vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luna1
Berichten: 1069
Geregistreerd: 05-01-04

vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 21:27

oke het is mmiisscien wat vroeg maar dat maakt niet uit toch?? Haha!
mijn 4 jarige merrie is 4 maanden drachtig.
nu zijn er een paar dingen die ik me afvraag?
1. wat is de beste plek om haar te laten bevallen wei, bak of stal?
ze heeft altijd op het land gestaan haar hele leven alleen sind ze bij mij is ,6 maanden, staat ze swinters op stal.
2. wat is de beste omheining voor een veulen?
op het moment heb ik overal schrikdraad.
3.moet ik haar laten bevallen met maatje?
overal waar ze staat wei bak en zelfs op stal staat er een oude shetmerrie, 25, bij.
dit doe ik omdat als ze ff alleen moet staan als ik ga rijden met mijn andere beestje wordt zei helemaal kierewiet Clown Ziek Knipoog
dit komt omdat ze altijd met andere paardejes heeft gestaan in de wei.

nou dat was het weer ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
alvast bedankt *LOL*

luna1
Berichten: 1069
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 00:08

niemand?????

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 08:52

1) Als ze begin april moet veulenen, lijkt me beter dat ze op stal veulent. Zo lekker weer is het dan doorgaans nog niet, zeker 's nachts niet.
Dus een zéér ruime stal voor 's nachts en overdag wel weidegang maar op het eind van de dracht wel met controle.

2) Een goed zichtbare omheining.
Dus bv. hout (met een stroomdraadje gecombineerd) of breed schriklint (bv. 40mm band) of beoband.

3) Een maatje in de buurt is altijd fijn. In de stal ernaast en in de wei met een afscheiding in het begin. Ze moet niet alleen lopen maar wel een andere pony kunnen horen en zien.
De eerste tijd met een jong veulen kan een merrie erg beschermend zijn maar dat trekt vaak na een paar dagen wel weg. Dan kan haar maatje er wel weer bij.

jetzelover

Berichten: 63
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: emmer-compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 09:01

ik heb het in de stal laten doen ik denk dat dat het best is

Skreiandor
Berichten: 677
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 21:15

ik zou d'r inderdaad ook in stal laten bevallen. Wanneer een paard in het land staat en de bevalling gaat beginnen gaan ze vaak aan de slootkant liggen en dit is toch niet zo'n veilig idee. De shetlander zou ik in de box ernaast zetten zodat ze die nog wel kan horen en/of zien. Ik heb mijn paard ook in een ruime box laten bevallen.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 10:48

wat ik zou doen is de merrie 's nachts op stal zetten en overdag in de wei,''s nachts is het inderdaad te koud voor het veulen om geboren te worden maar als ze overdag werpt is het beter om haar in de wei te zetten, dit vind ik persoonlijk maar mijn merrie heeft ook geworpen in de wei en ze wou namelijk de hele tijd lopen voor de bevalling, en dat kan op stal niet.