Pony van 28 laten dekken ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:41

Oniekje schreef:
Sizzle schreef:
Als je pony niet in de wei mag, dan zeker geen veulen :n
Een veulen moet op de wei.


heb ik gezegd dat ze niet op de wei gaat ?
nee, ze krijgt elke dag weide gang maar met mate.


Ja dat schreeft je net erboven da je pony niet op de wei mag bij het andere veulen.
Een veulen moet gewoon dag en nacht op de wei mogen en toch minimaal overdag de hele dag. Dat is zo ongeveer basisbehoefte.

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:42

Laat haar lekker oma zijn, geen moeder meer, daar is ze veel te oud voor.
Het veulen zal haar uitzuigen ondanks dat je haar goed bijverdienen.
Bovendien is de kans op complicaties veel groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:42

xAnthea schreef:
Er is nou al een paar keer gevraagd of ze medicatie krijgt. Krijgt ze die wel of niet?


Nou inderdaad, krijgt ze medicatie dan moet je het gewoon echt niet doen! Ik ben hier aantal jaar geleden mee bezig geweest (pony van begin twintig, vroeger veel veulens​gehad maar kreeg wel prascend) en door de medicatie kan het gewoon niet. Het komt in de melk en is puur gif voor het veulen.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:44

Dit zou ik zeker niet doen. Vooral met oog op de cushing en heel eerlijk vind ik 28 ook wel te oud om zelf een veulen te krijgen. Dan maar die korte periode dat ze op de wei mag bij de veulens zetten

Pferdchen
Berichten: 640
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:45

Ik zou er niet voor kiezen. Niet dat ik bijzonder veel verstand heb van de fokkerij, maar ik zie op Bokt genoeg voorbeelden van fokken met dieren met een aandoening. Het gaat in die gevallen ten koste van de merrie en pakt het uiteindelijk ook nog ten nadele van het veulen uit (dit vooral met erfelijke aandoeningen). Ik zou er dus niet voor kiezen en denk dat je je merrie het meest plezier doet haar dit te besparen.

Ik, als mens, kan overigens ook erg van kindjes van een ander genieten, maar dat zegt nog niet dat het een goed idee zou zijn er zelf (nog) eentje te krijgen :D

(edit: overbodige woorden verwijderd)
Laatst bijgewerkt door Pferdchen op 06-06-17 23:18, in het totaal 2 keer bewerkt

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:45

Doe dit ajb niet. Kan je een andere oude pony die ook niet op teveel op de wei mag staat geen thuisgeven als wiedemaatje?

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:47

Cushing medicatie en een veulen gaan niet samen.
Een ziek paard medicatie onthouden is een no-go.

Dus nee, een veulen fokken is geen goed idee.

kverhage

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:47

Nee, gewoon echt niet doen. Laat haar lekker oma zijn en desnoods de paar uurtjes dat ze mag lekker tussen de veulens rondhuppelen

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:47

Omdat ik bang ben dat TS heel eigenwijs hierin gaat zijn schrijf ik toch maar een reactie.
Ik ga met alle andere mee en zou haar NIET dekken, dat zou ronduit sneu zijn.. zoiets moet je echt niet willen :n

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:48

De leeftijd op zich vind ik geen probleem, maar het feit dat ze Cushing heeft, geeft toch aan dat haar beste jaren voorbij zijn. Was ze kerngezond en medicatievrij geweest, dan had ik gezegd: waarom niet?

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:49

En TS je zei dat ze niet mee kon lopen met de veulens omdat ze niet op de weide kan, maar vervolgens vertel je dat ze weidegang met mate krijgt.
Kun je haar dan die paar uurtjes niet bij de veulens zetten? Als ze toch op de weide mag...

MukiwaCobs
Berichten: 1401
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 22:49

sanso schreef:
Omdat ik bang ben dat TS heel eigenwijs hierin gaat zijn schrijf ik toch maar een reactie.
Ik ga met alle andere mee en zou haar NIET dekken, dat zou ronduit sneu zijn.. zoiets moet je echt niet willen :n


wat is dit voor nare reactie ? :?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:50

hwn schreef:
De leeftijd op zich vind ik geen probleem, maar het feit dat ze Cushing heeft, geeft toch aan dat haar beste jaren voorbij zijn. Was ze kerngezond en medicatievrij geweest, dan had ik gezegd: waarom niet?


:j

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:50

Nou ja TS, je komt wel een beetje over in je reacties alsof je eigenlijk al besloten hebt, en alsof de argumenten van mensen hier je meer irriteren dan wat anders.

:)

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Re: Pony van 28 laten dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:52

Als oude oma nog een kindje krijgen lijkt me verre van leuk.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:52

Oniekje schreef:
sanso schreef:
Omdat ik bang ben dat TS heel eigenwijs hierin gaat zijn schrijf ik toch maar een reactie.
Ik ga met alle andere mee en zou haar NIET dekken, dat zou ronduit sneu zijn.. zoiets moet je echt niet willen :n


wat is dit voor nare reactie ? :?


Dit is niet naar bedoeld, zeker niet.
Alleen er worden al meerdere keren (goede en terechte) vragen gesteld waar omheen gepraat word maar geen antwoord op word gegeven.
Het geeft me een beetje het gevoel alsof je het te rooskleurig wilt laten lijken, maar dat kan ik ook mis hebben :)

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:52

Vjestagirl schreef:
Nou ja TS, je komt wel een beetje over in je reacties alsof je eigenlijk al besloten hebt, en alsof de argumenten van mensen hier je meer irriteren dan wat anders.

:)


Dit probeerde ik te zeggen, maar Vjestagirl verwoord het iets beter en duidelijker dan mij :j

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:53

Oniekje schreef:
volgens de dierenarts, als ze nog goed hengstig word kan/mag ik haar laten dekken.
maar is het wel verstandig met een ex hoefbevangen + chusing pony ?


Welke dierenarts heeft dit gezegd?

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:54

Oniekje schreef:
sanso schreef:
Omdat ik bang ben dat TS heel eigenwijs hierin gaat zijn schrijf ik toch maar een reactie.
Ik ga met alle andere mee en zou haar NIET dekken, dat zou ronduit sneu zijn.. zoiets moet je echt niet willen :n


wat is dit voor nare reactie ? :?


Vind ik echt geen nare reactie hoor. Sterker nog; ik geef haar gelijk. Denk dat je gewoon een veulentje wil omdat jij het leuk vind.

In je opening post vraag je om geen haat reacties, omdat je zelf al weet dat dit eigenlijk niet eerlijk is naar je pony toe.

Vind trouwens dat tot nu toe de reacties heel netjes zijn. Well done Bokt!

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:55

Je zit in een half uur al op twee pagina's die keihard 'nee' zeggen. Met andere woorden: er zijn zoveel bokkers die je titel lazen en dachten: ????????

Nee dus. Gewoon niet doen.

YentlShots

Berichten: 3076
Geregistreerd: 28-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:57

Maar even eerlijk, TS. Als je zelf 70 bent, ga je dan nog een kind krijgen? Volgens mij is het vrij logisch te bedenken dat het ongezond is om op die leeftijd je pony hier nog in te storten. Maar het klinkt alsof je al besloten hebt, dus succes met je drachtige pony.

En even feitelijk jongens, is het uberhaubt mogelijk dat een pony van 28 nog drachtig raakt? :')

KM_Ris

Berichten: 2943
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:57

Ik zou het erg dom vinden als je het doet.
Ookal is ze dan volgens jou nog fit. 28 is oud he?
Het is jouw keuze maar het zou niet de slimste keuze zijn.

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:57

sanso schreef:
Omdat ik bang ben dat TS heel eigenwijs hierin gaat zijn schrijf ik toch maar een reactie.
Ik ga met alle andere mee en zou haar NIET dekken, dat zou ronduit sneu zijn.. zoiets moet je echt niet willen :n


Precies dit. Gewoon niet doen, oma's baren geen kinderen meer. Jouw pony dus ook niet.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:59

Als ik de reacties zo een beetje samenvat dan heb ik het idee dat de consensus hier is dat een kerngezonde 28 jarige pony in topconditie laten dekken evt. nog wel een optie zou zijn, met goede medische begeleiding.

Echter, het gaat om een 28 jarige pony, met cushing en een verleden in hoefbevangenheid. Pony's met cushing worden sowieso al moeilijker drachtig, als ze al drachtig worden. Mocht ze aan de medicijnen staan dan wordt het nog lastiger, omdat ze nu waarschijnlijk heel goed toont, maar je niet weet hoe ze zich zonder houdt. En de medicijnen blijven geven tijdens de dracht & de zoog periode is geen optie, want dat is slecht voor het veulen.
Door de hoefbevangenheid mag ze niet op het gras, wat zou betekenen dat het veulen ook maar een paar uurtjes per dag met andere veulens/paarden kan interacteren. Niet zo goed voor het veulen dus.

Als iemand anders het zou vragen, met een voor jou onbekende pony, zou je dit dan een goed idee vinden?

Anoniem

Re: Pony van 28 laten dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:01