Afspenen eerste veulen

Moderators: Coby, Dyonne, Pistasche, Apple, Nicole288, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:35

Mijn voorkeur gaat voor merrieveulens uit naar een gemengde groep, maar zeker altijd met één of twee leeftijdgenootjes. Slechte ervaring met één veulen met alleen oudere paarden, veel te weinig om te spelen en te dollen voor zo'n kleintje; en de oudere paarden worden soms gek van zo'n veulen. Dan nog liever in de opfok. Nu hebben wij sportpaarden, die zijn altijd lekker fanatiek, misschien valt het met iets koudbloediger types mee.
De optie van Tamary (allemaal samen en wat later afspenen) is wel een mooie - maar moet inderdaad haalbaar zijn. Waar je de eerste tijd na het spenen om moet denken is dat je veulen een veilige stabiele plek heeft. Dus niet teveel wisselingen in de kudde en nooit alleen in de wei laten.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:03

Ik weet niet of jullie merrie en veulen al eens hebben gescheiden? Als je veulen alleen achterblijft moet je die zeker op stal zetten. Je moet zeker weten dat de box veulen-proof is. Dat er geen pootjes tussen de spijlen door kunnen en dat je veulen zich nergens aan kan bezeren. Je gaat met merrie en veulen de box in en haalt de merrie er weer uit. Je doet de deur dicht en één persoon gaat met de merrie weg. Het liefst wat doen. Longeren, grondwerk, rijden - weet wat je gaat doen. Niet te lang de eerste keer. Langzamerhand uitbreiden. Als je veulen eenmaal gewend is aan de ruinen en het zijn dikke maatjes, dan kan ze daar blijven. Heeft ze gezelschap, beter! Wel voorzichtig proberen, het zou niet de eerste keer zijn dat een veulen achter de merrie aan de sloot in rent.....

Over de opfok: ik kan me voorstellen dat een ponyveulen het niet makkelijk krijgt, maar het ligt er wel aan of het een shet is of een E-pony..... Ik zou me met een merrieveulen iets minder zorgen maken dan met een hengst. Een andere optie is een advertentie op Bokt of marktplaats te zetten. Er zijn altijd mensen met een soortgelijk probleem (is onze ervaring) en samen kom je dan soms tot een mooie oplossing.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie