wat moet een veulen eten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
margaux_a
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-16

wat moet een veulen eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 20:27

Hallo iedereen,
ik had een tijdje geleden al eens een berichtje geplaatst om raad te vragen omdat mijn shet zwanger leek. Gisteren is de DA geweest en heeft ze een echo genomen, en er is een veulentje op komst!
Nu vroeg ik me af wat een veulen moet eten. Ik weet dat het sowieso bij de moeder moet drinken, maar mag ik koekjes geven om aan het halster te wennen? En mag een veulentje direct op gras staan (we kunnen kiezen)?
Dat ze na een bepaalde tijd speciaal voer moeten krijgen weet ik ook, maar na ongeveer hoe lang is dat?
Alvast bedankt voor jullie hulp!

doezel2

Berichten: 2559
Geregistreerd: 07-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:31

De eerste paar maand eet hij toch geen snoepjes of zo. Heeft dus geen nut om zo het halster om tr doen. En hij kan gewoon mee in de wei ( is nog geen gras).

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:32

hier krijgen de veulens eigenlijk niets speciaals.

een veulen eet de eerste tijd niets,drinkt gewoon,heeft ook nog geen tandjes,dus kan niets eten.

na verloop van tijd krijgt hij tandjes en begint minimaal te grazen.

snoep kent een veulen niet,dus zal die in het begin ook niet lusten(los daarvan heeft een veulen al heel wat tanden nodig om een snoepje te verorbenen,dus eerste maanden zeker geen snoep geven)

gewoon op het gras laten,heel de zomer niets nodig extra.

meelopen leren ze makkelijk door met de mam mee te lopen,met halstertje en touw vast(iemand loopt voor met mam,iemand loopt erachter met de kleine),maar dit moet je nu ook niet de eerste weken doen.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:33

Gefeliciteerd :)
Ja op gras is juist prima, ook voor de moeder om bij te komen.
Koekjes gewoon nooit aan beginnen, daar wordt geen enkel paard makkelijk van.
De eerste tijd heeft je veulen nog geen tanden, op den duur gaat het met de moeder mee eten. Veulen brok hoeft pas als de melk eventueel niet meer genoeg is, maar meestal niet eerder dan na 3 maanden, zeker bij sobere ponies is het eerder te veel dan te weinig.

margaux_a
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 20:39

tengeltje11 schreef:
hier krijgen de veulens eigenlijk niets speciaals.

een veulen eet de eerste tijd niets,drinkt gewoon,heeft ook nog geen tandjes,dus kan niets eten.

na verloop van tijd krijgt hij tandjes en begint minimaal te grazen.

snoep kent een veulen niet,dus zal die in het begin ook niet lusten(los daarvan heeft een veulen al heel wat tanden nodig om een snoepje te verorbenen,dus eerste maanden zeker geen snoep geven)

gewoon op het gras laten,heel de zomer niets nodig extra.

meelopen leren ze makkelijk door met de mam mee te lopen,met halstertje en touw vast(iemand loopt voor met mam,iemand loopt erachter met de kleine),maar dit moet je nu ook niet de eerste weken doen.


Mag ik dan met de moeder gaan wandelen of laat ik ze beter de eerste maanden rustig op de weide staan?

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:43

Niets mis mee om meteen al te beginnen met halstermak maken. Ook mee laten lopen aan een touw is totaal niet verkeerd. Niet te lang (klein stukje is genoeg), maar liefst wel meerdere keren per week.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: wat moet een veulen eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:48

ik laat ze hier de eerste maanden rustig op de wei.
halster aan en af,kan prima,eens een voetje opnemen terwijl ze rustig bij mams staan,borstelen,.....

leren meelopen gaat hier altijd behoorlijk vanzelf,na enkele maanden,als ze je goed kennen,hebben ze ook vertrouwen.

hier zelfs al meerdere veulens gehad die tot op de leeftijd van 4-5 maand nog nooit een halster hadden gezien.
ze kennen wel borstelen,voetjes geven,....hebben vertrouwen in je,en dan is dat halster aandoen ook totaal geen probleem,eerder weer een andere leuke ontdekking.

vooral belonen is voor een veulen belangrijk.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: wat moet een veulen eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:21

Eerst de moeder nog niet bij het veulen weghalen (weigeren veel merries ook), het duurt wel een paar maand voor dat kan en dan nog moet je een veilige plek vinden voor het veulen. Alleen in het weiland achterlaten kan zorgen voor flinke ellende, veulen kan proberen te ontsnappen of helemaal gestressed raken.

StalNollie

Berichten: 9112
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: wat moet een veulen eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:24

vooral ook niet te soft opvoeden is mijn ervaring, gerust keer halstertje aan en aan touwtje mee laten lopen in de wei met en zonder moeder (wel even vast zetten)

merrie kan je wat merriebrok bijvoeren als je merkt dat veulen moeder wat leegtrekt (maar let op shetten hebben vaak al genoeg aan niks). liefst op hoog gras, gras wat nu gaat groeien is voor moeder eerder kans op bevangenheid

KittyDylan

Berichten: 8881
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:35

Je merrie krijgt wel brok neem ik aan?
Zodra ze bij moeders een beetje mee beginnen te pikken kun je ze op veulenkorrel zetten.

diedepol14

Berichten: 211
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: Vasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:40

wij leerden de veulentjes altijd meelopen door het halster om te doen met touw eraan en dat touw dan aan het halster van de moeder te knopen, en dan met moeder gaan lopen. dan waren dat haflinger veulens dus net iets sterker maar het werkte goed