Afspenen eerste veulen

Moderators: Coby, Nicole288, Pistasche, Dyonne, Apple, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

bieke86

Afspenen eerste veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-17 14:05

Ik stel de vraag voor een niet-boktvriendin en hoop dat het hier tevens goed staat :)

3 maanden geleden is ze trotse eigenaar geworden van een eerste merrieveulen. Het kwam eigenlijk een beetje als een verrassing, want ze wist indertijd niet dat de merrie die ze gekocht had drachtig was..

Alles gaat goed met moeder en kind, maar ze stelt zich nu de vraag hoe ze moet gaan afspenen binnenkort.

De situatie/mogelijkheden is/zijn als volgt:

- aan huis heeft ze een weide van 40 are waar de merrie en het veulen staan onder hun tweetjes.
- aan de voorkant van het huis heeft ze nog een stuk weide van 40 are.
- haar ruin en mijn ruin staan sinds een jaar samen op mijn weide van 80 are (in 4'en gedeeld).
- in diezelfde straat hebben we nog een weide van zo'n 40 are ter beschikking

Omdat heel het veulengebeuren nieuw is voor haar (en voor mij) zijn we aan het nadenken hoe we moeten afspenen, wanneer en wat het beste scenario is. Moeten we tijdelijk best onze groepen gaan opslitsen of herschikken? Kan het veulen beter naar een opfok of kan ze gewoon bij de merrie terug nadat ze is afgespeend?

Graag tips en advies hoe we dit best kunnen aanpakken!

Alvast bedankt.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-17 14:50

Ik ga hier nog eens een vraag plaatsen.

Ondertussen heeft de vriendin beslist om het veulen niet naar een opfok te brengen.

Haar DA geeft haar het volgende advies:

- Splits paard A + B een paar weken voor het afspenen (B is mijn paard, die nu al een jaar met haar paard op onze grote weide staat).

- Zet paard A bij merrie en veulen zodat ze aan elkaar kunnen wennen. Ondertussen staat paard B een tweetal weken alleen..
- Na twee weken haal je merrie en veulen uit elkaar, merrie breng je naar paard B en veulen laat je staan bij paard A.
Dit met het idee dat veulen en paard A bij haar aan huis blijven staan en paard B en merrie tezamen komen op onze grote weide.

Gezien mijn paard dan een tijd alleen komt te staan, is dit een scenario dat ik het minst graag zie gebeuren natuurlijk :).

Ik wilde jullie vragen of volgend idee een alternatief kan zijn:

Momenteel is onze weide (80 are) opgedeeld in 4 stukken weide met afzonderlijk een paddock met schuilhok. We verplaatsen de paarden om de zoveel tijd voor vers gras.
https://imgur.com/IwL7w8l

- Merrie en veulen komen twee weken in stuk 1 te staan met plooistal, paard A + B blijven in stuk 3 met schuilstal. Op die manier wennen ze al aan het draadje.
- Bij afspenen verhuist paard A naar veulen op stuk 1, en merrie verhuist naar stuk 3 met paard B

Gevolg: veulen blijft merrie wel zien en horen tijdens afspeenperiode, maar geen enkel paard komt alleen te staan.

Nog een laatste optie: we hebben op het einde van de straat van onze weide nog een weide liggen waar we eventueel veulen + paard A naartoe kunnen brengen. Gevolg: veulen hoort merrie nog, maar kan ze niet meer zien.

Persoonlijk lijkt het me het makkelijkste en fijnste om ze allen gewoon op één groot stuk te houden, afgescheiden met draadjes. Maar gezien ik geen veulenervaring heb, kom ik hier vragen :).
Wat denken jullie?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie