Vocht uit uier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 20:08

Waarom zou je er niet aan mogen zitten? Dat kan gerust hoor. Weet je de pH?


goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 20:22

lisa249950 schreef:
Ik weet niet. Ik lees het vaak ivm met ontstekingen of bacteriën binnenbrengen denk ik. Ph weet ik niet. Wil ik wel eens testen

Zou ik zeker doen als ik jou was, dan heb je wat extra informatie. Op de foto lijken de spenen nog niet gevuld, dus ik denk dat ze er nog niet helemaal klaar voor is, maar zeker weten doe je het nooit. Als je er graag bij wilt zijn is het verstandig om je goed in te lezen. Ook om te kunnen helpen als er iets niet helemaal goed gaat. Heb je een alarm en/of een camera?

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:17

Het is juist heel normaal dat een uier gevuld met vocht onder invloed van beweging continu verandert. Dat zou je hebben geweten als je je echt goed had ingelezen. Dan was 'harsen' geen nieuwe term voor je geweest en had je je de kosten van de dierenarts ook kunnen besparen.

Met het risico om onaardig over te komen zal ik heel direct zijn in de hoop dat het de kans dat je de bevalling meemaakt vergroot. Als ik nu je berichten lees denk ik dat die kans nihil is. Het is niet gemakkelijk om de bevalling van je pony mee te maken. Je moet heel goed weten waar je naar kijkt (inlezen dus) en je moet een plan hebben. "Er is altijd wel iemand thuis en af en toe kijkt er eens iemand" is geen plan. Vanaf het moment dat het echt spannend wordt (en dat moment is lastig te bepalen, misschien is het nu al) zul je haar elke minuut van elke dag (én nacht) in de gaten moeten houden. Meestal hebben ze liever geen pottenkijkers en kiezen als ze de kans krijgen een moment waarop er even niemand is. Als alles goed gaat heeft je pony maar een paar minuten nodig om te bevallen. Als het niet goed gaat kan het ook in een paar minuten helemaal misgaan. Bij een red bag heb je geen tijd om op Bokt te vragen wat je moet doen en zelfs niet om de dierenarts te bellen. Je móet voorbereid zijn en uit je berichten is op te maken dat je dat nog niet voldoende bent. Ik hoop dat je niet boos wordt, maar heel hard aan de slag gaat om ervoor te zorgen dat je het niet mist. Succes!

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:29

Goed dat je er veel voor over hebt, maar het beste wat je voor je merrie kunt doen is zorgen dat je er zoveel mogelijk van weet. Er is ontzettend veel informatie te vinden op internet, maak daar gebruik van. Weet je hoe een normale bevalling eruitziet en wat je kunt doen als er iets misgaat? Natuurlijk leer je het meest van wat je zelf meemaakt, maar als er iets misgaat wil je niet op dat moment nog moeten opzoeken wat je moet doen toch? Daar komt dus bij dat je eerst nog maar moet zien te zorgen dat je de bevalling meemaakt. Hoe lang denk je dat waken in je eentje vol te kunnen houden? Ik kan je uit ervaring vertellen dat het al lastig is om één nacht wakker te blijven. Hoe gaat dat denk je als dat misschien een week of zelfs langer duurt? Je zult af en toe toch echt even moeten slapen. Als je geen alarm en camera hebt moet er 24 uur per dag iemand in de stal of naast de wei zitten. Hoe ga je dat organiseren? Wij waken met drie personen en dat is al pittig. In je eentje is het gewoonweg niet te doen. Waar ligt voor jou de grens dat je haar niet meer uit het oog verliest?

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 12:36

Sorry, maar het is duidelijk dat je het niet begrijpt. Waken betekent niet om de zoveel minuten kijken. Het verschil met veel andere diersoorten is dat een bevalling bij paarden waanzinnig snel gaat. Ik heb er nu 5 gezien en neem nou eens aan dat het geen zin heeft om regelmatig te gaan kijken, zelfs niet om de 10 minuten. Wij kijken non-stop naar de camera, maar moeten de 50 meter tot de stal toch altijd in een drafje afleggen om er bij te kunnen zijn! Bij een red bag telt zelfs elke seconde. Een minuut kan dan al het verschil zijn tussen leven en dood. Waken betekent dat je zonder onderbreking tenminste met een half oog je merrie in de gaten houdt. Met een camera kun je dat bij de verwarming en tv doen en dat is al zwaar, zonder camera is het gewoon echt afzien.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 12:42

En precies daarom denk je normaal gesproken al voordat je gaat dekken na over dit soort dingen en niet pas op dag 325. Ik hoop voor jou en je merrie dat alles goed gaat.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 12:54

Nog even een voorbeeld dan. Twee jaar geleden was ik in de stal bij een merrie en ik vertrouwde het niet helemaal. Ik ging naar binnen en pakte gelijk de laptop om op de camera te kunnen kijken terwijl ik ging koken (dat was het plan). Helaas deed de camera het niet. Terwijl ik aan het prutsen was met de instellingen hoorde ik een hinnik/gil uit de stal. Ik was nog geen twee minuten binnen, maar ben gelijk naar de stal gerend. De pootjes staken er al uit. Zo gemakkelijk mis je het dus. En nee, ik geloof niet dat dit veulen het zonder hulp had gered want ik heb behoorlijk moeten helpen en het veulen ademde in eerste instantie niet. Een camera is echt geen overbodige luxe. Als je er eentje hebt zou ik je zeker aanraden die te gebruiken. Ook de melkstrips zou ik als ik jou was alsnog gaan halen. Die bieden geen garantie, maar hier hebben ze hun nut wel bewezen.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 18:50

+:)+ Goed bezig!

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 19:14

:)) Beter koppig maar uiteindelijk wel luisteren dan ja en amen zeggen maar het gewoon niet doen.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:44

Spannend hè? Fijn dat alles werkt in elk geval! Hier wordt binnenkort ook weer volop merrie-tv gekeken. Dat de veulens maar snel mogen komen en dat het waken spannend mag zijn en de bevallingen 'saai'. :))

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:29

Vond je dat ik onaardig deed? Zelf vind ik dat fokken een grote verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Hoewel het gelukkig bijna altijd goed afloopt moet ik er persoonlijk niet aan denken dat ik merrie en/of veulen op een gegeven dood aantref terwijl dat niet nodig was geweest. Als er iets fout gaat gaat het namelijk vaak ook meteen erg fout. Soms is het gewoon een verloren zaak en helpt de aanwezigheid van eens mens daar niets aan, maar je zou 's ochtends maar op stal komen om daar je droomveulen gestikt in het vlies te zien liggen. Ik ben niet iemand die zich snel zorgen maakt en ik zeg zelfs altijd dat ik me niet druk ga maken om problemen die er nog niet zijn, maar bijvoorbeeld zo'n veulen dat stikt in het vlies komt helaas regelmatig voor en is één van mijn grootste nachtmerries. Ongelukken kunnen altijd gebeuren, maar in dit geval is het mijn keuze om de merrie te dekken en naar mijn mening dus ook mijn verantwoordelijkheid om mijn best te doen voor een goede afloop.

Dat neemt niet weg dat iemand anders natuurlijk een andere afweging kan maken en daar heb ik niets over te zeggen. In dit geval gaf TS echter zelf aan dat ze echt graag bij de bevalling wil zijn. Iedereen die wat ervaring heeft met fokken weet dat de kans om de bevalling mee te maken uiterst klein is als je eens in de zoveel tijd even gaat kijken. Misschien dat ik in dit topic inderdaad wat fanatiek was, maar de boodschap leek in eerste instantie niet zo door te dringen.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:02

Het lijkt er inderdaad op dat merries het vaak liever zonder menselijk gezelschap doen, maar dat wil niet zeggen dat dat ook het beste voor ze is. Zoals ik al schreef heb ik zelf ook een bevalling bijna gemist omdat de merrie begon gelijk nadat ik de stal uit was, maar dat was zeker voor het veulen en misschien zelfs voor de merrie verkeerd afgelopen. De laatste loodjes zijn echt een kwestie van volhouden. Vanaf het moment dat wij het niet meer vertrouwen kijkt er minimaal één persoon naar de camerabeelden. Mobiel met camera-app gaat dus desnoods mee naar het toilet. ;) Vroeg of laat (meestal als je het haast niet meer verwacht :+ ) komt het er toch echt uit. :D

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 10:47

Wat vervelend zeg dat het alarm steeds verschuift. :( Ik kan me voorstellen dat je daar van baalt! Lijkt me lastig om te bepalen of het het ongemak waard is. Als je hem wilt blijven gebruiken is een staartriem misschien een oplossing inderdaad. Wij kiezen er bewust voor om het zonder alarm te doen, maar ieder heeft zo zijn voorkeuren natuurlijk. Het belangrijkste blijft om je merrie goed in de gaten te blijven houden.

Dat de pH daalt is een goed teken. Ik weet niet hoe vaak je de pH meet, maar dat zou ik als ik jou was regelmatig blijven doen. Sommige merries gaan wat heen en weer of dalen iets en blijven dan een poosje hangen, maar als de daling nu doorzet kan ze wel eens haast maken. Zie je verder nog andere veranderingen? Wij maken altijd veel foto's van het uier en de kling om te kunnen vergelijken. Als je wilt kun je een foto plaatsen zodat we mee kunnen kijken? Ik bedoel het alleen om te helpen hoor, je hebt groot gelijk dat je zegt dat je zelf bepaalt wat je met tips en vragen doet. :)

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:01

Dat begint er goed op te lijken! :D Ik denk dat je een goede kans maakt om het veulen geboren te zien worden voordat je weer naar school moet. Slappe mest kan een teken zijn van een naderende bevalling. Mijn ervaring is dat geen enkel signaal alles zegt, maar samen met het plakkeriger worden van het vocht en het dalen van de pH lijkt het al wel serieus te worden. Haar uier ziet er ook al behoorlijk vol uit, al kunnen de spenen denk ik nog iets voller. Ik ben vooral benieuwd of het dalen van de pH doorzet. Wij meten dat in het begin maar één keer per dag (of zelfs minder als het er nog niet zo gemakkelijk uitkomt) maar als het spannend wordt wel vaker. Beter een keer te vaak dan niet vaak genoeg. Het laatste stukje gaat vaak snel, dan kun je het soms in een paar uur tijd ineens naar 6 of zelfs nog lager zien gaan.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Vocht uit uier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:20

Zie je verder nog veranderingen aan haar uier? Ik zou er ook rekening mee houden dat het veulen mogelijk vannacht al komt. Ik denk in elk geval niet dat het nog tot woensdag duurt.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:06

Spannend, ik zou haar niet meer uit het oog verliezen. Hopelijk komt het veulen snel. Veel succes!

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:05

Wat mooi dat jullie erbij konden zijn, gefeliciteerd! :D Ik ben benieuwd hoe hij er droog en in beter licht uitziet en of je dan ook nog stippels kunt ontdekken.


goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:33

Wat een leuk ding. :D Heb je trouwens nog iets aan het alarm gehad, of was je er sowieso al bij?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bonny_dream, Daffie_Duck, GrapeshotBot, Maartje78, moner en 11 bezoekers