Te vroeg geboren veulens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Te vroeg geboren veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 21:39

Ik vroeg me eens af, hoeveel maanden een ongeboren veulen oud moet zijn, dat het levend ter wereld kan komen?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 23:51

Vorig jaar is er een veulentje héél erg vroeg geobren. En dat waren ze ook eerst kwijt. Ze dachten nog aan een miskraam, maar het veulentje liep (gelukkig) buiten. Weet alleen niet meer van wie 't was, en hoe voreg 't geboren was. Dacht mnd of 2.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-04 00:19

Was dat niet Mystery het veulentje van Stef?

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 00:26

Jep, Myst van Stef, was 6 weken te vroeg geloof ik.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 11:42

Anaïs (Rosaly heeft ze nadien gekocht) die was nog véél vroeger geboren (echt prematuurveulentje) die was er wel goed bovenop gekomen maar is nadien overleden aan een koliek geloof ik. (toen was ze een maand of ???) zie http://www.bokt.nl/forums/profile.php?m ... ile&u=1005

Veulen was bijna 2 maanden te vroeg ... staan foto's bij.

IloveShets

Berichten: 3397
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 12:30

Het veulen van Sanne was vorig jaar ook 6 weken te vroeg geboren.. was helaas dood...

Fiej

Berichten: 2928
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Deurne (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 01:46

Loolapelooza schreef:
Anaïs (Rosaly heeft ze nadien gekocht) die was nog véél vroeger geboren (echt prematuurveulentje) die was er wel goed bovenop gekomen maar is nadien overleden aan een koliek geloof ik. (toen was ze een maand of ???) zie http://www.bokt.nl/forums/profile.php?m ... ile&u=1005

Veulen was bijna 2 maanden te vroeg ... staan foto's bij.


dat is waar, Anaïsje is 2 maanden te vroeg geboren en was zo klein dat ze eerst niet bij der uier van der moeder kon, dus kreeg ze geen melk dus heeft Vanity (van wie ze eerst was) Haar met de fles te drinken gegeven. ook had anais ook nog eens kromme beentjes, Maar dit is met het groeien bijna helemaal netjes geworden,Jammer genoeg is ze dan alsnog gestorven aan kolliek toen ze 4maanden was

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 10:12

Ja erg sneu is dat Verdrietig
Die van mij moet nu nog 2 maanden en 16 dagen, moet er niet aan denken dat het veulentje nu al zou komen

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 11:04

volgens mij zijn ze levensvatbaar als ze een week of drie te vroeg zijn? En dan met redelijke levenskansen in het eerste jaar. Dacht ik....

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 21:52

Wij krijgen volgende week als het goed is een veulen op stal wat 17 februari is uitgerekend maar 19 januari al is geboren.

Een gezond goed stevig welsh veulen.

Maar kan zijn dat de uitrekendatum niet goed is gegaan aangezien de merrie drachtig uit de handel kwam.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:24

Een veulen kan een maand of eerder of later geboren worden zonder problemen.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:49

Summertje schreef:
Ja erg sneu is dat Verdrietig
Die van mij moet nu nog 2 maanden en 16 dagen, moet er niet aan denken dat het veulentje nu al zou komen

lijkt me heel erg ja, Dolly is vandaag (even tellen) 9 maanden en 20 dagen, en ik denk dus niet dat de kleine het nu al zou redden...
dan is het maanden goed gaan en dat op het laatste moment

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 21:07

Ja vind ik nog het meeste sneu voor de merrie, maandenlang dragen en dan niks aan de voet hebben

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:47

volgens de dierenarts kan 3 weken te vroeg, zonder problemen.
ik had een veulentje dat 5 weken te vroeg was, alles erop en eraan. Maar was te zwak.....(krijg rillingen als ik eraan terug denk...)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:20

Hon was 15 mei uitgerekend, en 10 april is Myst geboren. Behalve de schrik die er bij ons goed inzat was er niks met haar aan de hand, prima gezond veulen

vrijalover

Berichten: 2455
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 20:45

DeesDeBest schreef:
Vorig jaar is er een veulentje héél erg vroeg geobren. En dat waren ze ook eerst kwijt. Ze dachten nog aan een miskraam, maar het veulentje liep (gelukkig) buiten. Weet alleen niet meer van wie 't was, en hoe voreg 't geboren was. Dacht mnd of 2.


sorrie dat ik het zeg hoor maar een veulen van ongeveer 2 maand kan egt niet levend geboren zijn...ik weet niet of je dat zo bedoelde maar een veulen van 2 maand kan het nooit overleven...
misschien bedoelde je dat hij 2 maand te voeg geboren was???? ( wat ook al haast niet mogelijk is als je er niet bij bent) het staat er in ieder geval niet duidelijk in

Joyceee86

Berichten: 5703
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 21:03

nee het veulen was idd 2 maanden tevroeg geboren staat er wel duidelijk vind ik

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 22:15

vrijalover"]
[quote="DeesDeBest schreef:
Vorig jaar is er een veulentje héél erg vroeg geobren. En dat waren ze ook eerst kwijt. Ze dachten nog aan een miskraam, maar het veulentje liep (gelukkig) buiten. Weet alleen niet meer van wie 't was, en hoe vroeg 't geboren was. Dacht mnd of 2.

sorrie dat ik het zeg hoor maar een veulen van ongeveer 2 maand kan egt niet levend geboren zijn...ik weet niet of je dat zo bedoelde maar een veulen van 2 maand kan het nooit overleven...
misschien bedoelde je dat hij 2 maand te voeg geboren was???? ( wat ook al haast niet mogelijk is als je er niet bij bent) het staat er in ieder geval niet duidelijk in
[/quote]
Goed lezen

een foetus van 2 mnd wordt nog geobsorbeerd door 't lichaam.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 22:17

Bij ons op stal hadden we twee jaar geleden een veulen dat 5 weken te vroeg was (dekking door KI, eerste keer drachtig dus datum van dekking was bekend) en die heeft het op het nippertje gered. Moest wel naar Utrecht omdat hij moeite had met drinken en staan.

vrijalover

Berichten: 2455
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 19:51

DeesDeBest"]
[quote="vrijalover"][quote="DeesDeBest schreef:
Vorig jaar is er een veulentje héél erg vroeg geobren. En dat waren ze ook eerst kwijt. Ze dachten nog aan een miskraam, maar het veulentje liep (gelukkig) buiten. Weet alleen niet meer van wie 't was, en hoe vroeg 't geboren was. Dacht mnd of 2.

sorrie dat ik het zeg hoor maar een veulen van ongeveer 2 maand kan egt niet levend geboren zijn...ik weet niet of je dat zo bedoelde maar een veulen van 2 maand kan het nooit overleven...
misschien bedoelde je dat hij 2 maand te voeg geboren was???? ( wat ook al haast niet mogelijk is als je er niet bij bent) het staat er in ieder geval niet duidelijk in
[/quote]
Goed lezen

een foetus van 2 mnd wordt nog geobsorbeerd door 't lichaam.
[/quote]
sorrie ik had idd niet goed gelezen..ik dacht dat er dracht mnd of 2 stond haha sorrie. het leek me heel onlogisch maar het klopt dus niet. maar is dat veulentje 2 maand te vroeg geboren en stond het alleen in de wei?
dat is wel bijzonder vind ik jullie hebben maar mazzel gehad!!
nogmaals sorrie..

Emmy
Berichten: 324
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:23

Als je de boeken erop naleest, is een veulen te vroeg geboren en overleeft dit zelden als ze voor de 320e dag geboren wordt en in sommige boeken staat zelfs de 326e dag, dus 2 weken voor de uitgerekende datum.
Onze merrie is donderdag 320 dagen, dus ik hoop dat ze het nog eventjes volhoud.
Voor de 300e dag noemen ze het een abortus en is er volgens de boeken dan, totaal geen overlevingskans.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:07

iemand zei hier laatst dat tussen 315 en 265 normaal was, dus ik zou me geen zorgen maken Lachen

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:17

de gemiddelde draagtijd ligt tussen de 330 en 365 dagen, met speling naar beide kanten. Voor het gemak ; 11 maanden en een klein beetje.

Pas in de laatste weken ontwikkelen de longen zich volledig, dus bij vroeggeboren veulens ligt het risico meestal bij onvoldoende longontwikkeling. De "ondergrens" ligt volgens de meeste boeken bij ongeveer 315-320 dagen, maar ook daar zijn uiteraard uitzonderingen op. Sommige veulens zijn een maand te vroeg en daar mankeert niks aan, anderen slechts twee weken en die zijn totaal niet levensvatbaar.
Het "twee maanden te vroeg"-verhaal vind ik persoonlijk moeilijk te geloven, dat gaat tegen alle statistieken in. Maar goed, wondertjes gebeuren nog steeds, dus wie weet...