Veulen wel of niet naar de opfok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Veulen wel of niet naar de opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-20 10:45

Mijn merrie verwacht eind april/begin mei haar eerste veulen. Super spannend allemaal natuurlijk en zo zit ik nu zelf te twijfelen of ik het veulen na het afspelen naar een opfok zal brengen of in pension ga houden waar mijn merrie staat.

Voor een haflinger veulen is het ten eerste al gigantisch moeilijk om een geschikte opfok adres te vinden. Voor een hengst veulen heb ik wel wat gevonden wat een uur rijden enkele reis is dus op zich nog te doen, voor een merrie veulen zou dit de andere kant van het land betekenen.

Ik ben wel bekend met de voor en nadelen van wel of geen opfok maar toch vind ik het heel erg lastig.

Als ik het in pension hou dan heeft het veulen geen leeftijdgenootje om mee te spelen maar wel oudere paardjes, pony’s of shetjes om mee buiten te spelen in de winter maanden is maar net welke er mee klikt.

Tijdens de weideseizoen kan het veulen (vanaf jaarling) gewoon mee de kudde in naar buiten waar alles gemengd staat.

Mijn merrie zelf heb ik als jaarling gekocht en heeft ook nooit in de opfok gestaan, naar andere paarden toe is het echt het typische merrie altijd wat chagrijnig maar in de hand met mensen de meest betrouwbare pony die je kan hebben.

Wat heeft jullie voorkeur en waarom?


Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-20 17:14

De optie om er een veulen bij aan te schaffen is geen optie financieel gezien.
Vandaar ook het veulen in een kudde zonder leeftijdsgenoten.

Verder is als het een hengstje zou worden niet de bedoeling om het lang hengst te houden.

Ik vind het zelf denk ik fijner dat een veulen wanneer ik het in pension hou dat het elke dag in de hand kom en je zelf alle controle er over hou ipv dat je 2 jaar later je veulen “verwilderd” terug krijg.

Het in de hand komen zal ook niet meer zijn dan aan het halster buiten en binnen zetten en borstelen
Laatst bijgewerkt door Sterrenpony op 08-12-20 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Re: Veulen wel of niet naar de opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-20 17:26

Ik denk dat ik het individuele aandacht voor het dier zal missen in de opfok.
Mijn merrie kocht ik als jaarling en stond bijv heel erg toontredig en moest echt elke 8 weken naar de hoefsmid om gecorrigeerd te worden, zei heeft nooit in de opfok gestaan en tot hoever worden er bij bijvoorbeeld zulke dingen opgelet en gehandeld in de opfok.

Ik neig toch naar in pension houden zodat ik daar zelf alle controle over hou en dan kijken of iemand met een veulen er bij wil komen staan

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-20 17:48

Ik heb heel wat door heel het land opfok adressen bezocht. Althans zo veel zijn het er niet geweest want 9/10 opfok adressen willen simpel weg gewoon geen koudbloed veulen in hun opfok hebben.

De ene waar ik goed gevoel bij zou hebben is aan de andere kant van het land. Dichterbij huis voel ik niets bij omdat er geen individuele aandacht is of dat ze in de wintermaand maar een halfuurtje per dag naar buiten gaan.

Heb voor een hengstje eventueel een kleinschalige opfok wat een uur rijden op enkele reis is, voor een merrie niets te vinden dan alleen aan de andere kant van het land.

Voor een rijpaard veulen kan je overal te recht maar voor pony’s is het echt heel erg moeilijk om een goede opfok plek te vinden. Vandaar dan maar beter in pension houden en dan in de gemengde kudde

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Re: Veulen wel of niet naar de opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-20 18:47

Ja dat is wel mijn idee ook om te gaan doen

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-20 20:01

Ik zit in regio zuid-Holland richting Zeeland
De gouden hoepel is 3 uur rijden enkele reis dus dat is echt geen optie voor mij.

Alles hier op een straal van 1uur rijden enkele reis nemen geen haflinger veulens, of komen in de winter Max halfuurtje buiten.
Heb 1 plekje gereserveerd staan voor als ik een hengst veulen krijg die is kleinschalig.

Verder hoop ik dat ik met de tijd iemand anders nog een plekje zoekt in mijn omgeving zodat ik die erbij kan zetten


Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-20 20:02

fokfanaat schreef:
Gemengde groep is ook niet altijd handig, ik heb een merrieveulen thuis, maar kan niet 1 groep maken, de twenters zijn echt gemeen, opjagen en slaan. De oude merrie bemoeit zich er niet mee, dus heb 2 groepen moeten maken.


Bij mij in de pensionstal waar mijn merrie staat is het alles bij elkaar. En de paarden die dat niet kunnen krijgen een ander stuk weiland met een maatje waar het mee klikt

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Re: Veulen wel of niet naar de opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-20 20:47

RianneH doet het zeker heel mooi verwoorden.
Alleen lijkt die optie voor mij dus echt onmogelijk te zijn zeker als je er ook nog wel gewoon langs wil ipv na 2 jaar maar een keer weer ophalen.

Vandaar dat ik zoiets heb van waarom hou ik het dan niet gewoon in pension waar we wel de ruimte kunnen bieden alleen enkel dat leeftijdsgenootje niet.

Mijn merrie is ook niet in de opfok geweest en is een gouden pony en kan ook gewoon met andere

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-20 21:01

Felien_Kyra schreef:
Ik lees dit topic en heb zelf nooit een veulen gehad of geen plannen er voor, maar na het lezen ben ik heel benieuwd waarom een koudbloed veulen vaak niet wordt gewild in de opfok?


Oké heb je even :')

Laat ik beginnen dat ik echt elk opfok adres in zuid-Holland en Zeeland gecontact heb die ik kon vinden via Facebook (incl eigen oproepjes in groepen) Google en bokt.

De argumenten die ik veel al heb gekregen is:

- een haflinger past niet tussen de warmbloeden deze blijven laag in rangorde waardoor het er niet bij gaat.
- de omheining is niet geschikt voor een koudbloed veulen, de haflinger veulens gaan er onder door dus neem ik ze niet.
- een koudbloed veulen moet je anders houden in voer dus past het niet tussen het voer patroon van de warmbloeden
- de opfok is te duur voor een haflinger want 2 jaar opfok is €4000,- aan opfok kosten (excl hoefsmid, enten ontwormen ect) en dat is een haflinger niet waard

Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-20 21:15

Breukelenhof heb ik gecontacteerd maar nemen geen koudbloeden (meer) aan. Ivm stoppen met de opfok? Dacht ik?

De haflinger fokkers zitten veelal in het noorden van het land.

“Thuis” in pension hebben we de ruimte om het veulen te houden en in de winter meer buiten zal komen dan in de meeste opfok bedrijven.
Enige is geen leeftijdsgenoten maar genoeg paarden waar het wel mee kan spelen en opgevoed door kan worden
Laatst bijgewerkt door Sterrenpony op 08-12-20 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-20 21:21

De kudde waar ze bij ons mee op de wei staan bestaat uit een 30? Paarden en pony’s van Shetlanders tot kwpn
De overige 20? Paarden staan in aparte koppels door ouderdom of dominantie waardoor ze niet in de kudde kunnen.

In de winter wanneer het weide seizoen over is komt het min 2 uur in de paddock met een andere pony waar het mee klinkt om lekker mee te spelen

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-20 21:32

Lindsey_99 schreef:
Opfok Noordijk doet aan hengsten. Is niet heel dicht in de buurt maar ook niet onmogelijk ver weg. Twee uurtjes rijden moet te doen zijn.


Ik heb een plek voor een hengst veulen wel gevonden wat een uur rijden is.

Voor een merrie heb ik niets dan alleen in Friesland.

Vandaar mijn voorkeur om het veulen beter thuis te houden en dit topic te openen voor ervaringen met opfok Vs thuis houden en daar de voor en nadelen hiervan.

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-20 21:38

Ben ik het met je eens maar zelfs in de opfok komen ze in de winter seizoen niet meer buiten dan dat ik thuis het veulen kan bieden.
En als ze er zijn dan is er of geen individuele aandacht of aan de andere kant van het land of ze nemen dus geen koudbloeden aan.

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Re: Veulen wel of niet naar de opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-20 22:44

Drenthe is voor mij inderdaad te ver weg.

Ik neig naar het gewoon lekker thuis houden.
Mijn merrie heeft dus ook nooit in de opfok gestaan en is niets te kort gekomen ook zonder leeftijdsgenoten.

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Re: Veulen wel of niet naar de opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-20 10:06

Ik hou zeker alle opties open.
Als het een merrie veulen word zal het sowieso “thuis” gaan blijven.
Voor een hengstje heb ik een geschikt plekje kunnen vinden mocht dat het worden mocht het “thuis” niet gaan. Anders is het inderdaad bij 1 jaar castreren en de kudde in.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bente_sat, fokfanaat, pradadaan en 65 bezoekers