Conditie opbouwen na dracht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maris_

Berichten: 1441
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Conditie opbouwen na dracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-17 12:54

:wave:

Wanneer beginnen jullie met het oppakken van conditie opbouwen/rijden van jullie merrie na de dracht? En wat doen jullie met het veulen, opsluiten in stal of erbij vlakbij houden?

Hinde, Preben, Lysne, Oryza & Perle
Fjordenfokkerij FjorYou


Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Re: Conditie opbouwen na dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:59

Ik volg dit even!

01/06/2020 geboren King Kodiak VHH Z “Koda” <3

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 13:00

Ik ben na een maand begonnen met een hele korte wandeling en heb het veulen in de kudde gehouden bij zijn 2 tantes. Dit om ze te laten wennen dat ze uit elkaar waren. Ging eigenlijk gelijk heel goed.
Dat opgebouwd tot een langere wandeling van een half uur. Daarna (ik denk dat ik toen 6 tot 7 weken verder was) ook weer eens een drafje gemaakt en het rijden zelf opgebouwd.

~Turbohoof Solutions ~

ikkedus
Berichten: 3241
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Conditie opbouwen na dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 13:07

Maar wat als er geen tantes zijn? Ik volg ook even.

[o]

Friesfanaat

Berichten: 1331
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Re: Conditie opbouwen na dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 13:18

Ik begin uiterlijk 1.5 week na het veulen weer met opbouwen, dat houdt in elke dag 5 minuten meer dan de dag ervoor.

Eerste dag dus 5 minuten borstelen, 2e dag 10 minuten 3e dag even poetsen en begin maken met longeren, dit 3 dagen volhouden daarna bouw ik uit naar een halfuur en dan gaat het allemaal weer vanzelf.

Veulen staat in tussentijd gewoon op stal en zal ongetwijfeld gaan hinniken en gek doen, maar hij moet er toch aan wennen :+

Julia ´fan Melman´ Tymen 503 x Wimer 461 - 04-05-2019
Meiske ´fan Melman´ Eise 489 x Wimer 461 - 06-03-2020


~ No Fear, Life's Better Than You Obviously Thought ♡ ~

Powerhouse
Berichten: 333
Geregistreerd: 14-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 13:55

Ik ben ook redelijk snel begonnen met het opbouwen nadat het veulen geboren was. Merrie had een gemakkelijke dracht en leek weer zin te hebben in wat extra beweging. Na 3 weken heb ik 5 minuutjes met de merrie gewandeld. Elke dag ging ik iets langer met de merrie wandelen. Na een weekje begonnen met longeren en de week daar weer op 20 tot 25 minuten gereden (in het weiland). Pas na 2 maanden ben ik weer met de merrie naar de binnenbak gegaan die op ongeveer 10 minuten loopafstand ligt. Hoewel ik de merrie dus snel weer heb opgepakt, heb ik hier wel de tijd voor genomen.

Veulen bleef in de tussentijd op stal bij zijn peet-oma :). In het begin bleef mijn vriend of grootvader bij het veulen om hem wat af te leiden. Na een paar weken was hij eraan gewend en had hij er geen moeite meer mee als ik de merrie even meenam. :)

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Conditie opbouwen na dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:00

Hangt heel erg van de merrie af en tot wanneer ze in de dracht gereden is. Ik heb er nu 1 staan die vandaag is uitgerekend, 4 weken geleden nog meeging op wedstrijd en pas de laatste 2 weken verlof heeft. Ik verwacht dat als de bevalling soepel gaat, zij in een week na het bevallen alweer gereden wordt. Veulen blijft de eerste paar keer op stal met een maatje in de stal ernaast, zodra het gaat blijft het veulen met de rest van de kudde op de wei.
1 van de andere mag eerst 1,5 a 2 maanden na het bevallen lekker op de wei en pas daarna gaan we haar langzaam weer oppakken. Zij heeft ook al 2 maanden zwangerschapsverlof (was afgelopen maandag uitgerekend, maar nog geen veulen)

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gitte_Tosje, GoogleAdsense, lina1998 en 6 bezoekers