Record langste dracht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zighenya

Berichten: 638
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Broek in Waterland

Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-18 16:58

Hi,

Ik kan alleen oude topics vinden dus open even een nieuwe.

Staat het record voor langste bokt dracht nog steeds op 376 dagen?

Mijn merrie zit inmiddels op 374 dagen. Dit wordt haar 3e veulen en alles lijkt erop dat er wat in zit. Ze is niet meer gescand de laatste tijd omdat ze daar veel stress van heeft, maar ook de DA gaat er vanuit dat ze gewoon drachtig is.

Vorige maand al was ze melk aan het druppelen, sinds dien gaat het erg op en neer met de signalen of het komt of niet.

Op dit moment is er aan het uier niks meer te zien, ze zijn vol maar daar houdt het mee op. Zodoende ga ik er ook niet meer vanuit dat het een dezer dagen komt :|

Vorige veulens zat ze beide rond de 340 dagen, beide merries.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 17:08

Record is dacht ik uit mijn hoofd 382 dagen van tinniie

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 17:40

Het record van Bokt staat inderdaad op 382 dagen, maar er is ook een ouder topic waarbij een merrie is bevallen met 385 dagen.

Toevallig is mijn merrie deze week na 386 dagen dracht toch leeg gescand. Ik, en heel veel mensen met mij, waren ervan overtuigd dat ze drachtig was. Ik heb ook zolang gewacht omdat mijn merrie veel last heeft van stress bij het scannen. Ik wil niet zeggen dat dat bij jou merrie ook zo is hoor, maar ik weet inmiddels wel dat zo'n lange draagtijd weinig voorkomt bij warmbloedpaarden. Dus als je merrie nog iets langer wacht heeft ze een nieuw record. ;) Voor mijn merrie was het haar tweede veulen, en ze had echt een drachtige buik en een redelijke uier waarvan ik ook melk kon testen en waarvan de PH de laatste weken zakte. Ik zag zelfs het veulen bewegen, ze kreeg slappere banden en ze gedroeg zich drachtig. En toch heeft ze ons gefopt.

Test je de melk en lekt ze nog steeds melk? Aan de PH kan je meestal wel goed zien hoever ze is. Verder kan je niet meer doen dan afwachten en je merrie goed in de gaten houden.

Ik hoop voor je dat er snel een gezond veulen is want dat lange wachten is niet fijn!

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 01:21

hier 378 dagen

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 07:45

Idd hier 382 dagen 2 jaar geleden
Afbeelding

Oudere merrie die standaard altijd over het jaar draagt ..

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 08:17

Dat vinden wij niet raar, dat vinden wij héél bijzonder.

Het werkt bij paarden blijkbaar toch heel anders dan bij mensen. Heb me dat al eens vaker afgevraagd. Bij een vrouw wordt na plm 14 dagen ingegrepen omdat de placenta na die tijd erg hard achteruit gaat en dat gevaar voor de baby op kan gaan leveren, er ontstaan tekorten in voeding en zuurstof. Ook kan de baby in het vruchtwater poepen, ook een groot risico Gaat dit voor de placenta van een merrie dan niet op? Iemand die dit weet?

Zighenya

Berichten: 638
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Broek in Waterland

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-18 09:34

Bedankt voor jullie berichtjes!

PH heb ik nog niet gecheckt, goede! Ga ik morgen even halen. Melk lekken doet ze al even niet meer, er hangen nu nog wel af en toe druppels aan. Ook de harsige variant is al voorbij gekomen (en net zo hard weer verdwenen haha)

De dierenarts wil ook nog niet eens scannen trouwens, die zegt als ze er gezond uitziet (en doet is ze absoluut, ziet er extreem goed uit, ze glimt eraf en eet goed) dan wachten we gewoon af. Hij heeft zelf overigens zo'n lange dracht nog niet mee gemaakt wat ik begreep en vind het zeker bijzonder.

Ik hou er zelf ondanks de woorden van de DA wel rekening mee dat ze leeg kan zijn. Vind het maar gek dat deze dracht zo extreem afwijkt van de andere 2.

AstridJ namen bij jouw merrie de drachtigheid 'symptomen'gewoon vanzelf weer af? Of heeft ze hier hormonen voor nodig gehad ofzo?

Mooie baby Tinniie, heeft ze pas op het eind laten zien dat ze zou bevallen of ook zo lang gefopt?

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 14:09

Truus1957 dat werkt bij paarden inderdaad anders blijkbaar. Elke merrie heeft een eigen draagtijd en bij de ene merrie is dat 320 dagen en de ander 365 met uitschieters naar beneden en boven. Gemiddeld bevalt een merrie bij 340 dagen. Het kan wel gebeuren dat de placenta achteruit gaat maar dat hoeft niet te komen door een lange draagtijd. Toevallig heeft een kennis van mij het wel gehad dat de placenta niet meer in orde was en dat was bij een draagtijd bij een shetlander van 360 dagen. Dat veulen is ook overleden. De meeste merries met een lange draagtijd bevallen gewoon van een gezond veulen. Dat risico is niet groter dan bij een minder lange dracht.

Bonnieaw inderdaad goed de merrie in de gaten houden, ook een tip is om elk dag even de temperatuur te meten zodat je kan zien of er iets veranderd (bij een erge daling komt het veulen snel, gaat ie erg stijgen dan is er iets mis en moet je zsm de dierenarts erbij halen). Zolang de merrie het goed doet is het inderdaad gewoon afwachten en hoeft een dierenarts niet in te grijpen.

Dat is inderdaad wel een beetje vreemd Bonnieaw dat het zo afwijkt van de andere drachten van 340, maar ook zo'n uitschieter is mogelijk, ook al komt het maar heel weinig voor. Meestal bevallen merries rond hetzelfde aantal dagen.

Waarop baseerde de dierenarts trouwens dat ze zeker drachtig is? Op de buik/uier? Had je nog een foto van de uier? Op een foto kan je ook mooie de verandering bijhouden. Het makkelijkste is om een foto te maken door je telefoon op de selfiestand te zetten, dan hoef je niet ondersteboven onder je merrie te gaan hangen. :D

Schijndracht schijnt voor te kunnen komen als de merrie rond de drie maanden het vruchtje is verloren. Het lichaam blijft dan denken dat het drachtig is en blijft die hormonen aanmaken. Compleet met dikke buik en volle uier. Maar er zijn ook merries die spontaan schijndrachtig kunnen worden zonder gedekt te zijn door bv in de buurt van een hengst te staan of een merrie met veulen. Het lichaam schijnt dan ook hormonen aan te kunnen maken die schijndracht veroorzaken. Schijndracht gaat soms spontaan over en soms hebben ze daar hulp bij nodig. Bij mijn merrie ging het spontaan over want die werd begin deze week (maandag) ineens hengstig, ze had met het scannen dinsdag ook een ei van 4 cm. Ik had haar drie weken daarvoor ook al een soort van hengstig gezien maar toen was het meer hormonaal vreemd gedrag wat ook bij drachtigheid kon horen. Achteraf gezien denk ik dat ze toen wel een soort van hengstig was ook al was het heel anders dan ze normaal hengstig is. Dus er was wel het een en ander in de war met de hormonen. Voor de rest heb ik haar het heel jaar niet hengstig gezien.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 16:14

Ik heb (jaaaaren geleden) een merrie gehad die 13 maanden droeg (396 dagen), was haar eerste veulen. Het jaar erop 12 maanden en het jaar daarop weer 12 maanden

Zighenya

Berichten: 638
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Broek in Waterland

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 09:05

Astrid het uier houden we al een dikke maand in de gaten. Heb geen recente foto omdat ik er steeds zelf was de laatste dagen. Zelfs met veulen aan de voet wordt deze nooit heel vol, maar hij is absoluut voller dan normaal, dit varieert wat en de ene dag dus melk de andere dag niet. Ze heeft ook al 2 dagen echt continue gedruppeld. De kleur van de melk is ook verschillend geweest van waterig tot echt wit. De dierenarts zegt dat ze bij schijndracht waarschijnlijk niet zo lokaal dik was geweest (ze is in goede continue en heeft alleen een dikke buik richting de flanken). Hij heeft me uitgevraagd hoe de merrie normaal is (heb haar 7 jaar) en daarop zijn verwachting gebasserd. Maar, omdat deze DA haar nog niet kent (merrie is verhuisd) hou ik een slag om de arm.

Hengstigheid toont ze normaal erg slecht dus dat zou ik makkelijk gemist kunnen hebben. Haar dochter van 5 toont heeeeel erg hengstig en die is vanaf maart (toen zijn ze samen aan huis komen te staan) niet meer hengstig geweest. Gister een ander paard erbij en direct weer extreem hengstig gedrag. Hierdoor denk ik ook weer dat er wel wat inzit en dat ze dus echt geen cyclus heeft gehad. De merries hadden elkaar dik 4 jaar niet gezien voor ze weer samen kwamen dus je zou dezelfde reactie verwachten als bij een ander paard.

Donja 396 dagen 8)7 8)7
Het kan nog wel even duren dan. Al die tijd gedacht dat er wat in zat of had je het opgegeven?

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:58

Nee, ik wist zeker dat er wat in zat :D De DA kwam ook 2x per week kijken in de laatste 3 weken of alles goed was met moeder en veulen. Maar bij paarden zetten ze (zolang alles goed is) geen geboorte in gang, "het veulen is af als het af is.."
Het was toen alleen de laatste merrie die moest bij mij en de merrie was eind mei uitgerekend, dat vond ik laat genoeg :') Uiteindelijk werd het dus eind juli....

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:15

Donja schreef:
Nee, ik wist zeker dat er wat in zat :D De DA kwam ook 2x per week kijken in de laatste 3 weken of alles goed was met moeder en veulen. Maar bij paarden zetten ze (zolang alles goed is) geen geboorte in gang, "het veulen is af als het af is.."
Het was toen alleen de laatste merrie die moest bij mij en de merrie was eind mei uitgerekend, dat vond ik laat genoeg :') Uiteindelijk werd het dus eind juli....



Haha die wilde er gewoon wat heel moois van bakken!

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:16

In ieder geval goed dat je een slag om de arm houdt want er kan goed gewoon een veulen in zitten, maar ook niet. Ik weet in ieder geval uit ervaring dat je echt goed voor de gek gehouden kunt worden. ;)

Mijn merrie had ook echt een drachtige buik, was verder ook goed in conditie en is gewoon gereden geweest tot bijna het einde. Dit was haar buik:
Afbeelding

Dit was de uier.
Afbeelding


En de PH op het laatst, melk was ook waterig en op het laatst meer wit:
Afbeelding

Zighenya

Berichten: 638
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Broek in Waterland

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 14:42

Teststrips gehaald bij de drogist en ze zit op 8,5. Dit is vast geen goed teken? Ik zie overal dat deze rond de 7 hoort te zijn en dan daalt voor de geboorte.

Heb er 100 dus zal straks nog eens kijken of het hetzelfde resultaat geeft. Weet mijn eigen PH niet dus weet niet zo goed hoe ik kan checken of ze goed zijn. Komen van de drogist.

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:28

Een PH strip is niet veel meer dan een speciaal stukje papier, kan niet veel aan fout gaan. Met zo'n waarde zou ik toch eens een veearts vragen om haar op te voelen. Het is een risico, maar dat is schijndracht ook. En met die PH waarde zou ik daar toch heel serieus aan gaan denken...

Tyrzavm

Berichten: 1626
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Wilp

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:40

Ik zou ook even met je DA overleggen , vind 8,5 wel erg hoog voor een merrie die al zo lang draagt...

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:53

Je moet dat papiertje snel aflezen. Hoe langer je wacht hoe donkerder het word..

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 17:57

Inderdaad wat Kabayo zegt, meteen kijken want de strip verkleurt al heel snel steeds donkerder. Maar dat ligt er ook aan welke strips je hebt, er zijn verschillende. Heb je van die gele papiertjes of met zo'n vakje bovenaan het stripje? Die laatste verkleuren namelijk niet snel, die gele papiertjes wel.

Zighenya

Berichten: 638
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Broek in Waterland

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 19:00

Ik heb witte papiertjes met 3 kleuren vakjes erop die je dan qua kleur moet aflezen. Zal vanavond een foto maken.

Ga ook morgen de DA wel weer even bellen, kijken wat hij denkt

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 00:09

Oké die zijn toch redelijk betrouwbaar dacht ik. De PH kan heel snel zakken, binnen een dag zelfs. Dus ook daar kan je niet helemaal van op aan. Maar 8.5 is wel erg hoog, dat lijkt nog niet eens op melk.

Goed inderdaad om het even met je dierenarts te bespreken!

Zighenya

Berichten: 638
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Broek in Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 18:10

Dierenarts gesproken vandaag. Enige wat hij kan doen is opvoelen en dat wil ik haar echt niet aandoen als het niet echt nodig is.

Ook even nieuw testje gedaan. Kwam nu op 8 uit. Gelijk een foto van de teststrip en haar uier, mijn camera is kaduuk dus erg goed zijn ze niet.

Uier lijkt heel weinig, maar metde vorige veulens is ze ook bevallen met een klein uier, dus daar maak ik me geen zorgen om.

Afbeelding

Afbeelding

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 20:03

Dat is inderdaad helaas ook het enige wat de dierenarts kan doen want vanaf de buitenkant gezien kan een merrie in alles drachtig lijken en het toch niet zijn....

De uier van jou merrie is wel vergelijkbaar met die van mijn merrie. De spenen zijn wel iets gevuld maar de achterste melkkamers niet. De PH is nog wel erg hoog dan. Het kan allemaal ineens veranderen, maar ik neig toch meer naar geen veulen omdat het erg lijkt op hoe het bij mij ging. Ik hoop dat ik het helemaal mis heb hoor, de enige die echt weet hoe het zit is je merrie ;-) Duimen draaien dat er snel verandering gaat komen!
Ze is 380 dagen nu toch?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9301
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 20:29

Tja ik zou haar gewoon op laten voelen.
Dan weet je direct waar je aan toe bent en voor merrie en veulen kan het geen kwaad.
Ik bedoel dat veulen zou inmiddels zo groot moeten zijn (eind van de dracht) dat een da het ook zeer snel en makkelijk voelt zitten.

Zighenya

Berichten: 638
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Broek in Waterland

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 06:18

Ze zit op 379.

Ik weet dat opvoelen geen kwaad kan, alleen het is echt een straf voor de merrie. Ze heeft dikke stress vanaf het moment xat de DA de staart op tilt. Praam helpt niet, dus moet een opvoelbox in of gesedeerd.

Ik hoopte dat de DA wellicht nog een urine test had of zo'n extern echo apparaat heeft.

Zolang het er nog veilig uit kan komen én de merrie er zo ontzettend goed uit ziet laat ik het dus toch maar even op beloop. Uiteindelijk moet ze denk ik wel onderzocht als ze een dikke buik en uier houdt, want dan moet ze in het voorjaar weer geinsemineerd.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:20

Ik snap je zorgen voor het opvoelen TS, ik had hetzelfde. Daarom heb ik ook gewacht tot 387 dagen. Mijn merrie vind opvoelen ook een hel. In een opvoelbox gaat het redelijk, en als ze hengstig is, dan vind ze het ook minder erg. Ik zou ook gewoon nog wachten ;-)

Van buitenaf scannen is ook niet 100% betrouwbaar, heb al van verschillende gehoord die dat gedaan hebben aan het einde van de dracht waarbij een paar weken later toch bleek dat de merrie leeg was. Er zijn maar weinig dierenartsen die dat echt goed kunnen, of er echt de geschikte apparatuur voor hebben. Een urine test is ook niet 100% betrouwbaar. Het zou wel echt fijn zijn als er wel betrouwbare urinetesten zouden zijn.

Mocht er geen veulen inzitten dan kan de dikke buik en uier ook komen door minder beweging en het meer voeren. Geef je je merrie ook merriebrok? Want dat was bij mij eigenlijk ook een van de redenen dat ik haar wilde laten scannen (en om te kijken of alles goed was natuurlijk). Als er niets in zit dan is het niet zo goed om merriebrok te blijven voeren. Merriebrok stimuleert ook de uier en ze worden er dik van. Een merrie die al meerdere veulens heeft gehad krijgt al snel een 'drachtige' buik als ze dikker wordt. Als je d'r van de merriebrok afhaalt en weer beweging geeft dan wordt de buik en uier vanzelf weer minder.