in hoeveeltijd drachtig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

in hoeveeltijd drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 17:38

Omdat vele hier al drachtige merries hebben lopen die dit jaar gaan bevallen zet ik het hier even neer:
vraagje voor mensen die hun merrie natuurlijk hebben laten dekken.

Hoevaak en op welke dagen hebben jullie je merrie laten dekken voordat ze drachtig was?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 17:57

Vorig jaar zijn beide merries maar 1x gedekt.
Zo ver mogelijk aan het eind van de hengstigheid, dan is de eisprong.
Bij 1 merrie was dat de 4e dag, bij de andere merrie de 6e dag.
Waren ook allebei meteen drachtig.
Moet wel zeggen dat ik altijd erg veel tijd neem om te schouwen, vaak 2x per dag.

Copper is een paar jaar geleden ook eens 5x gedekt tijdens een hengstigheid van 11 dagen Bloos!
Was ze ook wel drachtig van maar het risico op dekverwondingen of vuil naar binnen is natuurlijk wel wat groter.

Het liefst dek ik ze dus zo ver mogelijk in de hengstigheid en op 1,5 of 2 dagen na het dekken weer zeer uitgebreid schouwen.
Die tijd blijft het sperma goed in de merrie en eerder dekken is dan ook niet nodig.
Mooiste is dan als ze na 1,5 dag afslaan bij het schouwen.

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 18:44

Fleur is in 2002 het hele voorjaar zowat gedekt. Ze heeft daar 4 hengstigheid periode`s gestaan, en ze is er 3x van gedekt. Maar toen was het niet gelukt. Waarom een raadsel!


Dit jaar werdt ze hengstig, is ze de 2de dag gedekt, en op de 4de dag, en de 6 dag sloeg ze af. Ze was ook in 1 keer hengstig.

Ik zal mijn papiertjes eens zoeken, waar ik alles precies heb opgeschreven!

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11572
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 19:11

Blondie was 1x gedekt, toen werd Santana ziek en wilden ze Blondie leeghouden, had ze dus wel gepakt die ene keer Clown
Blondie is dus 1 keer gedekt, maar hoe vaak de anderen zijn gedekt? Geen flauw idee Tong uitsteken

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:36

Cheeka is vorig jaar ongeveer een week lang gedekt. Toen ze hengstig was en een goed ei had zitten hebben ze haar gedekt en daarna om de dag totdat de hengstigheid voorbij was

Alles is verder goed gegaan en ik heb inmiddels een wolk van een veulen Lovers

Spikers

Berichten: 2205
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Way up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 13:20

Reddie is maar een keer gedekt verleden jaar en het heeft meteen gepakt en 3 jaar geleden was ze ook maar een keer gedekt en meteen drachtig na verschillende pogingen om haar met KI drachtig te krijgen.

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 15:08

Dolly is 1x geinsemineerd met meteen drachtig Lachen

Joyceee86

Berichten: 5703
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 15:44

oilily ging de 1e keer naar de hengst en toen stoote ze hem af..
2e keer was raak..
3e keer stoote ze hem af dus dat was een goed teken

ahintofte
Berichten: 158
Geregistreerd: 10-03-04
Woonplaats: Nederhorst den Berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 08:48

17 februari heb ik 1 van mijn paint merries laten dekken omdat ik het eigenlijk niet kon laten!! meestal zijn ze in het begin van het jaar heel raar hengstig en hebben ze geen of een late eisprong.
Maar goed ik heb haar dus 1 keer gedekt en....drachtig!

Qtje
Berichten: 75
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Mol - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 10:26

Mijn merrie is ook natuurlijk gedekt. Dit is hetgene wat ik zou doen: eerst scan laten maken door DA om te zien of er evt vuil in de baarmoeder zit of zo, dus om na te gaan of de omgeving daar optimaal is om een vruchtje te ontvangen. Dan hengstigheid afwachten, dan DA laten komen (best denk ik 2e of 3e dag van de hengstigheid, hangt van merrie tot merrie af) om scan te maken, hij kan dan zien of er een eitje klaar is om te springen of nog niet. Als het klaar is, dan naar de hengst, laten dekken en 2 dagen later de DA terug scan laten maken. DA kan dan zien of het eitje gesprongen is (sperma blijft 2 dagen goed, daarom belangrijk max 2 dagen na de dekking die controlescan) en als er veel vuil in de baarmoeder gebleven is van de dekking kan de DA spoelen zonder dat het evt vruchtje in gevaar komt dacht ik. Moest het eitje dan nog niet gesprongen zijn: opnieuw naar de hengst en evt 2 dagen later terug controlescan.

Op die manier is het bij ons vorig jaar gelukt, na eerder mislukte pogingen 'in het wilde weg' (zonder DA).

Groetjes en veel succes!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 01:42

Hmm, ik heb het "in het wilde weg" gedaan zonder VA vooraf.
Eirian op de 2e dag van de hengstigheid bij mambo in de paddock gezet, 1e dag gedekt op Zaterdag, 2e keer op Maandag en de 3e x op woensdag en toen sloeg ze af.
Op de 16e dag na de 1e dekking laten scannen door de VA bleek het de eerste dekking al raak te zijn geweest Haha! maar ze sloeg pas bij de 3e af.

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 09:03

Heb alle merries gewoon bij de hengst in de wei gezet. Gezorgd dat hij goed schoon was. Wel heb ik een aantal merries nog om de dag aan de hand gedaan, puur voor de zekerheid. 5 merries waren in 1 klap drachtig, 1 merrie niet, maar die werd door een andere merrie van haar eigen stal niet toegelaten bij de hengst (vrouwen....) DIe is in de volgende hengstigheid alleen gekomen en was toen ook drachtig.