Vocht uit uier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Re: Vocht uit uier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-18 07:43

En ze is idd appaloosa zelf weet ik niet goed welk omdat 2 dierenartsen iets anders zeiden. Ik hoop stiekem ook op een stippel baby maar dat is afwachten. Vader is palomino bont


Cioccolato

Berichten: 6597
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Vocht uit uier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 08:32

Ja dat alarm kan vaak afgaan als ze plat gaan slapen. Hier ook al regelmatig gebeurd. Maar liever een keer te vaak dan te weinig!


lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Re: Vocht uit uier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-18 12:40

Klopt. Ons merrie slaapt meestal niet plat of toch niet dat ik weet, de hengst daarintegen slaapt bijna altijd plat. Om 11 uur ging het alarm nog eens en mijn mama ging kijken en ze leek wel wat onrustig, maar nu loopt ze weer buiten

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:44

Spannend hè? Fijn dat alles werkt in elk geval! Hier wordt binnenkort ook weer volop merrie-tv gekeken. Dat de veulens maar snel mogen komen en dat het waken spannend mag zijn en de bevallingen 'saai'. :))

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:45

Als ik dit topic lees zou je denken dat de meeste bevallingen eindigen in ellende.
Toch spannend hoe al mijn veulentjes zonder hulp levend ter wereld zijn gekomen. Voor iedereen moet toch een eerste keer zijn, bij mijn eerste veulentje had ik ook geen idee wat ik kon verwachten, blij dat bokt toen nog niet zo onaardig deed. Toen waren er ook nog geen birth alarm's en cameratoezicht was toen helemaal niet gebruikelijk, zo niet onmogelijk.
Snap wel dat TS bewust moet zijn van de gevaren hoor, overigens.

Goed bezig TS, hopelijk mis je het niet.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:29

Vond je dat ik onaardig deed? Zelf vind ik dat fokken een grote verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Hoewel het gelukkig bijna altijd goed afloopt moet ik er persoonlijk niet aan denken dat ik merrie en/of veulen op een gegeven dood aantref terwijl dat niet nodig was geweest. Als er iets fout gaat gaat het namelijk vaak ook meteen erg fout. Soms is het gewoon een verloren zaak en helpt de aanwezigheid van eens mens daar niets aan, maar je zou 's ochtends maar op stal komen om daar je droomveulen gestikt in het vlies te zien liggen. Ik ben niet iemand die zich snel zorgen maakt en ik zeg zelfs altijd dat ik me niet druk ga maken om problemen die er nog niet zijn, maar bijvoorbeeld zo'n veulen dat stikt in het vlies komt helaas regelmatig voor en is één van mijn grootste nachtmerries. Ongelukken kunnen altijd gebeuren, maar in dit geval is het mijn keuze om de merrie te dekken en naar mijn mening dus ook mijn verantwoordelijkheid om mijn best te doen voor een goede afloop.

Dat neemt niet weg dat iemand anders natuurlijk een andere afweging kan maken en daar heb ik niets over te zeggen. In dit geval gaf TS echter zelf aan dat ze echt graag bij de bevalling wil zijn. Iedereen die wat ervaring heeft met fokken weet dat de kans om de bevalling mee te maken uiterst klein is als je eens in de zoveel tijd even gaat kijken. Misschien dat ik in dit topic inderdaad wat fanatiek was, maar de boodschap leek in eerste instantie niet zo door te dringen.

MallyBelly

Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:50

Polly schreef:
Als ik dit topic lees zou je denken dat de meeste bevallingen eindigen in ellende.
Toch spannend hoe al mijn veulentjes zonder hulp levend ter wereld zijn gekomen. Voor iedereen moet toch een eerste keer zijn, bij mijn eerste veulentje had ik ook geen idee wat ik kon verwachten, blij dat bokt toen nog niet zo onaardig deed. Toen waren er ook nog geen birth alarm's en cameratoezicht was toen helemaal niet gebruikelijk, zo niet onmogelijk.
Snap wel dat TS bewust moet zijn van de gevaren hoor, overigens.

Goed bezig TS, hopelijk mis je het niet.

En dan ook nog categorie merries die helemaal niet wil dat je erbij bent... continu toezicht, amper 15 minuten alleen zonder zicht op nadere bevalling(immers moet je ook n keer naar t toilet :+ ) en bij terugkomst, hop veulen.. :+

Komt vast allemaal goed TS, vind dat je netjes omgaat met alle (soms wat strenge) adviesen! Ben benieuwd naar je veulentje <3

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:02

Het lijkt er inderdaad op dat merries het vaak liever zonder menselijk gezelschap doen, maar dat wil niet zeggen dat dat ook het beste voor ze is. Zoals ik al schreef heb ik zelf ook een bevalling bijna gemist omdat de merrie begon gelijk nadat ik de stal uit was, maar dat was zeker voor het veulen en misschien zelfs voor de merrie verkeerd afgelopen. De laatste loodjes zijn echt een kwestie van volhouden. Vanaf het moment dat wij het niet meer vertrouwen kijkt er minimaal één persoon naar de camerabeelden. Mobiel met camera-app gaat dus desnoods mee naar het toilet. ;) Vroeg of laat (meestal als je het haast niet meer verwacht :+ ) komt het er toch echt uit. :D

lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Re: Vocht uit uier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-18 16:11

Bedankt iedereen. En ja zou leuk zijn om erbij te zijn natuurlijk al is die kans soms klein. Heb nu wel 4 dagen geen school enzo dus stiekem hoop ik dat het nu gaat gebeuren.

lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Re: Vocht uit uier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-18 06:13

Ik heb een vraag. ik weet niet wat ik fout doe. Maar het alarm schuift heel de tijd nr voren nr haar manen en dan komt het los te zitten en schuift het verder nr voor waardoor ze uiteindelijk vast zit met haar benen en nek in het alarm. Hoe kan dit komen?
De singel is echt hard aangespannen. Harder lukt me niet. Voorlopi heeft het alarm alleen maar voor problemen en stress gezorgd bij de pony omdat het niet blijft zitten

Jester_

Berichten: 12257
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Vocht uit uier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 06:15

Shets hebben vaak weinig schoft en daardoor kan die naar voren kruipen. Enige wat dan helpt is een staartriem, maar dat is ook niet echt prettig.

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Re: Vocht uit uier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-18 06:45

Nee idd heb ik ook al zitten denken maar dat voelt niet fijn denk ik ook

Jester_

Berichten: 12257
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Vocht uit uier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 06:50

Tja hier heeft de merrie er ook een hekel aan, ding zit strak en beperkt met die dikke buik. Hier gaat ie enkel om als ee geen toezicht is, dus in de wei enzo niet om. Kans dat ke het dan mist? Ja. Maar ze kan ook staand bevallen of niet plat liggend dus dan gaat ie ook niet af

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Cioccolato

Berichten: 6597
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Vocht uit uier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:43

Wij hebben het geboorte alarm aan het halster. Maar ik heb geen shet.
En ook het halster heeft weer nadelen.


lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Re: Vocht uit uier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-18 10:22

De ph is met 1 gezakt ongv.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Vocht uit uier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 10:40

Ik had het ook aan het halster.

Volgens mij ben ik ook niet onaardig geweest. Dat is nooit mijn bedoeling. En als iemand aan geeft de natuur zijn werk te willen laten doen ben ik de laatste die er wat van zal zeggen.

Ik gun TS ook een mooie rustige bevalling waar ze bij kan zijn.

Spannend TS, de ph gezakt!

~Turbohoof Solutions ~

lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Re: Vocht uit uier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-18 11:02

Als ik eerlijk ben waren de reacties voor mij wel aangrijpend maar ik snap wel waarom dit gezegd werd. Jullie geven raad en ik zie wat ik er zelf mee doe ;) en ps wat betekend TS? En ja ze staat nu ongv op 6.8 en gisteren en de dagen ervoor was het 7.8

Strawberry2

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-06-16
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:29

lisa249950 schreef:
Als ik eerlijk ben waren de reacties voor mij wel aangrijpend maar ik snap wel waarom dit gezegd werd. Jullie geven raad en ik zie wat ik er zelf mee doe ;) en ps wat betekend TS? En ja ze staat nu ongv op 6.8 en gisteren en de dagen ervoor was het 7.8



TS betekend TopicStarter, in dit geval jij dus ;)

Ben benieuwd wanneer het veulentje er is!

~Don't let idiots ruin your day~]
[o]

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:47

Wat vervelend zeg dat het alarm steeds verschuift. :( Ik kan me voorstellen dat je daar van baalt! Lijkt me lastig om te bepalen of het het ongemak waard is. Als je hem wilt blijven gebruiken is een staartriem misschien een oplossing inderdaad. Wij kiezen er bewust voor om het zonder alarm te doen, maar ieder heeft zo zijn voorkeuren natuurlijk. Het belangrijkste blijft om je merrie goed in de gaten te blijven houden.

Dat de pH daalt is een goed teken. Ik weet niet hoe vaak je de pH meet, maar dat zou ik als ik jou was regelmatig blijven doen. Sommige merries gaan wat heen en weer of dalen iets en blijven dan een poosje hangen, maar als de daling nu doorzet kan ze wel eens haast maken. Zie je verder nog andere veranderingen? Wij maken altijd veel foto's van het uier en de kling om te kunnen vergelijken. Als je wilt kun je een foto plaatsen zodat we mee kunnen kijken? Ik bedoel het alleen om te helpen hoor, je hebt groot gelijk dat je zegt dat je zelf bepaalt wat je met tips en vragen doet. :)

lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Re: Vocht uit uier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-18 11:57

Ik zal straks enkele fotos maken. Ik meet de ph sochtend en savonds met een strip. Haar vocht is nog steeds doorzichtig maar ik vond het wel plakkerig worden. Ik zou graag het alarm blijven gebruiken. Ik hou het nu vaak in het oog en ga er naar toe als ik zie dat het niet meer op de juiste plaats zit. Wat ik wel zag is dat ze sinds vandaag diarree heeft. Kan dit komen door het veulen? Mijn merrie is wel heel gevoelig voor dit. Ze heeft enkele maanden terug heel veel diarree gehad ( had geen wormen , tanden in orde enzo) daarna is ze maanden er van vrij geweest en vandaag heeft ze het weer

lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Re: Vocht uit uier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-18 11:58

En had het gevoel dat Ts topic starten betekend, maar wou het voor het zekerst vragen ;)

pien_2010

Berichten: 43076
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:01

Spannend. Ik ga volgens. Goed dat je jezelf goed gaat informeren. Eri is zoveelocated deskundigheid op Bokt.
Succes!

lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-18 12:32

Dankje . Hier enkele foto's. Je ziet wel de diarree op haar uier want haar mest is echt plat
Ze ontlast veel maar kleine hoeveelheden. Op foto ook een vb van het vochtkleur. Had wel zachtjes op haar tepel gedrukt hiervoor. Maar komt er heel gemakkelijk uit
nuAfbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: Vocht uit uier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:34

Kan niet lang meer duren!

Wat een leuk uier heeft je merrie trouwens met al die spikkels :=

Abby oet de Broekstreek v. Liz. Neustar
Catell van 't Jansveld v. Liz. Steuermann
†Mareja van Steenbergen Elite, Sport | v. Adidas | Z1+14
IG: @dutchhaflingers

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:01

Dat begint er goed op te lijken! :D Ik denk dat je een goede kans maakt om het veulen geboren te zien worden voordat je weer naar school moet. Slappe mest kan een teken zijn van een naderende bevalling. Mijn ervaring is dat geen enkel signaal alles zegt, maar samen met het plakkeriger worden van het vocht en het dalen van de pH lijkt het al wel serieus te worden. Haar uier ziet er ook al behoorlijk vol uit, al kunnen de spenen denk ik nog iets voller. Ik ben vooral benieuwd of het dalen van de pH doorzet. Wij meten dat in het begin maar één keer per dag (of zelfs minder als het er nog niet zo gemakkelijk uitkomt) maar als het spannend wordt wel vaker. Beter een keer te vaak dan niet vaak genoeg. Het laatste stukje gaat vaak snel, dan kun je het soms in een paar uur tijd ineens naar 6 of zelfs nog lager zien gaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AnsoDM, IASCrawler, Kabayo, Selima en 45 bezoekers