Hitte - veulen scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Hitte - veulen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 23:17

Ik heb een KWPN veulen van een maand oud. Is geboren met veel haar, begint iets te verharen maar heeft het deze dagen dus erg warm. Vooral 's middags staat (en ligt) ze te zweten in de wei of in de stal. Oogt redelijk fit, knapt 's avonds als het wat koeler wordt weer volledig op. Ik heb het nog nooit gedaan, maar zit me nu toch af te vragen of ik haar moet scheren.... Wie heeft ervaring? Wel/niet doen?

evelien11
Berichten: 716
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Friesland

Re: Hitte - veulen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 23:21

Niet scheren. Zorgen voor voldoende schaduw zou genoeg moeten zijn. In andere landen is het nog veel warmer, daar scheren ze ook veulens niet.

kaatje77

Berichten: 10428
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Hitte - veulen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 23:23

Ga je ermee naar de keuring? Dan zal je kunnen overwegen om het te laten scheren, maar anders inderdaad zorgen voor schaduw en genoeg water ter beschikking voor de merrie.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Hitte - veulen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 23:33

Ik heb ooit ook eens 1 gehad met veel haar, en die had het ook duidelijk te warm. Hij kon in de schaduw maar stond de hele dag te zweten en te schuren. Die heb ik dus wel geschoren, bleken er ook nog luizen op te zitten. Het dier knapte er geweldig van op en zag er veel beter en gezonder uit en veel levendiger, en had ook geen last meer van de warmte

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Hitte - veulen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 11:19

We gaan niet naar de keuring. Ik ga er over nadenken, zal ook eens kijken of er iets anders is. Luizen??

fleurtjeuh
Berichten: 10309
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Hitte - veulen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 11:27

Als je toch niet naar de keuring gaat, maar ook niet volledig wil scheren: misschien deels scheren?
Onderhals, hoofd en oksels? Dat zijn vaak de meest zweterige plekken.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:22

fleurtjeuh schreef:
Als je toch niet naar de keuring gaat, maar ook niet volledig wil scheren: misschien deels scheren?
Onderhals, hoofd en oksels? Dat zijn vaak de meest zweterige plekken.

Maar waarom niet helemaal scheren, het nieuwe haar zit er al onder en ze zitten snel mooi in de vacht. Gedeeltelijk scheren worden ze lelijk van. En als ze zo broeierig zijn hebben ze zo luizen.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Hitte - veulen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:36

Als het veulen er echt duidelijk last van heeft zou ik m wel scheren. Terwijl ik normaal helemaal niet ben van veulens scheren (zeker niet voor alleen t mooie), maar welzijn is toch het belangrijkste. Alleen de oren niet uit scheren en zeker de tast haren niet er af scheren!

Inderdaad kan je beter gewoon helemaal scheren en niet gedeeltelijk. Als ze zo warm hebben en de vacht broeierig is, is de kans op luizen enz. ook groter en dan moet je ze wel scheren om ze er snel vanaf te helpen. Beter voorkomen dan. :)

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:21

Ik heb vorige week ook geschoren, klamme vachtje had hij de hele tijd, moeders als veulen ook geschoren, zelfde probleem. Hij knapte er gelijk een stuk van op. Sommige veulen hebben gewoon een dikkere vacht.

Afbeelding
Staat niet mis, de beentjes en hoofd heb ik gewoon gelaten, oren scheer ik verder ook niet uit

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Hitte - veulen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 21:38

@Cemlys, hoe oud is je veulen? het valt deze dagen wel weer mee - maar volgende week vliegt de warmte er weer in, dus ik overweeg toch te scheren.

Anoniem

Re: Hitte - veulen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:42

Ik jas de shetlandveulens er ook wel eens uit
Ze kunnen ziek worden als ze het zo vaak te warm hebben en staan te zweten
Zonnesteek/oververhitting bij jonge veulens is ook geen fabeltje
Het ene veulen is het andere niet
Van 4 die dezelfde tijd geboren zijn kunnen er 3 snel zelf glad zijn en 1 kan geboren worden met zo'n berenvacht in juni
Je moet wel de mogelijkheid hebben om ze binnen te zetten bij regen ed

IvankBacardi

Berichten: 1005
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Vinkeveen

Re: Hitte - veulen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:45

Ik zou je veulen ook lekker scheren veel fijner dan zweten en vaak knappen ze er vanop.

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:46

Het veulen is bijna 3 maand. Idd oververhitting ben ik bang voor maar ook voor ziek worden na veel zweten/klam zijn.
Hij kan binnen als het bv de hele dag regent. Maar het is best lekker warm buiten. Heb hem nog niet koud gezien. Vachtje groeit ook vrij snel weer. Door het zweten kon ik met die hitte zn buik niet scheren ivm klamme vacht, gister gedaan en je kon al duidelijk verschil zien in dikte

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Hitte - veulen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 22:10

Ok, dank je. Die van ons is 1,5 maand, maar goed gezond dus moet kunnen. Heb je iets gegeven (sedalin of zo)? Ik heb nog nooit een veulen geschoren.

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Hitte - veulen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:16

Eu nee nog nooit een veulen hoeven sederen. Ze staan gewoon los naast moeders. Met het grote apparaat zorg ik dat iemand ze vasthoudt, maar dan zit je ook met het snoer.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Hitte - veulen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 09:12

Ga ik het ook zo proberen, denk je.

Noomii1994
Berichten: 57
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:07

Heb je dan geen kans dat het veulen later slechter kan ruien?

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Hitte - veulen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:44

Nooit wat van gemerkt

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 23:49

Noomii1994 schreef:
Heb je dan geen kans dat het veulen later slechter kan ruien?

nee hoor. je helpt hem nu versneld van zijn veulenhaar af (dus hoeft niet meer te ruien) en daar zit de nieuwe vacht onder. Komende winter krijgt hij gewoon de wintervacht

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 00:15

Inmiddels bijna 3 weken geleden dat het haar er af is gegaan en geen dag spijt van gehad. Fit vrolijk veulen dat, sinds ze geschoren is, enorm is gaan groeien. Het haar groeit ook al weer aan, dus over die wintervacht maak ik me geen zorgen. De ondervacht was trouwens heel erg dicht, dus ze heeft het geen dag koud gehad.