Ervaringen met keizersnee merrie's opnieuw laten dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Ervaringen met keizersnee merrie's opnieuw laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 16:32

Lang verhaal kort: mijn merrie heeft waarschijnlijk in 2007 een keizersnee gehad na het veulen verkeerd kwam te liggen. Gisteren hebben we haar in de kliniek laten scannen en opvoelen ('nu we er toch zijn' ;) ) omdat we toch wel benieuwd waren hoe ze er van binnen aan toe was. Op een paar cystes na die door de keizersnee ontstaan zijn was ze helemaal goed, en was zelfs beginnend hengstig. Enige zou zijn dat ze minder goed drachtig zou kunnen worden door leeftijd en die cystes (16 jaar maar zou je haar niet geven). En verder de risico's die een wat oudere merrie met zich mee brengt en de kans dat het veulen weer verkeerd komt te liggen. (maarja, met een jonge merrie kan je ook veel pech hebben aldus de DA daar). Qua fokkerij zou ze wel wat toevoegen, is een stermerrie met volpapier en super karakter. Voor de keizersnee heeft ze ook meerdere veulens gehad. Mijn stiefvader wou bijna al direct door rijden naar de hengstenhouder, aangezien het ei morgen helemaal rijp zou zijn :P :P

Nu is eigenlijk mijn vraag wat jullie ervaringen zijn met merrie's die een keizersnee hebben gehad. Ik neem geen overhaaste beslissingen, ik breng haar echt niet morgen weg :D

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:58

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 01-08-22 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Ervaringen met keizersnee merrie's opnieuw laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 20:23

Dat topic had ik vorig jaar idd al gezien en ook vaak in gereageerd, maar elke dracht is anders en hoopte hier misschien weer nieuwe reacties te krijgen :)

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Ervaringen met keizersnee merrie's opnieuw laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 20:24

Even aan je dierenarts vragen of je merrie geschikt is om mee te dekken. Die geven er je zo antwoord op

Naar mijn idee kan je gewoon weer dekken.

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 21:48

Kabayo schreef:
Even aan je dierenarts vragen of je merrie geschikt is om mee te dekken. Die geven er je zo antwoord op

Naar mijn idee kan je gewoon weer dekken.

2e zin van mn OP :D Ze is gisteren dus gescand en opgevoeld bij dierenkliniek wolvega, die vonden buiten de cysten geen rare dingen. Maar het gaat mij er meer om ervaringen met de bevalling, of die dit keer zonder complicaties verliep

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Ervaringen met keizersnee merrie's opnieuw laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 22:02

Sorry.. Blond en moe :+
Dan kan ik je helaas niet verder helpen

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 22:06

Stel jezelf de vraag wat een merrie nu nog toe te voegen heeft aan de al verzadigde markt?
Ze is 16, heeft cystes, keizersnede gehad en haar nakomelingen zijn meer waard dan de nakomelingen van een jongere en gezondere merrie omdat...?

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Ervaringen met keizersnee merrie's opnieuw laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 22:14

Magda, misschien is de merrie erg mooi gebouwd of heeft ze fijne papieren. Daarnaast is er ook nog zo iets als emotionele waarde. Ik heb verder geen verstand van een keizersnede, maar ik kan me wel inbeelden waarom je een veulen zou willen hebben uit een eigen merrie :)

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Ervaringen met keizersnee merrie's opnieuw laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 22:21

Er zijn meer mooie gebouwde merries met fijne papieren. Ik snap de emotionele waarde maar die zou de praktische waarde niet mogen overheersen.
Just a thought.

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-17 22:41

Qua papier is ze een hele beste merrie. Ze is ster (2e premie) met volpapier. Tot minstens 7 generaties terug is de volledige merrie stam ster of ster preferent. Het veulen zou dus sowieso een volpapier krijgen. Verder vind ik haar qua bouw ook mooi, ze heeft vooral het front wat ik bij de modernere merrie's wat mis (en ze heeft ook echt de friese uitstraling, maar dat is misschien ook meer smaak). Haar karakter is ook super, ik had met menig ander paard inmiddels dood op de stoep gelegen :=

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Re: Ervaringen met keizersnee merrie's opnieuw laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 22:49

In de humane zorg is het zo dat vrouwen die een keizersnede hebben gehad vaak aanraden wordt bij een 2e zwangerschap wederom met een keizersnee te bevallen omdat de baarmoeder en litteken heeft ( en dus een zwakke plek) waardoor de kans op een scheuring van de baarmoeder aanwezig is...

Wil je dat risico lopen?

iiSunshine

Berichten: 1245
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Re: Ervaringen met keizersnee merrie's opnieuw laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 22:53

MarijeR haar pony, cookie, heeft ook een keizersnede gehad. 2 of 3 jaar geleden. misschien kun je haar een pb doen. haar pony heeft dit jaar weer een gezond veulen gekregen.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Ervaringen met keizersnee merrie's opnieuw laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 23:14

Bij ons op stal kreeg een merrie een veulen wat in stuit lag. Geen keizersnee maar wel een hele hoop problemen tijdens de bevalling en een veulen wat er niet goed vanaf kwam. Compleet scheef en beentje moest gegipst.

Twee jaar later lag een volgend veulen weer in stuit. Weer scheef en weer gegipst. Later bleek merrie bij een vorige eigenaar een veulen gehad te hebben waar "iets" aan de benen was. Kan dus ook zoiets geweest zijn.

Bij deze merrie was er dus duidelijk iets aan de hand waardoor ze vaker veulens in stuit had liggen. Overigens tussendoor ook een prachtig veulen gehad wat wel goed lag.