Vetbuik of veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Vetbuik of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 19:25

Begin juni heb ik een 3jarig paard gekocht, dat toen al 'mooi in het vel' stond, sinds een maand is ze onder het zadel en krijgt ze bijna elke dag beweging (longeren/rijden), maar ipv dat ze op gewicht blijft of afvalt, komt ze net bij.

Nu is de vraag, zit er een veulen in?
Achtergrond info van de merrie: ze komt van bij een hengstenboer, ik heb met hem gebeld en hij verkocht haar omdat ze niet drachtig was en ze goed hensgstig was geweest. Volgens hem is er daarna geen hengst meer bij geweest (maar persoonlijk sluit ik ontsnapping niet uit). Merrie is bij hem verkocht in april, dus twee maanden voor ik haar bij iemand anders kocht.
Zelf heb ik haar nog maar 1x hengstig gedrag zien vertonen, maar dat was dus begin juni, nadat ze net bij ons was, sindsdien niets meer. Bij ons staan geen hengsten.

Ze moet begin september geënt worden, dus dan zou ik de DA zoiso laten checken, moet ik haar laten opvoelen of scannen? Wat geeft de meest accurate antwoord?

Foto van toen ze net bij mij was

Afbeelding

Afbeelding


Foto's van buik nu (sorry, van de donkere stal)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Vetbuik of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 18:13

Wat een leuk paard. Ik weet er te weinig van om een zinnig antwoord te geven, maar haar buikje is idd wel wat dikker.
Jammer dat je geen reacties krijgt, al is de enige die uitsluitsel kan geven de da.
Hoop je stiekem dat er een veulen in zit of juist niet??

RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Re: Vetbuik of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 18:22

Hey wat een leuke! Zou wel een leuke verassing zijn als daar toch een veulentje in verstopt zit. Dan toch nog maar even laten opvoelen of scannen door de dierenarts.
Is er wel bekend door welke hengst ze gedekt is?

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Vetbuik of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 18:23

Ik vind dit niet echt drachtig, maar je kan beter even laten opvoelen als je twijfelt

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 19:36

Een driejarige merrie in april verkopen omdat ze gust is? Vreemd verhaal. Het dekseizoen is dan immers pas net begonnen. Dat gezegd hebbende zul je bij zo'n jonge merrie die voor het eerst drachtig is en die ook nog eens getraind wordt normaal gesproken niet al zo snel een 'veulenbuik' zien. Aan de hand van foto's vind ik het sowieso lastig te beoordelen, maar als haar dikkere buik veroorzaakt wordt door een dracht kun je dat veulen misschien dit jaar al wel verwachten. Zou wel verklaren waarom ze haar aan het begin van het seizoen niet drachtig konden krijgen.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Vetbuik of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 19:37

Gewoon buikje,geen veulen is mijn gok.

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 19:38

Ik denk dat het sws geen veulen is verwekt dit jaar. Dat zou een bijzonder snelle dikke buik zijn voor een 3 jarige. En April, gust? Dat snap ik ook niet. Kansen zat in het seizoen...

Ik zou ook de da even laten kijken. Die kan je het verlossende woord geven

SayaJones

Berichten: 11925
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 19:39

Ik vind dit ook geen veulenbuik. Maar goed, mijn merrie toonde ook niet tot 2 weken voor de geboorte.

Laten opvielen of scannen geeft altijd het antwoord.

amaniblauw

Berichten: 228
Geregistreerd: 17-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 19:43

Geen idee wat beter is. Dat kan je het beste met de dierenarts overleggen. Je hebt wel een heel leuk paard! :j

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Vetbuik of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 19:46

Ik moet eerlijk toegeven dat ik gewoon een paard zie wat netjes in gewicht en bespiering begint toe te nemen. :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Vetbuik of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 19:49

Ik zou ook op een grasbuikje gokken, maar omdat er toch een hengst bij is geweest lijkt het me wel slim om het even te checken. Als je een vermoeden geeft wanneer ze gedekt kan zijn weet de DA je vast te vertellen of ze moet scannen of kan voelen ;)

Anoniem

Re: Vetbuik of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 19:51

Ben wel benieuwd naar het opvoelen

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 19:53

Een maiden die 4 maand drachtig zou moeten zijn zie je nauwelijks. Ik zie gewoon een paard dat netjes op gewicht is en wat bijkomt

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Vetbuik of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 20:34

Bedankt voor jullie antwoorden. Begin september moet ze geënt worden, dus dan ga ik ze laten testen.

AlinaSmit
Berichten: 40
Geregistreerd: 13-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:07

Ik denk ook niet dat het een zwanger buik is. Anders even laten opvoelen (of schouwen als je de mogenlijk hebt) om het zeker te weten. Weet je al wat meer sinds die een tijdje terug is geplaatst?

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 02:05

goeroe schreef:
Een driejarige merrie in april verkopen omdat ze gust is? Vreemd verhaal. Het dekseizoen is dan immers pas net begonnen. Dat gezegd hebbende zul je bij zo'n jonge merrie die voor het eerst drachtig is en die ook nog eens getraind wordt normaal gesproken niet al zo snel een 'veulenbuik' zien. Aan de hand van foto's vind ik het sowieso lastig te beoordelen, maar als haar dikkere buik veroorzaakt wordt door een dracht kun je dat veulen misschien dit jaar al wel verwachten. Zou wel verklaren waarom ze haar aan het begin van het seizoen niet drachtig konden krijgen.


Bij jonge merrie's is het vaak moei te zien dat ze drachtig zijn.
Ik heb het 2x op de manege waar ik gereden heb .Waren ook 2 jonge merrie die in eens drachtig bleven te zijn.
Waarvan 1 merrie met hele goede papieren kwam bij een fokker gedaan en deed haar ook weg om ze gust bleef. En ze was net 3 jaar. Ze verkocht en de eigenaressse vond haar steeds dikker worden. Ze vroeg aan mij of ik het kon zien of gewone te dik was of drachtig. En ik ging kijken en zag gelijk dat ze drachtig was. De eigenaresse is naar de manege eigenaar om te vragen of hij kon kijken en toen bevestigde hij dat ook. En de Veearts ook .De eigenaresse heeft haar fokker gebeld.En hij was niet blij en hij wilde dat zij het dekgeld aan hem betaalde en dat deed ze niet, en toen heeft zijn de KWPN gebeld en voor 150 gulden kon zij een kopie krijgen van het dekbewijs.

En een pony zij was ook heel jong , daar was helemaal niks aan zien ,geen kernmerken, ze was dik. En ik had gereden en ik en nog andere zagen dat ze aan werpen was,

Bij hele jonge merrie's is ook moeilijk te zien. Je ken beter een veearts naar laten kijken dan weet je het zeker.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Vetbuik of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 07:08

Op basis van de foto is er niets zinnigs over te zeggen, maar laat het checken! Onze merrie wisten wij van dat ze drachtig was. Andere mensen waren overtuigd dat ze gust was. Tot de 10e maand zag je daar NIETS aan. Was haar eerste veulen, was een jonge merrie, en ze werd gewoon gereden.
Veulen was ook écht geen kleintje, dus waar ze die verstopt heeft die eerste tien maanden... ;)

Even contact met je veearts opnemen, want in dit geval kan het net zo makkelijk een grasbuik zijn als een veulenbuik ;)

Laylah2002

Berichten: 1236
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 22:03

Wat was het resultaat van het scannen/opvoelen ben erg benieuwd