Afspenen eerste veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:09

Vorig jaar heb ik mijn merrieveulen gekocht met bijna 6 maanden. Samen met de fokster (ook merrie+veulen aan huis en twee haflinger ruinen) en Wolvega overlegt wat het beste zou zijn.

Uiteindelijk besloten veulen op te halen en dus afspenen en vervoer naar opfok tegelijk te laten verlopen.

Ik zal je eerlijk zeggen dat het trailerladen geen pretje was. Mama stond op stal te gillen en veulen ging no way de trailer op. Na 2 uur besloten mam eerst te laden, veulen erbij en dan mama er weer uit. Klep dicht en rijden. Waarschijnlijk keurt half bokt dit af, maar mijn veulen heeft het fantastisch gedaan daarna. In de opfok in een stalletje eerst een paard dagen alleen en daarna kennisgemaakt met het koppel. Dat ging prima. Ze staat in een kleinschalige opfok, dus dat kennismaken ging heel rustig. Ze is niet teruggevallen in gewicht oid. Ik had voor de eerste dagen het voer van de fokker mee, daarna is ze overgegaan op het veulenbrok van de opfok.

Mama heeft het ook goed gemaakt. Moest nog 1 keer gemolken worden en is een keer uitgebroken om op zoek te gaan naar haar baby.

Wolvega stond achter deze methode, omdat het veulen (en mama) dan maar één keer een stressmoment heeft. Wat ik je dus ook kan aanraden is het veulen afspenen en naar een opfok brengen. Doe dit alleen wel (als merrie het ook trekt) pas rond de 6 maanden

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 bezoekers