[HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

xPenny

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 14:04

DiertjeC, spannend!
Ik weet dat onze veulens dezelfde dag geboren zijn, 9 Mei.
Ik weet nog niet zo goed wanneer ik mijne naar de opfok breng. Mama en baby zijn nog veel te veel gehecht en ze drinkt nog regelmatig.
Wil ze het liefst zo lang mogelijk bijeen houden totdat mama er genoeg van heeft. De merrie levert gelukkig niet veel in, staat mooi rond en gezond erop.

Moeilijk .... moeilijk keuzes maken

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 19:16

DL, gecondoleerd!

Diertjec, hij heeft het naar z’n zin zo te zien :D

Even een vraagje. Bij ons op stal willen ze gezamenlijk ontwormen met de Equest pramox.
Nu zijn merrie en veulen op 17 oktober de laatste keer ontwormt met ivermectine.

De merrie wil ik wel graag laten meedoen, ben alleen aan het twijfelen aan het veulen.
Ze is nu 6,5 maand oud.
Wat is wijsheid?
Ze gaat in December de opfok in.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 19:33

Cioccolato schreef:
Die mogen de pramox toch nog niet?

In de bijsluiter staat vanaf 6,5 maand oud.
Maar dat is ze nu pas.

Ik denk dat ik gewoon haar eigen schema aanhoudt en de merrie wel de pramox geef, maar dan in december wanneer veulen eraf gaat.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 19:51

Imre schreef:
Ik heb toevallig van de week met de DA gesproken hierover, die adviseerde met pramox te wachten tot 7 maanden.

Ja ik vind het moeilijk of ik het veulen dan mee moet ontwormen in december op 7 maanden, want dan gaat ze naar de opfok.

Veulen is nu wel aan het schuren sinds 3 dagen. Maar niet zo zeer dat de staart kapot is.
Heb me netjes gehouden aan het schema van Vulina met ontwormen. Heeft nooit afkomende wormpjes gehad (na een wormenkuur), en ziet er mooi op gewicht uit (zelfs wat te dik).

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 20:21

Cioccolato schreef:
Ik geef ze die pas als ze een jaar zijn joh _O-

Dan ga ik dat ook doen :D
Dan krijgt ze over een dikke maand de pyrantel weer en houdt ik het schema gewoon aan.

Merrie ontworm ik dan in December. Derest vd paarden is nu ontwormd met pramox, maar 4 weken terug heeft merrie nog ivermectine gekregen. Dan wacht ik liever dan zo kort op elkaar.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:41

Die van mij had al met 4 maanden pony maat :+
Zou me niet verbazen dat Cob haar binnenkort ook gaat passen op het kleinst.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 00:02

Mooie foto’s Brigitte!
Dakario jammer van je merrie. Hopelijk lijken de nakomelingen veel op haar.

Hier vandaag weer eens geoefend met de merrie uit de stal te halen. Soms oefen ik met het veulen eruit, dit wissel ik af. Maar ze blijven maar constant naar elkaar roepen....
Veulen is me vandaag over de staldeur gesprongen terwijl ik met de merrie 1 gang verder liep := gelukkig niks aan overgehouden op 2 schramplekjes na (wat haartjes weg), en dit terwijl de staldeur zeker 1.50 hoog is...
Tijdje terug is ze me ook over de weidepoort gesprongen tijdens het stoeien, zelfde type poort als de staldeur.

Ik wil ze over een maand gaan spenen maar dit vordert niet echt.. beiden worden totaal gek als eentje ook maar 5 meter verder loopt, hinniken en draaien in de stal.

Ik weet even niet hoe ik dit nu het beste kan aanpakken.
DA maar bellen om de merrie te verdoven op de dag zelf?
Ik wil namelijk geen ongelukken krijgen met ze.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 08:52

jobamara schreef:
Dakario, sterkte zo sneu hoefbevangenheid.

Brigitte, heerlijk samen op de wei, toffe foto

Penny, ha ha vorig jaar al is een filmpje van een Aganix veulen gezien die over zijn onderdeur naar buiten sprong terwijl mams gewoon bij hem op stal stond. Gelukkig dat ze niets ergs eraan over gehouden heeft.
Met spenen is uit het zicht en buiten elkaars geroep het belangrijkst , anders geeft het zoveel stress en echt een dichte deur bij het veulen.

Och nee :')
Ja ik wilde graag een springpaard, deze heb ik wel haha.
Merrie zelf is ook onrustig als zij achter in de stal blijft, maar of zij ook over de deur wilt springen...? :')

Veulen gaat alleen mee op de vrachtwagen of trailer naar de opfok. Merrie wil ik thuis laten. Zij is sowieso al een zenuwpees op transport, laat staan als ik het veulen achter moet laten en de merrie op de trailer moet laten staan, breekt me alles af. Dat wordt vragen om ongelukken :=

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:10

Diertjec schreef:
jobamara schreef:
:D _O- , mijn hoefsmid liet het me toen zien, die heeft zelf ook een paar Aganixen. Odin heeft dat nog niet gedaan hè :) , maar beter ook.

Cio, ha ha Oliver, springbloed hè :D

Gelukkig niet, hij durfde niet eens over balken heen :')

Ik had die van mij een tijdje terug samen over een klein kruisje laten springen.
Ik was deze op aan het bouwen en kleine madam begon al te springen achter m’n rug om :')

Ja dat beiden paarden in de gaten worden gehouden zal sowieso gebeuren.
Merrie begint veel rondjes te draaien, constant hinniken, poepen van de stress en eet dan ook niet meer. Ik heb een open stal waar ze naar buiten kunnen kijken, kan deze helaas niet dicht maken.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 14:29

Merrie meenemen lijkt me geen optie.
Merrie is heel zenuwachtig op de trailer, want zodra de klep open gaat meent ze al eraf te kunnen. Ik moet bij haar ook altijd eerst het schot los halen en dan de klep open, want anders wilt ze me eraf denderen en gebeuren er ongelukken.

Zal dus alleen het veulen moeten meenemen.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:41

Riv Q, wat een nachtmerrie... echt heel veel sterkte met het verlies! Dit wens je niemand toe op zo’n manier |(

Ik kom weer even uit mijn meelees modus, afgelopen weken echt druk gehad met werk, diertjes en alles bij elkaar.

Volgende week weekend wil ik mijn veulen gaan afspenen.
Ik heb gekozen voor een ifor Williams trailer, zonder tussenschot, zodat veulen los in de trailer kan met veel stro als ondergrond en hooi, als een soort van stalletje. Reistijd voor de kleine is maar 10 min naar de opfok, dus dat valt gelukkig nog wel mee.

Alleen nu zei de pensioneigenaar dat hij mijn merrie dan 2 weken op stal wilt houden na het afspenen. Ben hier meteen tegenin gegaan en gezegd dat dat geen goed plan is.
Merrie is sowieso al erg nerveus als ze alleen moet binnen staan, maar ze moet vooral kunnen lopen Ivm het uier.
Ik heb gezegd dat hij haar dan 2 maal stress op brengt Ivm het afspenen en de stress van op stal staan. En ik heb een warmbloed die niet makkelijk te hanteren is, hier komen dus zeker weten ongelukken van.
Pension eigenaar is bang dat ze door het draad gaat, omdat het veulen weg is. Maar ik ben van mening dat lekker de wei op, met andere paarden, haar juist goed doen.
Aangegeven dat ik haar gewoon buiten wil hebben en dat ik er dan de komende dagen even bij blijf wanneer de buiten wordt gezet.
Geen denken aan dat de merrie verplicht 2 weken op stal moet blijven voor dit :n

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:51

Vulina schreef:
2 weken op stal is wel vrij lang, maar ik kan ook niet alle merries meteen buiten zetten hoor.. Dan kan ik ze ook van de weg vissen ben ik bang.

Ze heeft een beetje verlatingsangst zodra ze alleen op stal moet staan en alles buiten staat. Ik denk dat ze juist rustiger zal zijn buiten dan wanneer ze verplicht binnen moet staan, ook als dit voor 2 dagen is.

Ik heb aangegeven erbij te zijn, mocht het niet gaan, gaat ze alsnog naar binnen. Maar ik wil het wel proberen en ben van mening dat dit haar juist goed doet, gezien ik haar karakter ken.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 18:48

Vulina, gelukkig wel, we kunnen het ook goed met mekaar vinden :) Ook gewoon aangegeven, dat wanneer het alsnog niet goed gaat op de wei of dergelijke, ik niet de beroerdste ben om te zeggen dat ze dan alsnog voor een “paar daagjes” naar binnen gaat.

Het leven gaat inderdaad door, maar ik kan me goed inbeelden in de reactie van riv.

Ontwenningsverschijnselen _O- ik heb nu meer het gevoel dat ik het wel even lekker ga vinden zodra de kleine de opfok in is, al zal ik haar zeker wel gaan missen hoor! Maar de opfok is voor mij maar 5 minuten rijden met de auto, is ook iets anders dan voor de meeste hier die lang moeten rijden. Heb me voorgenomen om in het begin even 2 keer per week even gauw te gaan kijken, daarna nog maar 1 keer in de week even een aaitje te gaan geven.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 11:10

Hier zit het weer even tegen _-:(

Afbeelding

Afbeelding

Eigenlijk ziet het verband er erger uit, dan de wond eigenlijk is. Er hoefden maar 2 hechtingen in.
Deze moeten 14 dagen blijven zitten.

As Zaterdag stond verhuizing naar opfok op de planning.
Ik wil dit eigenlijk gewoon door laten gaan.
Ik laat ze nu binnen staan tot as Zaterdag en haal ze zelf even naar buiten als ik er ben. Hoop dat het wondje rustiger uit ziet vd week zodat verband niet meer hoeft.

Wat denken jullie?

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 15:37

In principe zei de DA dat de hechtingen eruit mochten met 10 dagen. Maar ze zei, Ivm de opfok en het kunnen gaan open staan van de wondranden (de druk na verwijdering hechtingen), ze beter na 14 dagen eruit gehaald kunnen worden.

In principe is het maar een klein sneetje en ziet het er erger uit met het verband.

Ik wacht gewoon af tot Vrijdag, hoe het er dan uitziet en of het wondje ver dicht aan het groeien is. Mocht ik mijn twijfels hebben, stel ik de datum gewoon uit, is in principe geen ramp.
Al was ik wel blij dat ze eindelijk eraf ging :') _O-

Ze zal ook niet 2 weken in het verband hoeven te staan.

Ik twijfel of ze de tetanus prik gehad heeft. Ze heeft wel 10 december de laatste inenting gekregen, ik meende dat deze gecombineerd was met influenza/tetanus.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:57

jobamara schreef:
Goede CIO, zo zie je maar hoe belangrijk toch die tetanus is, super dat ze 10 december geënt is even in boekje spieken oir er TE bijstaat, eigenlijk altijd wel, als je zonder tetanus wil ( oudere dieren om de 2 jaar) bv moeten ze die meestal bestellen en net zo duur als met.

Heeft inderdaad de tetanus influenza gehad :j
13 november en 10 december heeft ze de entingen gehad.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 17:19

Mijn hart is nu ook weer gerust gesteld .. _/-\o_
Vandaag mijn veulen naar de opfok gebracht.

Aangezien ze totaal onafscheidelijk waren en ik ze niet goed gespeend kreeg, ging het gelukkig goed allemaal!

Ik had iemand gehuurd die een ifor Williams trailer heeft, en hij heeft haar vervoerd naar de opfok. Deze trailer kon geheel dicht en het schot kon eruit gehaald worden. Hij had stro en hooi neergelegd zodat ze een “stalletje” had in de trailer. ze stond dus los in de trailer omdat ik bang was om haar vast te zetten Ivm het kunnen ophangen etc.
Aangezien mijn veulen niet bang is om over Schotten etc te springen leek mij dit de beste keuze.
We hadden de merrie naast de trailer gezet en veulen stond er binnen 30 min op.

Omdat het veulen een beenwondje had, hebben ze 3 weken niet op de weide gestaan Ivm modder, enkel in de paddock gehad.
Merrie is meteen de weide op gegaan en stond voorbeeldig rustig te grazen met de andere paarden. Dit had ik dus echt niet verwacht.

Veulen is bij de opfok even apart in een stal gezet omdat ze natuurlijk alles bij elkaar aan het hinniken is. De opfok eigenaar was bang dat als ze nu in de kudde werd gezet ze door het draad zou springen om naar de merrie te zoeken.

Veulen is alleen weer onhandig geweest :roll: even blijven schoonmaken met betadineshampoo en honingzalf erop doen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

(Ze hebben trouwens ijzeren hekken voor de opening vd stal vastgezet, omdat ik bang was dat ze anders over het hout zou durven te springen). Stal is nu dicht maar wel dat ze gewoon nog naar buiten kan kijken :)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:40

Diertjec schreef:
Fijn dat het goed is gegaan en de opfok zo meedenkend is! Wel balen van het wondje.
Merrie er ook nog steeds chill onder?

Merrie staat redelijk rustig op stal nu. Zo nu en dan wel hinniken maar eet gelukkig hooi en staat rustig in de stal Ipv rondjes lopen.