Shetlander drachtig?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
noompje901
Berichten: 60
Geregistreerd: 28-07-15
Woonplaats: Midwolda

Shetlander drachtig?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 16:46

Wij hebben reeds (twee maand) een shetgekocht, we vonden wel dat ze wat dik was en dachten dat ze wormen had, omdat ze haar wintervacht nog steeds had, heel dof was eigenlijk zag ze erin niet uit, niet echt verwaarloosd, maar kwam heel veel vitaminen te kort. Wij hebben haar dezelfde dag mee genomen, we hadden nog gevraagd en gevoeld of ze drachtig was, de vorige eigenaren zeiden "Nee, wij hebben hier geen hengst lopen, dan zou er wel een hengst bij moeten zijn geweest hè? Er is geen hengst bij geweest." met een scheinheilig lachje. Wat wij al wel raar vonden. Maar tja het is gewoon een leuk beestje en we vonden het zielig voor haar. Der wintervacht is ondertussen weg, ze glanst weer, ze heeft een wormen spuit gehad en werd een klein beetje dunner. Nu begint ze weer dik te worden, haar uiers worden dikker en er komt biest uit. Ze is wel ongeveer rond de 3e week hengstig, de ene keer niet de andere keer wel. Mijn moeder zei dat haar toen is verteld dat het niets zegt als ze drachtig is en dan hengstig is. Ze is net als altijd heel aanhankelijk, en kan goed omgaan met onze andere paarden, al voed ze ze wel goed op met haar 2 jarige leeftijd...(merrie eigen denk ik dan weer) ze vindt het ook niet leuk als je vanaf voor naar achteren drukt op haar buik. (Ik weet niet hoe je dat noemt...)

Wat denken jullie, en wat zouden jullie doen? Wij wouden eerst er een dierenarts bij laten komen. Die kosten komen dan gelijk al rond de €150,- dus we wouden het nog even aan zien, schijndrachtig vonden wij ook al raar aangezien ze nog geen veulens heeft gehad. Of zegt dat ook niets?

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Shetlander drachtig?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:46

dierenarts laten komen en laten onderzoeken is echt geen 150,00 euro,

Mijn DA rekent 31 euro voor het scannen en voor de visite 29.65 euro (recent)

noompje901
Berichten: 60
Geregistreerd: 28-07-15
Woonplaats: Midwolda

Re: Shetlander drachtig?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 18:13

Wij hebben waarschijnlijk een andere dierenarts dan jullie... €75,- laten kijken foto en alles erbij en rij kosten komen er overheen plus hoelang het gaat duren....

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Shetlander drachtig?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:22

Foto??

Ik betaal meestal €80 voor scannen aan huis.

Zeker als er iets uit t uier loopt lijkt het me zinvol haar na te laten kijken. Als ze niet drachtig is is dat volgens mij niet heel gezond..
Hoe lang loopt er al iets uit t uier?

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Re: Shetlander drachtig?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:27

Andere dierenarts zoeken die goedkoper is.. ik betaal hier €60 voor scannen + voorrijkosten.

Birdie60

Berichten: 8400
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:27

Ik betaal hier 14 euro voor scannen.
Maak eens een foto van haar?

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:29

Ik betaal iets van 20euro voor scan en 30euro voorrijkosten.. En een foto? Die heb je niet nodig hoor.

Met de prijzen die jouw dierenarts hanteerd word hij of stinkend rijk of hij heeft te weinig klanten..

MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Re: Shetlander drachtig?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:36

Ik betaal 49 euro scannen en voorrijkosten. Als ze al verder in de dracht is kan ze wellicht ook opgevoeld worden? Als ik jou was zou ik een andere DA bellen.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Shetlander drachtig?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 23:13

Ik betaal 20 euro scannen en voorrijdkosten ook zoiets, tijd wordt niet gerekend, ik zou (net als de mensen hierboven) even gaan shoppen bij verschillende da's
En wat voor foto??

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Shetlander drachtig?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 23:18

Als er echt biest uitkomt (lijkt me straf dat je biest kan zien want biest zit er pas in als het veulen geboren is) kan het niet lang duren voor er een veulen naast staat.

Beste optie is als er hars aan de tepels hangt.

Meer info in dit topic
[KS] Merrie harst al, hoe lang nog??

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 23:22

hier kom je ook makkelijk aan dat bedrag.
en nee, geen weinig klanten. maar ze zijn de enigen in de wijde omgeving.
voorrijkosten al 79,50, terwijl we hemelsbreed een kilometertje weg zitten.
dan de scan, en ze rekenen DA kosten per 5 minuten..
reken maar uit.
dacht al eens slim te zijn, en voor een enting met de trailer daarheen te rijden.
de DA zei ': zet m maar ff binnen, ik ga niet op de stoep enten.
kreeg ik een rekening met 50 euro " FACILITEITS-kosten " .
voor 5 minuten in een hal staan.
creatief zijn ze wel |o

noompje901
Berichten: 60
Geregistreerd: 28-07-15
Woonplaats: Midwolda

Re: Shetlander drachtig?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 08:37

Wij hebben gister aan de vorige eigenaren gevraagd of ze gedekt is en wat die datum is. Zij houden vol dat ze niet dekt en niet schuurt. Schuren doet het hier even niet toe, maar zo weten wij al dat ze de waarheid niet vertellen. Hij zei aan het eind van het gesprek dat hij er klaar mee was dat die gelijk naar ons dorp komt. (Hij wist niet waar wij vandaan komen enz, maar weet toch nog alles van ons...) Hij was er ook nog echt. Waar wij dus totaal niet tegen kunnen, vanwege ons verleden... Hij zij dat ze geen hengst hebben/hebben gehad.
We hebben afgesproken dat we de DA laten komen als ze drachtig is betalen hen de kosten, de extra kosten van het veulen (Er moet bijv een nieuwe stal bij, het beestje kan niet dag en nacht buiten blijven. Enz.) en hij zou de dierenarts kosten betalen. Later op de avond waren wij op zijn fb aan het kijken vanwege dat mijn broer hem ergens van kende. Daar heeft hij tot Zuidlaarder markt vorig jaar een vosbonte 2 jarige hengst te koop. Met foto's van onze pony bij de hengst lopend... Wij gaan zo weer naar de paarden, mijn ouders hebben overlegd en zouden als het wel zover is en het echt nodig is een dieren arts laten komen...


Over de DA wat ik hiervoor zei. Wij hebben een van de beste dierenartsen uit deze omgeving. Er gaan veel klanten naar toe. En hun doen dat als enigen in onze buurt... We hebben dus geen keuze...

YamaSaki

Berichten: 4864
Geregistreerd: 28-03-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: Shetlander drachtig?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:36

Nou ik zou er inderdaad echt niet blij mee zijn dat die kerel ineens zo voor de deur staat :oo
En als hij niet wist waar jullie vandaan kwamen, hoe weet ie dan waar jullie wonen? :?
Zal me niets verbazen als die hengst er wel op is gesprongen, wat wel heel sneu zou zijn, want zo te lezen is ze pas 2 jaar? :=
Dierenarts laten komen is geen gek idee in ieder geval, dan weet je misschien wat beter waar je aan toe bent.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:09

Het komt op mij over alsof de vorige eigenaar genoeg had van jullie 'vragen' (of beschuldigingen, in dit topic lijk je in elk geval behoorlijk overtuigd van zijn schuld) en het daarom liever persoonlijk wilde bespreken. De afspraak die jullie met hem hebben gemaakt is toch prima? Blijkbaar is hij behoorlijk zeker van zijn zaak. Als ze wel hengstig toont lijkt mij de kans dat ze drachtig is ook erg klein. Bij twijfel kun je inderdaad het beste een dierenarts inschakelen. Die 150 euro die je noemt is echt absurd en als de woonplaats in je profiel klopt is het onzin dat je geen andere keuze hebt. Beter toch nog wat rondbellen dus. ;)

noompje901
Berichten: 60
Geregistreerd: 28-07-15
Woonplaats: Midwolda

Re: Shetlander drachtig?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 14:26

Wij hebben een vriend/kennis gevraagd wat hij van haar vond. Hij zit in die wereld met hengsten en fokmerries enz. In eerste instantie dacht hij dat ze wel eens drachtig kon zijn.

Bij ons is ze niet hevig hengstig, ik heb andere verhalen gehoord dat de merrie gewoon hengstig was maar er een paar maand later een veulen er naast stond.

Wij hebben dus foto's gemaakt hoe ze eruit ziet. Toen dacht hij dat ze niet drachtig was, maar ja het is een net 2 jarige dus alles zit nog lekker strak, ze is van zich zelf al heel slank gebouwd (tot nu toe ze is natuurlijk nog niet uitgegroeid) vergeleken andere shetlanders van haar leeftijd.

Hij twijveld dus ook. En heeft dit zelf nog niet mee gemaakt, schijndracht vindt hij ook al raar bij een 2 jarige.

De DA laten we komen als het wel waar is en het echt nodig is.

YamaSaki

Berichten: 4864
Geregistreerd: 28-03-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: Shetlander drachtig?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:35

Maar hoe weet je of het wel waar is, zonder er een dierenarts bij te hebben?
Tot die tijd blijft het gokken lijkt mij en een tweejarige met een flinke grasbuik, kan er drachtig uit zien :')
Zeker shets...ken een paar ruintjes waarbij de vraagtekens zelfs stonden _O- Al helemaal met die leeftijd en een wat slanke bouw. Je hebt namelijk de luxere types ook.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Shetlander drachtig?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:05

kan je anders eens foto's maken van de buik en zeker ook van de uiers?

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Shetlander drachtig?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:12

met wat is het probleem dan..

je wilt de DA niet laten komen vanwege de kosten, maar je bent er min of meer al van overtuigd dat het dier drachtig is..

ben je dan zo bang dat je moet betalen voor ongelijk?

ik zou als een haas de DA laten komen... al vind ik kosten voor een 'nieuwe stal' wel overdreven om te betalen als ex eigenaar.. dan kun je van mij een oud afdak krijgen.. met wat oud steigerhout waarmee je dan wanden kunt timmeren..

Of sterker nog, ik zou die pony inladen en mee terug nemen, koop ongedaan klaar..



DA laten komen als ze drachtig is? Maar het gaat toch om wie er gelijk heeft vooral? immers als je gelijk hebt, raak je gelijk de jackpot bij de verkoper als ik het zo lees. Dan weet ik het wel hoor.. prijzig staatslot, maar kans op winst is heel behoorlijk als ik het zo lees.

YamaSaki

Berichten: 4864
Geregistreerd: 28-03-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:30

Ik vraag me vooral af, waarom je zo zeker bent dat ze drachtig is?
Biest kan niet uit de uiers komen, hooguit hars, maar echt niet in t begin van de dracht... :roll:
Verder wordt ze nu wat dik...tja het is zomer en ze is 2 jaar, die zit in de groei en eet waarschijnlijk lekker wat gras :P
(mijn inmiddels 5 jarige ruin, lijkt ook drachtig helaas *wordt aan gewerkt* en toen ie 2 was, slanke bouw met flinke grasbuik, vroegen mensen ook wel es of t geen drachtige merrie was, rondgeribt yay :') ).

Hoe je zeker wilt weten dat ze drachtig is, zonder een dierenarts erbij te halen, is voor mij ook een raadsel...Zeker omdat je merrietje dan zo jong is gedekt en je nu echt nog niet zou kunnen zien of ze drachtig is, of dat ze te veel gegeten heeft, als het maar een paar maandjes geleden is.

Mocht ze nu hoog drachtig zijn, is t nog zieliger, dan was ze een jaarling :=
Maar tenzij dr banden slap hangen, dr buik een duidelijke punt heeft dat t veulen zich klaarmaakt voor de bevalling, of je iets duidelijk ziet bewegen (geen darmen). Dan moet je wel helderziend zijn om dit zeker te weten :')

Meid, wees realistisch, haal er iemand bij, al is t maar omdat je t niet zeker weet en ze nog zo jong is.
Een dracht is niet niks, zeker niet op deze leeftijd, zo vol in de groei.
Dus laten we hopen dat ze gewoon een beetje bol is ;)

noompje901
Berichten: 60
Geregistreerd: 28-07-15
Woonplaats: Midwolda

Re: Shetlander drachtig?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 16:33

ik heb nooit gezegd dat het begin van de dracht is, wij denken dan juist het einde van de dracht, het spijt me voor mijn o zo goede uitleg. Het is niet mijn keuze dat ze er op het laatste moment de DA laten komen, maar die van mijn ouders, dat zouden jullie moeten accepteren. En ik snap dat jullie dit gezeur vinden.

Ze begint inderdaad een wat punterige buik te krijgen, soms is de ene kant wat dikker dan de andere kant, het kan niet echt aan het gras liggen. Als je een tijdje voelt aan de achterkant van haar buik, bij de flanken, voel je soms iets bewegen (dat kunnen ook darmen zijn). ik bedoel dat ze op deze leeftijd nog een strak velletje hebben... De banden achter bij haar staart beginnen wat "flubberig" te worden.

Wij gaan zo nog even weer bij haar kijken ik zal weer wat foto's maken, dan kunnen we beter zien of er echt verschil is. Ik zal die foto's sturen.

YamaSaki

Berichten: 4864
Geregistreerd: 28-03-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: Shetlander drachtig?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:56

Het is niet zozeer gezeur hoor, naar mijn mening, maar de situatie is nou eenmaal een beetje apart en komt (gelukkig), niet zo vaak voor met een merrie op deze leeftijd.
En ik vind het juist goed dat er een dierenarts komt, ook al is het in een later stadium, want die kan er altijd nog meer over zeggen naar mijn idee :)

Ik hoop alsnog dat ze niet drachtig is, want gossie op die leeftijd, arme merrie...
Maar ben benieuwd naar de foto's van hoe ze er nu uit ziet.
Dat de ene kant dikker lijkt dan de ander, is idd met een grasbuik niet snel zo.

Mocht ze wel drachtig zijn, hoop ik dat alles goed gaat en dat alles goed zal verlopen :)
Uiteraard had de handelaar jullie moeten informeren over een mogelijke dracht, maar wellicht zag hij dit ook niet aankomen.
Dat hij een schuilplek etc zal betalen, vind ik meer dan vriendelijk van die vent, want daar is hij totaal niet toe verplicht. Erg netjes in ieder geval.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Shetlander drachtig?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 17:05

Ik zou als verkoper er ook niet blij van worden... en al helemaal als je weigert om n da te bellen.
En 150 voor foto?
Één foto is hooguit 60 euro... en de voorrijkosten max 40.
Dan kom ik nóg niet op 150 uit en ik reken óók van n dure kliniek...

Je verhalen stromen niet.
Kan me best voorstellen dat vorige eigenaar hier alles behalve blij van wordt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 17:08

noompje901 schreef:
Wij hebben waarschijnlijk een andere dierenarts dan jullie... €75,- laten kijken foto en alles erbij en rij kosten komen er overheen plus hoelang het gaat duren....
Jij woont vlak bij ons en onze dierenarts is ook echt niet zo duur... hooguit 70 euro. :)
Kan je eventueel de naam pb'en.
Zelfs de duurste DA in de omgeving is niet zo duur.
Er zitten overigens nog 3 andere da's in onze omgeving.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Shetlander drachtig?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 17:18

Sorry TS, maar Dierenkliniek Veendam kan echt wel komen scannen.
Ook Schildwolde kan dit, als ik het goed heb. En anders is een belletje zo gedaan.

En dezen zijn zéker weten geen 150 euro.

Sorry, maar dat is zeker een broodje aap verhaal.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Shetlander drachtig?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 17:36

Maar ze zegt toch dat haar ouders beslissen! kan zij toch niks aan doen.