Uierontsteking 4 maanden na afspenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Uierontsteking 4 maanden na afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-18 23:06

Wie kan mij advies geven en heeft dit ooit eerder meegemaakt?
Mijn friese merrie heeft op 29 mei 2017 een hengstveulen gehad welke 1 november afgespeend is. Merrie heeft melk in overvloed gehad, vroeg voor het veulen kwam lekte ze al. Na het afspenen (wat goed ging) is het uier mooi geslonken. Alleen is het melk lekken nooit gestopt. Dierenarts al eens gevraagd, maar het komt wel eens voor. Tot gister ze niet meer wilde eten bij het naar binnen halen. Stond met haar linker been opgetrokken. En ja hoor linkeruier groot dik en heel warm. Temperatuur opgemeten 38,6.
Dierenarts gebeld; metacam en een verkoelende gel gekregen. Moest het uier uitmelken. Dat lukt dus niet omdat de merrie veel pijn heeft eraan. Metacam hielp wel want ze begon weer te eten. Maar temperatuur ging naar 39. Dierenarts weer gebeld, antibiotica en een oedex poeder, moet het uier versoepelen.
Verder lopen/longeer ik haar 2x per dag en loopt ze een paar uur in de wei.
De temperatuur is mooi gedaald naar 37,6, maar uier is nog hard, groot, warm en dik.
Is dit normaal? Hoe en wat kan ik nog doen om het proces te versnellen, behalve het uitmelken wat echt niet lukt.
En hoe kan ik het produceren van de melk stoppen? Ze lekt al vanaf dat het veulen eraf is, ik snap er niks van?
Wat nog even goed is om te weten dat de merrie snel invalt en niet veel vet op de botten heeft. Ze is erg kieskeurig met eten, vooral met ruwvoer. Is lastig om krachtvoer weg te laten, voor je het weet is ze vel over been. Heb dit wel gedaan bij het afspenen, en langzaam weer opgebouwd. Het ging 4 maanden goed tot nu?
Wie heeft hier ervaring mee?


suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Uierontsteking 4 maanden na afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 23:17

Probeer de merrie echt te gaan uitmelken, desnoods met een praam erop. De rommel moet uit het uier, ze kan echt heel ziek worden van een uierontsteking! Daarnaast is koelen heel prettig, al zal het nu moeilijk zijn om aan stromend water te komen. Ik weet niet of je beschikt over een binnenwasplaats? Anders kun je misschien koelen met een ijspack, door dit ertegen aan te houden.

Krijgt je merrie nog brok? Dan meteen stoppen hiermee. Alleen schraal hooi aanbieden, totdat ze stopt met lekken. Staat het veulen nog in hoor- of gezichtsveld, dan kan ook dit ervoor zorgen dat ze nog melk blijft produceren.

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Uierontsteking 4 maanden na afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 23:26

Praam op en uitmelken. Daarna kwark op het uier. Heeft de DA het niet over droogzetters gehad?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: baudyh, DDDara, wisanda2003 en 37 bezoekers