HELP! weet iemand wat ik kan doen?!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Is mijn merrie denken jullie drachtig?

Ja, ik denk het wel
2 (25%)
ik weet het niet....
4 (50%)
nee hoor, ik denk van niet
1 (12%)
iets anders...
1 (12%)

Totaal aantal stemmen: 8


NoaHD

Berichten: 717
Geregistreerd: 25-05-13
Woonplaats: Op de rug van Honey!

HELP! weet iemand wat ik kan doen?!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 18:31

Hallo,

Mijn lieve shetlandermerrie heeft 3 jaar geleden een hengstje gekregen. Ze staan 'naast elkaar' met ong. 1 weide ertussen. Alleen is de hengst ontsnapt uit zijn weide en in de weide van mijn merrie gekomen! De hengst is nogal..(nou ja hij voelt zich echt een hengst :') ) en heeft mijn merrie dus waarschijnlijk gedekt! dit is 2x gebeurt, en ik kom alleen 's middags bij de pony's (iemand anders waar ze bij staan voert ze 's ochtends) en merkte het dus veel te laat. En de man waar ze bij staan, durft de hengst niet te pakken omdat hij erg veel bijt en naar ons steigerd (hij is inmiddels gecastreerd)

waar ik nu dus mee zit is: waarschijnlijk is mijn merrie gedekt door haar eigen zoon......
wat moet ik doen?!!!

de merrie Diva:
Afbeelding

de hengst Rambo:
Afbeelding

NoaHD

Berichten: 717
Geregistreerd: 25-05-13
Woonplaats: Op de rug van Honey!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 18:34

:(
Laatst bijgewerkt door NoaHD op 21-11-13 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

NoaHD

Berichten: 717
Geregistreerd: 25-05-13
Woonplaats: Op de rug van Honey!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 18:37

:(
Laatst bijgewerkt door NoaHD op 21-11-13 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

mistral2002
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:37

Kunt abortus laten uitvoeren, of het veulentje indien dr iets zit laten komen en kijken wat en hoe het eruit komt.
In vele bloedlijnen komt incest voor hoeft niet altijd slecht te zijn. Succes wel spannend. Maar laat haar voor zeker te weten scannen of opvoelen en overleg ook even met je da

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: HELP! weet iemand wat ik kan doen?!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:39

Wanneer is dit gebeurt?

NoaHD

Berichten: 717
Geregistreerd: 25-05-13
Woonplaats: Op de rug van Honey!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 18:42

mistral2002 schreef:
Kunt abortus laten uitvoeren, of het veulentje indien dr iets zit laten komen en kijken wat en hoe het eruit komt.
In vele bloedlijnen komt incest voor hoeft niet altijd slecht te zijn. Succes wel spannend. Maar laat haar voor zeker te weten scannen of opvoelen en overleg ook even met je da


heel erg bedankt! ik ga het even overleggen, want het is natuurlijk wel duur een abortus... of de da maar toch bedankt voor de tips! Ik ben gwn erg bang dat zij én het veulen doodgaan.... en de merrie is echt mn alles!

fjordnina schreef:
Wanneer is dit gebeurt?

Dit is ong. 2 weken geleden gebeurt dacht ik, of 3 want de hengst is vorige week dinsdag gecastreerd en toen was het ong. een week of 2 geleden.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: HELP! weet iemand wat ik kan doen?!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:45

Dan zou ik de dierenarts bellen om te overleggen of je de merrie nog hengstig kunt spuiten. Op die manier breek je een eventuele zwangerschap af. Anders kan de dierenarts je ook ongetwijfeld verder helpen met advies.

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:46

Nou nou, niet zo ongeduldig.... Het is vrij normaal dat het soms 5 minuutjes duurt voordat iemand reageert.
Dat er niet direct reacties op dit topic kan komen omdat wij van bokt niet kunnen beslissen of jouw paard drachtig is of niet. Daarvoor moet je echt een DA laten komen en evt een abortus laten uitvoeren of de gok nemen en het veulen laten komen...
Sowieso de komende tijd de hengst GOED apart houden, want ze kunenn nog best een tijd vruchtbaar zijn na een castratie. Ik dacht dat ze 2 maanden aanhielden, maar dat zou je even na moeten vragen bij de DA.
Sowieso had je de DA die voor de castratie kwam kunnen vragen hoe groot het risico op dracht voor de merrie was, en wat de mogelijkheden zijn. Daar heb je meer aan dan de mening van bokt...

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:50

xNoaFredje schreef:
hallo?!

He, even geduld hoor, je bericht staat er net een paar minuten...

Maar inderdaad de veearts kan kijken of ze drachtig is. Als je dat weet kun je de keuze maken om het vruchtje weg te laten halen, of de extra risico's (overleg met de veearts over deze risico's) van inteelt te nemen en het veulen te laten komen. Slordig dat het heeft kunnen gebeuren, maar daar heb je nu niets meer aan natuurlijk...
Houd je inderdaad ook in de gaten dat de hengst nog een tijd vruchtbaar kan zijn na de castratie?! Zet ze dus niet te snel weer bij elkaar als je dat van plan was.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: HELP! weet iemand wat ik kan doen?!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:05

Was je merrie hengstig?

LesleyxLinn
Berichten: 1102
Geregistreerd: 14-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:15

xNoaFredje schreef:
mistral2002 schreef:
Kunt abortus laten uitvoeren, of het veulentje indien dr iets zit laten komen en kijken wat en hoe het eruit komt.
In vele bloedlijnen komt incest voor hoeft niet altijd slecht te zijn. Succes wel spannend. Maar laat haar voor zeker te weten scannen of opvoelen en overleg ook even met je da


heel erg bedankt! ik ga het even overleggen, want het is natuurlijk wel duur een abortus... of de da maar toch bedankt voor de tips! Ik ben gwn erg bang dat zij én het veulen doodgaan.... en de merrie is echt mn alles!

fjordnina schreef:
Wanneer is dit gebeurt?

Dit is ong. 2 weken geleden gebeurt dacht ik, of 3 want de hengst is vorige week dinsdag gecastreerd en toen was het ong. een week of 2 geleden.


Een veulen laten komen terwijl er misschien wel iets mis is kost nog veel meer.
Maar laat inderdaad de veearts eerst maar kijken of ze drachtig is.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:35

Inderdaad hengstig laten spuiten, kost niet zo gek veel.

Siepie
Berichten: 5671
Geregistreerd: 28-10-09

Re: HELP! weet iemand wat ik kan doen?!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:23

Hengstig spuiten is nier duur. Een spuit is hier 10 euro. Je kunt zelf spuiten maar als je niet weet hoe dat moet is het beter om het te laten doen.