Nu nog dekken of jaartje wachten...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Nu nog dekken of jaartje wachten...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 08:56

Mijn merrie is nu 2 weken geleden bevallen van haar knappe hengstveulen
Het advies van de veearts was om weer te dekken op de veulenhengstigheid alleen bleek het eitje al weer af te zijn op 6 dagen en bovendien was de baarmoeder nog vuil. Ze is nu gespoeld en heeft een spuitje gekregen om de viezigheid uit de baarmoeder te krijgen.
Het advies van de veearts was om op 19 dagen hengstig te spuiten en dan 3 a 4 dagen later op de eisprong te dekken. Om zo te voorkomen dat het nog later wordt. Maar ik vind het nu al zo laat.
We zijn straks al weer 2 weken later dan vorig jaar, dus ook weer een later veulen. Het lijkt me toch ook wel eens leuk om eens met een keuring mee te doen maar met zo'n jonkie val je bijna overal tussendoor, is dus niet handig.
Daarbij komt ook dat ik bijna geen rendement heb van mijn dekgeld. Ik betaal de volle pot en ik kan eigenlijk maar 1 keer proberen. Een tweede keer zit er echt niet in omdat het seizoen dan zowat ten einde is.
Dus ik twijfel een beetje wat ik zal doen. Een jaartje wachten en dan vroeg in het seizoen beginnen of toch nog dit jaar dekken en hopen dat ze drachtig wordt en dan volgende jaar een keer overslaan?
Kijk, de merrie is ook niet al te jong meer, die wordt volgend jaar ook 17 jaar. Daar zit ik ook een beetje mee. Dan liever nog een keer een laat veulen dan dat ik er helemaal niks meer uit krijg.
Ik weet dus niet goed wat ik moet doen, zelf ben ik meer van de "vroege" veulens.
Wat zouden jullie doen in dit stadium van het dekseizoen en je merrie zou nu nog gedekt moeten worden?

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain


Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 09:52

Ze is vorig jaar door mijn ex-veearts slecht begeleid geweest en tot 2 keer toe niet drachtig geworden. Baarmoeder bleef vuil maar de veearts vond het niet nodig om te spoelen en dat soort dingen. Op de valreep hab ik toen een andere VA te pakken gekregen die haar prima begeleid heeft en haar meteen drachtig had. Alleen zaten we toen al laat in het seizoen. De laatste dekking was vorig jaar op 17/7. Wel is de merrie ook dichtgezet omdat ze lucht aanzuigt dus in die zin is ze wel iets moeilijker drachtig te krijgen.
En aangezien ze al wat ouder is ben ik ook geneigd om deze lijn vol te houden om te voorkomen dat ze volgend jaar weer dezelfde problemen geeft en we uiteindelijk weer laat in het seizoen zitten.

Misschien moet ik de hengstenhouder maar even bellen om mijn probleem voor te leggen. Ik weet dat ze bij de Dalhoeve niet het hele dekgeld retour geven als de merrie gust blijft maar misschien maken ze een uitzondering en kan ik toch nog een keer proberen.
Ik zal ze eens even bellen en kijken wat zij zeggen, als ik kan afspreken om alleen de som te betalen bij dracht dan durf ik dat wel aan maar als ik straks alsnog 250 euro kwijt ben en nog geen drachtige merrie heb dan weet ik het nog niet.

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 11:15

Sjuimpje schreef:
Ik zou een oudere merrie nou niet zo snel op de veulenhengstigheid dekken,
dat wordt over het algemeen na een jaartje of 8 tot echt afgeraden. Sowieso bij dichtgezette merries is dat not done..
Je zou een deal kunnen maken dat je het nu 1 keer probeert en anders volgend jaar voor dezelfde hengst terug komt?


Oh, dat wist ik niet. Maar goed, de veulenhengstigheid was toch al veel te vroeg dus die hebben we niet kunnen gebruiken.
Ik kan inderdaad ook proberen om met de Dalhoeve af te spreken om het 1 keertje te proberen en anders volgend jaar weer vroeg van de partij te zijn met dezelfde hengst. Is een goeie. Maar zouden ze van hun dekbeleid afstappen denk je?
Vorig jaar moest ik de factuur voor 30/9 betaald hebben anders zou de gustregeling niet gelden. De gustregeling bij de Dalhoeve is ook dat je toch een bepaald bedrag betaald ook als het niet lukt. En als ik inderdaad al 3-4 keer heb geprobeerd dan snap ik dat wel. Maar ik kan maar 1 keer zo'n buisje komen halen en dan is bijna 300 euro toch wel een hoop geld als het uiteindelijk niet lukt. Vorig jaar ben ik ook 4 keer bij de dalhoeve geweest.

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 12:07

Yep, ik ga e.e.a. toch ook even met de veearts overleggen. Als hij mijn kansen klein inschat dat het volgend jaar uberhaupt nog gaat lukken dan probeer ik het nog een keer. Maar naar mijn weten waren de eierstokken en de baarmoeder in goede conditie.
De baarmoeder was nu zelfs nog wat vuil en de kans dat het dan pakt als we dekken is nu toch wat kleiner.
Mijn gevoel zegt, wachten tot volgend jaar en lekker vroeg beginnen. Lukt het dan helemaal niet meer, pech gehad en centjes sparen voor een jongere merrie Knipoog
Ik overleg eerst even met de veearts straks.

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 14:28

Ik ben er ook niet zo bang voor dat ik er met de Dalhoeve niet uitkom maar het wordt al zo laat in het seizoen en dan heb ik weer een laat veulen.
Die van dit jaar is al van 30 juni dus deze dekking is nog eens 2 weken later dan die van vorig jaar. Dan heb ik straks pas een veulen midden juli of eind juli.
Maar ik overleg eerst even met de VA en dan bel ik daarna de Dalhoeve op.

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cantodea11, Ginny135, OmgiliBot, Trendiction en 59 bezoekers