[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:01

Nee hoor. Sommigen hebben nergens last van.. Maar bevallen wel veel te vroeg, het veulen krijgt namelijk geen voeding meer. Het is te behandelen als je er vroeg genoeg bij bent met antibiotica en regumate.

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:02

Nee aan haar hoef je echt niks te merken.
Ik vind wél dat dit kan wachten een paar dagen tot de DA toch komt,want het is nu ook geen volle uier,maar toch,hoe sneller in zulk geval met
Ab begonnen wordt en regumate,hoe beter.

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:06

Eusja is een leuke merrie zeg. Mooi hoofd en aansprekende zachte ogen. Wat voor paard is ze?

Placentitis zou ik ook erg bang voor zijn.

Ik ben nog niet zenuwachtig. Wel razend benieuwd. Hier zijn al 12 veulentjes geboren, maar dat nieuwsgierig zijn neemt niet af.
De uiertjes komt ook beweging in, maar ik krijg het niet op foto :P

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:07

Op het moment dat ze echt uier aan het aanmaken zijn, krijgt het veulen al minder voedingsstoffen. Het lichaam maakt zich dan nl klaar om te gaan veulenen.

Een dag zal niet het grote verschil maken, maar ik zou écht geen week wachten. Maar goed, ik zie natuurlijk maar 1 foto. Ik weet niet hoe het er eerst uit zag en hoe gevuld het uier in werkelijkheid is ;)

Seven

Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:17

Jeetje flinke boom inderdaad en zo te zien gewoon gezond. Gelukkig enkel omheining hoewel dat ook balen is natuurlijk.

Ja wie gaat eerst :D
We kunnen in ieder geval samen aftellen jolandje

Knolselder
Eusja is een jazz x gribaldi x jetset D
Ze is drachtig van Ferdeaux
Ze g er inderdaad een ontzettend lief oog, verder is ook een heel lieve merrie zeker met kinderen maar dat zijn al onze paarden. Ze willen allemaal dolgraag met Julian knuffelen

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:23

Welkom Prosecco :D

Is het bij placentitis echt zo dat er verder niets met de merrie hoeft te zijn, niet perse koorts of iets anders? Maak me ook nog steeds een beetje zorgen om mijn merrie... :roll:

salatiga1995

Berichten: 1942
Geregistreerd: 15-11-08
Woonplaats: Voorburg

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:29

Pfoe wat gaan jullie snel, kan het niet bijhouden..

Twinklebel, oh wat grappig wie waren het? Ik sta er nu met bel sinds November maar werk al 5 jaar in de stallen dus heb heel wat langs zien komen :D
Ken jouw stal alleen van naam, wel toevallig dat je uit dezelfde regio komt!

Welkom aan degene die nieuw is! (Sorry naam kwijt..) wel een mooie pony zeg!

En bel is inderdaad nog bescheiden vergeleken met alle ronde buiken hier haha.. Toch is iedereen op stal wel al van “nou dat ga je wel echt zien zeg, ze wordt dik!”, dus voor niet kenners is ze wel al rond :o

Spannend zeg dat uier.. Hopelijk valt het mee..

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:53

Welkom nieuweling

Oh knolselder het blijft echt spannend he

Droversrun als je placentitis Googled kom je op een interessant artikel waar in staat dat enkel uieraanmaak of witvloeiing uit schede de enige symptomen zijn. Merrie is dus niet ziek de placenta is langzaam aan het afsterven. Nu dit kunnen ze blijkbaar op een scan wel heel duidelijk zien en is goed te behandelen met medicatie.

Oh en ik citeer ook even een zin uit het artikel wat me toch verbaasde
;’Om dezelfde reden moet ervoor gezorgd worden dat de merrie tijdens de dracht in goede conditie blijft. De schede van magere merries zuigen namelijk vaker lucht en dus viezigheid aan.’
Blijkbaar komt de bacteriële variant nog heel vaak voor en altijd door bacterie die langs de schede is binnengekomen.
De virusvariant is rhino wat iedereen wel kent.

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:57

Dank jullie voor je advies ga maandag da bellen mocht ik het echt niet vertrouwen wordt uier groter dan van weekend al

Finn__

Berichten: 180
Geregistreerd: 03-11-09

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 12:32

Spannend dat de eerste al bijna aan de beurt is! Leuk!

Wat zit er een verschil in uiervorming. Maira zit op 278 dagen en heeft nog niet heel veel. Wel vind ik haar flink rond.

Gelukkig is iedereen redelijk goed er vanaf gekomen met de storm!

Ik ga zo ook het artikel van placentitis is opzoeken. Altijd handig als groene fokker.

Wat adviseren jullie met betrekking tot enten? Ik heb altijd begrepen dat je dat het beste aan het einde van de dracht nog een keer moet doen.

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:26

mijn verzorgster was er vandaag ook dus samen even lekker gepoetst en een paar betere foto's gemaakt <3
lieve glowy <3


Afbeelding

Afbeelding

en camille

Afbeelding

Afbeelding

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:35

Thanks voor je uitleg Fotsy :)!

Qua enten laat ik haar hier nogmaals een maand voor de uitgerekende datum enten.

Super schattig foto’s, vooral Glowy is echt te leuk :D

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:40

Hier raad de dierenarts om maand voor uitgerekende datum te enten tegen Rhino. :)

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:51

hier worden ze ieder jaar in september geënt (rhino, griep en tetanus) en in maart nog eens rhino. Mijn da zegt altijd dat als je een goede basisenting hebt gehad en ieder jaar mooi opvolgt, je niet extra hoeft in te enten.
Dus de nieuwe heeft haar basis opnieuw gehad omdat volgens haar boekje er eens 2jaar heeft tussengezeten.
Hier krijgen ze ook altijd een veulenprik wat dus volgens mijn da en de verpakking ook een antiserum tegen tetanus bevat want daar zijn veulens heel gevoelig aan en wij wonen op een zeer oude boerderij en tetanus overleeft tientallenjaren in de grond als het geen zuurstof heeft gehad.
Ben er dus een beetje huiverig voor en ontsmet ook altijd met zuurstofwater en dan isobethadine

Finn__

Berichten: 180
Geregistreerd: 03-11-09

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 14:12

Gefeliciteerd trouwens Maris, met je diploma!

Wat een heerlijke teddyberen die Glowy en Camille

Oke, bedankt voor de info! Ik zal de dierenarts van de week ook nog even ellen

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 14:18

wat een leuke wollebaaltjes die shetjes zo lief <3

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 14:40

ja glowy en camille groeien goed, heb bij glowy beweging gevoeld en gezien tijdens het poetsen, bij camille alleen gezien, die vind het niet zo prettig als ik aan haar buik kom :)

glowy en camille zijn geen shetjes trouwens :+ ook al zien ze er nu zo uit, het zijn raszuivere amerikaanse miniatuurpaardjes <3

zo ziet camille eruit als ze niet drachtig en wollig is :D


Afbeelding

Kimsel94
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-05-10

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 14:56

Jolandje, serieus? Meen je dat? Wauw wat een enorm verschil zeg! :o

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 15:05

Kimsel94 schreef:
Jolandje, serieus? Meen je dat? Wauw wat een enorm verschil zeg! :o

haha, ja echt, ze is in 2016 algemeen dagkampioen geworden :)
ze heeft echt een giga buik voor haar doen en héél veel haar :)

Timmie06
Berichten: 568
Geregistreerd: 16-11-14

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 15:19

Jolandje....wow wat een verschil.... had ze echt niet herkend zo op de foto's als zijnde dezelfde paardjes...

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 15:42

Zo Jolandje wat een verschil!! Toch vind ik de pluis variant veel leuker en mooier hoor ;)

Yfkelover; als je echt zo twijfelt dat je het hier neerzet en dan toch pas maandag belt.. mijn keus is het niet maar laat het dan eerst uitzoeken voordat je hier iets neerzet. Feitelijk sla je tegen advies in van mensen die er veel vanaf weten en zelfs ervaring mee hebben. Mócht het echt dat zijn, dan zul je wel krap aan zitten.

Hier geen dikke buik (merrie had geen zin) maar toevallig wel een foto van Koetje voor degene die haar kennen: Afbeelding

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 16:06

Ooh wat is het toch een schattig Koetje <3

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:57

Update flirt. Gisteren naar wolvega geweest. Alle 4 de hoeven op de foto gezet. En waar ik al bang voor was is bevestigd. Haar linker voorhoef die al het zeerste deed, daar is het hoefbeen al behoorlijk van gekanteld.
De andere voorhoef is ook iets gekanteld en de achterhoeven zit ook wat ontsteking, maar lopen nog mooi recht.
Wat positief is, is dat ze op alle vier de benen staat. Ook belast. Zelfs met bekappen bleef ze mooi staan. Ondanks dat haar linker voorhoef erg pijnlijk moet zijn. De witte lijn is wel iets verbreed, maar niet extreem zoals je eigenlijk zou verwachten op de foto. Ook is de lijn nog intakt zoals de hoefsmid het noemde.
Bloedwaarden waren mooi. Alleen 1 uitschieter wat te maken had met de HB en dus de ontsteking. Maandag wordt ook bloed opgestuurd voor een IR test. Ik vrees dat ze dat ook is.
We zijn vandaag gestart met de medicatie. Dus er moet nu echt snel resultaat en verbetering zichtbaar zijn.
Wat ik ook moest doen is een eigen kleine zandpaddok maken. Dat is inmiddels vanmorgen ook gereedgemaakt. Nu hopen op een voorspoedig herstel. Over 8 weken gaan we terug voor controle. Tenzij ze niet opknapt.

Sorry voor het ego berichtje.

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:36

Vind niet zo leuk dat sommige mensen zo negatief doen als ik echt dacht dat het mis was zou ik gelijk naar de dierenarts gaan heb gebeld hou het in de gaten uier is nu helemaal weer weg gaan wel maandag naar de dierenarts weet niet of ik nig zo leuk vind op dit forum als er zo gereageert wordt

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:41

Mensen zeggen dit puur omdat ze bezorgt zijn om je merrie..het zou niet de eerste zijn die bevalt van een dood veulen, met zo'n voorteken. :)