1st 3 veulens opkomst! Hoe overleven we dit? Advies gevraagd

Moderators: Coby, Nicole288, Dyonne, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

candalisa

Re: 1st 3 veulens opkomst! Hoe overleven we dit? Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:38

Ik zou er voor kiezen om ze toch allemaal binnenste zetten on de tijd voor de bevalling zo zijn het meest op hun gemak. Niet elke merrie bevalt rond de uitgerekende datum mijn merrie is een keer een maand te vroeg geweest en een maand te laat en netjes op tijd dus alles kan!
PH strips zijn een mooie indicatie van wanneer het veulen in aantocht is icm met camera en gedrag van de merrie. Als je ze een tijdje van tevoren op stal zet en ze in de gaten houd kan je mooi zien wat hun gewoontes zijn en wanneer het anders is.
Navel afbinden heeft de dierenarts 1 maal moeten doen omdat de nageboorte te gelijk met het veulen kwam dus niet gescheurd was maar verder knapt die netjes vanzelf. Ontsmetten met jodium eenmaal na de geboorte en verder goed kijken of het slinkt.
Aanraken doe ik meteen soms helpen met drinken als het nodig is maar verder laten wennen aan aanrakingen.
Volgende ochtend meteen halster op en naar buiten en halster weer af bij binnenkomst. Ik leer ze meteen aan een touw mee lopen en ook gewoon voetjes optillen enz.
En het allerbelangrijkst geniet ervan want het gaat zo snel!!

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie