Groei veulen in eerste jaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MonAmieC

Berichten: 1059
Geregistreerd: 02-08-06
Woonplaats: Wageningen

Re: Groei veulen in eerste jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:27

Mijn hengstveulen is nu 6,5 maand oud en 1.41 hoog.
Zijn moeder was 1.63 en zijn vader 1.66.

Toen hij 4 weken oud was overleed zijn moeder en hij heeft/had dus een achterstand.
Maar volgens mij is zijn hoogte aardig goed, dus is hij goed bijgetrokken.

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:54

Oei mijn Falke is nu 7,5 maanden oud en haar kont staat al ongeveer zo hoog als de schoft van haar moeder. De moeder is 1m39,5 en de vader 1m52. Hoe groot wordt ze dan volgens jullie?
Misschien even vermelden dat het hier om een koudbloedje gaat.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:24

Mijn hengst is nu 9 maanden en zo'n 1.45m. Zijn vader is een Fries (Wessel van Kimmie261) van 1.62m. en zijn moeder een kwpn-er van 1.70m. Ben dus heel benieuwd hoe hij uitgroeit.....

zazoeyou
Berichten: 1978
Geregistreerd: 21-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 01:26

Mijn (nu 5 jarige) heb ik precies bijgehouden in zijn veulenboek.

Moeder 1.56 Vader 1.68

Bij zijn geboorte schrokken we ons rot :(:) piepklein,,leek wel c ponyveulen..

Hoger als 1 meter kwam hij niet

6mnd oud 1.32m

1 jaar oud 1.45m

2 jaar oud 1.54m

3 jaar oud 1.60

Vorige week laatste meting van maarliefst 1.75m *D

Het kan dus alle kanten op..

Ook hebben we een 7 jarige

Moeder 1.69 Vader 1.78

6 mnd 1.47
1 jaar 1.55
2 jaar 1.59
3 jaar 1.64

En hij is nu 7 jaar en nooit groter geworden als 1.65m :Y)

Kan dus alle kanten op ;)

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Groei veulen in eerste jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 08:57

Hopelijk wordt Falke dan niet zo groot. want die is toch ook al 1m35 volgens mij op 8 maanden

Athena2
Berichten: 2
Geregistreerd: 09-02-09

Re: Groei veulen in eerste jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:16

Hey, daar ik wat bezorgd ben over de groei van mijn veulen, zou ik misschien toch even willen vragen aan mensen die er ervaringen over hebben ...
Mijn "veulen" wordt volgende maand (maart) 2 jaar, ze is een kruising van haflinger (1.45m) en appaloosa (1.60m). Op eenjarige leeftijd had ze een schofthoogte van 1.37 m, en nu een jaartje later is ze nog maar 1.47 m groot ... Dus maar een 10 cm gegroeid op 1 jaar tijd. Ik had echt gehoopt dat ze 1.55 m ging worden en bij deze een beetje teleurgesteld. Zou dat nog haalbaar zijn of helemaal niet?
Voor de rest is het een super paardje maar had ze toch liever wat groter gezien ....

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:20

Athena2 schreef:
Hey, daar ik wat bezorgd ben over de groei van mijn veulen, zou ik misschien toch even willen vragen aan mensen die er ervaringen over hebben ...
Mijn "veulen" wordt volgende maand (maart) 2 jaar, ze is een kruising van haflinger (1.45m) en appaloosa (1.60m). Op eenjarige leeftijd had ze een schofthoogte van 1.37 m, en nu een jaartje later is ze nog maar 1.47 m groot ... Dus maar een 10 cm gegroeid op 1 jaar tijd. Ik had echt gehoopt dat ze 1.55 m ging worden en bij deze een beetje teleurgesteld. Zou dat nog haalbaar zijn of helemaal niet?
Voor de rest is het een super paardje maar had ze toch liever wat groter gezien ....


Ik heb wel eens gehoord dat veulens qua grootte vaak de moeder achterna gaan, dus wat dat betreft zou jouw paardje niet veel groter meer hoeven worden. Maar met twee jaar zjin ze nog niet uitgegroeid hoor. Mijn friese merrie was vorig jaar mei (ze was toen drie) 1.48m en een half jaar later was ze 1.51m, dus zo snel kan dat nog gaan.

Athena2
Berichten: 2
Geregistreerd: 09-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:38

bedankt voor je reactie ... Omdat ze op eenjarige leeftijd toch al een aardige schofthoogte had, heb ik er dan eigenlijk niet verder bij stilgestaan dat de moeder relatief klein was. Ik had me echt gefocust op de vader die echt wel groot is. Ik denk dat het de tijd wel wat zal uitwijzen en gelijk je zegt, is ze nog belange niet volgroeid. Voor mij is die grootte geen probleem, alleen had ik het leuk gevonden dat mijn vriend er ook af en toe eens mee kan rijden. Daar die groot is, vrees ik er een beetje voor ...
Maar we zien wel, het is in super geval een droompaardje !

sefanja
Berichten: 1483
Geregistreerd: 13-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:19

Het groeitabel is een leidraad waar ook van afgeweken kan worden.
Ik heb een merrie van 1.40 meter, haar ouders waren beide rond 1.60 meter.

Okay, ik heb wel een vermoeden waarom zij zo klein is gebleven maar toch.
Je ziet toch ook weleens grote mensen met kleinblijvende kinderen etc.

Het zegt niet altijd iets....

sassie76
Berichten: 699
Geregistreerd: 21-11-07
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:21

Mijn merrieveulen van 11 maanden oud is 1.50m. Haar ouders zijn boven de 1.70m

FahyaFemke

Berichten: 3555
Geregistreerd: 09-12-05
Woonplaats: Goeree-Overflakkee, ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:23

mijn merrieveulen (fries) is van mei, en is nu 1.40m hoog.
mama is 1.58 papa 170. Geen idee wat ze zal halen. Ik verwacht (hoop) toch minimaal wel 1.60m

mijn 6 jarige is nu 1.50m. mama is 1.40 papa 1.60 dus is mama echt voorbijgegroeit!

wenerspirit
Berichten: 145
Geregistreerd: 24-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:25

Hallo


ik heb een vraag

ik heb een hengst jaarling: 26-05-2008 geboren

Moeder hackney 1,45 m
Vader tuigpaard-kruizing 1,53 m

Hij meet nu 1,30 m, hoe groot wordt hij? Mijn gok kwam op 1,50m uit.


dan heb ik een merrie veulen: 02-08-2008 geboren
Moeder KWPN met volbloed 1,60 m
Vader NewForest mix, hij was toen met de dekking 2 jaar oud en 1,45 m

ik moet haar vandaag even gaan meten, 2 maand geleden was ze 1,35 m.


dan heb ik nog een merrie twenter: 20-05-2007 geboren


Moeder is van een Tinker-Mix, geen idee hoe groot,sorry
Vader Pandora hengst met arabisch bloed, ook geen idee hoe groot

moet ook weer gemeten worden, maar 2 maand terug was ze 1,45 m


Hoe groot worden deze paarden ongeveer. Iemand een idee of groeischema,tabel etc.

Dayen_Mitch
Berichten: 4
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:00

Hej heej ik heb laatst een half arabiertje gehaald zonder papieren. Die vrouw zei dat ze ongeveer van februari 2008 was. Ze is nu ongeveer 1,30 m groot. Hoe groot zou ze worden denken jullie, ik maak me er eigenlijk wel een beetje druk om. Ik ben zelf 1,70 ongeveer en wil graag met haar gaan springen.

Haar moeder was een gewone D-pony en haar vader een volbloed arabier van ongeveer 1,60.

Help me aub

tessie1985

Berichten: 1376
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:50

Dayen_Mitch schreef:
Hej heej ik heb laatst een half arabiertje gehaald zonder papieren. Die vrouw zei dat ze ongeveer van februari 2008 was. Ze is nu ongeveer 1,30 m groot. Hoe groot zou ze worden denken jullie, ik maak me er eigenlijk wel een beetje druk om. Ik ben zelf 1,70 ongeveer en wil graag met haar gaan springen.

Haar moeder was een gewone D-pony en haar vader een volbloed arabier van ongeveer 1,60.

Help me aub


tja je moet altijd maar afwachten hoe groot je paardje word
ik vind 1,30 niet zo heel groot voor een paardje van feb 08
mijn jaarling is van mei 08 en is nu 147 en ik hoop dat hij de 1,60 haald
maar het blijft afwachten :D

eline_di

Berichten: 3899
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Rietmolen (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 00:00

Dit is allemaal erg moeilijk inschatten.
Wat ik van de week hoorde was dat veulens geboren worden met 75% van hun uiteindelijke beenlengte. Nu is er krap 2 maanden geleden bij mij een veulen geboren en hij heeft nu al vrijwel even lange benen als zijn moeder (moeder is 1.55m), de voorspelling is dat hij vrij groot gaat worden (overgens toont hij ook groot, maar niet grof). Ongeveer 1.65m. Zijn vader is 1.67m, dus het zou goed kunnen.

Mijn fries was +- 1.40m toen ik hem kocht (was hij 9 maanden oud), nu is hij 25 maanden oud en meet hij ruim 1.55m. Maar hij had/heeft een kleine achterstand doordat hij in de eerste maanden toen hij van zijn moeder af was niet zo goed gevoed is.
Maar ook hij toont heel groot en de verwachting is ook dat hij groot gaat worden.

Maar het blijft altijd afwachten hoe groot ze gaan worden.

Dayen_Mitch
Berichten: 4
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:37

tessie1985 schreef:
Dayen_Mitch schreef:
Hej heej ik heb laatst een half arabiertje gehaald zonder papieren. Die vrouw zei dat ze ongeveer van februari 2008 was. Ze is nu ongeveer 1,30 m groot. Hoe groot zou ze worden denken jullie, ik maak me er eigenlijk wel een beetje druk om. Ik ben zelf 1,70 ongeveer en wil graag met haar gaan springen.

Haar moeder was een gewone D-pony en haar vader een volbloed arabier van ongeveer 1,60.

Help me aub


tja je moet altijd maar afwachten hoe groot je paardje word
ik vind 1,30 niet zo heel groot voor een paardje van feb 08
mijn jaarling is van mei 08 en is nu 147 en ik hoop dat hij de 1,60 haald
maar het blijft afwachten :D


Ja dat is ook zo, het is afwachten...

Ik hoop echt dat ze goed gaat groeien.. ze was ook vrij smal toen ik haar kocht maar ik heb haar goed ruw voer gegeven en ze krijgt nu om de dag bietenpulp en elke dag hooi met meusli brokken met oliën.

Ze is nu wel wat bijgekomen en ik hoop dat ze dan ook gaat groeien. Misschien heeft ze ook een achterstand met groeien en komt de groei dus later.

Maar het blijft inderdaad een kwestie van afwachten. Bedankt in ieder geval *D

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:50

Ik heb nu twee veulens.

Eentje is van 18 mei en meet op harde vlakke grond afgelopen weekend 1.18m Merrie is m70 en vader M69 als 3jarige. Ik verwacht dat hij net onder de m70 zal eindigen.

De andere is van 26 Mei, en meet nu reeds 1.27m. Merrie is m68, vader M75. Deze merrie fokt altijd groot. Haar driejarige is nu m70 en zal nog wel wat bijkomen eens gesneden en uitgegroeid.

Zolang ze maar boven de m65 zijn vind ik het ok. :-)

Ik vind dat je bij een jaarling wel al kan zien welke richting het opgaat. Die van ons schommelen tussen de m40 en m60. Maar je hebt altijd vroege en late groeiers. Een zomer doet vaak veel. Maar eens de winter aanbreekt krijg je echt een idee hoor. Dus ik vermoed dat de groei 75% is rond het 1ste jaar qua hoogte.

Dayen_Mitch
Berichten: 4
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Groei veulen in eerste jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:35

Nogmaals ik ben echt benieuwd hoe groot Aïsha gaat worden. Ik heb nu geen foto van haar maar ik zal er binnenkort eens eentje plaatsen.

Zaterdag komt trouwens de chipper. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaat beleven. Ik heb dat nog nooit meegemaakt dus ik ben zelf ook niet echt voorbereid.

sefanja
Berichten: 1483
Geregistreerd: 13-12-04

Re: Groei veulen in eerste jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:39

Mijn hengstveulen is drie maanden oud, ik heb hem gisteren gemeten. Hij meet 1.16 meter, ik ben zo blij... Zijn moeder was met drie maanden onder de 1 meter...

Hij gaat dus de goede kant op met groeien... Ik ben benieuwd naar uiteindelijk stokmaat
Afbeelding

sefanja
Berichten: 1483
Geregistreerd: 13-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:43

Roadracer schreef:
prada schreef:
Ik heb me vorig jaar erg druk gemaakt over de groei van mijn toenmalige jaarling. Iedereen vertelde mij dat ze het eerste jaar meer dan 90% van hun uiteindelijke hoogte zouden halen. Mijn jaarling haalde krap de 1.40, niet zo groot want haar ouders waren beiden tussen de 1.66 en 1.70. Ik was dus erg bang dat ze de 1.60 niet zou halen. Nu twee zomers verder is ze ruim 1.60 en waarschijnlijk groeit ze nog wel even door. Gemiddelden zeggen dus lang niet alles!

Nee, dat snap ik. En je hebt natuurlijk ook nog de voorbeelden van veulens die wat tekort gekomen zijn of ziek zijn geweest, en later alsnog die groeispurt maken. Of veulens die na een paar maanden echt HUGE zijn en daarna wat inzakken in de groei (of niet :Y) ). Maar ben dus ook puur geïnteresseerd in die "gemiddelden" om een beetje een idee te krijgen *D


Mijn merrie heeft dus een tekortkoming gehad bij vorig eigenaar... Zij stond al afgespeend en alleen op stal met 2,5 maand... En kreeg gewoon basisbrok te eten... Ik heb haar gekocht met drie maanden, haar ouders zijn 1 meter 60 maar zij is 1 meter 38 (bijna 5 jaar)... Maar gelukkig ben ik niet zo groot en zwaar, dus is het toch nog goed gekomen, maar eigenlijk te zielig voor mijn merrie dat het zo is gelopen, de eerste 3 maanden