scheren??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:53

agee schreef:
Dat is dus best wel onzin. En ik scheer zelf ook mijn paard dus ben niet anti scheren.

Wat vind je onzin dan?[/quote]
Dat een paard niet verkouden wordt van het geschoren zijn. Verkoudheid wordt nogal altijd verspreid door een virus (geldt voor mensen ook trouwens) ;)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:58

smurffie schreef:
Dat ze door zweten kans op verkoudheid hebben. Als je normaal uitstapt tot de ademhaling weer normaal is is de onderhuid droog en kan je paard geen kou vatten. Eerder het op de tocht staan, niet goed in en uit stappen en verkeerde manier van stallen zijn manieren om verkoudheid op te lopen.

Nee hoor, verkoudheid is een virus. Heeft niets met tocht te maken.

Een verminderde weerstand kan er wel voor zorgen dat een paard (en mens) vatbaarder is voor een verkoudheidsvirus. Maar dat geldt eigenlijk voor alle virussen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:12

agee schreef:
Dan begrijpen jullie mij verkeerd. Ik zeg niet dat een geschoren paard niet verkouden wordt en weet heus wel dat je een nat paard goed moet uitstappen. Je moet alleen de risico's afwegen tussen wel of niet scheren. En als een drachtige merrie wel veel zweet en niet bang is van scheren, dan kan dat een prima oplossing zijn. Ik zie niet waarom dat gevaarlijk zou zijn voor de dracht.

Sorry, maar je schrijft zelf dat het risico op verkoudheid groter is als ze veel zweet. Dat is dus onzin en daar reageer ik op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:13

agee schreef:
Als ze bij het hoofd en de voeten niet moeilijk doet, zal ze dat bij de rest van het lijf waarschijnlijk ook niet doen. Ik zie niet in waarom je haar dan niet zou scheren. En vergeet niet dat ze ook risico op verkoudheid loopt als ze erg veel zweet.

Deze zin bedoel ik. Daar reageer ik op. Ik zeg verder niets over het scheren van een drachtige merrie. daar heb ik nl geen enkele ervaring mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:59

agee schreef:
Oké, prima. Ieder z'n mening.

Dit is niet mijn mening, maar een feit. Ik begrijp dat je heel graag gelijk en het laatste woord wil hebben, maar het gaat mij er alleen maar om, dat onzin is dat een paard er verkouden van zou worden. Nogmaals ik weet niet hoe eea zit met een drachtige merrie maar het mij erom dat je dingen opschrijft die gewoon niet waar zijn.

Een paard dat niet geschoren is, maar wel goed uitgestapt na de training (dus goed op adem is) en nog nat is van het zweet kun je gewoon in zijn box zetten (er van uitgaande dat het een tochtvrije stal is natuurlijk). Het is een "menselijk" idee dat dit niet fijn zou zijn. Paard droogt gewoon op. Daar zit geen enkel risico aan. De vacht is aan de buitenkant nat, zijn huid is droog. Het zweet is immers door de capillaire werking van de vacht naar de buitenzijde getransporteerd.

Wat voor risico's zouden hieraan verbonden zijn denk jij?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers