Mening gevraagd: opfok of thuis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:00

Mijne heeft tussen de volwassen gestaan. De ruinen waren toen nog speels maar de mijne is een merrie en echt veel te serieus voor die "kleuters" van ruinen. Ook toen ze veulen was en inmiddels als 10 jarige kan ze er niet veel in bekijken wat de kleuters soms doen. We hebben er nu ook een 2 jarige bij staan die volop speelt met de 21 jarige ruin. Denk dat het voor deze 2 jarige goed is dat hij tussen de volwassen paarden staat. Want respect voor ruimte was hem echt vreemd.

Dus persoonlijk zou ik ze thuis laten als ze daar in een groep komen. Opfok is leuk maar ik zou dat toch in de buurt willen hebben en ik zou zo geen goed opfok weten hier in de omgeving.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.


naomiBe
Berichten: 31
Geregistreerd: 16-11-17

Re: Mening gevraagd: opfok of thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-17 18:11

We hebben besloten om het een kans te geven in de opfok. De opfok is bij onze dierenarts die we al jaren kennen en die op 15 minuten met de auto van ons vandaan woont. We mogen ook altijd ons veulen komen bezoeken. Als het eventueel niet zou lukken in de groep, omdat het een ponyveulen tussen paarden is, mogen we ze natuurlijk ook altijd terug komen halen en bij ons terug zetten. Bedankt voor alle reacties!

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Mening gevraagd: opfok of thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:23

Thuis. Leeftijdsgenootje is nergens voor nodig. Ik heb veulens altijd thuis gehad. Moeder , pony van 9 ,pony van 22 , twenter , enter enz enz. Mijn kudde is erg verschillend

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!


riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:38

Marilu schreef:
Het gaat er ook om wat je zelf eigenlijk wil. Gaat het om het enige veulen dat je ooit zult hebben, dan vind ik het toch wel een ongelofelijke ervaring om het vanaf dag 1 mee te maken.
Gaat het om veulen nummer zoveel, dan begrijp ik dat je er minder bij betrokken bent en het 'gemakkelijkheidshalve' naar de opfok brengt. Ik vind het vooral een gevoelskwestie. Ik zou ze gewoon niet uit handen willen geven, maar ik zou bv ook nooit een veulen kweken om het te verkopen.
Vele mensen schrijven hier dat een veulen absoluut met leeftijdgenoten moet opgroeien. Ik zie dat niet zo. Wél met soortgenoten, natuurlijk. Uiteindelijk is het toch zo in onze maatschappij dat de paardjes die geboren worden er in de eerste plaats gekomen zijn om met ons door het leven te gaan, dus kunnen ze er evengoed van jongs af aan aan wennen, dat de mensen er dagelijks mee bezig zijn. Met ze stap voor stap op te leren bedoel ik niet dat je ze al van jongs af aan moet drillen, maar er gewoon veel mee bezig zijn, spelenderwijs.
Het is maar net wat je zelf wilt. Ik denk dat het voor het paard zelf niet zo veel uitmaakt. Als die maar soortgenoten, eten en beweging genoeg hebben.



Veel oudere paarden vinden het allemaal wel best, Zijn minder onderzoekend, hebben minder zin om te spelen en gek te doen ravotten. en juist dit heeft een veulen/ jaarling/ tweejarige etc nodig.
Juist het de wereld verkennen met een leeftijdsgenoot, ze pushen elkaar over een grens, leren zo hun grenzen aangeven, dagen elkaar uit enz enz.
Ik vond soortgenoten niet voldoende. Oudere paarden die ze opvoeden, en jonge paarden om mee te spelen, De natuur is zo gek nog niet. paarden leven niet voor niets in gemende groepen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Cantodea11, goldenarrow, sorbetje, YvonneV en 7 bezoekers