PRE x Haflinger-Arabier, leuke combinatie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_Lot

Berichten: 1449
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:54

Ik vind het een hele leuke combi :D ! Als ze elkaar mooi aanvullen qua bouw zou ik zeggen doen!


Shariell

Berichten: 347
Geregistreerd: 01-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:00

Manadeluca schreef:
Misschien een passende pre merrie "leasen of lenen" en de hengst deze laten dekken.


Dit zou ik dus echt niet doen.. Ja als je echt een topveulen wil maar het is tog veel leuker als je van je eigen merrie hebt
veel specialer lijkt mij :)

Ik wens je heel veel plezier met het resultaat ! Ben erg benieuwd

geshahquille

Berichten: 830
Geregistreerd: 11-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:04

Dat zou nog wel eens een leuke combie kunnen worden kwa uiterlijk. weet je ook het karakter van de vader ? Dat vind ik vaak wel lastig met een kruising want ik denk dat een haflinger wel een heel ander karakter heeft dan een pre?

Diaana

Berichten: 179
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: Nijmegen

Re: PRE x Haflinger-Arabier, leuke combinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:13

oeh dit lijkt me echt een hele gave combi :D
Maar sluit me aan bij wat hierboven al is gezegd, kijk wel of het bij elkaar past

Op zoek naar een leuk bijrijd- of leasepaard in de omgeving van Nijmegen!

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Re: PRE x Haflinger-Arabier, leuke combinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:27

Allereerst wat een ontzettend gaaf kado!

Kruisingen is altijd een gok, sommige worden echt ubergaaf en denk je dat moeten we vaker doen. Andere zijn juist weer verschrikkelijke mislukkingen. Qua uiterlijk zou ik me bij een kruising haf/pre nog niet echt zorgen maken.

Het enige wat mij voor een reden zou zijn om hier eens heel goed over na te denken of het nu wel zo slim is, is omdat ik het qua karakter nogal een combinatie vind die heel fout uit kan pakken. Het gevoelige en hete karakter van de PRE, met de koppige en lompe karakter van een haflinger (sorry even heel kort door de bocht opgeschreven) Als ze een mix krijgt van hun goede karakter eigenschappen krijg je een droompaard. Maar je moet er toch niet aan denken dat je straks een hete, gevoelige, drammerige kruising krijgt.
Ik zou als ik jouw was even rond kijken of er al kruisingen rondlopen en hoe die zijn uitgepakt. En hengst niet alleen op uiterlijk kiezen, maar zeker ook op karakter.


KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:00

Dat kan zeker een Haflingerx arabier zijn
wij hebben hier ook op stal een op papier hafxarabier

is ook een beetje fors zoals een haflinger en heeft ook de complete haflinger kleur en manen etc etc.
maar is in het koppie een volle arabier en heeft een benenwerk^^

mij lijkt het een leuke combie, benieuwd naar wat eruit komt :)

Dientje_Yara
Berichten: 681
Geregistreerd: 23-01-08
Woonplaats: De Zilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:01

Gaaaaaf
Ben benieuwd wat eruit komt

Overigens heeft mijn zusje een fjord x Arabier en die ziet er ook gewoon als fjord uit, groter en donkerder van kleur maar geen Arabier te herkennen
Kan dus best!

Liefde = Loslaten
Lieve YaraNelja, jij kleine vlinder ik hou van jou voor altijd
Dientje_Yara @ [IM] Dag Kleine Vinder

noortjuhhh

Berichten: 98
Geregistreerd: 24-02-05

Re: PRE x Haflinger-Arabier, leuke combinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:44

Wat een super gaaf kerstcadeau! Ik heb zelf een kruising haf x PRE, en ik heb er echt een super paardje aan! Heel rustig en relaxt, koel in de kop maar wil graag voor je werken! Als jou paardje gekruist is met een arabier kan zei natuurlijk ook nog het gen van de arabier nog doorgeven. En kan dus het karakter van de arabier ook doorgeven. Kwa bouw vind ik het een hele mooie combinatie, op de foto's lijkt de PRE ook best stevig en niet zo iel. Ik denk dat er daarom iets heel moois uit kan komen!

Sander is de liefste en de leukste !!

gitje65

Berichten: 1303
Geregistreerd: 02-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:58

Ik heb zelf een Haflinger x PRE gefokt met een prachtig resultaat en ook een vriendin van me heeft een prachtig veulen uit een Haflinger x PRE. In Spanja wordt er vaak gekruist met een Arabier x PRE (Hispano Arabe) dat is een bewezen goede kruising. Ik zou er voor gaan! :j

**************************** Vriendelijk zijn kost niets.....*********************************

Tieneke

Berichten: 21668
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: PRE x Haflinger-Arabier, leuke combinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 01:06

Bizar dat men hier zo veel aandacht schenkt aan de merrie van TS haar afstamming. Who cares of er nu Arabisch bloed inzit of niet :?

TS, leuk cadeau en ik ben ook heel benieuwd wat voor een combinatie dat zou geven. Qua uiterlijk en bouw lijkt het me in elk geval geen probleem.

beaversrun

Berichten: 434
Geregistreerd: 04-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 01:11

Zonde om die hengst op een Haflinger te zetten.

They laughed at her,cause she was different.
She laughed to them,cause they where all the same!!!


Usually if somebody is having difficulty with an App it's because they've been outsmarted.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 01:14

beaversrun schreef:
Zonde om die hengst op een Haflinger te zetten.


Alsof een hengst 'op' is als je 'm op een merrie zit. :') Hoe is dat dan zonde? Tenzij je bedoelt dat het zonde is van de merrie omdat je liever een hafxhaf hebt.

xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 02:07


• Liberty <3

Likemaaike
Berichten: 2994
Geregistreerd: 04-06-09

Re: PRE x Haflinger-Arabier, leuke combinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-13 09:40

Rianne, jaa dat is Moret! :) hij is Moret 3 maar kreeg op mn mobiel niet die romeinse cijfers

Nieuwe paardenspullen voor zeer leuke prijzen!

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 09:59

knuffeldier schreef:
Allereerst wat een ontzettend gaaf kado!

Kruisingen is altijd een gok, sommige worden echt ubergaaf en denk je dat moeten we vaker doen. Andere zijn juist weer verschrikkelijke mislukkingen. Qua uiterlijk zou ik me bij een kruising haf/pre nog niet echt zorgen maken.

Het enige wat mij voor een reden zou zijn om hier eens heel goed over na te denken of het nu wel zo slim is, is omdat ik het qua karakter nogal een combinatie vind die heel fout uit kan pakken. Het gevoelige en hete karakter van de PRE, met de koppige en lompe karakter van een haflinger (sorry even heel kort door de bocht opgeschreven) Als ze een mix krijgt van hun goede karakter eigenschappen krijg je een droompaard. Maar je moet er toch niet aan denken dat je straks een hete, gevoelige, drammerige kruising krijgt.
Ik zou als ik jouw was even rond kijken of er al kruisingen rondlopen en hoe die zijn uitgepakt. En hengst niet alleen op uiterlijk kiezen, maar zeker ook op karakter.

Ik heb een kruising PRE x Haflinger van nu anderhalf. Qua exterieur is ze heel erg goed gelukt, maar het karakter is zoals knuffeldier omschrijft. En dat terwijl zowel de merrie als de hengst een superkarakter hebben. Pepita wordt snel hysterisch en is daarbij zo eigenwijs als een Haflinger. In haar korte leventje kan ik er al een boek over vol schrijven. Mijn dochter werkt in de paarden en is erg handig, dus ik maak me geen zorgen over de toekomst, maar het is geen gemakkelijk recreatiepaard. Ik heb uit dezelfde Haflingermoeder een kruising uit een paint, die is wat minder chique, maar qua karakter echt een topper.
Als je graag een veulentje wil, zal je eerst goed moeten bedenken wat je er later mee wil gaan doen en daar de hengst bij kiezen. Kruizen met een Haflinger gaat heel erg goed, maar laat je niet verleiden tot een dekking met een hengst omdat deze toevallig gratis is. Het dekgeld is maar een klein percentage van de kosten van een veulen.

Winged

Berichten: 33003
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:02

knuffeldier schreef:
Het enige wat mij voor een reden zou zijn om hier eens heel goed over na te denken of het nu wel zo slim is, is omdat ik het qua karakter nogal een combinatie vind die heel fout uit kan pakken. Het gevoelige en hete karakter van de PRE, met de koppige en lompe karakter van een haflinger (sorry even heel kort door de bocht opgeschreven) Als ze een mix krijgt van hun goede karakter eigenschappen krijg je een droompaard. Maar je moet er toch niet aan denken dat je straks een hete, gevoelige, drammerige kruising krijgt.
Ik zou als ik jouw was even rond kijken of er al kruisingen rondlopen en hoe die zijn uitgepakt. En hengst niet alleen op uiterlijk kiezen, maar zeker ook op karakter.

Dit inderdaad. Het kan goed uitpakken, maar ook veel minder. Als de TS dit aandurft en aankan kun je de gok best nemen. Maar je moet wel heel goed bedenken wat je er eigenlijk mee wilt.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:08

Gefeliciteerd met dit prachtige cadeau! :D

Ik ben bij deze al een fan van het toekomstige veulentje *\o/*


Annepanne92

Berichten: 338
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Waalwijk

Re: PRE x Haflinger-Arabier, leuke combinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:23

Oeh ben benieuwd! :) Ben helemaal fan van de kleur van die hengst :)

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: PRE x Haflinger-Arabier, leuke combinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:34

Wij hebben een haflo die juist qua kleur helemaal niet op een haf lijkt. Hij is bruin met zwarte manen, behoorlijk breed gebouwd maar koppie toch weer van zijn arabierenpapa. Hij is koel van karakter en tegelijk kan hij ook echt een drammer/hittepetit zijn. Hij kiest zelf zijn koele of hete kant naar gelang de situatie haha. Aan de hand een darm, onder het zadel een keiharde werker, hele eerlijke pony. Hij kan ook echt alles. Echte mengelmoes dus met oha van zowel papa als mama de goede eigenschappen geërfd.
Jouw idee van kruizen met een pre lijkt mij een leuke combinatie! Ik ga volgen hier.

Semi-professioneel ponypoetser, opzadelaar, chauffeur, fotograaf, groom, cameravrouw, cateringdame, proefjeslezer, maar vooral de grootste fan en trotse moeder en zus van het crossende duo: mijn 17 jarige dochter en kleine grote zus. :-)

Sar
Berichten: 248
Geregistreerd: 29-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:36

Het lijkt mij een leuke en interessante combinatie :)

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: PRE x Haflinger-Arabier, leuke combinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:40

Ach, als de hengst de merrie aanvult zie ik het probleem niet, ik ga ervan uit dat dit veulen toch voor eigen gebruik blijft.

Heb een QH x tinker kruising gezien die ik nooit zelf zou fokken maar dat was een hele mooie geworden dus je kunt er nooit iets van zeggen. Ik bedoel zelfs twee prachtige raszuivere dieren kunnen een lelijk veulen voortbrengen... qua bouw is het geen grote verandering... het is geen akhal teke x trekpaard zeg maar. Super kado wel, vooral nu je andere paard er niet meer is. Echt gaaf.

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Re: PRE x Haflinger-Arabier, leuke combinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:45

Lijkt mij ook een hele gave combi! Als ze elkaar idd gewoon aanvullen enzo zal ik zeggen: doen! :D

martinique

Berichten: 674
Geregistreerd: 28-03-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:52

Wat een gaaf cadeau!
Ik denk dat er een ontzettend leuke kruising uit kan komen! Heb ook al wat voorbeeldjes gezien hier op bokt van haflinger x PRE, en vind ze erg leuk.
Maar inderdaad, denk goed na voor je de beslissing maakt, zowel qua exterieur als karakter, en als je daar zeker van bent zou ik het doen!

Yellomofoon

Berichten: 2020
Geregistreerd: 09-09-07
Woonplaats: Antwerpen

Re: PRE x Haflinger-Arabier, leuke combinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 01:02

op een vorige stal waar ik stond hebben ze wel eens een PRE x Haf gefokt. Ik kan wel eens naar foto's zoeken als je wil :)

Yellow Yakary ♥❤♥ Casual at Full Moon ♥❤♥ Shira-Yumi ♥❤♥ Charlie Knoxx ♥❤♥ Oh Notorious Infinity


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BlueStocking, cp112, Jaydee_WP, lideli, Maartje78, Selente, xAnthea en 53 bezoekers