste schrijven tussen de 3 & 6 maand. Mijn veulen zal op de moment van afspenen 5,5 maand oud zijn. Zoals ik dit al eerder in dit topic vermeld heb, heb ik dit ook met verschillende mensen overlegd en vind ik zelf dat het zo wel goed zit. Bedankt voor je mening, maar dit is niet echt de vraag waarmee ik zat toen ik dit topic maakte. :)

En wat bedoel je juist met waarom nu al een deel oefenen en dan op het einde nog een stress situatie maken? Als je nu al oefenent is dat toch juist om minder stress te hebben? :)

Leentje, Molly & Poppy <3

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37104
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 09:25

3 maanden werkelijk dan al als advies gekregen? -O- dat is zoveel en veel te jong.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 09:28

karuna schreef:
3 maanden werkelijk dan al als advies gekregen? -O- dat is zoveel en veel te jong.


Dat heb ik niet geschreven he. :) Ik heb geschreven dat ik dit vaak in artikels gelezen heb. Maar dat vind ik persoonlijk zelf ook veel te jong. Daarom dat ik er voor gekozen heb het 5,5 te maken.

Leentje, Molly & Poppy <3

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 09:31

Zorg wel dat als je het veulen alleen vervoert je trailer goed afgesloten is.(veulenrek) Het zal niet de eerste zijn die via de achterkant uitstapt tijdens het rijden

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 09:32

Gillbo schreef:
Zorg wel dat als je het veulen alleen vervoert je trailer goed afgesloten is. Het zal niet de eerste zijn die via de achterkant uitstapt tijdens het rijden


Ja dit had ik ook al in verschillende andere topic's gelezen, daar ga ik zeker en vast voor zorgen! Zou een zeiltje hiervoor genoeg zijn denk je? Of wat is een andere veilige manier om het af te sluiten?

Leentje, Molly & Poppy <3

KinkeJarig

Berichten: 20469
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 09:40

_Lina schreef:
En wat bedoel je juist met waarom nu al een deel oefenen en dan op het einde nog een stress situatie maken? Als je nu al oefenent is dat toch juist om minder stress te hebben? :)


Ik bedoel daarmee dat je het hele proces kunt oefenen, van a tot z, zodat het veulen voor je het echt van de moeder gaat scheiden al helemaal gewend is hieraan.
Artikelen lezen en met diverse mensen praten zegt niks, er zijn gekken genoeg die veulens met 3 maanden afspenen.

tamary

Berichten: 29028
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 09:42

Bij hengstenveulens is het iets lastiger omdat die vanaf 8-9 maanden vruchtbaar kunnen zijn en bij mama mogelijk eigen broertje/zusje verwekken, maar merrieveulen kan je beste als de merrie dat trekt er bij laten tot zo maart-april het gras weer gaat groeien. Dan heb je eigenlijk ook geen werk met scheiden zoals nu incl. geen problemen met uierontstekingen, etc. , ze komen makkelijker de winter door en krijgen niet zo'n klap van de stress van een heel nieuwe situatie.
Dat al op avontuur binnen de veilige wei met mama in zicht om naar toe te rennen zodra het toch eng is, zegt op dat punt veel meer over hoe belangrijk de merrie eigenlijk nog is dan wat anders. Veilige vluchtplek maakt juist dat zo'n veulen ondernemend durft te zijn, er is immers mama om op terug te vallen.

Leren even alleen te zijn is handig voor elk paard om te leren, dat maakt later alleen op buitenrit oid enkel makkelijker.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Ninx

Berichten: 14559
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 09:44

Ten eerste zou ik nog even wachten, waarom de haast?

Als het dan toch perse moet:
Afspenen begint gewoon thuis. Je haalt ze regelmatig even bij elkaar vandaan, gaat ze ook apart weiden, met een draad ertussen. Zo kan het veulen niet meer drinken, maar in beginsel nog wel steun zoeken.
Zorg wel dat het veulen met andere paarden staat op dat moment.
Op het moment dat je ziet dat het paard de moeder steeds minder opzoekt Kun je haar gaan verplaatsen.

Plots erbij vandaan rukken is onverstandig en gaat in tegen alles wat gedragswetenschappers adviseren.
Het is ouderwets en erg wreed.

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Re: Afspenen, doe ik het zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 09:49

Ik zal vandaag zeker nog op al jullie posts reageren.
Het is duidelijk dat de meningen over wanneer en hoe afspenen heel sterk verschillen van elkaar. En dat is oke, iedereen is ook verschillend en heeft een andere mening. Alleen heb ik met dit topic momenteel nog meer zorgen gekregen dan ik daarvoor al had, maar goed, dat is dan maar zo... :) Ik laat het even allemaal bezinken, later vandaag antwoord ik op alles.

Leentje, Molly & Poppy <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Lanoca en 6 bezoekers