[HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 21:09

Jeah! Stukje draf op film gekregen. :+:

Freddy Z1+34, Enchelina Halieda M2+10, Zoran M2+2, Golden Diamond L2+8, Amy's Latina Z1+0, C'est Leva's Fürst B+10, Peter B+9, Kubanito M2+0, Alice M2+2

alicelover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 07:16

Tinkerbellz, hier heb ik de merrie inderdaad helemaal van de biks af gehaald. Ze kreeg zelfs geen handje. Ook heeft ze even op onbeperkt hooi gestaan ipv kuil. Verder lekker veel buiten, zodat ze vrij kon bewegen. Aan de uier heb ik nooit gezeten. En zou ik ook niet doen. Wel in de gaten houden dat het niet gaat ontsteken. En anders da bellen, niet zelf proberen op te lossen. :o

Tirza, 10 dagen is wel lang. Maar snap hem ergens ook wel.... Hier staan ze de eerste paar dagen net gespeend ook even in een gewone box. Je wil niet dat ze uit de loopstal proberen te springen of als je ze los laat de sloot of inheining in rennen. Als het verder een top plekje is met elke dag er lekker uit, zou ik door die 10 dagen heen bijten. Minder wordt ze niet van 10 dagen en vind de kwaliteit van verzorging er om heen belangrijker. Wordt er goed kwalitatief ruwvoer gevoerd? En onbeperkt? Gaan ze er dagelijks uit? Ook op vieze winterdagen? Hoe is het ontwormechema? Worden ze optijd bekapt en regelmatig?

Freddy Z1+34, Enchelina Halieda M2+10, Zoran M2+2, Golden Diamond L2+8, Amy's Latina Z1+0, C'est Leva's Fürst B+10, Peter B+9, Kubanito M2+0, Alice M2+2

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 14:15

Fleuribelle schreef:
Ik kom net terug uit Utrecht. Ze stond er goed alert bij en heeft vannacht een droge keutel gehad. Ze is vanochtend nogmaals gesondeerd en heeft weer paraffine gehad. Volgens Utrecht is de verstopping een na wee van de slokdarmverstopping. Van het niet mogen eten tot ook een ander voerbeleid dan thuis. Als alles goed blijft gaan mag ze waarschijnlijk woensdag weer naar huis. Was wel blij om weer een eigenwijs alert veulentje te zien.

Dit klinkt goed. Hopelijk heb je ze woensdag weer lekker thuis en is dit alles achter de rug. Ik blijf duimen!

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 14:23

Hier even geschrokken....

Afbeelding

Afbeelding
Vond haar zo. En diep in slaap.

Afbeelding
Maar ze werd wakker. Bleef rustig liggen.
Even bij gezeten en gekriebeld.
Afbeelding

En toen viel ze weer in slaap.
Afbeelding

Afbeelding
<3

Afbeelding
Hier al wat meer wakker en aan het spelen met mijn vest.

Afbeelding
En weer in de benen, wederom een knuffelfoto.

Ze is vandaag ook naar de smid geweest. Pittige tante. Hadden goed geoefend, maar moest toch echt een praampje bij. Netjes bij gewerkt. Stand was perfect en hij was zeer te spreken over haar. Ben dus niet de enige die het een heel knap veulen vindt.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:16

Sterkte Yaartje. :(:)

Diertjec, omdat de dame de boel flink aan het terroriseren was. Ze was niet van plan mee te werken en we wilden geen ongelukken natuurlijk. Van de praam werd ze mooi rustig en kon de smid rustig kijken en haar even bij vijlen. Nu een goede en rustige ervaring met de smid in plaats van flink vechten.

Fleuribelle, dat klinkt positief. Fijn om ze morgen weer lekker bij je thuis te hebben.

Mooi paard Juval.

Wauw!!!! <3
Prachtig plaatje van Odin Diertjec! Ben heel nieuwsgierig naar de rest.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 15:42

Droes nog nooit voor geënt.

Ai arm ding. Gelukkig de druk er nu af.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 07:02

Hele fijne dag Vulina!!!

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 17:55

hagelkruis schreef:
Heeft iemand toevallig een ontwormschema voor de veulens? Zit al te zoeken maar kan zo even niet vinden.

Wat een plaatje van een veulen! Heb je er meer om te spammen?

Hier Vulina haar schema, dat houden de meesten hier aan.

Afbeelding

Ik heb zelf de merrie ontwormd met moxidectine voor het veulenen. Toen rond de 10 dagen is Ode ontwormt met Ivermectine. Deze heeft de merriestal gegeven, dus precies weet ik het niet. Ergens tussen de 10 en 14 dagen iig. Op 8,5 week oud heb ik haar een pyrantel gegeven. Deze krijgt ze na 6 weken weer. Daarna weer Ivermectine en dan neemt de opfok het over met eerst weer een pyrantel. Ik wijk dit jaar dus wat af van het schema in overleg met mijn da. Vorig jaar wel Vulina haar schema gevolgd. Dit komt omdat ode al 5 weken was geweest toen ze thuis kwam. Ik heb de merrie de eerste keer niet mee ontwormt, wel heeft zij een pyrantel tegelijk met Ode gekregen.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:51

Mooi plaatje Imre.

Prachtige foto Baudyh.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 18:35

Ik heb ze op vlas dikke laag erin en elke dag de drollen er een paar keer uitvissen. Verder de natte plekken. Over het vlas strooi ik wat stro. Werkt ideaal en mengen valt best mee. Verder onbeperkt ruwvoer wat voor de stal ligt waar ze bij kunnen. Dus altijd wat te knabbelen. :)

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 22:58

Als je vlas bijhoudt gaat het echt niet stinken. Hier geen last van iig. Natte plekken er optijd uithalen helpt. Dus al het donker verkleurde en niet pas als het zompt/ nat is zoals veel doen. En niet teveel in omscheppen op de schone stukken. Van vlas krijg je een mooie bodem die droog is. Alleen op stro vind ik met een veulen niks. Zeker niet als je elke dag de hele stal schoon schept. Want al gooi je er vier pakken in schoon stro schuift altijd met opstaan weg.

En een veulen kost nu eenmaal veel strooisel. Box is groter en twee is viezer dan 1. En dan rennen die kleintjes ook nog door de box. Ik vind 1,5 plak per dag van een klein pakje absoluut niet veel hoor. :n

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 23:17

Nou tot de knieen in het stro is volgens mij echt niet weinig en als nog ervaarde ik dit. Misschien niet direct tot een kale bodem, maar gleed zeker weg en met slungelige veulen stelten een beste opgave. Op alleen stro kan wel, maar dan moet je niet alles elke dag eruit halen. "Vies" stro als bodem voorkomt al een hoop. Dus idd licht potten.

Hier sindsdien vlas en erover heen stro voor het knabbelen. Bevalt mij veel beter dan enkel stro. Boven laag mengt idd, maar dat geeft niet. Elke dag een plakje vers stro erover en 3x daags drollen eruit en een keer daags de vieze plekken als die er zijn.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 10:06

Heel mooi gedaan CL!
Lekkere slaapfoto ook.

Haha die Odin! Heerlijk karaktertje.

Ik moet ook nodig weer foto's maken van de kleine dame. Was daar vorig jaar duidelijk fanatieker mee. :o

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:03

Wat een vreselijk nieuws Gea! Dood en doodzonde. Heel veel sterkte. En hopelijk blijft het veulen het zo goed doen. Fijn dat je een shet als maatje hebt kunnen regelen voor hem.

Hier helaas ook minder nieuws. Ode staat met haar moeder bij de dierenarts. Zondagavond vonden we haar met een best heftige vlees wond. Wat er precies gebeurd is weten we dus helaas niet. Da met spoed gebeld en die heeft ze opgehaald. Uiteraard ben ik mee gegaan. Daar is de wond heel goed gereinigd en gehecht. Om ontstekingen te voorkomen blijven ze daar op boxrust, ode krijgt namelijk dagelijks ab zowel oraal als in het bloed. Gelukkig lijkt ze er nu niet zoveel last van te hebben. Ze is helder, heeft praatjes en belast die kant ook gewoon. Ze heeft nog geen koorts gehad en de zwelling valt ontzettend mee. Arme ding heeft wel 18 hechtingen. :(:)

Schrik zat er goed in. Voorlopig blijven ze ook even daar. Vind het idee van 24 uur toezicht en een da in de buurt wel prettig. Mocht de wond wel gaan ontsteken. En kwa kosten maakt het niet heel veel uit. Vanwege het spuiten in het bloed moest de da anders ook elke dag hier komen.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 21:30

Vulina schreef:
Jakkes zeg.. Waar zit de wond?

Op haar borst.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 15:19

Heb je kort gras? Hoe slikt ze? Hier had een kennis slokdarmverstopping bij twee merries, zelfde verschijnselen. Ook steeds liggen.

Oh lees net dat de da al is geweest. Toch koliek dus. Sterkte, hopelijk knapt ze nu snel op.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 20:19

jobamara schreef:
Siko, hoop dat ze nog rustig is, in mijn verhaal moet het eigenlijk eierstokken zijn zie ik nu :o . Mocht je de kans hebben om dat te laten checken zou ik dat zeker doen.

AL, hoe gaat het met Ode??

Zo direct buurt bbq en feest dus even offline _O-

Het ging zo goed. Helaas vonden we haar vanmiddag toch met de hechtingen geknapt. -O-

Da zei dat ik anders wel even met de merrie aan de hand mocht stappen in de bak. Konden er nu weinig aan veranderen en na een week absolute boxrust was even een frisse neus misschien wel lekker voor ze. Nou en of dat ze dat fijn vonden. Merrie was zo braaf! En die is helemaal niet gewend zolang binnen te staan! Ode maakte een heus feestje, dus die mocht even los. Haar show drafje helaas niet op film, maar man wat kan ze bewegen! Da die zelf heel veel fokt en ook veel verstand ervan heeft zei al dat ze een topper was. Haar exterieur is iets te ouderwets (grof) en haar hals voor het perfecte aan de korte kant. Maar volgens hem maakt ze dat met haar beweging helemaal goed. Net als de obelisk vorig jaar een hele aparte draf. Moest zuinig zijn op mijn merrie, want volgens hem komt dit echt bij haar weg.

Helaas toen de camera aan ging begon ze alleen nog even te spelen. Maar goed: Ze loopt zuiver en lijkt gelukkig geen last te hebben. Ze blijven nog wel even daar. Zeker nu het weer wat open is. Houden haar ook nog aan de ab.

En ja mijn Fieldrelief netje hangt nog steeds aan Enchelina haar halster. :+

We duimen hier dus nog even verder op dat Ode knap geneest en ook zo fris en koortsvrij blijft. Gelukkig tot nu toe nog geen koorst gehad en meer dan goed schoonhouden, ontsmetten en flink ab kunnen we helaas momenteel niet doen. Ze is nu wel super mak, geeft echt geen kick op elke behandeling en laat het rustig over haar heen komen. Ze is zo vertrouwd daar dat ze zelfs bij de da gaat liggen.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 14:17

Dat hopen wij ook. Ze staan nog steeds bij de da en Ode krijgt flink antibiotica zodat we een eventuele ontsteking voor blijven. Ze heeft er in ieder geval geen pijn aan en tot nu toe ook nog geen koorts gehad gelukkig.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 14:50

Leuke foto's van Odin!

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:40

Mijn brokkenpiloot.
Ga een hoop grijze haren en buikpijn van deze dame krijgen. Maar man wat ben ik verliefd. :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 22:42

Heerlijk die brutale hengstjes. Leuke filmpjes ook dames! Mijn merrieveulen kan er ook wat van betreft mama treiteren.

Vulina, wat fijn dat ze het samen zo goed doen. En een heel fijn nieuw plekje straks. Snap wel dat dat een hele opluchting is!

Baudyh, alweer een die het nest gaat verlaten. Ze worden ook veel te snel groot. Heb je nog wat gehoord van Oscar? Doet hij het goed in de opfok?

Thirza, wat vreselijk balen!
En nu? :(:)

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 22:46

Hier godzijdank nog altijd een fit veulen. Alleen de wond wordt nu de hechtingen zijn gesprongen er niet mooier op. Maar mijn da heeft goede moed en beloofd nog steeds dat het goed komt. Vanwege mijn onzekerheid en daar de betere middelen blijven ze nog even daar. Het valt mij alles mee hoe ze de boxrust oppakken. Merrie is dat ook niet gewend natuurlijk, maar wordt er gelukkig niet anders van. Had wel even medelijden afgelopen dagen. Was tussen de buien door zulk mooi weer.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 23:07

Jobamara stuur ze nu jou kant uit. Ben ze na vandaag wel weer zat. :+

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 23:12

Thirza, volgens mijn da komt het ook wel goed en daar heb ik ook wel vertrouwen in. Maar wordt een lang traject voor alles gaaf en netjes dicht is. Hoop voor de kleine dame dat ze zo fit blijft tijdens het herstel.

Hoe is het gesprek vandaag gegaan? Heb je nog wat kunnen bereiken? Echt zuur dat ze ineens afhaken. :(:)

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 22:10

tirzasarah10 schreef:
alicelover schreef:
Thirza, volgens mijn da komt het ook wel goed en daar heb ik ook wel vertrouwen in. Maar wordt een lang traject voor alles gaaf en netjes dicht is. Hoop voor de kleine dame dat ze zo fit blijft tijdens het herstel.

Hoe is het gesprek vandaag gegaan? Heb je nog wat kunnen bereiken? Echt zuur dat ze ineens afhaken. :(:)

Nee niks ku nnen bereiken... ze zijn nooit van plan geweest het aan mij te verhuren de medewerker heeft een fout gemaakt en verder is het mijn probleem. Gisterochtend ben ik met een zak mest naar het gemeentehuis geweest om in iedergeval iemand te kunnen spreken. Ik heb hun vermeld het er niet bij te laten zitten en juridische stappen onderneem. Daarna ben ik thuis terug gebeld en willen hun volgende week een gesprek aan gaan. Waarover weet ik niet want ze zijn duidelijk geweest dat dit mijn eigen probleem is omdat er niks getekend is...

Wat vreselijk zuur. Flinke miscommunicatie geweest dus toen der tijd. Hopelijk komen ze volgende week met een voorstel dat een oplossing biedt. :(:)