Vocht uit uier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Vocht uit uier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-18 19:51

Hallo iedereen. Ik heb even een vraagje. Ik weet dat je best niet te veel aan de uier komt maar heb er toch eens lichtjes ingeknepen en er komt een gele/groene doorzichtige vloeistof uit. Wat kan dit betekenen? Ze heeft ook oedeem in beide uierhelften zei de dierenarts. De uier voelde echt enorm hard aan en daardoor had ik hem laten komen. Ze is nu ongv 325 dagen drachtig. Ik heb zelf nog niet het gevoel dat de flanken aan het invallen zijn
Voor de pony is het haar 2 de veulen. Vorige keer enkele jaren terug had ik haar drachtig gekocht en wist ik niet wanneer ze zou bevallen en op een ochtend stond er een veulen, maar nu wil ik er echt graag bij zijn.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Vocht uit uier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 20:01

Dit noem je hars

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 20:08

Waarom zou je er niet aan mogen zitten? Dat kan gerust hoor. Weet je de pH?

lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Re: Vocht uit uier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-18 20:13

Ik weet niet. Ik lees het vaak ivm met ontstekingen of bacteriën binnenbrengen denk ik. Ph weet ik niet. Wil ik wel eens testen

lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Re: Vocht uit uier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-18 20:14

Harsen kende ik niet. Net even opgezocht. Is dus eigenlijk al een beetje een "voorbereiding"melkgift. Dus het komt dichterbij.

Sweetgirl1
Berichten: 4520
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Vocht uit uier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 20:16

Ja en als dit nou wit wordt dan is het binnen bepaald aantal uur dat je veulen er is. Dit is heel normaal.

Rust Zacht Anouk, 2 Januari 2012
Rust Zacht Natasja, 22 April 2014
Rust Zacht Roxy, 30 Juli 2015

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 20:22

lisa249950 schreef:
Ik weet niet. Ik lees het vaak ivm met ontstekingen of bacteriën binnenbrengen denk ik. Ph weet ik niet. Wil ik wel eens testen

Zou ik zeker doen als ik jou was, dan heb je wat extra informatie. Op de foto lijken de spenen nog niet gevuld, dus ik denk dat ze er nog niet helemaal klaar voor is, maar zeker weten doe je het nooit. Als je er graag bij wilt zijn is het verstandig om je goed in te lezen. Ook om te kunnen helpen als er iets niet helemaal goed gaat. Heb je een alarm en/of een camera?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 21:38

Hars is dit niet, hars zijn van die plakkerige "stoppen" die op de speen komt, vaak een voorstadium van het kegelen.
Bij mijn vorige merrie ging het van kleurloos naar geel naar wittig. Die sloeg harsen en kegelen over, en de kleur wat eruit kwam was de indicatie wanneer het veulen kwam. Wittig was bij haar binnen 12 uur een veulen. Na 4 veulens was ik hier pas achter dat dit bij haar echt de indicatie was.
Gisteren had een andere merrie kleurloos om 18:30 en om 22:15 is het veulen geboren en had ze wel wittige melk.
Het geeft dus wel een indicatie dat ze aan het voorbereiden is, maar je moet je merrie echt kennen om daaruit op te maken wanneer het komt, omdat iedere merrie toch anders is.

Edit: foto uit de wiki met harsdoppen, hier zie je echt dat het geen vloeistof is:
Afbeelding

Meer info is ook te lezen in https://www.bokt.nl/wiki/Dracht.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 05:39

goeroe schreef:
lisa249950 schreef:
Ik weet niet. Ik lees het vaak ivm met ontstekingen of bacteriën binnenbrengen denk ik. Ph weet ik niet. Wil ik wel eens testen

Zou ik zeker doen als ik jou was, dan heb je wat extra informatie. Op de foto lijken de spenen nog niet gevuld, dus ik denk dat ze er nog niet helemaal klaar voor is, maar zeker weten doe je het nooit. Als je er graag bij wilt zijn is het verstandig om je goed in te lezen. Ook om te kunnen helpen als er iets niet helemaal goed gaat. Heb je een alarm en/of een camera?


Heb geen alarm en of camera. Er is wel altijd iemand thuis en de buren houden ook een oogje in het zeil. Heb al vaak gelezen enzo en de dierenarts heeft ook al tips gegeven. We zijn gisteren gaan kijken voor ph strips bij apotheek maar zij had dit niet

lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 05:41

Neonlight schreef:
Hars is dit niet, hars zijn van die plakkerige "stoppen" die op de speen komt, vaak een voorstadium van het kegelen.
Bij mijn vorige merrie ging het van kleurloos naar geel naar wittig. Die sloeg harsen en kegelen over, en de kleur wat eruit kwam was de indicatie wanneer het veulen kwam. Wittig was bij haar binnen 12 uur een veulen. Na 4 veulens was ik hier pas achter dat dit bij haar echt de indicatie was.
Gisteren had een andere merrie kleurloos om 18:30 en om 22:15 is het veulen geboren en had ze wel wittige melk.
Het geeft dus wel een indicatie dat ze aan het voorbereiden is, maar je moet je merrie echt kennen om daaruit op te maken wanneer het komt, omdat iedere merrie toch anders is.

Edit: foto uit de wiki met harsdoppen, hier zie je echt dat het geen vloeistof is:
[ Afbeelding ]

Meer info is ook te lezen in https://www.bokt.nl/wiki/Dracht.


Op deze foto is het idd hard. Vind he toch raar. Vandaag zijn haar banden/billen wel gelijk wat losser geworden niet heel veel maar toch een beetje.

lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 05:42

Wat ik wel raar vind ook ivm met die oedeem denk ik. Eerst waren haar uiers kei hard. Gisteren was de rechterhelft zacht geworden en vandaag weer hard. Vandaag is de linkeruierhelft zacht geworden.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Vocht uit uier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 05:46

Raar is het niet, zoals ik al zei, mijn vorige merrie had ook van dit vocht wat uit de uier kwam.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 07:28

Neonlight schreef:
Raar is het niet, zoals ik al zei, mijn vorige merrie had ook van dit vocht wat uit de uier kwam.


Het vocht vind ik nog cv maar dat de uier de ene dag heel hard staat dan de dag erna soepel en zacht en nu weer hard vind ik raar. Verandert wel heel snel

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:17

Het is juist heel normaal dat een uier gevuld met vocht onder invloed van beweging continu verandert. Dat zou je hebben geweten als je je echt goed had ingelezen. Dan was 'harsen' geen nieuwe term voor je geweest en had je je de kosten van de dierenarts ook kunnen besparen.

Met het risico om onaardig over te komen zal ik heel direct zijn in de hoop dat het de kans dat je de bevalling meemaakt vergroot. Als ik nu je berichten lees denk ik dat die kans nihil is. Het is niet gemakkelijk om de bevalling van je pony mee te maken. Je moet heel goed weten waar je naar kijkt (inlezen dus) en je moet een plan hebben. "Er is altijd wel iemand thuis en af en toe kijkt er eens iemand" is geen plan. Vanaf het moment dat het echt spannend wordt (en dat moment is lastig te bepalen, misschien is het nu al) zul je haar elke minuut van elke dag (én nacht) in de gaten moeten houden. Meestal hebben ze liever geen pottenkijkers en kiezen als ze de kans krijgen een moment waarop er even niemand is. Als alles goed gaat heeft je pony maar een paar minuten nodig om te bevallen. Als het niet goed gaat kan het ook in een paar minuten helemaal misgaan. Bij een red bag heb je geen tijd om op Bokt te vragen wat je moet doen en zelfs niet om de dierenarts te bellen. Je móet voorbereid zijn en uit je berichten is op te maken dat je dat nog niet voldoende bent. Ik hoop dat je niet boos wordt, maar heel hard aan de slag gaat om ervoor te zorgen dat je het niet mist. Succes!

lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 08:49

De dierenartskosten geven mij niet hoor. Dat heb ik er voor over. Vrienden van mij die al jaren in de paardenwereld zitten kenden harsen ook niet maar kegelen wel. Hars had ik ook niet direct tegengekomen op internet. En klopt idd wel dit is voor mij ook nieuw. Ik vind dat je ervaring pas krijgt wanneer je het meerdere keren hebt meegemaakt. Snacht waken wil ik gerust doen geen probleem. We hadden een camera maar die is gesloopt. Vorige keer was ze rond 11 uur sochtends bevallen ( 4 jaar geleden)

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:59

Mijne had ook (kleurloos) vocht uit de uier, dag erna was het veulen er en was 'de melk' mooi wit van kleur geworden.
verder geen verstand van succes!!

Floki geboren op 10 juli 2017 (v. Wallenstein) (mv.meastro van de bosrand)

Mijn eerste eigen gefokte veulen! Fjoeri (v. meastro van de bosrand) x Wallenstein verwacht 12 juni 2017

lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 09:24

[quote="DonnnavZ"]Mijne had ook (kleurloos) vocht uit de uier, dag erna was het veulen er en was 'de melk' mooi wit van kleur geworden.
verder geen verstand van succes!![/quote

Bedankt hier begint het te naderen ;)

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:29

Goed dat je er veel voor over hebt, maar het beste wat je voor je merrie kunt doen is zorgen dat je er zoveel mogelijk van weet. Er is ontzettend veel informatie te vinden op internet, maak daar gebruik van. Weet je hoe een normale bevalling eruitziet en wat je kunt doen als er iets misgaat? Natuurlijk leer je het meest van wat je zelf meemaakt, maar als er iets misgaat wil je niet op dat moment nog moeten opzoeken wat je moet doen toch? Daar komt dus bij dat je eerst nog maar moet zien te zorgen dat je de bevalling meemaakt. Hoe lang denk je dat waken in je eentje vol te kunnen houden? Ik kan je uit ervaring vertellen dat het al lastig is om één nacht wakker te blijven. Hoe gaat dat denk je als dat misschien een week of zelfs langer duurt? Je zult af en toe toch echt even moeten slapen. Als je geen alarm en camera hebt moet er 24 uur per dag iemand in de stal of naast de wei zitten. Hoe ga je dat organiseren? Wij waken met drie personen en dat is al pittig. In je eentje is het gewoonweg niet te doen. Waar ligt voor jou de grens dat je haar niet meer uit het oog verliest?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:29

Maandagavond is er bij ons een veulen geboren. 7 minuten voor ze begon was er een check in de stal. Vanaf het moment dat ze begon en dat het veulen er helemaal uit was zat 6 minuten. Als we enkel thuis waren geweest en ieder half uur een check hadden gedaan in de stal hadden we het gemist. Nu deed zowel de camera als de geboortemelder zijn werk. Was het een red bag of een foute ligging waren we te laat.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Re: Vocht uit uier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 12:00

Mijn ouders waken beiden ook mee. Net zoals de buren dus er is altijd wel iemand. De da heeft 1x uitgelegd hoe een normale bevalling gaat en hoe de blaas er moet uitzien. Dit had ik ook eens gelezen, maar ik zal vanavond nog eens lezen. Zelf hebben we wel al geholpen bij bevallingen van andere dieren

Cioccolato

Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Vocht uit uier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 12:13

Er staan ook veel filmpjes op YouTube.
En je kan heel simpel een geboortemelder kopen of huren. Zelfde voor een camera. Desnoods een oude telefoon ofzo?

Hoe vaak ben je van plan te waken? Om het uur? Om het half uur? Om het kwartier?

Ik denk dat je het nog te veel onderschat. Lees de mindere verhalen, hoeveel is er dit jaar al wel niet fout gegaan in het dikke buiken topic.. weet je wat je moet doen als het een red bag is? Wat als het veulen verkeerd ligt? Wanneer moet het veulen gedronken en gepoept hebben?
Google geeft zo het antwoord.. Maar in de praktijk kun je soms niet eens googlen. Dan is het al te laat.. vaak begrijp je het pas echt als het wel een keer fout is gegaan, gelukkig gebeurd dat niet altijd. Maar je moet het niet eens mee willen maken..


lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Re: Vocht uit uier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 12:17

Ik weet dat er veel kan foutlopen en dat er moet gewaakt worden maar dit was mijn vraag niet.als er snachts gewaakt word is dit om het halfuur zeker.
Wanneer het velen moet rechtstaan , drinken, ontlast hebben en inenting weet ik. Heb ik ook allemaal gelezen

Cioccolato

Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Vocht uit uier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 12:18

Het was niet je vraag, maar toch worden er denk ik nodige dingen gezegd die je je wel moet beseffen :=

Naar mijn mening is om het half uur al te weinig..

Ik zou een geboorte melder om doen. Dan kun je ook nog effectief waken als die af gaat :j


Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 12:21

Zoals ik al zei over de bevalling van onze merrie maandagavond, bij een check van ieder half uur hadden we het gemist. Een red bag, veulen wat verkeerd ligt, of vlies wat over het hoofd blijft zitten, dan waren we te laat geweest. Bij de eerste en laatste moet er echt direct gehandeld worden, bij het 2de scenario heb je meeste kans een DA nodig, maar ook dan hadden die 20 minuten die we anders later waren geweest wel heel veel uitgemaakt.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Re: Vocht uit uier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 12:25

Een geboortemelder vind ik super maar de prijs die ervoor grvraagd word om te huren is wel enorm hoog. Ik heb er wel wat voor over maar mijn hond moet ook geopereerd worden binnekort.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, xoranlover en 13 bezoekers