Wat als je je veulen niet afspeend?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ploempje

Berichten: 539
Geregistreerd: 26-03-06

Wat als je je veulen niet afspeend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-17 14:08

Hey iedereen,
Klein vraagje, ik zie het beeld van merrie en veulen heer romantisch in en had dus een gezonde discussie met iemand over het wel of niet afspenen.
Zou het mogelijk zijn om moeder en veulen (voor altijd samen) te houden zonder ze echt voor lange tijd van elkaar af te scheiden als ze +-6 maanden zijn?
Gaat de moeder niet op een bepaald moment van zichzelf afstand nemen?
Of is het in alle gevallen aan te raden ze toch enige tijd te scheiden als de tijd er is?
Groetjes!

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 14:12

Denk persoonlijk dat het natuurlijk gaat.
Vergeet niet dat het in natuurlijk normaal is dat een merrie haar veulen afwijst als het vervelend wordt of als ze een nieuw veulen krijgt.

Het eerste is maar de vraag of dat altijd gebeurt.. en als er geen nieuw veulen komt... loop je het risico dat het lang kan gaan deuren en een lieve merrie zichzelf leeg laat zuigen. Niet handig als de winter erg tegen gaat vallen.

Dus ik zou het toch een handje helpen en ze desnoods een paar weken scheiden

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 14:17

In de natuur gaat dit inderdaad automatisch. Voordat een merrie haar nieuwe veulen krijgt, 'verstoot' ze de oudere.
Als je merrie niet opnieuw gedekt wordt, dan kan het zijn dat het veulen heel lang blijft drinken. Tevens loop je het risico dat het veulen heel erg aan de merrie blijft hangen zodat het soms bijna onmogelijk wordt om ze te scheiden als je met een van beiden wilt gaan rijden of zo.
Mijn voorkeur is dus om ze toch een poosje te scheiden, zodat het veulen ook leert om op eigen benen te staan.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wat als je je veulen niet afspeend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 14:20

Ik had mijn veulentje na 8mnd snachts in een uitloop staan met een ruin en overdag stonden ze met de hele groep incl moeder samen, ging prima.

laddie
Berichten: 284
Geregistreerd: 07-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 14:20

Ik heb moeder en kind nooit willen scheiden en het is altijd goed gegaan ,de moeder van het veulen is op 13 jarige leeftijd overleden aan een maagruptuur en haar kind was toen 9...zij ging zich toen erg richten op mij,inmiddels is ze bijna 18

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33792
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wat als je je veulen niet afspeend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 14:29

Ik ken een merrie die haar "veulen" tot bijna 2 jaar oud bleef voeden. Gelukkig kon ze het missen qua vetjes! :P Maar denk dat het prima kan wanneer de conditie van de moeder dit toelaat.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 14:34

Natuurlijk spenen komt eigenlijk elk jaar langs en ik heb nog nooit een geval gezien waarbij het lukte als de merrie niet weer drachtig was.

In de natuur wordt het veulen inderdaad verstoten omdat er een nieuw veulen zich aandient. Niet omdat de merrie op de kalender kijkt en het tijd vindt dat kind op kamers gaat.

Aangezien wij paarden ook voor de sport/ plezier gebruiken is dat vaak niet aan de orde in gevangenschap en moeten we dus zelf zorgen dat ze uit elkaar gaan. Ik ken gevallen waar helemaal geen interventie is geweest en dan krijg je dus inderdaad volwassen dieren, soms groter dan de moeder, die zich in onmogelijke bochten wringen omdat ze nog steeds drinken bij de moeder.

Nu is 6 maanden natuurlijk wel gewoon een grens die door ons bedacht is. Het is dus niet zo dat een veulen dan precies van de moeder af moet. Het is maar net wat je zelf wilt. Die van mij is met 4.5 maanden s nachts in een eigen stal gezet (Wel contact met moeder, maar kan niet drinken), maar ze wordt pas begin lente 2018 volledig gespeend. Mijn merrie levert eigenlijk niet in qua conditie en in de lente is het makkelijker voor ons qua groepsverdeling.

De methode is ook erg persoonlijk. Uit het zicht en buiten gehoorsafstand wordt inderdaad vaak gedaan. Het is niet per se de enige manier, al moet je er wel op letten dat als je ze dicht bij elkaar houdt dat je zorgt voor goede omheining waar ze niet doorheen gaan en waar ze niet zo dichtbij kunnen komen dat ze tussen de draden door nog gaan drinken.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 14:38

mooney schreef:
In de natuur wordt het veulen inderdaad verstoten omdat er een nieuw veulen zich aandient. Niet omdat de merrie op de kalender kijkt en het tijd vindt dat kind op kamers gaat.

:') :') :')

Ik heb een moeder en kind gekend die tot 10 jarige leeftijd van het veulen nooit langer dan +- een dag gescheiden zijn geweest. Dat ging altijd prima. Ze waren gewoon ontzettend dikke vriendinnetjes met z'n tweeën... Heel schattig om te zien :)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Wat als je je veulen niet afspeend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 14:51

In ieder geval je merrie goed opvolgen. Naarmate het veulen groter wordt kan het meer gaan drinken en dan is het niet zeker dat de merrie voldoende melk kan produceren en nog voldoende voor zichzelf overhoudt. Zeker onder een dikke wintervacht bestaat het risico dat de merrie vermagert en dat je het niet onmiddellijk gezien hebt.

Klaas15

Berichten: 331
Geregistreerd: 15-10-10
Woonplaats: home sweet home

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 14:58

Dit hebben wij met onze oude merrie ook gedaan, met de gedachte ze stopt wel met drinken.
Helaas was het tegenovergestelde waar wij hebben haar toen ze 3 jaar was echt moeten spenen, en dat was niet gemakkelijk voor beide niet. Deze 3 jarige at haar brokken eenmaal op de wei meteen weer aan de uier.
Wij spenen nu als ze 8 a 9 maanden zijn ligt eraan hoe het veulen het doet.
Wel laten wij de veulens samen als wij bv rijden, en dat gaat goed.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:00

Veulens zullen naarmate ze ouder worden steeds minder gaan drinken en meer gras/ hooi etc. gaan eten. Vrienden van ons spenen eigenlijk nooit, daar stonden vaak veulens van bijna een jaar nog bij de, weer drachtige, merrie. Het veulen werd door de merrie dan vanzelf verstoten. Bij een niet drachtige merrie zal dat mogelijk langer duren maar in feite maakt dat niet uit. Als je nagaat dat de merriemelk in samenstelling blijft veranderen tot het veulen een maand of 9 is en dat die aanpassing belangrijk is voor de groei van het veulen is spenen ook contra-productief. Als je een gezonde merrie hebt die goed gevoerd wordt zal die ook niet terugvallen/ invallen. Dus gewoon doen, is alleen maar goed voor het veulen maar goed blijven opletten op de conditie van beiden en als het te gek wordt het veulen in de leeftijd tussen 9 en 11 maanden kort bij de merrie weghalen zodat ze kan opdrogen, dan hoef je geen zorgen te maken dat er weer gedronken gaat worden.
Ik heb toentertijd mijn veulen met ca. 8 maanden kort ( ca. een maand) bij de merrie weggehaald en daarna weer teruggezet. Waren de beste vriendjes :D

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Wat als je je veulen niet afspeend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:06

Ik heb ervaring met beide en als je het veulen aan wilt houden zou ik hen gewoon bij elkaar houden (mits moeder niet teveel invalt). Ik heb daar nooit een nadeel van ondervonden.

Ploempje

Berichten: 539
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Wat als je je veulen niet afspeend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 15:24

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ben blij dat mijn romantische bubbel toch niet volledig doorprikt is, haha.
Het is dus bekijken hoe het verloopt... Super!

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Wat als je je veulen niet afspeend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 15:27

hier een merrie met veulen gehad die tot op haar 5j onafscheidelijk geweest is van mams.
op haar 5j zag ik ze regelmatig nog pogingen ondernemen om te drinken,maar mams stond dit niet meer toe(gaf ook geen melk meer)
nooit echt concreet bijgehouden,maar toch zeker tot haar 3 jaar heeft ze actief melk gedronken bij haar mams.Mams had altijd overgewicht,dus die zag er niet vanaf.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 15:30

Mijn merrie heeft tot 12 maanden bij haar moeder gestaan. Toen hebben we ze een paar weken gescheiden en vervolgens weer samen gezet.