vruchtbaarheid en overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pixiewixie
Berichten: 67
Geregistreerd: 17-02-10

vruchtbaarheid en overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 13:34

Hallo iedereen!
Heeft iemand van jullie ervaring met de gevolgen van overgewicht op de vruchtbaarheid
van de merrie? Kan ik daar ergens wetenschappelijke informatie over terug vinden?

bedankt!

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: vruchtbaarheid en overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:05

Ik kan je geen wetenschappelijke informatie over geven. Wel ervaringen, gewerkt op een hengstenhouderij.
Je zag vaak merries met veel overgewicht terug komen, gewoon niet drachtig te krijgen of pas na enkele keren. Magere paarden daarentegen waren vaak in 1 keer drachtig.

Maar dit zijn ervaringen en geen wetenschappelijke bewijzen. :)

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: vruchtbaarheid en overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:04

VSW-->KS

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:14

Dit heb ik mij ook wel eens afgevraagd!
Ik ben overigens niet van plan om een veulen te fokken uit mijn merrie, maar het valt mij gewoon op. Mijn merrie wordt dik van lucht en midden in het weideseizoen merk ik eigenlijk niet tot nauwelijks dat zij hengstig is. In het begin van het weideseizoen zie je het echter wel: dan gaat ze staan plassen wanneer ze contact heeft met andere paarden en is ze plakkerig/aanhankelijker naar andere paarden (terwijl ze normaal veel ruimte nodig heeft! Tijdens het rijden gelukkig geen last van hengstigheid, overigens).

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Re: vruchtbaarheid en overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:01

mijn merrie was te dik toen ze gedekt werd, was toch echt zo drachtig,
en heeft maar 1 eierstok.

was overigens niet expres gegaan

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: vruchtbaarheid en overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:04

Mijn merries (die ik altijd mooi op gewicht heb, voor de keuring zijn ze eigenlijk 50 kg te licht) zijn altijd in 1x drachtig geworden.

Veel NSPS fokkers hoor ik toch over merries die slecht drachtig willen worden, maar die zijn wel mooi in keurings conditie. Had er nooit zo over na gedacht, maar wie weet komt dat ook omdat ze (imo) aan de zware kant zijn.

groenehoeven
Berichten: 10
Geregistreerd: 13-08-12
Woonplaats: Haarlem

Re: vruchtbaarheid en overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:53

Toen ik mijn merrie kocht was ze te dik, insulineresistent en nooit hengstig. Dat opgelost en voila ze werd henstig. De DA vertelde mij dat insulineresistentie (en bij dikke paarden gaat dit vaak samen) de hengstigheid beinvloedt. Zou je paard eens op insulineresistentie laten testen.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: vruchtbaarheid en overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:10

Mijn veearts verteld me inderdaad ook dat dikke merries moeilijk drachtig zijn te krijgen, daarintegen als je merries had die mager waren en dan langzamerhand aan het bijvoederen dan pakte die het juist wel goed op!