[HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Fleuribelle

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 13:34

Hier super verdrietig nieuws. Vanochtend is ons Gelders merrie veulen Omphale in de kliniek in Utrecht ingeslapen. Vanochtend kon ze niet opstaan en had al enige tijd liggen spartelen. De merrie had haar hele benen onder de melk. Spronggewricht rechtsachter was enorm dik en warm.
Thuis zijn er foto’s gemaakt waar geen breuk op te zien was. Naar Utrecht doorgestuurd. Daar hebben ze een punctie van het spronggewricht gedaan. Kwam ontzettende vieze troep uit.
Uiteindelijk bleek dat de prognose zeer slecht was. Veulen is ingeslapen. Merrie staat nu nog in Utrecht om afscheid te nemen. Ben er helemaal kapot van. Gisteravond om 19.30 op stal gezet. Was nog niets aan de hand. In een nacht deze ellende.

Gelderse Keur Sport merrie Zilverling Mirna Parcival x Ahoy
Welsh Zwanehoef Kaëla

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 11:22

Iedereen weer van harte gefeliciteerd met de geboren veulens.
Na het verdriet van afgelopen tijd kunnen wij nu weer genieten van ons welsh veulen Kaelyn.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Welsh Zwanehoef Kaëla

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 14:44

Super Jobmara, jij bent een super lief persoon. Hoop dat het goed zal komen. Hier wordt hard geduimd.

Welsh Zwanehoef Kaëla

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:07

Ik zou er ook naar laten kijken. Ik heb net een veulen verloren aan gewrichtsontsteking.
Dat wil je niet meemaken.

Welsh Zwanehoef Kaëla

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:42

In het gewricht kunnen onstekingscellen actief zijn. Hoe sneller je erbij bent des te groter de overlevingskans. Misschien valt het mee en is het iets anders. Beter safe dan sorry. Als het wel een ontsteking is dan moet je echt meteen handelen.

Welsh Zwanehoef Kaëla

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:13

Iedereen weer gefeliciteerd met de nieuwe baby’s.
Hier ook weer wat veulen spam van ons welsh veulen
Ze wordt een heel stuk donkerder.

Afbeelding

Afbeelding

Welsh Zwanehoef Kaëla

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 09:25

Siko, ik hoop dat het meeval met Koda en dat hij snel weer goed gaat drinken.

Hier heb ik een veulen gehad met een bobbel op haar navel. Het bleek een kleine navelbreuk te zijn. Het is behandeld door elastiekjes rond de navel te binden. Hierdoor ontstaat uiteindelijk een klein wondje dat dan weer dicht groeit. Bij mijn veulen is het op drie maanden gedaan. Ik heb niet gemerkt dat ze er last van heeft gehad.

Welsh Zwanehoef Kaëla

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:28

Anneke, mijn veulen had ook een te lage waarde van antistoffen en heeft ook plasma gehad. Mijn veulen heeft toch op ruim 2 weken gewrichtsontsteking gekregen en is helaas ingeslapen. Mocht je veulen ook plasma krijgen laat dan daarna ook weer de antistoffen testen. Kennelijk had mijn veulen toch nog niet genoeg antistoffen ondanks plasma. Succes met het veulen.

Welsh Zwanehoef Kaëla

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 14:51

Hier wederom pech. Vanmorgen om 07.00 onze pony met veulen in de wei gezet. Haal ik om 09.00 uur mijn paard uit de wei om te gaan rijden. Zie ik het veulen gestrekt staan en komt er groene troep uit haar neus. De DA gebeld en die gaf het advies om even met het veulen te gaan lopen. Meestal lost een slokdarmverstopping dan op. Ik hoorde een hoop gerochel en beter werd het niet. Als ze melk dronk kwam het in stralen uit haar neus gelopen. DA is geweest en heeft geprobeerd om met een slang de verstopping op te lossen. Daarbij kreeg ze een ontspanningsmiddel en een pijnstiller . Ook kreeg ze een klein roesje zodat ze niet zou tegenstribbelen. Na anderhalf uur geen verbetering en zijn we doorgestuurd naar Utrecht.
De verstopping is nu weg maar ze hoorden al wel dat haar longen niet helemaal schoon klonken. Nu staat ze in Utrecht samen met mama en mag ze de eerste 24 uur alleen maar melk drinken. Waar ze de verstopping van heeft gekregen is niet duidelijk geworden. Morgen gaan ze beslissen of ze nog met een scoop willen gaan kijken en of er een longfoto gemaakt moet worden. Ze staat aan de antibiotica.

Welsh Zwanehoef Kaëla

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:36

Net contact gehad met Utrecht. De longen klinken beter als gisteren en ze hoest nauwelijks meer. Ze heeft geen koorts. Ze gaan vanmiddag proberen om haar wat te laten eten. Tot nu toe heeft ze alleen melk gedronken en dat gaat goed. Ze staat met een kap op omdat ze bang zijn dat ze mest van de merrie gaat eten. Een foto maken van de longen is nog niet nodig. Met een scopie in de Slokdarm laten kijken doen wij vooralsnog niet. Nu eerst maar kijken of het eten goed naar de maag gaat. Ik vind het wel spannend en ben wel blij dat zij daar nu staat. Mocht het toch mis gaan kunnen ze gelijk ingrijpen.

Afbeelding

Welsh Zwanehoef Kaëla

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:40

juval schreef:
ach wat sneu, die kap. Zo kan ze ook niet drinken toch?
veel sterkte, hoop dat het eten goed gaat vanmiddag

Ze laten haar om de twee uur drinken. Dat hebben ze vannacht ook gedaan.

Welsh Zwanehoef Kaëla

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 16:18

AM nog gefeliciteerd en wat een lief katje. Als de kleine niet goed kan poepen wil masseren met een nat watje soms helpen. Lijkt op het likken wat de moederpoes zou doen.
Ben net terug uit Utrecht. Het veulen had lichte verhoging 38.9 maar maakte geen zieke indruk. Ze krijgt nu slobber te eten en melk van moeders. Voor de rest staat ze nog met een kap om omdat moeders wel hooi krijgt. Morgen gaan ze beginnen met ruwvoer. Mocht dat goed gaan en de koorts loopt niet op dan mag ze donderdag waarschijnlijk naar huis. Ze krijgt wel voor langere tijd antibiotica, maar thuis kan ik dat via de mond geven.

Welsh Zwanehoef Kaëla

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 16:19

Vanmorgen had het veulen nog steeds koorts. Ze hebben een longfoto gemaakt en daar was op te zien dat zij een verslikkings longontsteking heeft. Misschien dat ze nog van type antibiotica gaan wisselen, maar ze wachten nu eerst 24 uur af. Als alles goed gaat mag ze dit weekend naar huis. Ze heeft inmiddels wel de kap af en mag nu met moeder mee hooi eten. Dat gaat gelukkig goed.

Welsh Zwanehoef Kaëla

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 17:50

Vanmiddag een telefoontje dat ze naar huis mochten. Ze heeft wel tot 25 augustus antibiotica en ventipulmin. Ik moet haar twee keer daags temperaturen en ze mag niet boven de 38.3 komen. Ook mag ze alles weer eten. Ze staan nu lekker even op het gras. Ik ben opgelucht dat ze goed is opgeknapt. Een veulen verliezen is meer dan genoeg geweest.
Afbeelding

Welsh Zwanehoef Kaëla

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 21:24

Binnen 24 uur staat het veulen met mams weer in Utrecht . De moed zinkt ons een beetje in de schoenen.
Gisteravond heeft ze lekker een uurtje in de wei gelopen. Vanmorgen ook en uurtje. Wilde haar ook niet nat laten regenen. Om 13.30 lag ze op haar rug in de stal. Wilde ook niet opstaan. Ze had 38.8 verhoging.
De DA is geweest en heeft een darmontspanner en een pijnstiller gespoten. Haar lactaatwaarde was 2,8
Toen heeft ze iets gedronken bij moeders maar niet veel. Ze bleef heel sloom en na twee uur de DA maar weer gebeld. Bleek dat ze iets uitgedroogd was en ze heeft een infuus met vocht gekregen. Haar lactaatwaarde was wel gedaald maar 1,8. Dat was op zich wel positief. Toen het infuus klaar was ging ze weer op haar rug liggen. DA heeft toen weer pijnstilling gespoten en een darmontspanner. Gebeld met Utrecht en weer onderweg.
In Utrecht hebben ze haar gesondeerd en de maag was gelukkig leeg. Ook heeft ze paraffine gekregen. Via een scan was te zien dat een gedeelte van de dunne darm leeg was. Er is dus geen passage. Er was niet te zien of er een afknelling was. Als dat zo zou zijn dan is de lactaatwaarde heel hoog en dat was niet het geval. Nu staat ze in een koliekbox. Ze houden haar goed in de gaten en kijken om 22.00 uur of de paraffine de maag heeft verlaten. We gaan heel hard duimen dat ze hier ook door heen komt en dat ik vannacht geen telefoon ga krijgen.

Welsh Zwanehoef Kaëla

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:05

Ik heb nog geen telefoon gehad en wacht nu op een update ze zouden mij zo terug bellen. Ben elk uur wel wakker geweest. Dank jullie wel voor het medeleven en de duimen.

Welsh Zwanehoef Kaëla

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:27

Gebeld vanuit Utrecht. Ze zijn voorzichtig positief. Ze heeft gisteravond en vannacht een aantal keer buscopan gehad. Dit kan helpen om de darmen stil te leggen en daarna weer op gang te komen zodat de darmen de verstopping vooruit kneden. Dit noemde de DA een buscopan shock. Op de scan was te zien dat de dunne darm er al beter uit zag en dat de maag leeg was. Dat was positief. Ook heeft ze al weer een paar keer wat melk gedronken. De DA vertelde dat haar lekkere eigenwijze karakter weer een beetje naar boven komt. Ze kende haar van de slokdarmverstopping. Ze willen haar eigenlijk niet nog een keer sonderen vanwege de slokdarm. Nu moet er alleen nog mest afkomen. Op dit moment heeft ze geen buikpijn. Vooralsnog ben ik voorzichtig blij, dat het erop lijkt dat ze ook dit te boven komt.

Welsh Zwanehoef Kaëla

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:39

Ik kom net terug uit Utrecht. Ze stond er goed alert bij en heeft vannacht een droge keutel gehad. Ze is vanochtend nogmaals gesondeerd en heeft weer paraffine gehad. Volgens Utrecht is de verstopping een na wee van de slokdarmverstopping. Van het niet mogen eten tot ook een ander voerbeleid dan thuis. Als alles goed blijft gaan mag ze waarschijnlijk woensdag weer naar huis. Was wel blij om weer een eigenwijs alert veulentje te zien.

Welsh Zwanehoef Kaëla

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:07

Vanmorgen weer geweest en vers gras meegenomen voor moeder en kind. Dat gaan ze aan het veulen in plukjes aanbieden. Ze had er duidelijk zin in. De mest is al zachter geworden. Ze is vanmorgen weer gecontroleerd. Op rechts was nog iets te horen in haar longetjes. Daar krijgt ze nog steeds medicatie voor. Ook hebben ze de ontstekingswaarde in het bloed gecontroleerd . Mocht dit slechter zijn geworden dan hoor ik dat nog vandaag. Maar gezien hoe ze was verwacht ik dat niet. Als alles goed blijft gaan mogen ze morgen naar huis.

Yaartje stekte gewenst.

Welsh Zwanehoef Kaëla

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 12:24

Vanmorgen merrie met veulen opgehaald. De onstekingswaardes waren nog iets gestegen van 16 naar 21. Dat komt waarschijnlijk toch uit de longen. Ze heeft in ieder geval tot 6 september antibiotica. Op 6 september moeten wij terug voor een controle en dan maken ze ook weer een longfoto. Mocht de temperatuur tussentijds naar de 38.8 gaan dan moeten wij ook meteen bellen. Het veulen is zeker weer in haar normale doen en heeft net in de wei een mooie show gegeven. Nu weer het gras langzaam opbouwen en hopen dat alles goed blijft gaan. Dankjewel voor jullie medeleven.

Welsh Zwanehoef Kaëla

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:17

Vulina, Een fijne dag gewenst op een van de mooiste momenten van je leven.

Welsh Zwanehoef Kaëla

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 17:46

Gefeliciteerd Vivaldi.

Baudyh, ik blijf fan van Oscar. Ziet eruit als een super plek.

Welsh Zwanehoef Kaëla

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 18:21

Ik heb ze ook op een dikke laag koolzaadstro staan. Dat bevalt goed. Om de 5 dagen haal ik de natte plekken eruit. De mestballen haal ik een paar keer per dag uit de stal.

Welsh Zwanehoef Kaëla

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:16

shadowstar schreef:
Fleuribelle, hoe gaat het met je veulen?

Het gaat eigenlijk best wel goed. De temperatuur schommelt tussen de 38. En 38.5.
Heel af en toe hoor ik haar een keertje hoesten. Ze krijgt nog steeds antibiotica en Ulcergold voor de maag.
Volgende week vrijdag moeten wij voor controle terug naar Utrecht en maken ze nog een longfoto.
Verder is ze nu een vrolijk veulen en staat ze overdag lekker buiten in de wei.
Ze poept weer lekkere smeuïge keutels. Waar een mens al blij mee kan zijn :)

Ik heb vorige week veulenbrok van Pavo gehaald. Dit zijn mooie kleine brokjes. Maar madam weigert deze te eten. Gemengd met andere brokjes die mams eet lukt ook niet. Ze spuugde ze gewoon uit.
Wat voor brokjes voeren jullie aan de veulens en worden die goed gegeten.

Welsh Zwanehoef Kaëla

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:59

Vulina wat een verdrietig nieuws. 2,5 maand is echt wel jong. Ik hoop dat jullie het veulen goed aan het eten en drinken krijgen. Sterkte!

Welsh Zwanehoef Kaëla