Afspenen, doe ik het zo goed?

Moderators: Apple, Nicole288, Coby, petraaken, A_nouk, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 09:44

Ten eerste zou ik nog even wachten, waarom de haast?

Als het dan toch perse moet:
Afspenen begint gewoon thuis. Je haalt ze regelmatig even bij elkaar vandaan, gaat ze ook apart weiden, met een draad ertussen. Zo kan het veulen niet meer drinken, maar in beginsel nog wel steun zoeken.
Zorg wel dat het veulen met andere paarden staat op dat moment.
Op het moment dat je ziet dat het paard de moeder steeds minder opzoekt Kun je haar gaan verplaatsen.

Plots erbij vandaan rukken is onverstandig en gaat in tegen alles wat gedragswetenschappers adviseren.
Het is ouderwets en erg wreed.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 09:52

Tamary, kinke en ik zitten al aardig op 1 lijn... dus dat is al makkelijk.
Uit de berichten van kinke spreekt ook ervaring, dus zou je daar met name op richten.

Je kunt ook advies vragen aan een prof, zoals machteld van dierendonck. Je kunt haar gewoon mailen. Zij zal echter nagenoeg hetzelfde zeggen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 16:23

Luna2006 schreef:
Hier zijn ze er altijd in 1 keer af gehaald. Lopen rekken met dan wel en dan niet zorgt alleen maar voor meer stress bij de veulens.
Als veulen verkocht was, bleef moeder thuis en veulen de trailer op, dit gaat voor mijn mening nog altijd het beste. eenmaal op de weide zijn ze toch wel rustig hoor, zeker als er een ander veulen is.

Dat is ouderwetse nonsens......

In de natuur neemt het veulen mettertijd ook steeds meer afstand, dat is een natuurlijk proces. Je kunt het dier dus wennen aan het 'zonder moeder zijn' door het rustig op te bouwen.
Stel je hebt 4 paarden, dan zet je het veulen steeds vaker en langer zonder de moeder aan de andere kant vh draad. Dan kan het veulen niet meer drinken, en na verloop van tijd kun je ze dan scheiden.

Dat jij denkt dat het prima is betekent niet dat dit daadwerkelijk zo is. Getuige het aantal veulen met maagzweren en andere stressuitingen waar de gemiddelde paardeneigenaar geen kaas van heeft gegeten.
Dat je iets niet waarneemt, betekent niet dat het er niet is he?

Voortschrijdend, bewezen, inzicht maakt dat we het beter kunnen doen... doe aub iets met die kennis.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 21:19

Luna2006 schreef:
Hier ervaar ik 0% stress bij mijn veulens. Lopen in een evenwichtige kudde en gaan met een groep die ze kennen de weide op. Moedertjes blijven aan huis om uier in de gaten te houden. Na 2 maanden moedertjes er terug bij en veulen zal geen enkele keer drinken.

En neen maagzweren hebben ze niet ;)

Rontgen-oogjes zijn een kostbaar bezit 8-)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie