drachtig???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ydnew

Berichten: 1156
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Gramundes-Oliveira do Hospital.

drachtig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-13 19:27

Wij hebben in Januari onze Festa gekocht.(Lusitano) Wij wisten dat zij wel eens bij de hengst was geweest, maar de vorige eigenaar beweerde bij hoog en laag dat zij niet drachtig was. Daar gingen wij dan ook vanuit en er was ook echt helemaal niks aan te zien, ze was te dun dus dan zou een buikje wel opvallen denken wij. (zie eerste foto genomen half januari)
Maar nu heeft ze toch wel een overdreven lang aanhoudende gras buik........ heel anders dan onze andere 3. ook vind ik de banden naast haar staart wat slap.... heb ook staan vergelijken en voelen met onze andere merrie en dat voelt allemaal veel steviger. Maar niet elke paard is het zelfde natuurlijk en misschien is het puur toeval. aan de uier is niks te zien.
Maar sinds vandaag hebben wij toch wel echt heel veel twijvels of zij misschien oven een poosje een veulentje krijgt. Ze blijft naar ons idee ronder worden.
De da staat hier niet meteen op de stoep, dus dacht...kenners genoeg hier om misschien wat twijvel te kunnen weg nemen?
Doordat ze echt te dun was toen ze bij ons kwam heeft ze extra voer gehad, wormkuur etc...dus dat ze groeide was voor ons heel normaal.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UY6HDHLM-D.jpg
half januari

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4ONUU8U7-D.jpg
foto's van vandaag.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8LXFMK8F-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WNKGUSLE-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PP7MJLLH-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RAE77AUZ-D.jpg


Salou
Berichten: 301
Geregistreerd: 24-11-12

Re: drachtig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:30

Hmm erg lastig te zien. Het kan vriezen, het kan dooien.

Ik zou voor de zekerheid gewoon even een dierenarts laten opvoelen. Leuke merrie trouwens!

ydnew

Berichten: 1156
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Gramundes-Oliveira do Hospital.

Re: drachtig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-13 19:31

op de foto is de ronding minder duidelijk dan in het echt.... (ze is leuk he?)

ydnew

Berichten: 1156
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Gramundes-Oliveira do Hospital.

Re: drachtig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-13 21:55

net de vorige eigenaar nog gesproken wanneer dat het was toen ze bij de hengst is geweest. Hij wist het echt niet meer. De tijd dat wij dachten was een andere merrie van hem. Maar onze Festa is vorig jaar nog een tijd bij een handelaar geweest om via hem te kunnen verkopen. Die heeft verschrikkelijk veel paarden lopen en ook een lading hengsten. het is dus heel goed mogelijk dat daar iets is gebeurt. Ze is toen ergens begin/helft van de zomer weer naar hier (vorige eigenaar is buurjongen) gekomen.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:48


:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

Alexandra_

Berichten: 941
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Wijk aan zee

Re: drachtig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:52

Ik vind dat ze op 1 foto wel een drachtig buikje heb ja..

M A J E S T I C
I N D Y
D I V E R A
Q W I N C Y



ydnew

Berichten: 1156
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Gramundes-Oliveira do Hospital.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-13 14:42

Gem schreef:
Je zou de paardenprediktor kunnen bestellen en laten opsturen naar Portugal. http://www.wee-foal.com/nederlands/Home.html .


bedankt voor de tip. had ik nog nooit van gehoord :-) heb ze een mail gedaan of hij naar portugal kan worden verstuurt.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:18

Ik had ook een merrie laat in de dracht gekocht. Scannen (op tweelingdracht ivm afspuiten) was toen toch al niet meer mogelijk, dus ik vond de WeeFoal - checker echt een uitkomst :j .

Tip: urine opvangen kun je doen door het paard een paar uur een deken op te leggen, en dan een "luier" maken: schone theedoek aan de startflap vast te binden, en tussen de achterbenen door aan de lieskoorden vast te knopen. Uitwringen in een schoon bakje, klaar.

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

ydnew

Berichten: 1156
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Gramundes-Oliveira do Hospital.

Re: drachtig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-13 00:00

de twijvel is hier omgeslagen is haast wel zeker weten dat wij binnenkort 5 paardjes hebben. Ze is echt rond! als dit alleen door het gras komt dan weet ik het ook niet meer :-s (pas ontwormd dus dat kan het ook niet zijn) alles wat ik er over lees woijst meer en meer in die richting. Maar nu de vraag....wanneer??? de ene site zegt dat een maand van te voren de uier gaat veranderen de andere 10 dagen.....

kitbits

Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-07-04

Re: drachtig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 07:38

Zie je al iets aan de uier? Bij mijn merries zie ik dit toch wel eerder dan een maand van te voren. Ik heb nu een maidenmerrie en die begint al drie maanden van te voren met de ontwikkeling van de uier. Dat was niet moeilijk te missen omdat het eerst echt twee erwten op een plankje waren en nu dus niet meer.

Heeft deze merrie al eerder een veulen gehad. Vind de buik nu nog wel meevallen, ziet er wel drachtig uit maar wordt, denk ik geen vroeg veulen.

Bassenqua

Berichten: 4854
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 07:49

Met een maiden kun je alle kanten op, twee maand terug hier een maiden bevallen, absoluut nog geen uier, liep vol na de bevalling ;) Je zou kunnen proberen of je het veulen voelt bewegen, enig geduld is soms vereist maar zou moeten lukken.

myrt3

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-10-06
Woonplaats: Den Haag

Re: drachtig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 07:59

Wat spannend, als er toch een veulen inzit, ga je die houden?

Hope2012

Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

Re: drachtig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:15

Leuk verassingspakketje.
Zo zat ik vorrig jaar ook.
Vind ook wel dat ze enigzins hangbuikje heeft ja.
Ik heb bij mijn merrie net zo lang die buik vast gebiuden tot ik echt beweging voelde.
En toen wist ik het zeker.

Succes

micksage

Berichten: 371
Geregistreerd: 08-12-11
Woonplaats: duitsland

Re: drachtig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:31

leuke verassing
ze lijkt inderdaad wel drachtig
kan voor de zekerheid de da laten komen is alle onzekerheid weg

Visage marola renza en renzolli ❤❤

ydnew

Berichten: 1156
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Gramundes-Oliveira do Hospital.

Re: drachtig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-13 18:42

Vandaag is de da geweest. en inderdaad zo'n 7 a 8 maand drachtig. wel erg lastig gezien we haar echt wel nodig zijn van de zomer. Maar goed. Nu de tijd om een vervanger te zoeken als zij met zwangerschaps verlof is. Want zij is uitgeschakeld aankomend seizoen.

ydnew

Berichten: 1156
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Gramundes-Oliveira do Hospital.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-13 20:02

Er is nog niks aan de uier te zien, maar dat zal ook mooi optijd geweest zijn nu we een beetje weten hoe ver ze is. Het wordt haar 1e veulentje. En deze gaan wij niet houden....tenzij er een bonte uit komt, maar die kans acht ik 0,0) de vorige eigenaar is eens heel diep gaan terug denken en zij heeft ook nog een weekje bij een mooie grote witte hengst gelogeerd...de oelewapper...hoe kun je dat nu vergeten? naja....we zijn benieuwd. ze achtten de kans groot dat er een geel veulen uit komt. ik verwacht gewoon een bruin schimmel..... maar goed. Vindt het allemaal maar onzin dat gedek. je weet niks van de afstammingen van de vader en dan gooi je er gewoon een merrie bij. Ons Festa is wel 100% Lusitano, maar het kost zo'n 500,- om er officiele papieren bij te krijgen (dna onderzoek etc.) wat voor ons toch geen meerwaarde heeft, dus een inentingsboekje volstaat ook wel. Maar goed...hopen dat het veulentje goed en gezond ter wereld komt en moeders er niet al te veel last van gaat hebben met de komende warmte.

Aartje

Berichten: 2387
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Zandvoort

Re: drachtig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:17

Mooi paardje en wat een verrassing dan zeg.. Is het wel welkom of komt het niet goed uit?

Wie los durft te laten, heeft twee handen vrij
Een ander kan je niet geven wat er in jezelf ontbreekt.
"Vertrouwen is als een gum, het wordt alsmaar kleiner na elke fout"...

ydnew

Berichten: 1156
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Gramundes-Oliveira do Hospital.

Re: drachtig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-13 17:56

nee, is niet handig een veulen. Wij rijden in de zomer met vakantiegangers en daar was zij voor bedoeld. Wij hebben maar 4 paardjes en dat is prima, maar nu zij weg valt is dat wel lastig. Zij is echt een paardje waar iedereen plezier aan heeft. 1 van de anderen is alleen voor de gevorderde ruiters en niet zo groot, dus we moeten nu echt een vervanger bij voor van de zomer. Het veulentje gaat, als die oud genoeg is, naar de vorige eigenaar. Hij wilde dat zo graag, dus dan krijgt ie hem ook :-) is een goede vriend van mijn man en woont vlakbij. Dus dat probleem is opgelost...vind maar eens een goede plek hier in Portugal.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Freekfuchs, Happy_Hippie, Ilona__, Muronia, Pomski, siloux en 50 bezoekers