Tweelingen bij shetlanders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Tweelingen bij shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 16:00

Hallo iedereen
Ik heb een shetlander die momenteel 6 maand drachtig is. Ik vind haar buikomvang wel heel dik ineens. Als ze gras eet had ze altijd wel een tonnetje, maar die was snel weer weg. Momenteel krijgt ze geen gras. Alleen hooi en af en toe een biet die ze deelt met een andere shet en een geit. Is het normaal dat ze zo dik is of is er iets aan de hand? Als ze verder staat lijkt ze wel dikker dan dat ze naast je staat.
Komen tweelingdrachten bij shetlanders voor? Mijn dierenarts zei dat deze meestal geaborteerd worden.
En mag ik haar tanden laten doen tijdens de dracht of liever niet? Want ze zou lichtjes verdoofd moeten worden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Tweelingen bij shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:02

Alleen een dierenarts kan hierin uitsluitsel geven, helaas is dat van buitenaf niet te beoordelen

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Anomien

Berichten: 7300
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Tweelingen bij shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:09

vind het nog wel meevallen. Ik zou gaan voor 1 veulen. Maar ga wel mee met mijn voorganger.

Mama van mijn lieve meisjes

lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Re: Tweelingen bij shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 12:24

mijn dierenarts heb ik gisteren ook gebeld, maar hij zei dat bij shetlanders tweelingdrachten zo goed als niet voorkomen, omdat deze vaak worden geaborteerd

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Tweelingen bij shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:30

Als je het niet vertrouwt, dierenarts wel laten komen.
Geaborteerd betekent niet hetzelfde als door het lijf uit zichzelf afgestoten in mijn woordenboek. :)

Bij paarden komen tweelingdrachten sowieso bijna niet voor en als dat al zo is wordt een van de vruchtjes vaak weggehaald door de dierenarts. Dat kan hij dus ook bedoelen.

lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Re: Tweelingen bij shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-17 13:40

Bedankt voor de informatie. En dat bedoelde hij denk ik idd

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 13:41

lisa249950 schreef:
Bedankt voor de informatie. En dat bedoelde hij denk ik idd

Maar is ze dan gescand om te kijken of ze 1 of 2 vruchtjes had in het begin van de dracht?

Anoniem

Re: Tweelingen bij shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:23

ik zou de dierenarts even vragen voor die verdoving, volgens mij wordt het afgeraden een paard te verdoven vanaf een x aantal weken dracht. maar ben niet zeker.

Wildgirl

Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:30

Lianne schreef:
ik zou de dierenarts even vragen voor die verdoving, volgens mij wordt het afgeraden een paard te verdoven vanaf een x aantal weken dracht. maar ben niet zeker.

Dat hangt helemaal van de soort sedatie af. Ik heb ook wel eens drachtige merries met een roesje bij de tandarts gehad, niks aan de hand.
Heeft de merrie vaker veulens gehad? Ik zie geen reden qua omvang om bang te zijn voor een tweeling.


Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:34

Vorig jaar is er hier een gastmerrie gescand geweest en die had twee vruchtjes op een scan van 18 dagen. Echter zag de dierenarts dat er één van de twee vruchtjes kleiner en zwakker leek en ze zei toen al dat er waarschijnlijk en hopelijk geaborteerd ging worden en dat er zeker nog een scan later moest genomen worden en ja... het jaar erop kreeg de merrie gelukkig maar één gezond merrieveulen.

Laureas Stables!
AMHA/NMPRS champagne minipaarden fokker

✨ Ontdek de wereld van Amerikaanse minipaarden bij Laureas Stables! Waar "Moon" en "Shine" schitteren - ga snel naar onze website voor een dosis mini-magie! ✨


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dennenboom en 6 bezoekers