Volledige kostenplaatje veulen VDL (Dierenarts, opfok etc)

Moderators: Coby, Nicole288, Dyonne, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

mavantos

Re: Volledige kostenplaatje veulen VDL (Dierenarts, opfok etc)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 09:29

Ik zou zelf ook even kijken naar de haalbaarheid van de zomerstalling en winterstalling op ander terrein. Klinkt leuk misschien, maar ik weet niet of er opfokbedrijven zijn die zeggen dat je ze najaar kan brengen en dan voorjaar weer kan ophalen. Dat wisselen zorgt voor veel onrust in de groep en vaak is het vinden van winterstalling lastiger (sneller vol) dan zomerstalling.

Kilimanjaro
@puppy_freek

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 10:45

_Lorette_ schreef:
De meeste bedrijven doen dat inderdaad niet. Mijn late veulen mocht bij wijze van hoge uitzondering in het voorjaar instromen in plaats van het najaar ervoor, maar dan moest hij vervolgens wel blijven staan. Ook omdat het verdienmodel was berekend op stalling jaarrond, wat ik begrijp. Het is overigens heel rot als ze steeds weer door die periode van rangorde bepalen/wennen heen moeten, dus dat verplaatsen tussen zomer- en winterstalling zou ik absoluut afraden.
...

Dat bedoel ik inderdaad. Daarbij zijn goede opfokstallen vaak al snel vol, dus die zullen er ook wel op selecteren dat ze alleen veulens aannemen waarbij de intentie is om ze er gewoon de hele opfoktijd te laten staan.

Zomerstalling lijkt mij inderdaad niet zo lastig te vinden (vaak maakt op de wei eentje meer of minder niet zoveel uit), maar de winter is toch wel een stuk ingewikkelder.

Kilimanjaro
@puppy_freek

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie