vraagje..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XstormX
Berichten: 305
Geregistreerd: 10-09-12

vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 11:17

Ik heb een vraagje..
als je een palomino merrie laat dekken door een zwarte hengst,
Wat voor kleur veulen krijg je dan?

Alvast bedankt ! :)

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:20

Dat kan van alles worden, je zou wat meer gegevens moeten hebben.

Weet je iets meer over de kleuren van de ouders van de palomino en de zwarte?
Zit er bij de palomino bjvoorbeeld ergens nog een bruine vader, moeder, opa of oma achter?

Is de hengst misschien op kleur getest? (Zwart ziet er uit als zwart natuurlijk, maar genetisch gezien zijn er een paar opties, en dat maakt verschil in wat voor kleur veulens de hengst kan krijgen)



Kijk ook maar eens in dit topic:
[F-AM] [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

en in dit topic:

[F-AM] Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

xBlue

Berichten: 48
Geregistreerd: 03-03-14

Re: vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:23

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat er gebeurt als je een cremello met een zwart paard kruist.
Bij een vos word het een palomino, een bruine word een valk, maar zwart dan?! :P

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:24

Maar als ze echt palomino en zwart zijn kan er eventueel smoky black, valk, palomino, vos, bruin en zwart uitkomen, dit hangt dus wel af van hoe de ouders genetisch in elkaar zitten.

bij zwart wordt het grootste kans smoky black xBlue

Judigno

Berichten: 618
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Onder een meeleessteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:24

xBlue schreef:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat er gebeurt als je een cremello met een zwart paard kruist.
Bij een vos word het een palomino, een bruine word een valk, maar zwart dan?! :P

Dat hoeft niet altijd zo te zijn volgens mij hoor ! Twee mensen met bruine ogen kunnen ook kinderen krijgen met blauwe ogen ;)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:25

smokey black of palomino lijkt me... een zwarte kan ook vos dragen.. :)
Een cremello heeft als basiskleur vos geloof ik.

xBlue

Berichten: 48
Geregistreerd: 03-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:26

set_elkol schreef:
Maar als ze echt palomino en zwart zijn kan er eventueel smoky black, valk, palomino, vos, bruin en zwart uitkomen, dit hangt dus wel af van hoe de ouders genetisch in elkaar zitten.

bij zwart wordt het grootste kans smoky black xBlue


Dankje!:)

xBlue

Berichten: 48
Geregistreerd: 03-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:26

StheBestMT schreef:
xBlue schreef:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat er gebeurt als je een cremello met een zwart paard kruist.
Bij een vos word het een palomino, een bruine word een valk, maar zwart dan?! :P

Dat hoeft niet altijd zo te zijn volgens mij hoor ! Twee mensen met bruine ogen kunnen ook kinderen krijgen met blauwe ogen ;)


Ik dacht dat cremello een verdunningskleur was en de nakomelingen dus altijd een verdunning van de kleur van het andere paard zouden worden.

Judigno

Berichten: 618
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Onder een meeleessteen

Re: vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:28

@xBlue nee het ligt veel ingewikkelder allemaal ;) Zit allemaal in de genen en welk gen dan weer dominant is etc etc.. Kan ik nu niet heel snel uitleggen, aangezien ik op school zit :+

butengeweun

Berichten: 3653
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:28

palomino x zwart

Bruin (via moeders kant bruin (bruin kan onder vos zitten niet zichtbaar) via vader zwart)
Vos (via moeder vos, via vader vos (vos kan onder zwart zitten niet zichtbaar))
Zwart( vos via moeder maar zwart via vader)

Den dan heb je nog 50% kans op de verdunning

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:29

StheBestMT schreef:
@xBlue nee het ligt veel ingewikkelder allemaal ;) Zit allemaal in de genen en welk gen dan weer dominant is etc etc.. Kan ik nu niet heel snel uitleggen, aangezien ik op school zit :+


eeh het klopt wel, cremello is dubbele verdunning dus nakomelingen hebben altijd sowieso 1 verdunning

dus palomino, valk of smoky black ;) maar het veulen wordt niet per se de verdunning van het andere paard, maar een verdunning van 1 van de kleuren die aanwezig zijn in de genen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:30

xBlue schreef:
StheBestMT schreef:
Dat hoeft niet altijd zo te zijn volgens mij hoor ! Twee mensen met bruine ogen kunnen ook kinderen krijgen met blauwe ogen ;)


Ik dacht dat cremello een verdunningskleur was en de nakomelingen dus altijd een verdunning van de kleur van het andere paard zouden worden.

Nee ze worden verdunning van de kleur die het paard door geeft.

Een zwarte kan vos dragen en dus vos door geven. Een cremello is basiskleur vos maar verdunt dus daar heb je je palomino. :)
Een bruine kan vos dragen en doorgeven en daardoor dus ook een palomino geven (zie ook mijn merrie)
Een vos kan alleen maar een palomino geven omdat vos recessief is dus die moet sowieso homozygoot vos zijn (anders zou ie niet vos tonen). Tenminste, als ik het goed begrepen heb!

XstormX
Berichten: 305
Geregistreerd: 10-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 11:30

dankjewel :) is puur nieuwsgierigheid voor later hihi

Radionx

Berichten: 161
Geregistreerd: 08-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:31

[/quote]Dat hoeft niet altijd zo te zijn volgens mij hoor ! Twee mensen met bruine ogen kunnen ook kinderen krijgen met blauwe ogen ;[/quote]

Dan vererven beide ouders voor blauwe ogen en dan heb je 25% kans op een kind met blauwe ogen.

Zijn de paarden homozygoot of heterozygoot? Wel handig als je ook weet wat voor kleuren de voorouders hebben.
Laatst bijgewerkt door Radionx op 15-05-14 11:33, in het totaal 3 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:31

butengeweun schreef:
palomino x zwart

Bruin (via moeders kant bruin (bruin kan onder vos zitten niet zichtbaar) via vader zwart)
Vos (via moeder vos, via vader vos (vos kan onder zwart zitten niet zichtbaar))
Zwart( vos via moeder maar zwart via vader)

Den dan heb je nog 50% kans op de verdunning

bruin kan niet onder vos zitten. Vos is recessief, bruin = basiskleur zwart (dominant) met agoutie. Dus bruin kan niet onder vos zitten.

Edit; wacht, een vos kan wel "agoutie" dragen want op vos toont het niet... Slim :roll:
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-05-14 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Judigno

Berichten: 618
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Onder een meeleessteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:32

set_elkol schreef:
StheBestMT schreef:
@xBlue nee het ligt veel ingewikkelder allemaal ;) Zit allemaal in de genen en welk gen dan weer dominant is etc etc.. Kan ik nu niet heel snel uitleggen, aangezien ik op school zit :+


eeh het klopt wel, cremello is dubbele verdunning dus nakomelingen hebben altijd sowieso 1 verdunning

dus palomino, valk of smoky black ;) maar het veulen wordt niet per se de verdunning van het andere paard, maar een verdunning van 1 van de kleuren die aanwezig zijn in de genen.

Dan heb ik iets gemist met biologie denk ik :Y)

butengeweun

Berichten: 3653
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:33

Ayasha, bruin kan er opzitten.

Bruin (agouti) verdringt het zwart naar de uiteinde van het paard, benen, staart manen ect. Omdat een vos geen zwart draagt zal agouti(bruin) niet tonen op vos maar kan wel worden doorgegeven.

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:34

StheBestMT schreef:
set_elkol schreef:
eeh het klopt wel, cremello is dubbele verdunning dus nakomelingen hebben altijd sowieso 1 verdunning

dus palomino, valk of smoky black ;) maar het veulen wordt niet per se de verdunning van het andere paard, maar een verdunning van 1 van de kleuren die aanwezig zijn in de genen.

Dan heb ik iets gemist met biologie denk ik :Y)


Mensen genetica is zo anders dan paarden, wat jij zegt over blauwe en bruine ogen gaat bij paarden niet eens op joh :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:35

Butengeweun: idd. Daar had ik even verkeerd begrepen. ;) Had het er in edit bij gezet. :D

Judigno

Berichten: 618
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Onder een meeleessteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:35

set_elkol schreef:
Mensen genetica is zo anders dan paarden, wat jij zegt over blauwe en bruine ogen gaat bij paarden niet eens op joh :+


Dat snap ik ook nog wel, maar wij hebben uitgelegd gekregen dat het met de genen gewoon hetzelfde werkt wat kleuren betreft...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:37

Dan heb je inderdaad wat gemist, want twee mensen met bruine ogen kunnen een kind met blauwe ogen krijgen omdat "blauwe ogen" recessief is en bruinogige ouders dus beide het gen van blauwe ogen kunnen dragen en doorgeven ondanks dat ze het niet tonen.

Zo dus ook twee bruinen die een vos kunnen geven of 1 bruine + cremello die een palomino kunnen geven omdat het een "verdunde vos" wordt.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-05-14 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:37

Maar bij paarden is het 100 x ingewikkelder dan bij mensen, mensen hebben toch geen verdunningen en champagne en bruin dragende vossen :+

Judigno

Berichten: 618
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Onder een meeleessteen

Re: vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:39

Ik dacht dat ik het snapte, maar nu raak ik toch aardig in de war :+ Ben ik even blij dat ik daar geen toets meer over krijg!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:43

Bruine ogen:
BRUINblauw x BRUINblauw
(vader x moeder)
mogelijke uitkomst:
is dus BRUINBRUIN, BRUINblauw, blauwblauw

blauwblauw = blauwe ogen uit ouders met bruine ogen want bruin is dominant dus toont maar als beide ouders het blauwe gen door geven, heb je blauwe ogen.

Twee ouders met blauwe ogen kunnen dan weer geen kind met bruine ogen voortbrengen.

Dit is even heeeeeel erg versimpeld uitgelegd. :)

butengeweun

Berichten: 3653
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:46

in princiepe werkt het bij mensen hetzelfde als bij paarden je hebt 2 genen en die kunnen verschillende dingen zeggen.

Want zwart x zwart = vos is in vergelijking hetzelfde als bruine ogen x bruinen ogen = blauwe ogen