Veulen vitamine te kort..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Veulen vitamine te kort..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 23:35

Hoi allen,

Sinds kort werk ik op een shetland fokkerij en heb ik dus een veulentje van nu 3 maanden oud gereserveerd (gaat en is nog niet van de moeder weg want ze is te jong). Nou is het zo dat ze zo eens loom overkomt.. wat blijkt nu te zijn, de eigenaar (fokker) is met het veulen en de moeder naar de paardenkliniek geweest en er kwam uit de bloeduitslagen dat het veulentje vitamine te kort komt :( Nou krijgt ze per week 1 spuitje via de mond met vloeistof waar vitamines in zit en krijgt nu een beetje veulenbrok elke dag.. alleen het probleem is doordat ze soms loom is eet ze in mijn inziens niet genoeg :(.. Ik wil niet dat ze overlijd.. Ze is niet mager en ook niet dun.. ze heeft een rond buikje en ziet er een beetje "iel" uit dus fijn.. help, hebben jullie tips en hebben jullie dit ook meegemaakt ? :(

Groetjes

Thea_Ste
Berichten: 716
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Zonhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:42

Citaat:
Ze is niet mager en ook niet dun.. ze heeft een rond buikje en ziet er een beetje "iel" uit dus fijn..


Is er goed op wormen gecontroleerd? Daar denk ik dan vooral aan eerlijk gezegd! Vooral spoelwormen is het eerste waar ik aan denk..

Een veulen van 3 maand dat goed kan drinken bij de moeder kan niet zomaar een vitamine tekort opdoen.
Geeft de moeder genoeg melk en krijgt zij genoeg voeding en vitamine/mineralen binnen?

xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 23:49

Thea_Ste schreef:
Citaat:
Ze is niet mager en ook niet dun.. ze heeft een rond buikje en ziet er een beetje "iel" uit dus fijn..


Is er goed op wormen gecontroleerd? Daar denk ik dan vooral aan eerlijk gezegd! Vooral spoelwormen is het eerste waar ik aan denk..

Een veulen van 3 maand dat goed kan drinken bij de moeder kan niet zomaar een vitamine tekort opdoen.
Geeft de moeder genoeg melk en krijgt zij genoeg voeding en vitamine/mineralen binnen?


Ze worden goed ontwormt dat is het probleem niet..
dat is ook het probleem de moeder geeft niet voldoende melk.. vandaar die brok

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Veulen vitamine te kort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:53

Veulenmelk bij geven lijkt mij dan een betere optie, daar is zo'n lijfje beter op ingesteld. Pavo heeft dat spul wel. Maar met welk middel is veulen (en moeder) ontwormt? Ivermectine werkt nl niet tegen veulenworm. En wat krijgt de moeder aan bijvoer om meer melk te geven?

xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Re: Veulen vitamine te kort..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 00:18

Bedankt voor jullie reacties :) . Ik weet dat zo niet uit mn hoofd het voer van de moeder en welke ontworming zij gehad hebben van de fokker .. Ik ga daar is morgen achteraan en anders bel ik mijn DA op.. Wil wel het beste voor mn beestje :)

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Re: Veulen vitamine te kort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:31

F-AM --> KS

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Veulen vitamine te kort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:23

Ik zou ook eens goed naar de ontworming kijken. Als veulens wormen hebben nemen ze hun voedingsstoffen ook niet goed op..

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Veulen vitamine te kort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:28

Indien nog niet gedaan zou ik deze eerst maar eens met panacur ontwormen.
Vaak stoppen mensen automstisch ivermectine erin maar dat helpt niets tegen veulenwormen.
3 maanden is te oud om nog op kunst veulenmelk over te stappen, veulenbrok is prima op die leeftijd.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Veulen vitamine te kort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:52

Ik zelf geef liever strongidP dan panacur ivm resistentie. Het gaat uiteindelijk om de werkzame stof pyrantel..