[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Happy_Hippie

Berichten: 846
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 22:56

Cioccolato schreef:
Het is Nederland hé. Vn het weer kun je 0,0 op aan {:} :brr: {:}


Dit haha, hoorde op de radio dat het gewoon gaat vriezen vanacht :')

Volg ons ook op instagram Ultra_Happy_Hippie
Wil je graag foto's of video's van je dier of voertuig, neem vrijblijvend contact op! https://www.chaysfotografie.com


Dais_

Berichten: 4009
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 23:08

Is er iemand bekend met koliekerig zijn kort na het insemineren?

Muronia

Berichten: 19407
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 23:15

Nee Dais, nog niet eerder gehoord ook. Wel na hengstig spuiten maar niet na insemineren. Hopelijk valt het mee..

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Dais_

Berichten: 4009
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 23:19

Ik hoop het ook. Morgen komt de dierenarts sowieso weer, dan kan ik het bespreken. En vannacht houd ik haar goed in de gaten op de camera. Nu staat ze iig weer rustig en ze is aan het eten dus we hebben het ergste wel gehad lijkt me, maar gek is het wel :=

Knolselder

Berichten: 4316
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 23:46

Geef mij ook maar vroege veulens. Als het gewoon droog is of beetje miezer gaan ze gewoon heel de dag buiten en let ik op of ze wel de stal in gaan wanneer het echt gaat regenen. Meestal leiden de moedertjes hing veulens echt wel naar het droge als het snertweer is. In de nacht de eerste week of 2 wel binnen opgesloten.

Een grote passie voor kleine paardjes.

Volg onze veulentjes in 2024!
[KS-MK] Mini’s verwachten mini’s bij Spots N Dots Paradise 2024

AM_Horses

Berichten: 2582
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 23:58

Dais. Ik het wel eens gehoord. Waarschijnlijk dan met ovulatie? Zelf nog nooit gehad

Ik heb ze graag vroeg. Wat idd al gezegd wordt. Het is Nederland :')
Ik heb veulens gehad eind februari /begin maart die gelijk veel naar buiten konden. Maar ook eind april dat het zo koud en nat was dat ik ze met dekentje maar even kort buiten liet. Het fijne van vroeg is dat je ze al lekker in de hand kan hebben voordat ze de wei op gaan. En dat ze heel het weideseizoen op de wei kunnen.

Cynthia. Fi weet de dagen ook wel weer uit te zoeken :') welke hengst heb je gekozen?

Magiclover. Welkom terug

Baudyh. Ze is weer snel. Was dit vorige jaren ook al zo bij haar?
Ze ziet er prachtig uit met de appeltjes

Janine. Wanneer laat je haar weer scannen?

Kabayo. Dat klinkt toch positief. Duimen draaien

Happy_Hippie. Fijn dat jullie ook kunnen gaan beginnen

Muronia. Klopt 2 merries. Opzich ook genoeg. Wild Thing x White Dream GF
En Liezella.

Balou.k. Het was zo te lezen nodig. Fijn dat ze nu behandeld is

Liezella is ineens zo rond geworden. Ze staan nu ook wel van ochtend tot einde middag op de wei. Maar toch vindt ik haar anders dik. Ik heb er vertrouwen in. Vorig jaar werd ze ook gelijk voller. Nog een week afwachten.
Ik laat wild Thing dan misschien gelijk nog een keer mee scannen.

Luna2006

Berichten: 3158
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 07:57

Maandag mogen we hier 1 merrie scannen.
Nog 2 voor 2 weken op het wachtbankje. En 1tje nu begonnen met dekken. Bevallen 26 april en nu pas voor het eerst hengstig. Wel mega hengstig, ze gaat niet meer weg bij de hengst zijn paddock

whoever said diamonds are a girl's best friend never owned a miniature horse
[KS-MK] Mijn Baby krijgt een baby

jazzejam

Berichten: 395
Geregistreerd: 08-11-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:09

Dais, ach wat sneu dat je merrie koliekerig was. Hopelijk nu alles weer goed. Eisprong kan idd ongemak veroorzaken. Hadt ze ook een erg groot follikel?

AM nog even een weekje afwachten of het gelukt is Liezella.

Luna maandag is al zo :D Hier moeten we nog wat langer geduld hebben.

Hier is het voorlopig dus nog even rustig tot we kunnen scannen. Gisteren heeft ze wel een flikke hap uit de billen van de pony genomen. Naar haar ruinen maatje is ze dan weer wel vriendelijk maar die lopen altijd samen en hij is hoger in rang.

1994****J.J. Jazz E Jam****
2008****D'Molga**** Levantos II x Voltaire
2018****Neila D'Molga**** El Salvador x Levantos II
2020****Phalco**** Il est Balou x Levantos II

Dais_

Berichten: 4009
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 13:27

Ze had geen groot ei, maar ze had er wel 2.

Ze is de nacht goed doorgekomen en toont nu ook gewoon fit, maar er komt wel allemaal rotzooi uit vanachter dus de dierenarts komt straks en dan zullen we het wel horen.

Muronia

Berichten: 19407
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 16:23

Gelukkig dat ze weer fit is.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Happy_Hippie

Berichten: 846
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 18:11

Kabayo, hopelijk is het allemaal goed en heb je volgend jaar een mooi veulen van perry

Jade is geinsimineerd ei was nogsteeds 4.6cm maar wel in de juiste fasen, dus hopelijk in een keer raak.

Afbeelding

Volg ons ook op instagram Ultra_Happy_Hippie
Wil je graag foto's of video's van je dier of voertuig, neem vrijblijvend contact op! https://www.chaysfotografie.com

baudyh

Berichten: 4259
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 18:37

AM_Horses schreef:
Baudyh. Ze is weer snel. Was dit vorige jaren ook al zo bij haar?
Ze ziet er prachtig uit met de appeltjes



Ja hoor ze is altijd zo snel maar het lijkt wel of het elk jaar weer sneller gaat.
Ik ben blij want heb voor het eerst een goed gevoel na insimineren. En dat terwijl ze echt lastig is volgens mijn hulp lijn mevr. Super zacht alles.
Maar ben ook echt blij met de opvoelbox. Werkt zo veel fijner.
Morgen scannen of het ei ( nou ja waren er 2) weg zijn.

Ons eerste veulen van 2024: Una Bella Donna prinses G.W. Geboren op 21 Maart op naar nr 2.


AM_Horses

Berichten: 2582
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 00:12

Baudyh. Fijn dat het goed is gegaan en je gevoel goed is. Hopelijk mooi geovuleerd, dan kan het wachten weer beginnen.

Happy hippie. Hopelijk lukt het gelijk. Is de hengstenhouder jullie tegemoet gekomen na het overlijden van jullie veulen?

Dais. Wat zei de dierenarts? Echt rotzooi als uitvloei lijkt mij niet goed

Jazzejam. Oeps := pony vond ze duidelijk niet leuk. Is dit altijd, of is dit nieuw?

Luna spannend. Hopelijk gelijk drachtig

Liezella lekker rond, en hopelijk drachtig
Afbeelding
Afbeelding

Carmen1987
Berichten: 15
Geregistreerd: 27-12-17

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 04:38

Ik heb geprobeerd een bijleestpost te maken, maar ik geloof dat ik hier nog wat handigheid in moet krijgen. Dit is de eerste keer dat ik actief een forum bij houdt, dus ik hoop dat jullie het niet erg vinden. De afgelopen 2 weken is er een wereld voor mij open gegaan wat er allemaal bij komt kijken om een merrie drachtig te krijgen. Super leerzaam en ben blij dat ik nu al zo veel heb kunnen leren van jullie in korte tijd. Aan iedereen waar de merrie drachtig van is geworden: van harte gefeliciteerd natuurlijk! Iedereen die door naar de volgende ronde gaat waar het nog niet bij gelukt is: ik duim voor jullie! En iedereen die aan het wachten is: respect voor jullie stalen zenuwen! Hier heb ik Eemy gisteren naar haar hengst gebracht. Heb haar gelukkig met een fijn gevoel achter gelaten en nu wachten tot ze hengstig is.

Muronia

Berichten: 19407
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 06:01

Happy_Hippie 4,6 is op zich een prima maat follikel hoor! Bij Veroon springt het ei vaak ook rond die maat. Duimen dat het is gelukt!

Baudy fijn dat het insemineren goed voelde, nu hopen dat het ei/de eitjes weg zijn.

Liezella ziet er super uit! Hoe oud is ze? Ze is al zo wit. Mijn schimmel is nu 2 en nog langgg niet wit:
Afbeelding

Carmen het scheelt al dat je haar met een goed gevoel kon achterlaten, nu duimen dat ze snel hengstig is en gauw weer naar huis kan.

Nog 5 dagen wachten, ik ben nog steeds positief en Veroon voelt zich goed <3

Afbeelding

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Dais_

Berichten: 4009
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 06:32

AM-horses: de dierenarts was er pas eind de middag en half de middag had ik mijn merrie nog even afgespoten en alles aan de achterkant even schoogemaakt en nadien is er niks meer uitgekomen en bleef alles schoon. Er zat wel wat vocht in de baarmoeder en cervix dus daar heeft ze een spuit voor gekregen. De eieren waren wel allebei weg. De kans dat ze toch drachtig raakt acht hij overigens nihil want hij had het sperma nog bekeken en kon geen enkele spermacel vinden. De hengstenhouder had me inderdaad 's ochtends nog gebeld dat de kwaliteit niet goed was, maar dat ze het toch had meegegeven aan de koerier. Al met al dus niet veel hoop, maar we wachten het af!

@ Muronia; wat duren de dagen lang als je moet wachten := Fijn dat Veroon zich goed voelt. Ze ziet er ook heel goed uit!

@carmen1987: welkom! Spannend ook! Wat voor paard heb je?

@Baudyh, handig zo'n opvoelbox! Hopelijk is het eitje weg en dan kan het afwachten beginnen!

@Happy_hippie; ik duim met je mee dat het in 1x raak is!

Happy_Hippie

Berichten: 846
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 06:44

AM, gelukkig wel :j de hengst was tevens duurder geworden dit jaar dus extra fijn natuurlijk :)
Vind het veulen van Liezella echt een gaaf ding!

Muronia, jij hebt toch ook sterk prachtige paardjes <3 vorig jaar was Jade geinsimineerd op 4cm dacht ik en hadden we haar voor de zekerheid 2 dagen later nog een keer geinsimineerd omdat het nog niet weg was.
Nu dus groter ei ook, ik heb zo maar vermoede in 1x bingo nu.
Maandag voor de zekerheid nog een keer scannen.
Doen jullie dat ook altijd 2 dagen na de insiminatie scannen of wachten jullie gelijk de 30dagen scan af?


Als de rest van de dracht ook zo verloopt en mama en veulen gezond dan is het helemaal super <3
Buiten dat we het enorm spannend vinden na afgelopen jaar kijken we er toch voorzichtig al naar uit.

Volg ons ook op instagram Ultra_Happy_Hippie
Wil je graag foto's of video's van je dier of voertuig, neem vrijblijvend contact op! https://www.chaysfotografie.com

Muronia

Berichten: 19407
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 06:47

Ik scan een dag na het insemineren sowieso om te kijken of het ei eraf is (zodat ik weet of ik voor de volgende dag weer sperma moet bestellen of niet en om te kijken of er vocht in de baarmoeder zit). Dan na 16-18 dagen scannen om te kijken of ze drachtig is. Na +/- 6 weken (na ovulatie) om te kijken of het hartje klopt en dan op het laatst voor 1 oktober nog eens om te kijken of ze niet verworpen heeft. Dat zijn al mijn vaste scans.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

AM_Horses

Berichten: 2582
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 08:26

Carmen. Fijn dat je haar met een goed gevoel kon achter laten.

Dais. Oei dat is minder dat de kwaliteit zo slecht is. Welke hengst was dit? Op zo'n moment hoop ik altijd dat het ei nog even blijft zitten zodat je nog een keer kan insemineren. Maar zijn al weg, tja dan vrees ik ervoor

Muronia. Veroon ziet er goed uit, ik gok drachtig :))
Liezella was als veulen al bijna wit. Nee zonder gekheid, ze leek wel roan bij de geboorte, of extreem stekelharig. Zo zie je normaal geen schimmels geboren :') als jaarling was ze al bijna helemaal wit.
Paar uurtjes oud
Afbeelding
Als jaarling
Afbeelding

Happy_Hippie. Gelukkig dan idd. Scannen altijd met 2 dagen weer. Of ei weg is en of er geen vocht in de baarmoeder zit.
Mijn merries doen gerust een paar dagen met een ei groter als 5cm. Bij Wild Thing hielp chorulon niet eens := die wilde gewoon een 2e keer. Wel met dracht als resultaat.

jennyk
Berichten: 3614
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 10:25

Happie hippie:duimen dat het direct gelukt is en dat er over 11 maanden een gezond veulen rond rent! Mijn paardjes gaan naar de hengstenhouder om te dekken/insemineren. Die scannen niet, maar schouwen de ene keer na 1 dag, maar soms ook de 2de dag en afhankelijk daarvan opnieuw dekken/insemineren of het is klaar.

Dais:Dat is wel slecht om slecht sperma te leveren. Is dit een veel gebruikte hengst?

Muronia: nog maar een paar dagen, dan weet je het!

AM: wanneer zit Liezella op de 16/18 dagen?

Cynthia: Kan Fi al geinsemineerd worden? Welke hengst is het geworden?

Quir: is het gelukt met het sperma en kun je al insemineren?

Balou_k

Berichten: 14025
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 10:42

Dais

Dat vind ik eigenlijk wel een heel kwalijke zaak. Zoals ik begreep betaal je vrij veel voor het zaad en het transport. Dan verwacht je toch op z’n minst goed kwalitatief zaad!

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

AM_Horses

Berichten: 2582
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 13:37

Balou_k schreef:
Dais

Dat vind ik eigenlijk wel een heel kwalijke zaak. Zoals ik begreep betaal je vrij veel voor het zaad en het transport. Dan verwacht je toch op z’n minst goed kwalitatief zaad!


Ben ik het ook wel mee eens. Een cyclus en hoop geld kwijt.

Cynthia82

Berichten: 9285
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 13:48

AM, nog even een week in spanning afwachten met Liezella dus..

HH, wat heeft Jade toch een prachtig oog <3 Ik hoop voor je dat ze in één keer drachtig is.

Vanmorgen vond de veearts twee eitjes van rond de 3 cm en eentje van 4,5 cm *\o/*
Het oedeem begon al wat af te nemen, dus ik ben gelijk naar Brabant gereden op het sperma op te halen en dat ligt nu dus in de koelkast te wachten op het telefoontje van de dierenarts dat hij onderweg is.
Dus Fi heeft het weer geflikt: Vrijdag na het spreekuur gebeld voor een scan; spoedtarief en op Eerste Pinksterdag twee keer de veearts voor scan én insemineren :')

Nou, komt ie dan:
Het is deze onwijs knappe hengst geworden: Golden Star
(voor het geval de ruiter niet met gezicht op Bokt wil, die maar even onherkenbaar gemaakt :) )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de veearts belt, dus ik ga!

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Dais_

Berichten: 4009
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 14:12

Het is jammer, maar je kunt er weinig aan doen toch? Ik bedoel; ik heb het zelf niet in de hand en een hengst is ook gewoon een dier en geen machine.

In overleg met de hengstenhouder hadden we besloten om het toch te proberen ondanks de kwaliteit en dan wachten we het wel weer af. Als we niks hadden geprobeerd was het sowieso niks geworden deze ronde en de kosten van het scannen en spuiten was ik dan ook kwijt geweest.

Ik vind het ook jammer, maar we gaan gewoon weer door. Ik wil me er niet te druk om maken want dat helpt toch niet :o

Sanet

Berichten: 7846
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 14:58

Knap Dais_, ik geloof dat ik echt heel erg not amused zou zijn. Ging je nu 2 merries met deze hengst dekken?

@Cynthia, wat een knappe hengst! Wat voor kleur kansen krijg je hiermee?
En zoals we van je gewend zijn: met de feestdagen weer volop in actie :)

@AM-horses: wat een bijzonder kleurtje zeg. Is dat ook erfelijk?

Hier was het ei vanochtend weg.. dus wij zitten op het wachtbankje.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers