Abortus en sterfte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Abortus en sterfte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-17 20:36

Ik hoor van heel veel mensen dat er veel problemen zijn dit jaar met abortussen en sterfgevallen van de merrie. Ik vroeg mij af of iemand weet hoe dit komt...
Is het echt meer dan anders?


Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Abortus en sterfte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:13

Deze vraag komt ieder jaar weer terug...
Vergeet niet dat door social media, een abortus of sterfgeval van merrie of veulen veel meer bekendheid krijgt dan vroeger.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Abortus en sterfte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-17 09:51

Ok, is omdat iemand me dat zei en de personen die ik ken hebben een merrie verloren en de andere heeft haar veulen afgestoten op 4 maanden....vroeg me af of het dit jaar echt erger is...

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Abortus en sterfte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:59

Ik zelf heb dit jaar juist nog minder gehoord dan vorig jaar..
Maar iedere dracht brengt risico's mee

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Abortus en sterfte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-17 10:39

Ja idd, ik vroeg me af waarom iemand me zei dat het dit jaar erger is....wou gewoon eens vragen of iemand daarvan de reden kent...

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31283
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Abortus en sterfte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:50

Dit is inderdaad iets dat je ieder jaar hoort terugkomen, zowel dat er veel dingen mis lijken te gaan, als dat er veel merries niet drachtig worden. Het overgrote deel gaat wel goed en daar hoor je nu eenmaal minder over/het valt minder op. En je hoort nu ook veel meer berichten dan 'vroeger', toen het gewoon alleen je eigen kleine kringetje was :)

Drachtig 2024: Overa x Willem Normandi 332 dgn / Nina x Vaderland 275 dgn (18-4)

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Abortus en sterfte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-17 20:41

Ok, thx voor je antwoord ;-)

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-17 10:03

We zijn nu enkele maanden verder, zowat al mijn vrienden/ fokkers hebben 1 veulen verloren door te vroeg te aborteren. Ik ging het na en iemand bevestigde dat er dit jaar abnormaal veel abortussen waren. Heel vreemd, vraag me af hoe dit komt...

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Abortus en sterfte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 10:17

Enige wat ik zie is dat merries die gedekt moeten worden nu raar doen. Slecht hengstig, niet drachtig worden, etc. Alle bevallingen die ik heb meegemaakt oke.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Abortus en sterfte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:53

Hier tot nu toe 1 kennis die een veulen is verloren door een te vroege geboorte, en dat gebeurt ieder jaar minimaal 1 of 2 van mijn kennissen wel.. dus dat is niets iets vreemds. Verder tot nu toe minder overleden merries en/of veulens dan "normaal", dus dat is mooi.
Wat mij dit jaar opvalt is dat er veel merries over dragen en dat er veel hengstveulens geboren worden.
Ook wat Lailapri hierboven zegt, slecht hengstig worden en eieren die niet willen springen, maar dat is vaker met dit wisselvallige weer, koude nachten etc..

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Roodvos

Berichten: 6650
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:30

Cambiar schreef:
We zijn nu enkele maanden verder, zowat al mijn vrienden/ fokkers hebben 1 veulen verloren door te vroeg te aborteren. Ik ging het na en iemand bevestigde dat er dit jaar abnormaal veel abortussen waren. Heel vreemd, vraag me af hoe dit komt...

We zijn geen maanden verder, maar slechts een (dikke) maand sinds je OP.
Ik heb 3 logische verklaring voor je vraag/observatie:

Als er iets mis is, zul je dat vooral merken aan het begin van het seizoen. De niet levensvatbare veulens worden dan geaborteerd, die blijven niet tot na de zomer zitten. Dat verklaart waarom je deze berichten vooral vroeg in het jaar hoort.

Je kan niet concluderen op basis van individuele gevallen. Daar kunnen grote verschillen in zitten. Waar ik op stal worden ook jaarlijks een paar veulens geboren. Vorig jaar bleek 1 van de 2 veulens niet levensvatbaar en is binnen 3 dagen na geboorte overleden (50% sterfte). Dit jaar alle 4 gezond geboren. Dit veulenjaar is in dit individuele geval dus 400% beter.

De vraag naar paarden trekt weer aan, waardoor er dus ook weer meer merries gedekt zullen zijn. Als er 10% uitval is, heb je op 100 merries 10 uitval. Als er 200 merries zijn, zijn dat er 20. Je hebt dan dus ook een grotere kans dat er iets in jouw omgeving voorvalt. Dat wil nog niet zeggen dat er over de hele populatie significante verschillen zijn.

Je kan pas echt conclusies trekken aan het eind van het seizoen, als alle veulens geboren zijn.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Abortus en sterfte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-17 17:14

Ok, ik heb nu 3 gezonde tweejarige uit al mijn merrie's en alles loopt op wieltjes.
Ik overweeg om een merrie nog even te laten dekken, maar was heel bang door wat ik hoorde dat er iets zou gebeuren....de foto's op facebook van de dode veulens deden me huiveren...thx voor de reactie's alvast ;-)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, jazzejam, Kabayo en 32 bezoekers