Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 12:09

Heb nog niets gepost maar wel alles gevolgd en gelezen.

Super zuur dat ze toch bevangen is geraakt.

Vind dat je wel goed voor haar zorgt, tijdig bellen, alles doen wat nodig is, koelen en modderbaden. Je bent een fijn baasje voor haar! Niet onzeker over zijn!

Sterkte en beterschap voor je merrie. (knap veulie trouwens!)

Life is short....SMILE while you still have teeth!


Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 12:51

Wij maken voor een bevangen paard op de stal waar ik help de grond om de waterbakken goed nat, zodat ze zelf ook in de modder kunnen staan. Daar wordt veel gebruik van gemaakt door hem (en zijn maatje vindt het ook fijn).

Anoniem

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 13:05

Lang lang geleden, maakte wij voor voor de paarden die hoefbevangen waren een natte plek om in te staan maar omdat t snel indroogde, hebben we grondzeil neergelegd, daaroverheen een laag zand en dan de tuin slang er een paar x per dag op, lekker nat en koud maken. De paarden maakte er dankbaar gebruik van en het hielp hen enorm! Ze konden erin gaan staan wanneer ze zelf wilde.

Misschien is dat nog iets om te maken ts. Ik hoop dat ze snel opknapt en je ook gewoon kan genieten van deze kraamtijd, net als moeder en veulen!

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-17 15:15

Ik heb nu een heel stuk voorin het land als modderbad maar ze gaat hier zelf nog niet in staan. Zal de pijn dan niet voldoende zijn? Haar temperatuur zit nu op 37.5 dus nog steeds positief. Ook scharrelt ze wel wat rond, ik heb dus goede hoop dat de medicatie aan slaat.

Ik zal zeker blijven updaten. Ik vind het zelf ook heel interessant om andere topics te lezen en dan vind ik het jammer dat wanneer het goed gaat er geen updates meer komen soms haha.

BigOne
Berichten: 38187
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 16:06

Wel blijven koelen hoor, ook al stapt ze er zelf niet in, gewoon elke dag meerdere malen de tuinslang er op.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 16:23

Eindelijk een normale temperatuur, dat is super fijn. Wat een mooi veulen, mooie aftekeningen <3 .
Denk dat sommige paarden die dichter bij de natuur staan en water/modder niet erg vinden er eerder zelf in gaan staan. Heb er hier 1 die zou je er nooit inkrijgen is een watje wat water betreft.
Maar gewoon doorgaan zoals je bezig bent nu hoor.

anjali
Berichten: 15041
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 16:44

Ik heb bij hoefbevangenheid goede resultaten gehad met "buut". Maar ik weet niet of je dat ook mag geven aan een zogende merrie?

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-17 09:20

Ik heb nu butagran equi gekregen voor de komende dagen, dus dat is wel fijn. Verder nog weinig verandering, ook zeker geen verslechtering. Ze blijft iets aan de hoge kant in temperatuur, is inmiddels al 5x gespoeld, maar de ontsteking blijft fikken helaas.
Hoop na het weekend wel twee stappen verder te zijn!!

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 10:50

Duim dat de temperatuur snel normaal wordt, krijgt ze naast het spoelen ook nog antibiotica?
Wat een zorgen, hoop dat je snel kunt gaan genieten :(:)

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:46

z
Laatst bijgewerkt door janna op 07-04-22 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

-

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:48

? een kanteling is definitief,niets of niemand kan zorgen dat de beetje terug naar de juiste kant kantelt hoor.

een beetje goeie hoefsmid kan veel,kan er zelfs voor zorgen dat een paard die bv tegen de grond ligt van de hoefbevangenheid,door drukverlichting terug opstaat,maar als iets gekanteld is in een bepaald percentage,is dit onomkeerbaar.

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-17 19:05

Wanneer gaat een hoefbeen kantelen? Want ik was er snel bij en ze heeft veel anti biotica en medicijnen gehad, maar ze blijft nog wel moeilijk lopen?

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:17

bij mijn kennis is hoefbevangenheid altijd een kanteling van het hoefbeentje.
alleen kan dit gaan van bv 1% tot een doorboring van de zool.

bij kleine percentages kan je paard nog alles perfect,eens dit gestabiliseerd is,hoe grote de bevangenheid,hoe ernstiger en meer gevolgen voor zijn/haar verdere leven.
bij een doorboring is het natuurlijk te laat en kan je je paard ook niet meer pijnvrij laten leven.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:34

Zarena schreef:
Wanneer gaat een hoefbeen kantelen? Want ik was er snel bij en ze heeft veel anti biotica en medicijnen gehad, maar ze blijft nog wel moeilijk lopen?



de kans op een kanteling is groter wanneer ze in de typisch bevangen houding staat,dus voor benen naar voren en de achterbenen onder de massa.
Sterkte!Zodra de baarmoederontsteking onder controle is zou het beter moeten gaan.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-17 19:54

Ene moment gaat het beter dan het andere moment, daarom kan ik er niet alles van zeggen. Wanneer weet je of de baarmoeder ontsteking over is? Ze is nu 6x gespoeld en dat lijkt goed, super veel anti biotica, vochtafdrijvers, pijnstillers en oxytrine (?? Wat de baarmoeder laat samentrekken) verder en de dierenarts zegt dat ze het nu verder op bute moet doen..
Had toch graag gehad dat ze nu een week verder toch wat pijn vrijer was.

Morgen komt de hoefsmid, wellicht dat hij nog iets kan ontlasten

BigOne
Berichten: 38187
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 20:07

Zarena schreef:
Ene moment gaat het beter dan het andere moment, daarom kan ik er niet alles van zeggen. Wanneer weet je of de baarmoeder ontsteking over is? Ze is nu 6x gespoeld en dat lijkt goed, super veel anti biotica, vochtafdrijvers, pijnstillers en oxytrine (?? Wat de baarmoeder laat samentrekken) verder en de dierenarts zegt dat ze het nu verder op bute moet doen..
Had toch graag gehad dat ze nu een week verder toch wat pijn vrijer was.

Morgen komt de hoefsmid, wellicht dat hij nog iets kan ontlasten

Je kunt, om echt uit te sluiten dat je nu voor nop bezig bent om haar vol te pompen met medicatie, de voeten op de foto zetten. Dan heb je direct duidelijkheid.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 20:14

Zarena schreef:
Ene moment gaat het beter dan het andere moment, daarom kan ik er niet alles van zeggen. Wanneer weet je of de baarmoeder ontsteking over is? Ze is nu 6x gespoeld en dat lijkt goed, super veel anti biotica, vochtafdrijvers, pijnstillers en oxytrine (?? Wat de baarmoeder laat samentrekken) verder en de dierenarts zegt dat ze het nu verder op bute moet doen..
Had toch graag gehad dat ze nu een week verder toch wat pijn vrijer was.

Morgen komt de hoefsmid, wellicht dat hij nog iets kan ontlasten


Ik zou morgen een second opinion aanvragen bij een andere da.
Eentje die wél weet dat je moet spoelen na een lastige placenta afgifte en daar niet pas mee komt als de merrie koorts krijgt.
Een merrie met baarmoederontsteking zou na een dikke week op deze dosering medicatie echt flink opgeknapt moeten zijn; ze kan nu tegen de veulenhengstigheid aanzitten, ik neem aan dat hij naast het spoelen ook nogmaals een echo heeft gemaakt? Wat was daarop te zien?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 20:23

Nou, inderdaad. Geen beste beurt voor deze DA. Heel erg balen dat de merrie nu bevangen is.
Een goede hoefsmid kan inderdaad veel doen om het voor de merrie comfortabeler te maken. Krijgt ze ook metacam (ontstekingsremmend)?

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-17 20:57

Geen echo, van de baarmoeder bedoel je neem ik aan?

Ik weet dus echt niet welke dierenarts ik anders moet bellen, mijn dierenarts is echt erg goed maar misschien dat iemand anders deze 'zaak' beter kan behandelen.

Kan de hoef zo snel kantelen dan, van baarmoeder ontsteking? Kan ik dan ook dingen zien zonder een foto?

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-17 20:59

Geen metacam, maar dat heb ik nog wel staan. Altijd in de koelkast bewaard, hoelang mag zoiets open staan? Zal ik dit eerst met de Da Overleggen?

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:18

Ja, geen bute en metacam door elkaar zonder overleg. Google even naar dierenartsen en bel er morgenvroeg 1, jouw da is echt niet de enige in de buurt

welmoed__

Berichten: 6547
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:19

Welke DA heb je? Ik zit ook in de regio Drenthe namelijk.

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:40

Ik woon in noord drenthe, kan er ook nog wel een aantal aanraden :j

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-17 21:46

Jullie hebben een pb!

Fotografie91

Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:49

Ik denk dat wij dezelfde dierenarts hebben ;)
Als dat zo is echt een top man!
De enige die ik nog vertrouw na 4 dierenartsen gehad te hebben die alles deden om geld te verdienen en het paard maar lieten leiden. Uit eindelijk was er telkens niks aan te doen. :(

http://www.bluedyfas.nl
Dilly ZZ+4 reserve kampioen - Noa L+2 reserve kampioen - Anna B+10 Kampioen
Dilly-Anna span B+12 Indoor kampioen 2019 en 2020 Dilly-Noa span B+3
Follow us on instagram Follow us on facebook


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _enna_, AM_Horses, m0niekkkie en 51 bezoekers