[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 09:31

:wave: Even een berichtje zodat ik in ieder geval kan meelezen zonder steeds te moeten zoeken. Dit jaar waarschijnlijk geen dekkingen hier, maar zeg nooit nooit. Maar het is veel te leuk om alles te volgen, dus dat ga ik sowieso doen :D


suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:08

Fotsy schreef:
Suffie oh je doet niet mee dit jaar. Hoe oud is Lara?


Lara is 8..... Het probleem is dat ik maar 3 stallen heb en op dit moment 6 paarden/pony's. De kleintjes hebben nu de hele winter buiten gelopen en Dunja met Carlijn in 1 stal. Het ging, maar niet voor nog een winter. Carlijn wordt natuurlijk ook groter. Ik heb dus besloten dat er dit jaar 2 paarden in de verkoop gaan, ook omdat ik toch niet alles tegelijk kan rijden :o Ik wacht dus tot het veulen van Lara er is. Hengstveulen is makkelijk, die gaat sowieso weg.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:28

Dat die eitjes met deze temperaturen nog willen, brrrrr.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 21:53

Cheytjuh schreef:
Als jullie nou eens niet zo snel gaan als in de andere topics dan ga ik eens een serieuze poging doen om actief mee te kletsen :P in plaats van alleen mee te lezen en te genieten.

Wij hebben voor dit jaar 5 merries op de planning staan om te laten dekken, allen gelders :) Hopelijk gaat het voor ons een beter jaar worden dan vorig jaar, waar merries niet pakten en veulens verworpen werden op 8 maanden.


Wat gaaf om jouw stoere vossen ook in de topic te mogen volgen. Als oud bezitter van een Gelderse kan ik zeggen wat een geweldige paarden dit zijn. Lara is dan wel een Westfaler, maar verder is ze helemaal Gelders qua type én karakter én kleur :D Ben heel benieuwd naar jouw combi's straks.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 23:20

Vulina, doet jouw DA niet meteen een vruchtje wegknijpen? Lara is nu 2x drachtig geweest van een tweeling en beide keren meteen weggehaald. De eerste keer op 18 dagen en toen waren we al bijna te laat en de tweede keer op 16 dagen. Toen lagen de vruchten te dicht bij elkaar en moest ik Lara eerst longeren. Na het longeren weer de box in voor de scan en toen lagen ze mooi uit elkaar. Resultaat zijn Dunja en Carlijn :D Bij kans op tweelingdracht is het dan ook verstandig om op dag 16 te gaan scannen, omdat vanaf dag 18 de vruchtjes gaan innestelen.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 08:39

Vandaar, nog even onzekerheid dus.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 16:04

Tiinnie, mijn DA adviseert bij kans op tweelingdracht altijd op 16 dagen te scannen. Dan hebben ze de meeste kans om een vruchtje weg te knijpen.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:42

Courtjuh, Cassanova is een geweldige hengst. In mijn ogen fokt hij zeker net zo goed als Cremello, maar voor mijn gevoel geeft Cas meer bloed door en is fijner.
Mijn jaarling is iedereen erg over te spreken en die kan bewegen <3 Karakter is van alle hengsten van du Bois goed, dat zie ik ook bij mijn veulens terug. <3

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:34

Met diepvries zul je de merrie op een hengstenstation of DAP moeten zetten. Ze moeten elke 6 uur gescand worden, omdat diepvries zo dicht mogelijk op de eisprong erin moet, het liefst meteen erna. Diepvries is ongeveer 6 uur "houdbaar".
Vaak zijn de kosten van het scannen iets hoger als je een pakket neemt, hier is het €20 meer in vergelijking met vers sperma. Als je elke scan los betaald kan het dus behoorlijk oplopen.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:32

Tinniie schreef:
Hier kost pakket vers/gekoeld 60€ per cyclus en diepvries 120€ per cyclus.


Zo, dat kan dus behoorlijk aantikken als je merrie terugkomt :o Ik betaal voor vers €120 en diepvries €140 per seizoen, ongeacht het aantal keer scannen. Eventuele medicijnen moeten wel apart betaald worden. Insemineren wordt gratis aan huis gedaan, ook van hengsten van een ander station. Verrekenen ze zelf met de hengstenhouder waar je het sperma afneemt.

Fotsy, ik hoop zo voor je dat alles toch nog goed komt. Fijn dat de HH zelf actie heeft ondernomen, nu heb je deze cyclus tenminste kunnen gebruiken.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 22:27

Vulina schreef:
Ik vind het ook vervelend, die voorwaarden. Ik ga toch waarschijnlijk ook dit jaar Fürst Romancier en Jovian gebruiken. Op hoop van zegen <<)


Soms ben ik juist blij dat ik lid ben van het Westfalenstamboek als ik gebruik maak van Landesgestüt hengsten. Ik betaal dan €100 aan bij de eerste inseminatie, dat geld ben je altijd kwijt. Bij dracht in oktober betaal je aan tot de helft van het dekgeld en pas als het veulen 2 weken oud is betaal je zogenaamd Fohlengeld, tot het totale bedrag van het dekgeld.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:04

Nee hoor, bij de meeste merries kom je er pas achter wanneer ze niet drachtig willen worden en er een swap wordt genomen. Alleen een acute baarmoederontsteking geeft vaak koorts.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:18

Angelpam; als ik nu op voorhand al zou weten dat ik een hoop ellende "in huis" kan halen, zou ik het vruchtje ook weg laten halen. Komt ook omdat ik al een hoop ellende heb meegemaakt bij bevallingen en die had ik niet kunnen voorkomen. Ik duim voor je dat ze gewoon niet drachtig is, hoef je zelf de keuze niet te maken :(:)

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 18:39

juval schreef:
Ik zat net even in het topic over wffs te lezen. Gaan jullie je (warmbloed)merrie testen op dit gen?


Dit jaar ga ik niet dekken, maar voordat ik volgend jaar een merrie laat dekken laat ik deze eerst testen. Misschien in het najaar al. Alle risico's die ik uit kán sluiten wil ik graag voor zijn.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:47

Woogy schreef:
Blaze: hopelijk zit er meer afstand tussen dit keer en kunnen ze er 1 van wegknijpen. Veel succes!!

Ik ben net terug uit Emmeloord(jezus wat is dat een eind rijden elke keer zeg!). Ebby heeft het grootste deel van de dag in de graaskooi gestaan. Heb haar wat gepoetst en dat kon ze waarderen. Morgen ochtend rond 8:30 wordt ze opnieuw gescoped en onderzocht. Als ze niets te geks tegenkomen mag ze naar huis en thuis verder op de AB. Nog even duimen dus!


Hopen dat je Ebby morgen mee naar huis kunt nemen, al is ze daar ook in goede handen. Ik hoop zo voor je dat de schade meevalt :(:)
De merrie van mijn buurvrouw staat ook in Utrecht, die bleek bij het insemineren een tumor op de baarmoedermond te hebben. Ze gaan nu voor embryospoeling en dan beslissen ze wat ze met de merrie gaan doen.

Vulina, wat heb je er een mooie foto van weten te maken, hopelijk slaat het embryo aan in de draagmoeder! Ga je deze merrie nog een keer spoelen?

Blaze, balen dat ze drachtig was van een tweeling. Wij scannen altijd op 15 dagen bij vermoedens op tweelingdracht. Dan kun je een vrucht nog wat manipuleren als ze te dicht bij elkaar liggen, door bijv. de merrie te longeren. Hopelijk gaat het deze keer wel goed en rijpt er maar 1 eitje door.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 20:22

Hier ook wel eens nagespoten met oxytocine. Gebeurd idd best vaak dat een merrie reageert op de verdunning.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:28

Vulina schreef:
Hier vandaag helaas geen embryo. Balen...


Oh, echt niet. Dat is balen :( Op naar een nieuwe poging met hopelijk meer geluk. Had je van deze merrie al een embryo gespoeld?
Laatst bijgewerkt door suffie op 31-05-18 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:32

Tinniie gefeliciteerd!! Haha, Vulina ik kreeg niet eens de kans om mijn bericht aan te passen. Ik las het al terug. Ja, jij moet natuurlijk als "buitenstaander" voluit betalen.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 16:24

Jij had Myrthe toen toch ook de eerste keer door Cassanova laten dekken? Door wie is ze nu gedekt? Gefeliciteerd met de dracht en AZ ook, fijn hoor!

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:26

Balen diertjec -O- Mijn voorkeur zou ook zijn om nu eerst een swab te nemen, de uitslag is er vaak met 3 dagen en dan kun je na de inseminatie gericht gaan spoelen. Hopelijk lukt het deze keer dan wel!

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:34

pretty schreef:
Nope,hebben we ook niet,maar misschien wel eens nuttig om aan te schaffen. :')
Staart opzij gehouden,dat maakte ze ook al een stuk minder heftig. _/-\o_


Stukje bezemsteel, gaatje in boren en een touwtje erdoor. Als je de steel een beetje lang genoeg laat, kun je hem zo achter de keelriem van het halster steken en heb jij weer je handen vrij.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 20:58

Courtjuh, jouw merrie reageerde toch zo heftig op de verdunner? Dan is het idd beter om met vers te insemineren, alleen moet je dan wel heel zeker weten wanneer je moet rijden, anders kun je 2 dagen later nog een keer op en neer.....

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:56

Ja, zo'n zwangerschapstest voor paarden bestaat en bij mijn merrie klopte hij wel :D Ik heb 'm hier gekocht, maar dat is alweer 8 jaar geleden. Mijn Shet was toen gedekt en te klein om te scannen, toen heb ik het zo getest. Volgens mij gebruikte MarijeR van Dream Team met die mini's ze ook wel eens (sorry als ik het verkeerd heb :o )

http://www.foalguard.com/marepregnancytestkit.htm

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 17:23

Wat leuk al die veulenlijstjes!

Dit is mijn fokkerij van de laatste jaren;
2006 hengstveulen van Suffie ( Woestijn, achterwaarts na 3 dagen dood)
2007 merrieveulen van Suffie (redbag dood)
2008 merrieveulen van Claartje (redbag dood)
2009 hengstveulen van Claartje (Claartje dood, inwendige bloeding), Calimero heb ik nog.
2009 hengstveulen van Dana, Wonder is verkocht.
2009 hengstveulen van Wiske, Jupiter is verkocht.
2010 hengstveulen van Dana, Windjano is verkocht.
2015 merrieveulen van Lara, Dunja heb ik nog.
2015 tweeling van Luna (te vroeg geboren, dood)
2016 hengstveulen van Luna (foetotomie, dood)
2017 merrieveulen van Lara, Carlijn heb ik nog.
2018 hengstveulen van Lara, Felix heb ik nog.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:10

juval schreef:
wat veel pech heb jij toch gehad suffie!


Klopt, het is ook gewoon pech geweest. Alle bevallingen ben ik erbij geweest en daarom kan ik mij ook zo ongelooflijk boos maken als mensen heel luchtig doen over het waken. Het gaat veel vaker mis dan wij hier met z'n allen weten, alleen wordt lang niet alles gedeeld.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ardanwan, jazzejam, lonimma en 47 bezoekers