Net drachtige merrie wel/niet samen in kudde dekkende ruin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Net drachtige merrie wel/niet samen in kudde dekkende ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-17 11:10

Fokkers van bokt, ik heb jullie raad nodig!

Mijn merrie is de afgelopen drie maanden bij de dekhengst geweest. Ik heb haar al die tijd niet gezien en heb de 40-dagen scan afgewacht, zodat we in het slechtste geval niet weer dik 1.000 km zouden hoeven tuffen (geen eigen vervoer dus niet zomaar geregeld...)

Enfin, nu staan we op het punt haar weer terug te halen.
Ze is een dominante merrie, die respect oproept bij andere paarden.
Ze leeft in een gemengde kudde. Een ruin is een aantal jaar terug bij de groep gevoegd. Hij is lang hengst geweest en was toen al helemaal hoteldebotel van mijn merrie. Eenmaal geruind kwam hij in de kudde naast de mijne te staan, maar dan brak ie de boel af omdat hij naar mijn merrie wilde (die dat overigens niet leek uit te lokken... maar ik heb het zelf niet gezien dus durf daar niet over te oordelen...)

We hebben de stalhouder meermaals verzocht hem elders in te scharen, aangezien hij haar na enige tijd begon te dekken en ik dat niet wil hebben.
Echter bleef hij de boel op stelten zetten wanneer ze gescheiden werden. Haar boeide het niet zoveel.
Dus bleef de stalhouder ze steeds maar weer samen in het land doen. Daar ben ik niet blij mee, maar dat is momenteel niet mijn grootste reden tot twijfel.

Nu wil het zo dat uit diverse studies blijkt dat merries tot wel 2/3 van de zwangerschappen afbreken wanneer zij dragend zijn van een hengst van buiten. KI of natuurlijk dekken, daadwerkelijk verblijf elders, dat maakt allemaal geen verschil.

Zie bijvoorbeeld: link en link.

Zo blijkt dat merries zich zelfs bewust laten dekken door (dominante) ruinen en hengsten na terugkeer in de kudde, vermoedelijk om de hengst/ruin in kwestie de illusie te geven dat het toekomstige veulen van hem is om zo te voorkomen dat het veulen gevaar loopt. Zelfs met een hek ertussen lonken (net) drachtige merries blijkbaar richting mannelijke paarden. Indien door dat hekwerk een hengst of ruin er niet bij kan leidt dat in 1/3 tot zelfs 2/3 van de gevallen in afbreken van de dracht, terwijl dat niet het geval is wanneer de stalhengst wel de vader is.
Wanneer de merrie in dezelfde kudde loopt als deze hengst of dominante ruin die niet de vader is leidt dit veel minder vaak tot abortus. Wanneer de stalhengst wel de vader is zelfs helemaal niet.

Hoe is jullie ervaring hiermee?
En, wat zouden jullie (waarom wel/niet) doen? Merrie samen met deze voormalige dekhengst in de groep (ze staat ook naast hem gestald dus isoleren is niet direct een optie) of hek/draad ertussen? Of toch isoleren en ze volledig gescheiden houden?

Dat laatste zal overigens lastig zijn. Er is weliswaar genoeg land en er zijn genoeg stallen, ook in andere gebouwen op het erf, maar zodra hij merkt dat ze er weer is zal hij op haar gaan roepen. Ik word immers ook altijd begroet door een concert van de hengst, eh ruin, wanneer ik op buitenrit ben geweest en dat wordt doorgaans niet begonnen door mijn merrie... hij is nu eenmaal tot over zijn oren...

Hoe is jullie ervaring met merries die (net) drachtig zijn van een hengst van buiten en de aanwezigheid van hengsten/ruinen en wel of niet samen in de kudde houden? Wel of geen afgebroken dracht?

Uiteraard snap ik dat het niet in alle gevallen direct daaraan te koppelen is, maar ik wil zo min mogelijk risico nemen.
De dekhengst in kwestie is 28 en niet middels KI beschikbaar dus het zou fijn zijn als deze dracht gewoon fijn verloopt...

Samengevat:
Voormalig dekhengst dekte mijn merrie af en toe in de groep (toen hij nog hengst was werden ze uiteraard gescheiden gehouden!)
Merrie is nu 40 dagen drachtig van een andere hengst en zal deze week terug worden gehaald.
Wel of niet bij voormalig dekhengst in de kudde?

Wat is wijsheid?
En, voor de goede orde, vraag ik specifiek naar de mening van fokkers die hier ervaring mee hebben, niet wat het gevoel zegt van paardeneigenaren die hier geen ervaring mee hebben maar er wel een mening over hebben. Mijn eigen gevoel gaat ook alle kanten op, hoor: vervelend idee dat mijn net drachtige merrie misschien gedekt wordt door die ruin, met alle risico's van dien en een vervelend idee dat ze wellicht juist aborteert/absorbeert omdat ze die ruin wel kan zien naar niet de illusie kan meegeven dat hij de vader is...

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Re: Net drachtige merrie wel/niet samen in kudde dekkende ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:16

De keren dat de ruin er op sprong, was je merrie toen ook drachtig? Mijn ervaring is namelijk dat mijn drachtige dames zonder blikken of blozen de mannen op grote afstand wisten te houden. Bovendien vonden de mannen ze echt niet interessant aangezien ze geen hengstigheid vertoonden

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-17 11:44

Elibeest, nee dan was ze niet drachtig. Over het algemeen regelt de natuur dit soort dingen mooi, maar in dit geval ben ik dus juist bang dat de natuur het op de voor mij ongewenste manier regelt... Waren in jouw geval de merries drachtig van een hengst van buitenaf?

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Re: Net drachtige merrie wel/niet samen in kudde dekkende ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:01

Ja die waren drachtig van een hengst van buiten af

StalNollie

Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Net drachtige merrie wel/niet samen in kudde dekkende ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:10

Gezien de dracht vanje merrie en de waarde van het veulen (speciaal ras en oudere goede hengst) zou ik überhaupt het risico niet willen nemen

SayaJones

Berichten: 11920
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:14

Wat StalNollie zegt inderdaad :j
Later in de dracht (zo'n 5 a 6 maanden) zou ik het wellicht wel aandurven omdat het dan niet meer zo pril is, maar voor nu zou ik het laten. Just to be sure.

Mijn merries staan ook naast een (klop)hengst, en bij de eerste dracht van mijn friese merrie heeft zij verworpen met een maand of 3.
Zij stond toen dagelijks naast die hengst, die de kolder in zn kop kan krijgen door hormonen.

De dracht daarna hebben we haar voor de zekerheid weggehouden van hem, 1 bak er tussen, zodat ze niet konden neuzen. Dracht voltooid.

Bij mijn haflingermerrie die dit jaar een veulen heeft gehad, heb ik haar ook bewust bij de hengst weggehouden.
Ik weet niet of dat de oorzaak is geweest, maar ik durf het niet meer te proberen.

Jax ♡
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal

GabberGill

Berichten: 5614
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:16

Ruinen dekken over het algemeen ook op hengstigheid. Jouw drachtige merrie wordt niet hengstig en zal het ook niet toelaten. Dat is mijn ervaring. Al mijn merries stonden gecombineerd en ook hoogdrachtig.

Christiene
Berichten: 7711
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:17

Risico niet nemen. Helemaal als hij ook echt compleet dektmet ook er in.

Ik ken een geval waar de merrie van overleed door dat de hengst/ruin in het verkeerde gedeelte zat waardoor de darm gescheurd is.

Meeste drachtige merries staan dekking niet toe.

The end

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Net drachtige merrie wel/niet samen in kudde dekkende ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:23

Ik zou het risico niet nemen. Zeker omdat het toch om een heel bijzondere combinatie gaat waar de kans goed aanwezig is dat een 2e poging niet kan.

Mijn hengst(en later toen hij ruin was) heeft wel vaak bij de net gedekte merries in gelopen. Echt een gentleman, dekte alleen als een merrie echt heel goed hengstig was (eerste dagen in de negeerstand en pas rond de eisprong werd hij wakker, nu 7 jaar na zijn castratie nog steeds). Ik heb nooit een merrie gehad die een veulen verloren is, en hij heeft nog nooit een merrie gedekt die niet goed hengstig was dus durfde het daarom wel aan. Hij heeft nooit een drachtige merrie gedekt.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Net drachtige merrie wel/niet samen in kudde dekkende ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:53

Hier heb ik mijn merrie wel gewoon tussen de ruinen laten lopen, ik had haar echt enkele dagen na het afslaan bij de hengst weer opgehaald en gelijk terug in de kudde gezet (kudde van drie en zij was de enige merrie). Heeft netjes de dracht doorlopen en gezond veulentje aan het eind van de rit.
Ze was normaal erg opdringerig tegenover de ruinen wanneer ze hengstig was, echt type sloerie. Maar na het dekken heeft ze absoluut niet uitgedaagd en mijn ruin reageerde er echt totaal niet op (de andere ruin doet het sowieso).
Ook de merries op mijn oude werk gingen gewoon weer terug in de gemengde kudde, nooit problemen gehad met verwerpen.

Ik heb het risico dus niet zelf vernomen (wat niet betekent dat het er niet is) en zou zelf zo een drachtige merrie in een gemengde groep gooien. MAAR in jouw geval (veel afstand, oude hengst, laat in seizoen) wil je misschien zelfs het miniemste risico niet lopen.


JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-17 18:32

Veel dank voor het meedenken!
Ik vind het echt een lastige overweging omdat ik inderdaad liever geen enkel risico neem, maar ook niet wil overdrijven door overal apen en beren te zien.
De merrie is gezond en de hengst zeer vruchtbaar (ondanks zijn leeftijd) maar het is en blijft inmiddels laat in het seizoen, de hengst is op leeftijd en deze combinatie is natuurlijk in meerdere opzichten bijzonder. Om verder te zwijgen over de extra kosten die het met zich mee zou brengen als ik halsoverkop weer met de merrie naar de hengst zou moeten (inclusief de nadelen van een laat veulen) Dat maakt dat ik de ruin liever niet in de buurt van mijn merrie heb.
Ik had niet het idee dat het probleem op stal enigszins serieus genomen werd. Er werd voorgesteld om bij het opstallen minimaal 1 paard ertussen te zetten en de merrie in een andere kudde, aan de andere kant van het erf, in te scharen. Ik hoop dat dat voldoende is. Ruinen in het geheel vermijden zal lastig zijn, omdat het ongeveer 50/50 is en daarnaast opfok met tientallen hengsten. :+
Mijn gevoel zegt me dat Muzanna zich niet door de ruin zal laten intimideren aangezien ze zich door geen enkel paard van de wijs laat brengen, maar ik neem inderdaad het liefst geen enkel risico. De natuur zit soms raar in elkaar.
Het claimgedrag van de ruin vind ik overigens behoorlijk irritant, al ondervind ik er verder niet direct hinder van. Het op haar springen en dekken vind ik nog het vervelendst.

Omdat we geen risico wilden nemen heeft ze juist drie maanden bij de hengstenhouder gestaan dus dan zoek ik het eenmaal thuis liever niet op... :D
Ik hoop echter dat dit genoeg voorzorg is, want een andere stal zoeken vind ik natuurlijk nogal rigoureus, aangezien mijn paard het er al jaren naar haar zin heeft. :Y) In het uiterste geval zou de hele indeling moeten worden omgegooid en worden geschoven met paarden die al jaren hun vaste plekje hebben. Voel me dan zo'n dramaqueen... -O-

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Net drachtige merrie wel/niet samen in kudde dekkende ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 18:35

Op mijn werk werden er stuk of 40 drachtig terwijl daar meer dan 10 hengsten staan. Alle veulens zijn gewoon geboren. Denk dat het reuze mee valt

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Net drachtige merrie wel/niet samen in kudde dekkende ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-17 18:55

Ik hoop het, Kabayo. Toen ik het hoorde en de bijbehorende studies las viel me dus juist op dat het idee vanuit de fokkerijwereld kwam en iets was dat fokkers opviel, wat vervolgens in bijv. de twee gelinkte studies juist leek te worden bevestigd.
Omdat het om een verder dominante merrie gaat, de koningin van stal, verwacht ik diep van binnen niet echt een probleem, maar toch knaagt er een "wat als..." stemmetje en die maakt dat ik liever het risico gewoon helemaal niet neem. :=

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 18:57

JoSav schreef:
Ik hoop het, Kabayo. Toen ik het hoorde en de bijbehorende studies las viel me dus juist op dat het idee vanuit de fokkerijwereld kwam en iets was dat fokkers opviel, wat vervolgens in bijv. de twee gelinkte studies juist leek te worden bevestigd.
Omdat het om een verder dominante merrie gaat, de koningin van stal, verwacht ik diep van binnen niet echt een probleem, maar toch knaagt er een "wat als..." stemmetje en die maakt dat ik liever het risico gewoon helemaal niet neem. :=

Dat begrijp ik helemaal. Ik had ook het risico niet genomen.

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:00

Soms kun je ook teveel wetenschappelijke/theoretische kennis hebben :+
Ik heb ook een ruin die lang hengst is geweest, ook gedekt heeft en als ruin ook dekt. Hij heeft één vaste vriendin, en dat is de merrie 'van buitenaf'. De andere twee merries zijn hier geboren, en hij zal 'denken' dat dat zijn kinderen zijn. Die dekt hij niet. Alle merries zijn vorig jaar gedekt (twee veulens al geboren). Mijn ruin heeft geen enkele keer willen dekken en nu zijn vriendin weer hengstig is na de bevalling, is hij weer niet van haar weg te slaan.
Kortom, ik heb er nog nooit van gehoord en er absoluut geen ervaring mee. Mijn vorige fokmerries en de toenmalige ruin hebben trouwens ook altijd bij elkaar gestaan en dat heeft ook geen problemen gegeven.

Neemt niet weg dat ik snap dat je gewoon totaal geen risico wilt nemen. En met de ruin van een ander zou ik ook meer moeite hebben. En ik zou ook absoluut verwachten van een stalhouder dat hij dekkende ruinen apart van merries houdt, drachtig of niet. Vrijwel niemand is daar blij mee.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Net drachtige merrie wel/niet samen in kudde dekkende ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:11

Ik zou sowieso geen dekkende ruin bij mijn merrie willen hebben, drachtig of niet. Er kan altijd iets gebeuren. Is er geen optie om een apart stuk te huren en daar je merrie te plaatsen. Of op een andere stal??

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Roos04

Berichten: 341
Geregistreerd: 08-07-17

Re: Net drachtige merrie wel/niet samen in kudde dekkende ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:17

Ik zou het risico ook niet nemen..

Croo

Berichten: 297
Geregistreerd: 27-05-10
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:55

Ik heb het eerste onderzoek net gelezen en daar wordt nu de verkeerde conclusie uit gehaald. Er staat expliciet vermeld dat ze geen verband vonden tussen seksueel gedrag van de hengsten/ruinen en het afbreken van de dracht. Sterker nog, uit de resultaten kwam zelfs dat de kans op een abortus groter was wanneer de merrie een hengst/ruin in een naastgelegen ruimte/weide had staan (54%). Bij een hengst/ruin in dezelfde ruimte/weide was de kans op abortus een stuk kleiner (22%). MAAR, bedenk dat dit een relatief klein onderzoek was dat maar onder 30 fokkers is gehouden (wel wat meer paarden, maar die komen dus van dezelfde fokker af). Zo zijn er in de groep van paarden die een hengst/ruin naast de ruimte/wei maar 13 merries. In de andere groepen 32 respectievelijk 36.

Dus volgens dit onderzoek zou je de merrie juist wel in dezelfde weide moeten houden. Optie 1, gedekt door een eigen hengst, is sowieso niet van toepassing hier, dus dat gaat al niet.

Wel enorm interessant dit onderzoek, ik had dit niet verwacht!

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Net drachtige merrie wel/niet samen in kudde dekkende ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:30

Het komt in het wild wel degelijk voor dat de nieuwe haremhengst ook de al drachtige merries dekt om abortus op te wekken en eigen veulens nog dat seizoen te verwekken. Dan is de kans op doorgeven eigen genen groter omdat hij maar 1 jaar nodig heeft om nakomelingen te krijgen. Bij een aantal andere diersoorten zie je soortgelijk gedrag ook (leeuwen die om die reden welpen oude leeuw afmaken bv). En zelfs bij mensen zijn vrouwen die al kinderen hebben minder aantrekkelijk. Het is een biologische drijfveer om eigen DNA door te geven, voorzichtig zijn is hier helemaal niet gek.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-17 20:35

Ibbel, daar heb je gelijk in. :+

Dekkende ruin vind ik trouwens ook erg vervelend. Heb het hem ook alleen bij mijn merrie zien doen...

Croo, klopt, met een hek ertussen was het percentage veel hoger.
Vandaar dus ook dat ik zo twijfel over wat wijsheid is: alleen draad ertussen en hem op stal naast haar lijkt me met het oog daarop sowieso geen optie. Gezien het claimgedrag twijfelde ik dus ook of het wel verstandig zou zijn ze in dezelfde kudde te laten. Vandaar dus ook dit topic. Ik weet het echt niet meer. Het advies was volledig scheiden, maar wat is volledig scheiden? Niet naast elkaar en niet samen? Elkaar niet eens kunnen zien? Of zelfs niet horen/ruiken?

Om die reden zoek ik dan ook naar ervaringen van fokkers en of zij dezelfde ervaring hebben als de fokkers uit het onderzoek. :j

tamary: vandaar dus dat ik me er toch een beetje zorgen om maak. Mijn merrie is me zeer dierbaar, maar ook het fokken uit deze combinatie is een lang gekoesterde droom en die zie ik liever niet in rook opgaan. :o Vandaar ook al die apen en beren op de weg...

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Net drachtige merrie wel/niet samen in kudde dekkende ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:43

Ik wil geen dekkende ruin bij mijn paard.

Eens meegemaakt, dekkende ruin die notabene mijn ruin!! dekte.
(die was te onbenullig om scherp te reageren)

Lelijke kras van de ijzers over zijn rug, van het eraf glijden.


Ik wil het niet. Voor de rug van mijn paard. Voor de mogelijke verwondingen.
Voor de mogelijke verwondingen bij het dekkende paard vanwege afslaan.
Vanwege eventuele vervuiling schede merrie.
Vanwege de onrust die het geeft.

Ik zou mijn merrie dus niet bij een dekkende ruin zetten, drachtig of niet.

Overigens zou ik haar dan weet prima in een stabiele groep laten lopen, zolang er geen jagers of dekkers tussenlopen.

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-17 21:39

Femke_Tweety: is ook exact de reden dat ik ze überhaupt niet samen wilde, ook hiervoor niet. Heb hem andere merries niet zien dekken, maar dat wil niet zeggen dat ie het niet doet. Dus wel een enkele keer bij mijn merrie, waar hij echt hoteldebotel van is, maar ik weet dus niet hoe vaak hij het doet als ik er niet toevallig van een afstandje bij sta te kijken.

Dat ie de boel afbreekt als ie in de weide ernaast staat is natuurlijk niet mijn probleem, dan plaats je mijn merrie maar in een andere groep (of hem). Mijn merrie is sociaal en heeft bij de hengstenhouder ook gewoon in de groep gelopen. Maar goed, momenteel is mijn grootste zorg toch zorgen dat merrie en veulen gezond en wel de dracht doorlopen. Die ruin zou me spreekwoordelijke worst zijn, ware het niet dat het dus mogelijk behoorlijk impact op mijn merrie en haar dracht kan hebben. :j

Dan maar risico op enigszins overbezorgd zijn. :D (En een dekkende ruin, zeker een die niet van mij is en ik het dus niet geheel zelf in de hand heb, is voor mij in principe sowieso ook een no-no. Daar is mijn merrie me toch iets te waardevol voor.)

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Net drachtige merrie wel/niet samen in kudde dekkende ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 09:09

Mijn merrie stond destijds zelfs als enige merrie in de kudde, de rest waren allemaal ruinen, waarvan 1 tot 6 jaar oud hengst was geweest en ook gedekt had. Merrie heeft bij twee drachten gewoon in die kudde gelopen, geen problemen gehad. Kan geluk zijn geweest dat weet ik niet.

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-17 15:28

Dankjewel, GM. Ik hou me daar maar aan vast. Mijn merrie laat zich de kaas niet van het brood eten dus ze past wel op haar kleintje.
Helaas heeft de stalhouder mijn verzoek de merrie niet bij de ruin te zetten genegeerd. Ze staat gewoon naast hem op stal en vanochtend trof ik haar in haar vaste kudde incl. de ruin in kwestie die ook direct enorm claimend gedrag vertoonde. Ze zette hem wel heel goed op zijn plek en wil niks van hem weten en geen polonaise aan haar lijf van andere paarden en zeker niet van hem, maar leuk is anders...

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:47

Gisteren zei ik het al in je andere topic en nu zeg ik het weer: er is bezorgd en er is overbezorgd.

Gisteren heeft je vriend laten zien dat 't ging. Vandaag laat je merrie je zien dat 't gaat. Nu jij nog... laat eens zien dat jij haar wat meer los kan laten. Straks heb je een veulen en ook dan zul je in situaties terechtkomen die je wellicht anders had willen zien. Go with the flow, pak die Friese whisky en pieker wat minder. Je hebt het taaiste paard van bokt. Ze zorgt voor zichzelf, en voor haar baby. Zadel d'r niet op met ook nog de emotionele zorg voor jou :) Natuurlijk is het niet leuk maar het is nu al gebeurd. Blijf er niet in hangen :)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 11 bezoekers